رفتن به مطلب

بررسی تخصصی نوکيا ۷۷۱۰: کارشناس کامپيوتر


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

نوکيا 7710:

اين نخستين تلفن نوکياست که دارای يک صفحه نمايش لمسی بزرگ می باشد و در نسخه جديد سيمبين os سری ٩٠ اجرا می شود . نوکيا 7710 دارای يک دوربين مگاپيکسل و ويژگی های چند رسانه ای بسيار است. اين مدل نوکيا يک تلفن هوشمند چند رسانه ای است که صفحه کليد ندارد و در عوض دارای يک صفحه نمايش لمسی با قلم است.

 

7710_l.jpg

 

مزايا :

• صفحه نمايش بزرگ با وضوح بالا

• ايده ال برای مرور در اينترنت

• کيفيت صوتی عالی

• مناسب برای پخش فيلم

• عملکردهای مفيد Organizer

• عکس های با کيفيت

 

معايب:

• بطور کلی سيستم کند است

• استحکام دستگاه زياد نيست

• طرح زرد رنگ روی صفحه نمايش

• جستجوی کند در دفتر چه تلفن

• استفاده از تلفن بدون قلم هميشه امکان پذير نيست

• عدم تناسب ساختار

 

طراحی:

ابعاد تلفن 28x70x19 ميلی متر است که در مقايسه با ساير تلفن های هوشمند يک تلفن متوسط در نظر گرفته می شود . وزن آن ١٨٠ گرم می باشد .

 

ta1.jpgta2.jpgta3.jpg

 

قاب های تلفن قابل تعويض نيستند و فقط امکان برداشتن پوشش باتری وجود دارد . لبه های کناری تلفن کمی مدور است .

 

ta4.jpgta5.jpgta6.jpg

 

اگرتلفن را با دو دست نگه داريد شست راست دقيقا کليد مکان نما با دکمه تاييد را لمس می کند . قسمت کليد های کناری در لبه های کناری قرار دارد .

ازاين کليد ها برای کنترل تماس ( کليد های سبز و قرمز) و ضبط صدا استفاده میشود . اين کليد ها عملکردهای ديگری مانند ثبت تماس يا فعال کردن شماره گيری صوتی نيز دارند .

 

ta8.jpgta9.jpg

 

در لبه کناری کليد ديگری وجود دارد که برای باز کردن قاب پشت است .

 

ta7.jpg

 

دکمه اصلی خاموش/ روشن در طرف راست وجود دارد که پروفايل های زنگ را نيز کنترل می کند . در طرف چپ تلفن سوکت pop-port وجود دارد وجود دارد که توسط قاب فلزی مرتبط با پوشش پلاستيکی محافظت می شود .

 

ta10.jpgta11.jpgta12.jpg

 

باتری موجود در تلفن از نوع Li-pol است که توان آن ١٣٠٠ Mah می باشد ودر حالت Stand by حداکثر ١٤روز و در مکالمه مداوم ١٢ساعت دوام می آورد. شارژکردن باتری حدود سه ساعت طول ميکشد . محل کارت حافظه نيز زير قاب پشت قرار گرفته است . يک کارت حافظه ١٢٨MB در بسته بندی تلفن قرار دارد و حافظه داخلی آن ٩٠MB می باشد . نوع کارت MMC است و شما نمی توانيد کارت حافظه ای با فرمت SD را در آن قرار بدهيد . برای دسترسی به سيم کارت بايد باتری را برداريد .

 

ta15.jpgta16.jpg

 

محل قلم در گوشه راست قاب جلو است . قلم پلاستيکی است و قسمت فوقانی آن دارای نماد فلزی می باشد . يک قلم يدکی نيز در بسته بندی قرار دارد .

 

ta17.jpgta18.jpg

 

نوکيا يک جلد چرمی مشکی نيز همراه تلفن عرضه ميکند که از گوشی و بخصوص صفحه نمايش محافظت می نمايد . زمانی که تلفن در جلد قرار گرفته نيز می توانيد از آن برای برقراری تماس استفاده کنيد اما صدا خيلی خوب نيست . متاسفانه امکان وصل کردن جلد به کمر بند وجود ندارد.

لینک به دیدگاه

صفحه نمايش :

صفحه نمايش نوکيا 7710 واقعا بزرگ است. ابعاد آن 80x50x90 ميلی متر می باشد . وضوح صفحه نمايش فعال است و ٦٥k رنگ را نشان ميدهد .

 

saf1.jpg

 

نورزمينهآن يکنواخت نيست و در گوشه ها و سمت راست تيره تر بنظر می رسد . بعد ازروشن کردن صفحه نمايش ، طرح زرد رنگی روی آن مشاهده می شود .

 

saf2.jpgsaf3.jpgsaf4.jpg

 

صفحه کليد :

درنگاه اول بنظر می رسد که کليد های قاب جلو ترتيب خاصی ندارند . کليد مکان نما و دکمه مرکزی تاييد آن در طرف چپ قرار گرفته است زير آن کليدی وجوددارد که برای حرکت در منو و برای سوئيچ بين علامت ها در ديالوگ است .

 

k1.jpgk2.jpg

 

کليدیبرای برگشت به صفحه نمايش اصلی نيز در نظر گرفته شده است . اگر اين کليدرا نگه داريد ، نواری با ليست نرم افزارهای درحال اجرا ظاهر می شود و بدينترتيب می توانيد از يک برنامه به برنامه ديگر سوئيچ کنيد. نرم افزارها معمولا در زمينه اجرا نمی شوند .

 

k3.jpg

 

درسمت راست سه کليد وجود دارد که عملکرد دوتا از کليد ها درنرم افزارهایمختلف ، متفاوت است. کليد پايينی ، کليد Escape ( لغو) است . کليد های ولوم در لبه بالای تلفن مشاهده می شود. کليد های قاب جلو نور زمينه ندارند.

 

ساختار منو:

بعد ازروشن شدن تلفن ، آيکن ها و آيتم های زيادی روی صفحه نمايش نشان داده میشود . کاربر به آسانی می تواند طرح آيتم Desktop را تنظيم کند .

 

m1.jpgm2.jpgm3.jpg

 

آيکن ها فقط برای نرم افزار بکار نمی روند و از آنها می توان برای تعيين ميانبربه هر يک از فايل ها استفاده کرد. کاربر می تواند آيکن ها را در گروه های مختلف تفکيک کند و از آنها برای فيلتر کردن صفحه نمايش استفاده نمايد .نوکيا 7710 از تم های گرافيکی پشتيبانی می کند .

 

m4.jpg

 

صفحه نمايش سری ٩٠ شامل چندين قسمت است : کادر آيکن ها و عنوان در بالا ، نوار ابزار به شکل سطر در بعضی نرم افزار ها ظاهر می شود. سه کليد برای نوار فرمان که فضای زيادی را در طرف راست صفحه نمايش اشغال می کنند. صفحه نرم افزار ها: امکان غير فعال کردن بعضی از نوارها در نرم افزار ها وجود دارد و حتی میتوانيد حالت تمام صفحه را فعال کنيد . برای اکثر برنامه ها می توانيد اندازه فونت و آيکن های گرافيکی را در سه سطح انتخاب کنيد .

 

m5.jpgm6.jpgm7.jpg

 

يکی از کليدهای طرف راست به منو وارد می شود و هر نرم افزار تنظيمات خود را ياد آوری می کند .

 

m8.jpg

 

برای وارد کردن کاراکتر ، استفاده از آيکن ها و آيتم ها و حتی برای کنترل دکمهها در نوار فرمان بايد از قلم استفاده کنيد. وصل کردن صفحه کليد بلوتوثامکانپذير نيست . برای وارد کردن متن بايد از صفحه کليد روی صفحه نمايش استفاده کنيد ( با استفاده از قلم ) و يا از تشخيص دست خط استفاده نماييد .در اين صورت کادر کوچکی نشان داده می شود که شما می توانيد با قلم در آن بنويسيد .

 

m9.jpgm10.jpgm11.jpg

 

تشخيص دست خط بخوبی انجام می شود . کادر را می توانيد با صفحه کليد نرم افزاری وبا بلوکی برای وارد کردن کاراکتر ها هر جايی در صفحه نمايش حرکت بدهيد .امکان کپی ، انتقال و الصاق آيتم ها وجود دارد. کليپ برد از منو کنترل میشود . به طريق استاندارد نمی توان نرم افزار های در حال اجرا را بست.مديريت نرم افزار اين کار را انجام ميدهد اما ابتدا بايد به Manager سوئيچ کنيد . اگر به حافظه بيشتری نياز باشد سيستم برنامه های در حال اجرا را می بندد.

لینک به دیدگاه

تماس و دفترچه تلفن:

درنوکيا 7710 شماره ها با ضربه زدن روی کليد هايی که برصفحه نمايش نشان دادهمی شود ، شماره گيری می شوند . برای اين کار می توانيد از قلم يا انگشت استفاده کنيد . در ابتدا بايد صفحه کليد و صفحه نمايش را با فشاردادن دوکليد از حالت قفل خارج کنيد . هر يک از آنها در يک طرف اين تلفن هوشمندقرار گرفته است و با يک دست نمی توانيد اين کار را انجام بدهيد .

 

t1.jpgt2.jpgt3.jpg

 

برای دريافت تماس بايد کليد موجود درکنار تلفن را فشار بدهيد يا روی صفحه نمايش به آرامی ضربه بزنيد . کيفيت صوتی هندزفری و Earphone در حد مطلوب است. دفتر چه تلفن از حافظه مشترک استفاده می کند و درتعداد اسامی يا آيتم های محدوديتی ندارد .

 

t4.jpgt5.jpgt6.jpg

 

هماهنگی با PC نيز بخوبی انجام می شود و با استفاده از PC Suite بدون نياز به هرنرم افزار ديگر می توانيد اين کار را انجام بدهيد . مخاطبين به دو صورت نشان داده می شوند . بصورت ساده (در طول مکالمه ) و بصورت کامل که درآن تمامی آيتم ها نشان داده می شوند . جستجو در دفتر چه تلفن کمی کند انجاممی گيرد . با نوشتن کاراکتر های اول هر اسم ، جستجو آغاز می شود اما تفکيک کردن کل پايگاه داده توسط تلفن زمان می برد.

 

t7.jpgt8.jpg

 

برای هر مخاطب ميتوان يک عکس تعيين کرد که در طول مکالمه ظاهر می شود . امکان تعيين زنگ نيز وجود دارد .

 

t9.jpgt10.jpg

 

نوکيا7710 از پروفايل های زنگ پشتيبانی می کند و مخاطبين را طبق گروه تفکيک مینمايد . علاوه بر فايل های MID با پلی فونی 24 گانه امکان استفاده از فايلهای موسيقی AAC ,WAV, AMR, MP3 و RealAudio وجود دارد.

 

t11.jpg

 

يک پروفايل خاص نيز مشاهده می شود که قسمت تلفن دستگاه را غير فعال می کند و می توانيد از آن بصورت کامپيوتر جيبی استفاده کنيد .

 

پيام :

نوکيا7710 با پيام های متنی ، چند رسانه ای و Email کار می کند . از آنجايی که اين مدل يک تلفن هوشمند است امکان نصب نرم افزار Instant Messaging وعملکرد push to talk وجود دارد . يک نرم افزار تمامی پيام ها را کنترل میکند .

 

p1.jpgp2.jpgp3.jpg

 

ويرايشگر پيام های متنی ، کاراکتر های نوشته شده را بطور معکوس شمارش ميکند .بعلاوه می توانيد گزارش ارسال را برای تمامی پيام ها يا بعضی از آنها فعال کنيد . گزارش به مدت چند ثانیه روی صفحه نمايش ظاهر می شود اما در جايی ذخيره نمی شود. ويرايشگر پيام های چند رسانه ای همه موارد را روی يک صفحه نشان ميدهد و بنا براين متن در کنار تصوير ظاهر می شود . شما می توانيد يک فايل گرافيکی ، يک فيلم از حافظه ، طرح کشيده شده با قلم ، فايل موسيقی ياتصويرگرفته شده را به آن اضافه کنيد .

 

p4.jpgp5.jpgp6.jpg

 

امکان ترسيم روی صفحه نمايش و ارسال آن از طريق MMS وجود دارد. مرورگرEmail از پروتکل های POP3 و IMAP4 پشتيبانی می کند . سه دکمه نرم افزاریدر نوار فرمان را می توان برای تنظيم دستی عملکرد های پيام تعيين کرد ، اما شما فقط از ميان چهار گزينه بجز دريافت Email می توانيد عملکرد های مورد نظر را انتخاب کنيد .

 

p7.jpgp8.jpg

 

امکان چک کردن اتوماتيک Email ها يا تنظيم وقفه های زمانی برای چک کردن آنها درزمان دانلود کردن Email وجود دارد. همچنين می توانيد ازميان دانلود کردن تيترهای Email يا دانلود کردن کل Email با پيوست ، يک مورد را انتخاب کنيد. نوکيا 7710 می تواند Email های با فرمت HTML را بخواند و از ارسال ودريافت پيوست ها نيز پشتيبانی می کند .

 

p9.jpgp10.jpg

 

موسيقی و راديو:

نوکيا7710 از فرمت های موسيقی پشتيبانی می کند . با استفاده از هدفون هایاستريو و بلندگو (در حالت منو) نيز می توانيد به موسيقی گوش بدهيد . کيفيت صدا در هردو مورد عادی است .

 

mu1.jpg

 

امکانLoad کردن Playlist از PC به تلفن وجود دارد اما مستقِما در تلفن نمی توان playlist ايجاد کرد . در زمينه نيز می توان به موسيقی گوش داد . در طولتماس، موسيقی قطع می شود اما بعد از پايان تماس ، دوباره بايد آن را فعال کنيد ، اين کار بطور دستی انجام می گيرد . نوکيا 7710 برای پخش فيلم بهنرم افزار Real player مجهز است که در حالت تمام صفحه کيفيت بسيار خوبی دارد.

 

mu2.jpgmu3.jpg

نرم افزار پخش موسيقی

 

اين مدل دارای Visual Radio است که عملکرد اين نرم افزار براساس انتقال فرکانسFM نرمال اطلاعات گرافيکی از طريق GPRS/EDGE می باشد. بنابراين به راحتی می توانيد روی صفحه نمايش مشاهده کنيد که کدام آهنگ در حال حاضر پخش میشود ويا جزئيات آن را مشاهده نماييد . در کشور هايی که از Visual Radioپشتيبانی نمی شود نوکيا 7710 بعد از وصل کردن هدفون که بعنوان آنتن بکارمی رود مانند يک درايو معمولی کار می کند .

 

mu4.jpgmu5.jpg

راديو بدون هدفون کار نمی کند

 

تا بيست ايستگاه راديويی را می توان در حافظه ذخيره کرد . شما می توانيد از يک سرويس اينترنتی استفاده کنيد که ايستگاهها را بطور اتوماتيک در تلفن ذخيره می کند.راديو نيز مانند پخش MP3 بعد از پايان تماس بطور اتوماتيک ادامه پيدا نمی کند . يکی از لوازم های جانبی عرضه شده توسط نوکيا NokiaStreamer Su-22 نام دارد که بعد از وصل شدن به تلفن می توانيد تلويزيون ديجيتال در کشور های انتخابی را تماشا کنيد . ( اين قطعه در بسته بندی وجود ندارد ) .

 

mu6.jpgmu7.jpg

پخش فيلم در يک پنجره کوچک و در حالت تمام صفحه انجام می شود

لینک به دیدگاه

دوربين :

در قاب پشت تلفن علاوه برآرم نوکيا ، لنز دوربين نيز وجود دارد که دارای وضوح 1 مگاپيکسل است .

 

do1.jpgdo2.jpg

لنز دوربين در قاب پشت

 

دوربين نوکيا 7710 از فاصله دور عکس های بهتری می گيرد. عکس هايی که از فاصله نزديک گرفته می شوند ، تار هستند . اگر به وضوح بالا نياز نداشته باشيد میتوانيد از فرمت متوسط 640x480 پيکسل استفاده کنيد . از مرکز کليد مکان نمابعنوان پخش ديافراگم استفاده می شود . اگر تلفن را با دو دست بگيريد ،گرفت عکس راحت است . نرم افزار دوربين فقط از منو اجرا می شود و هيچ کليد ميانبری برای آن وجود ندارد .

 

do3.jpgdo4.jpgdo5.jpg

 

عکس در کادر کوچکی در مرکز صفحه نمايش نشان داده می شود . برای تغيير درتنظيمات بايد در منو حرکت کنيد . اين مدل زوم ديجيتال 2x دارد. منوی تنظيمات دارای گزينه های روشنايی و تفاوت رنگ است . بعلاوه ، شما میتوانيد انتخاب کنيد که عکس ها در کجا ذخيره شوند و يا اندازه عکس را در سه سطح تنظيم کنيد .

 

do6.jpgdo7.jpg

گالری عکس : پيش نمايش در طرف راست ، ليست متنی در طرف چپ

 

همچنينمی توانيد پيش نمايش عکس را قبل از ذخيره شدن غير فعال کنيد يا نام عکس راتعيين نماييد . نوکيا 7710 با وضوح 176x144 پيکسل در فرمت 3GP حداکثر 60دقيقه فيلمبرداری می کند .

 

ساير امکانات:

نوکيا7710 نرم افزارهای بسياری داردکه از ميان آنها می توان به بسته نرم افزاریOffice اشاره کرد که شامل ويرايشگر متن ، پردازشگر برگه گسترده ، مرورگرpower point و Adobe Reader است. ويرايشگر متن و پردازشگر برگه گسترده امکان ايجاد فايل های متنی و جدول را فراهم می کند .

 

sa3.jpgsa2.jpgsa1.jpg

 

در دو مورد ديگر امکان مشاهده بدون ويرايش وجود دارد . فايل های PDF بخوبی نشان داده نمی شود .

 

sa4.jpgsa5.jpg

 

نرمافزار ساعت دو شهر دنيا را نشان می دهد . شما می توانيد چندين آلارم راتنظيم کنيد و برای هر يک از انها يک تکرار تعيين نماييد که می تواند بصورت روزانه ، هفتگی يا چند روز در هفته باشد.

 

sa6.jpg

ساعت و آلارم

 

تقويم دارای تصوير روز ، هفته و ماه است .

 

sa7.jpgsa8.jpg

 

TimeOrganizer می تواند از نظر موضوع ، محل ، آغاز ، پايان ، ياد آوری ، تکرارو يادداشت تنظيم شود . ليست to-do نرم افزار ديگری است که مورد استفاده قرار می گيرد اما کارهای جداگانه را نيز می توان در تاريخ مربوطه در تقويم مشاهده کرد.

 

sa9.jpgsa10.jpg

اضافه کردن آيتم جديد به تقويم

 

نوکيا7710 نرم افزار يادداشت ندارد. کليد کنار تلفن ضبط صوت را کنترل می کند .طول ضبط محدود به اندازه حافظه است و شما می توانيد در فرمت AMR يا WAVضبط کنيد . امکان ضبط مکالمه وجود دارد .

 

sa11.jpg

 

ماشين حساب و مبدل نيز در نظر گرفته شده است .

 

sa12.jpgsa13.jpgsa14.jpg

 

نوکيا 7710 از GPRS و EDGE کالاس 10 پشتيبانی می کند . ارتباط از طريق HSCSD نيز امکان پذير است .

 

sa15.jpgsa16.jpg

 

اين تلفن هوشمند دارای يک مودم سخت افزاری است که توسط USB يا بلوتوث به PC وصل می شود .

 

sa17.jpgsa18.jpg

ارتباط بلوتوث

 

تلفن دارای يک مرورگر اينترنتی است که صفحات وب را بخوبی نشان ميدهد . فقط درمرورگر اينترنتی يک منوی Context وجود دارد که اگر قلم را در يک محلنگهداريد ظاهر می شود . File Manager , Control Panel ( مرکز تنظيمات تلفن هوشمند ) Search ( برای جستجوی تمامی پايگاه های داده و فايل ها در تلفن هوشمند و MobiReader (نصب خواننده E-books) نيز فراهم شده است .

 

sa21.jpgsa22.jpg

E-books در پنجره کوچک و حالت تمام صفحه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...