رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

سایش شیمیایی روندی است که در آن مینا( و عاج) به خاطر اسید موجود بر روی دندان ها، از بین می رود. اسیدهایی با منشأ داخلی و یا خارجی. این روند سایش با روندی که توسط اسید ناشی از باکتری های پوسیدگی زا حاصل می شود متفاوت است. بر خلاف پوسیدگی دندان، سایش شیمیایی روی تمام سطوح دندان تأثیر می گذارد.

 

تماس با اسید به مدت طولانی به از دست رفتن تدریجی مینا می انجامد. در نهایت عاج در تماس با محیط دهان قرار می گیرد و منجر به درد و گاهی موجب مرگ دندان می شود. روند سایش غیرقابل برگشت است و هزینه های گران دندانپزشکی ترمیمی را برای برگرداندن عملکرد و ظاهر دندان می طلبد.

 

ریسک فاکتورها:

 

۱-شایع ترین گروه در معرض خطر نوجوانانی اند که نوشیدنی اصلی آن ها( شامل کوکاکولا، لیموناد، و یا نوشیدنی های گازدار). همه ی نوشیدنی های گازدار اسیدیته ی بالا دارند و به سرعت مینای دندان را حل می کنند. هر چه استفاده بیشتر باشد آسیب هم بیشتر است. افرادی که مایع را در دهانشان می گردانند بیش از همه آسیب می بینند. استفاده از نی از تخریب جلوگیری نمی کند. احتمالا نی ، مشکل را از دندان های قدامی به دندان های خلفی انتقال می دهد.

 

۲- آبمیوه های خالص:

 

کسانی که آبمیوه های خالص می نوشند و یا افرادی که آبمیوه هایی که خیلی اسیدی هستند نوشیدنی اصلی آن هاست، مشکل مشابهی با گروه قبلی دارند.

 

۳- اختلالات خورد و خوراک

 

بولمی یا استفراغ به خاطر وجود اسید معده موجب تخریب دندان می شود

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

توصیه ها:

 

۱- بلافاصله بعد از نوشیدن مایعات اسیدی و یا بعد از استفراغ مسواک نزنید. چون بعد از تماس با اسید مینا نرم می شود. نمک های کلسیم بزاق تشکیل می شوند و با گذشت زمان موجب سخت شدن قسمت هایی از مینای دندان می شوند. بنابراین بعد از خوردن مایعات اسیدی دندان هایتان را مسواک نزنید چون مینای نرم شده بیشتر آسیب می بیند و روند سایش تسریع می گردد.

 

۲- استفاده از نوشیدنی های سالم مثل آب ( آب دارای فلوراید)، شیر، چای و قهوه( بدون شکر)

 

خلاصه:

 

۱- اسید اضافی از نوشیدنی ها و اسید معده موجب از دست رفتن غیرقابل برگشت ساختمان دندان می شود. توصیه: بیشتر از یک بار در روز از مایعات اسیدی استفاده نکتید

 

۲- از نوشیدنی های سالم بهره ببرید

 

۳- بعد از استفاده از نوشیدنی های اسیدی، نیم ساعت صبر کنید و بعد مسواک بزنید.

 

 

منبع :http://www.dentalinsurance.co.uk

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

301.jpg

مشكلات دهان و دندان يكي از رايج‌ترين مسائلي است كه مردم با آن روبه‌رو هستند. البته در اين دوران مردم بيش از پيش به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود اهميت مي‌دهند، اما با وجود اين باز هم مشكلاتي در ارتباط با دندان‌ها وجود دارد. يكي از اين مشكلات كه شايد شما هم با آن روبه‌رو شده باشيد، سايش دندان‌هاست.

 

دكتر داريوش حميدزاده، دندانپزشك به عوامل ايجاد سايش اشاره كرده و در اين‌باره مي‌گويد: عوامل مختلفي كه باعث از دست رفتن نسج دندان مي‌شوند، مي‌توانند زمينه‌ساز سايش باشند. سايش دندان ممكن است بر اثر استفاده از مواد شيميايي اسيدي اتفاق بيفتد يا در نتيجه فشارهاي مكانيكي ايجاد شود يا بر اثر ساييدن دندان‌ها روي هم به وجود آيد.

 

وي مي‌افزايد: مصرف نوشيدني‌هاي اسيدي يا كار در محيط‌هايي خاص كه در تماس مستقيم با مواد شيميايي اسيدي و بخارات حاصل از آن هستند، مي‌توانند باعث سايش دندان‌ها شوند. در اين شرايط به طور معمول سطح بيروني دندان‌ها درگير مي‌شود. همين مساله باعث نازك شدن ميناي دندان شده و با گذشت زمان، مقاومت دندان را كاهش مي‌دهد. در نتيجه ممكن است ترك‌هايي نيز روي دندان‌ها ايجاد شود. در اين شرايط، فرد در مقابل سرما و گرما احساس ناراحتي مي‌كند.

 

دكتر حميدزاده يادآور مي‌شود؛ در موارد ديگر، افرادي كه به دليل ناراحتي‌هاي گوارشي محتويات اسيد معده‌شان به داخل حفره دهاني راه مي‌يابد، سطح داخلي دندان‌هايشان درگير مي‌شود.

 

اين دندانپزشك در مورد فشارهاي مكانيكي كه باعث سايش مي‌شوند، مي‌گويد: افرادي كه از مسواك‌هاي زبر و خميردندان‌هاي نامناسب (حاوي مواد ساينده) استفاده مي‌كنند يا از روش‌هاي درست مسواك زدن غافل هستند يا كساني كه اين عمل (مسواك زدن) را به صورت افراطي و وسواس‌گونه انجام مي‌دهند، ممكن است با اين مشكل روبه‌رو شوند. در اين شرايط طوق دندان‌ها به كلي از بين رفته و مستعد شكستگي در قسمت تاج مي‌شوند.

 

وي اضافه مي‌‌كند: گاهي نيز اين ضايعه بر اثر ساييدن دندان‌ها روي هم ايجاد مي‌شود. اين عادت كه در هر زماني از شبانه روز ممكن است وجود داشته باشد، باعث از بين رفتن ميناي دندان‌ها در سطوح جونده مي‌شود.

 

 

جلوگيري از ايجاد سايش

دكتر حميدزاده در مورد روش‌هاي جلوگيري از سايش دندان‌ها مي‌گويد: همكاران دندانپزشك مي‌توانند با مشاهده كلينيكي محل سايش‌‌ها، اقدام به از بين بردن عوامل موثر در ايجاد اين مشكل كنند. به عنوان مثال تغيير در شيوه تغذيه بيماران يكي از نكات موثر است. جايگزين كردن نوشيدني‌هاي اسيدي با موادي نظير شير يا دوغ يكي از راه‌هاي ايجاد تغييرات موثر است. همچنين دندانپزشك بايد به بيمار توصيه كند بلافاصله پس از خوردن يا آشاميدن مواد غذايي اسيدي مسواك نزند. در مواردي نيز دندانپزشك بايد بيمار را به متخصص گوارش ارجاع دهد. در مواردي كه بازگشت مواد اسيدي معده به داخل حفره دهان موجب سايش مي‌شود، با درمان بموقع و موثر متخصص گوارش حل خواهد شد.

 

وي به آموزش شيوه صحيح مسواك زدن اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: آموزش صحيح مسواك زدن و استفاده از خميردندان‌هاي مناسب، راهي براي پيشگيري از بروز مشكل و از دست رفتن نسج دندان‌هاست. بعلاوه، با توصيه به استفاده از دهانشويه‌هاي حاوي فلورايد مي‌توانيم باعث تقويت ميناي دندان و كاهش حساسيت دنداني شويم. در نهايت مي‌توانيم براي جلوگيري از دست دادن دندان‌ها، به ترميم و بازسازي سطوح از دست رفته اقدام كنيم.

 

دكتر حميدزاده با اشاره به استفاده از لوازمي خاص براي كاهش اثرات سايش دندان‌ها مي‌افزايد: در مواردي كه بيمار در طول شبانه روز دچار تنش‌هاي عصبي و اسپاسم‌هاي عضلاني شديد در ناحيه مفصل گيجگاهي و فكي است، مي‌توانيم اقدام به ساخت نايت گارد (Night guard) کرده و از آن در زمان‌ها و شرايط مختلف (هنگام كار، مطالعه، رانندگي يا هنگام خواب) استفاده كنيم. با استفاده از نايت گارد مانع ساييدن دندان‌ها و از بين رفتن ميناي دندان در سطوح جونده مي‌شويم.

301.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...