رفتن به مطلب

تعريف چند مفهوم در بادامك ها


ارسال های توصیه شده

osakhtrob21-15-1.jpg

دایره مبنا - کوچکترین دایره­ای است که بر سطح لبه بادامک مماس و یا بر قسمتی از منحنی آن منطبق باشد و اندازه آن تعیین کننده اندازه بادامک است.

دایره گام- دایره گذران از نقطه گام و هم مرکز با دایره مبنا است.

منحنی گام منحنی رسم شده توسط مرکز پیرو غلتشی یا پیروتیغه­ای است لذا نقاط اثر این منحنی دایره گام را قطع خواهد نمود.

نقطه گام بیانگر نقطه­ای از منحنی گام است که در آن نقطه، زاویه فشار حداکثر مقدار خود را دارا است.

زاویه فشار زاویه­ای که قائم مشترک بادامک و پیرو با مسیر پیرو می­سازد زاویه فشار نامیده می­شود. نیرویی که بادامک به پیرو وارد می­کند، دارای دو مؤلفه قائم و مماسی می­باشد. مؤلفه قائم یک فشار جانبی ناخواسته وارد بر پیرو بوده که سبب انحراف نیرو در مسیرش می­گردد. بدیهی است که با کم کردن زاویه فشار، این فشار جانبی قابل کاستن بوده و به­طور کلی توصیه شده است که برای یک عملکرد خوب زاویه فشار نبایستی از 30 درجه تجاوز نماید اما، در حالتهای خاص که نیروها کوچک بوده و یاتاقان­ها دقت کافی دارند می­توان از مقادیر بزرگ­تر استفاده نمود. یک افزایش اندازه در دایره پایه، زاویه فشار را کاهش خواهد داد. با کاهش صعود کلی پیرو، ازدیاد دوران بادامک برای یک جابجایی و تغییر مکان معلوم پیرو و ... می­توان زاویه فشار را کاهش داد.

دایره پایه کوچکترین دایره­ای است که مرکز دوران که بر منحنی گام بادامک مماس است.

نقطه اثر- نقطه منطبق بر تیغه پیرو، با مرکز پیرو غلتشی است.

 

osakhtrob21-15-2.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

قانون بادامك:

بيان رياضي يا تعريفي است كه پروفيل بادامك و يا شكل نحني بلند شدن يا شتاب بادامك و يا قسمتي از آن را مشخص مي­كند و فاكتور اصلي در بدست آوردن شكل پروفيل بادامك مي­باشد.

 

تغيير مكان پيرو (در پيروهاي انتقالي)

فاصله­اي را كه پيرو در امتداد محورش بر اثر چرخش بادامك طي مي­كند، تغيير مكان پيرو مي­گويند.

پريود:

به­مقدار زاويه­اي كه بادامك طي مي كند تا پيرو از يك سكون به سكون ديگري برسد يك پريود مي­گويند.

محدوده شتاب مثبت، مياني، شتاب منفي:

هر پريود بادامك را مي­توان به دو يا چند محدوده تقسيم كرد. قسمتي را كه در آن شتاب مثبت است و محدوده­اي كه شتاب منفي است و محدوده مياني كه معمولاً بين اين دو قرار داشته و بادامك داراي سرعت ثابتي است.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

فورجینگ فرایند تغییر شکلی است که در طی آن شمش یا لقمه فلزی اولیه تحت تاثیر فشار وارد بر آن به شکل مطلوب در می­آید که در سرعتهای کم و متوسط توسط دستگاههای فشار(پرس) و در سرعتهای بالا با استفاده از پتک و چکش انجام می­شود.

بادامک­های دقیق یا بوسیله چرخاندن بادامک در جلوی ابزار برش و یا بوسیله­ای که ابزار برش را کنترل نماید ساخته و تولید می­گردند.

روش چرخاندن بادامک در جلوی ابزار بدین ترتیب است که تیغه فرز و یا چرح سنباده را تا فاصله معین به داخل بادامک پیش برده و سپس ابزار را به عقب کشیده و بادامک را به مقدار لازم چرخانده و دوباره ابزار را تا فاصله معین پیش می­برند. این عمل آن­قدر تکرار می­شود تا بادامک ساخته شود. و دوباره ابزار را تا فاصله معین پیش می­برند. این عمل آن­قدر تکرار می­شود تا بادامک ساخته شود. این روش کند بوده ولی بادامک از دقت بالا برخوردار خواهد بود.

 

کاربرد مکانیزم های بادامکی در ربات ها:

یکی از دغدغه­های اصلی طراحان رباتها و ماشین­ها، تبدیل حرکت قوای محرکه به حرکات دلخواهی است که در ربات یا ماشین کاربرد دارند. معمول­ترین و پرکاربردترین قوای محرکه الکتروموتورها هستند که حرکت خروجی آنها به صورت چرخشی است، اما در رباتیک احتیاج به حرکات متعدد و پیچیده­ای داریم و باید این حرکات را با تبدیل حرکت چرخشی الکتروموتورها به حرکات دلخواه خود ایجاد کنیم. این تبدیل توسط مکانیزم­ها صورت می­گیرد. در صنعت مکانیزم­های شناخته شده فراوانی وجود دارند اما مکانیزم­های بادامکی اهمیت و قابلیت بسیار بالایی دارند،

بادامک­ها معمولاً دارای اشکال غیرطبیعی بوده و به­عنوان اهرم محرک، حرکت را به اهرم متحرکی که پیرو نام دارد منتقل می­کنند.

با ایجاد تغییر شکل در بادامک حرکات متنوعی را می­توان در پیرو ایجاد کرد. برای مثال اگر بخواهیم یک حرکت هارمونیک ایجاد کنیم از بادامکی استفاده می­کنیم که به شکل دایره بوده و شفت ورودی بادامک در نقطه­ای خارج از مرکز دایره است.

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...