رفتن به مطلب

نتایج جالب یک تحقیق؛ شب‌ها درختان نیز در خواب به‌سر می‌برند!


ارسال های توصیه شده

trees-night.jpg

 

خوابیدن و بیدار شدن از نظر ما انسان‌ها تنها برای موجودات جاندار امری قابل تصور به حساب می‌آید اما به تازگی محققان دریافته‌اند که درختان نیز احتمالاً تجربه مشابهی را در ساعات شب دارند.

 

محققان برای بررسی این موضوع حرکت میلیمتری دو درخت در دو موقعیت جغرافیایی متفاوت یکی در فنلاند و دیگری در اتریش را در فاصله زمانی غروب تا طلوع خورشید با اشعه لیزر تحت نظر قرار دادند. این اندازه‌گیری با توجه به اعتدال خورشیدی (برابری طول روز و شب) بود.

 

 

در این تحقیق اسکنرهای لیزری با استفاده از نور مادون قرمز تمام جزییات هر دو درخت را دریک نقشه ارائه دادند. نتیجه این تحقیق نشان داد که شاخ و برگ این درختان در شب به سمت پائین خم شده و به پایین‌ترین موقعیت خود رسیدند و زمان نزدیک به طلوع خورشید، دوباره سرزنده به موقعیت اولیه خود بازگشتند.

 

 

طبق تعریف دانشمندان استراحت شاخه‌ها در شب ممکن است شبیه به خوابیدن یا به گونه‌ایی چرت زدن باشد. اگرچه تغییرات در شاخ و برگ این درختان تنها حدود 10 سانتیمتر در درختانی با 5 متر ارتفاع است و این موضوع که خورشید عامل بیداری درختان است یا همان ریتم شبانه‌روزی مرسوم برای جانداران هنوز برای دانشمندان مشخص نیست.

 

 

کارل لینه گیاه‌شناس معروف می‌گوید:

 

 

اگر گل‌ها را در دخمه‌ایی تاریک قرار دهیم باز هم با طلوع و غروب آفتاب باز و بسته می‌شوند و این ریتم شبانه‌روزی گیاهان در دوران زیست آنها در نوع خود جالب است.

 

 

در همین حال دانشمندان در تحقیقات خود علت اینکه چرا شاخ و برگ درختان در شب افول می‌کنند را در مقدار فشار آب دریافتی در شب می‌دانند. صرفنظر از نتایج جالب این تحقیق، پژوهشگران در آینده با استفاده از این نتایج درک بهتری از نحوه آبیاری روزانه درختان در اقلیم‌های خاص آب و هوایی مناطق خواهند داشت.

 

 

منبع: فارنت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...