رفتن به مطلب

علت ودرمان در بروز یبوست


masi eng

ارسال های توصیه شده

یکی از شکایت‌های شایع بیماران در سنین مختلف، سختی دفع مدفوع و مشکلات ناشی از آن است. متاسفانه بسیاری از بیماران برای رفع این مشکل دست به دامن داروهای مسهل مثل سنا و مشتقات آن می‌شوند که مداومت در مصرف این داروها به بروز عوارض ناشی از وابستگی به مصرف دارو به منظور دفع، منجر می‌شود. هرچند مصرف مسهل‌ها برای راحتی در دفع از نگاه طب قدیم بشدت نهی شده است، چراکه این کار باعث دفع بیش از حد مایعات و ترشحات ضروری بدن و افزایش استعداد ابتلا به بیماری‌های سخت می‌شود.

علل بروز یبوست چیست؟

ـ مصرف غذاهای با مزاج خشک مثل ذرت، سماق، خوراکی‌های ترش و تند، گوشت‌های فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس، نان خشک و غذاهای کبابی و سرخ شده است.

ـ عدم دفع در زمان مناسب و بی‌توجهی به رفلکس‌های دفعی. بسیاری از افراد عادت دارند در زمان کار یا در مهمانی و سفر به دلایل مختلف از دفع بموقع مدفوع خودداری کنند و این مساله از دلایل شایع بروز یبوست است.

ـ ضعف عضلات شکم بخصوص در افراد با مباشرت‌ بیش از حد.

ـ مصرف داروها و خوراکی‌های کاهنده حرکات روده مثل برنج و بسیاری از داروهای کاهنده فشار خون و آنتی‌هیستامین‌ها.

ـ عدم ترشح مناسب صفرا به داخل روده که معمولا ایجاد یبوست‌های دردناک می‌کند.

ـ از دست دادن بیش از حد مایعات بدن بر اثر تعریق ، ادرار و … ‌

ـ ابتلا به سوء مزاج گرم یا خشک کبد یا معده.

ـ انسداد مسیر دفع به دلیل وجود کرم‌های بزرگ روده یا تومورها.

چه باید کرد؟

اگر مدت زیادی است از یبوست رنج می‌برید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا پس از بررسی، درمان‌های لازم انجام شود. بسیاری از بیماران مبتلا به یبوست به تعدیل مزاج نیاز دارند که برای این کار مراجعه به متخصص طب سنتی ضروری است، اما برای رفع یبوست از چه خوردنی‌هایی می‌توان کمک گرفت؟

مصرف انجیر خشک آغشته به شربت عسل پیش از غذا، شورباهایی که حاوی روغن بادام شیرین یا زیتون باشد، خوردن سیب با فاصله مناسب بعد از غذا، مصرف یک قاشق سوپخوری خاکشیر و یک تکه نبات در یک لیوان آب گرم به صورت ناشتا، استفاده از نعنا یا ریحان کنار غذا، مصرف همزمان انجیر و گردو به عنوان تنقلات طی روز، پرهیز از مصرف غذا بدون اشتها، خودداری از پس زدن رفلکس‌های دفعی، ماساژ شکم در جهت عقربه‌های ساعت با روغن بادام شیرین، خوردن بموقع صبحانه و صبح زود از خواب بیدار شدن و ورزش کردن.

ضمنا سعی کنید از ملین‌ها به صورت مداوم استفاده نکنید و هرازگاه یک نوع را برگزینید تا از کاهش تاثیر و بروز عوارض آنها در امان باشید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...