رفتن به مطلب

نقش رنگ در برندسازی و فروش (مطالعه موردی برند Tiffany )


iranmct

ارسال های توصیه شده

نویسنده : دکترسیدرضاآقاسیدحسینی

تیم مشاوران مدیریت ایران :

 

 

رنگ برند، قسمت جدایی‌ناپذیر برندسازی و برندینگ و بخش مرکزی شخصیت برند است و اگر در بلندمدت و بر اساس یک الگوی مشخص و پایدار به کار گرفته شود، عامل هویت‌دهنده برند خواهد بود. هنگامی‌که رنگ‌سازمانی با در نظر داشتن استانداردهای مدیریت برند منجمله تداعیات رنگ در ذهن مخاطب، انتخاب شود، حتما برای محصولات و خدمات مختلف باید رنگ‌های متفاوتی در نظر گرفت. رنگی که مورد انتظار مشتری و بازار ان سازمان باشد. رنگ به سازمان کمک می‌کند تا در میان رقبا شناخته شود.

 

 

%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF.jpg

 

 

رنگ باید به مشخص‌ترین عامل شناسایی برند تبدیل گردد. به برندهایی نظیر: ایرانسل، ودافون،گوگل فکر نمایید.

رنگ برند حتما باید در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دیده شود، مثل رنگ آبی در توییتر ، رنگ قرمز در تارگت یا رنگ سبز فسفری در جای پنجه هیولا در نوشابه انرژی‌زای مانستر.

شرکت‌هایی که دارای محصولات مصرفی بسته‌بندی‌شده ( مخصوصا محصولات تند مصرف FMCG) هستند، در خصوص رنگ برند و لوگوی خود بسیار حساس بوده و آن قلب استراتژی بسته‌بندی خود می‌دانند.

رنگ بنفش شکلات Cadbury ، رنگ قرمز کوکاکولا، رنگ صورتی باربی، همه جز نوع شرکتها هستند.

 

 

آیا رنگ می‌تواند بیانگر ارزش و قدرت برند باشد ؟

 

 

اگر برندهای فوق، نام و لوگوی خود را از روی بسته‌بندی برداشته و فقط ویژگی‌های برند خود در رنگ و بسته‌بندی محصولات استفاده نماید، آیا همچنان مخاطبان بین‌المللی، آن تشخیص می‌دهند ؟

 

 

برندسازی با امضای رنگ برند

برند .The Tiffany & Co که با رنگ پانتون 1837 ثبت‌شده (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)، متعلق به شرکت تولیدکننده جوهرات در نیویورک است. پانتون به احترام سال روز تاسیس تیفانی در چنین تاریخی، رنگ آبی فیروزه‌ای خیلی کمرنگ 1837 را از لیست کد رنگ‌های خود خارج نمود و آن را متعلق به شرکت تیفانی می‌داند.

 

 

تقریبا در تمام دنیا این رنگ خاص را با نام رنگ آبی تیفانی Tiffany Blue می‌شناسند . این جواهری سازی، "امضای برند بر بسته‌بندی" را به‌صورت یک جعبه آبی‌رنگ تعریف نموده است. دور جعبه یک روبان سفیدرنگ پیچیده می‌شود ولی گره‌زده نمی‌شود، با کشیدن یک‌سوی پاپیون روی جعبه، ناگهان کل روبان باز می‌شود، که بخشی از مشخصه بسته‌بندی تیفانی میباشد. روبان بسته‌بندی همواره سفیدرنگ است و تنها در تعطیلات رنگ قرمز آن استفاده مینمایند.

 

 

tiffany-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D8%A8%DB%8C.gif

نام تجاری .The Tiffany & Co تنها با فونت Baskerville Old Face بر بسته‌بندی‌هایش شناخت می‌شود. برخی از صاحب‌نظران دنیای برند معتقدند، اکنون این بسته‌بندی با رنگ خاصش به‌اندازه‌ای شناخته‌شده که دیگر درج نام برند بر روی آن ضرورتی ندارد. اما من با اینان مخالف، زیرا که نوشتن نام برند بر محصول به خاطر تاکید دوباره بر وضعیت، کیفیت و مطلوبیت نام تجاری است.

با گذشت سالیان، تیفانی به تجربه دریافته که برند و ارزشی که قصد انتقال به مشتری دارد توسط بسته‌بندی آبی رنگش انجام می‌شود، که بی‌شک مطلوب‌ترین بسته‌بندی در جهان را دارد.

نکته جالب : تجربه داشتن یک محصول در این بسته‌بندی در پایان عملیات خرید اتفاق می‌افتد. زیرا که مشتری با تجربیات دیگران به فرایند تصمیم‌گیری خرید وارد می‌گردد و تنها زمانی که خرید انجام می‌پذیرد به تجربه مشابه دست پیدا می‌نماید.

با توجه بااینکه شخصا در دنیای برندینگ مشغول بکار هستم، میدانم که چه‌کاری سخت است، موکول نمودن تجربه‌ای زیبا از خرید به پایان فرایند تصمیم‌گیری. این امر خطیر را رنگ و بسته‌بندی تیفانی به‌خوبی انجام می‌دهد. زیرا تجربه زیبای خرید تازه هنگامی آغاز می‌شود که فرد بسته‌بندی آبی را در دستان شما می‌بیند و به شوق یک جواهر باکیفیت، حتی پیش از باز کردنش، بسیار شاد و خوشحال می‌گردد. در میان هزاران انتخاب، رنگ و بسته‌بندی‌ تیفانی عامل اصلی فروش چشمگیر برند است.

 

 

تاثیر رنگ

چه اتفاقی میافتد، که مشتری برخی برندها را بر برخی دیگر، ترجیح می‌دهد؟

 

 

درواقع می‌توان گفت که برندهای معتبر، تصویری هیجان‌انگیز از خود در نظر مشتری ایجاد می‌نمایند. هیچ‌چیز به‌اندازه یک بسته‌بندی درست قادر به ایجاد هیجان دیداری در مشتری نیست. انتخاب بسته‌بندی صحیح، حتما عامل تحکیم برند و دعوت مشتری به تعامل با برند خواهد بود

ساختار و شکل بسته‌بندی، رنگ، نحوه نگارش و فونت مطالب روی بسته‌بندی و تصاویر بکار گرفته‌شده، باید باهم همخوان و نماینده یک برند و تنها یک برند باشد و باید بتواند در چند لحظه توجه مشتری را جلب و رابطه عاطفی با وی ایجاد نماید.

نتایج تحقیقات دکتر برونو از دانشگاه نیویورک نشان داده که مردم، 10% چیزی که می‌شوند را به یاد می‌آورند، 20% چیزی را که در موردش می‌خوانند، 80% چیزی را که می‌بینند.

 

 

color-branding.gif

 

 

نتایج تحقیقی دیگر در حوزه بازاریابی نشان داده که 80% اطلاعات تصویری باقی مانده در ذهن افراد، مرتبط با رنگ میباشد.

رنگ تاثیر فوری بر احساس مشتری می‌گذارد. برندها به دنبال رنگی هستند که بیانگر شخصیت برندشان باشد. انتخاب رنگ برند بر اساس سلیقه مدیرعامل یا مدیر بازاریابی سازمان نباید باشد بلکه باید ناشی از گزارش یک تحقیق بازار مناسب باشد.

 

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...