رفتن به مطلب

کاربرد هنر گچبری در معماری بناهای تاریخی ایرانی


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گچبری از مهمترین عناصر معماری سنتی ایرانی بشمار می آید که بصورت کنده کاری، خطاطی و برجسته کاری از آغاز پیدایش هنر گچبری در ایران، کاربرد داشته است.

معماری ایرانی اغلب سه گروه آجرکاری، کاشیکاری و گچبری را شامل میشد تا اینکه گچبری در طی سالیان متوالی توسعه یافت و نمونه های در بناهای تاریخی مانند مساحد، خانه باغ های قدیمی و ... نمایان است.

بیشترین استفاده و بکارگیری هنر گچبری سنتی در شهرهای ایران اسلامی، در استان یزد قرار دارد که در بناهای تاریخی این شهر که از جمله خانه عرب زاده، خانه آقازاده ابرکوه، مرتاض، کلاهدوز ها و ... به زیبایی نمایان است.

بکارگیری هنر گچبری ایرانی به شکل برجسته کاری و کنده کاری، از آثار هنری بجامانده از دوره سلجوقی است که تا دوران ایلخانی نیز ادامه پیدا کرد.

نقش و طرح های گل و بته و نقش برجسته های خلق شده از هنر گچبری در دوره ایلخانی کاربرد زیادی داشته که در بناهای تاریخی مذهبی در کتیبه های قرآنی به وضوح دیده میشود.

گچبری رنگی نیز نوعی از گچبری است که با بکاربردن یکی از رنگبندی های سبز، قرمز، آبی سیر و ... میباشد و نمونه کار آن زندان اسکندر است که از خشت خام در ساختار آن ساخته شده است که از نقاشی با آبرنگ طلای و لاجوردی در کنار هنر گچبری استفاده شده است. بقعه دوازده امام، گنبد عالی ابرکوه، مدرسه شاه کمالیه و بقعه سید شمس الدین از دیگر آثار باستانی شهر تاریخی یزد بوده که در آن طرح ها و نقش های زیبای گچبری سنتی قابل مشاهده است.

 

19.jpg

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...
سلام ببخشید شما پروژه عناصر و جزئیات 2ندارید؟

 

سلام

عناصر٢كه بايد خودتون بكشيد پروژه آماده نيست كه.

اين تاپيك نگاه كنيد

https://www.noandishaan.com/forums/thread98757.html

 

سوالات معماريتون ميتونيد تو اين تاپيك بپرسيد.

https://www.noandishaan.com/forums/thread21401.html

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...