رفتن به مطلب

آیا یو اس بی Type-C به رشد کافی رسیده است؟


ارسال های توصیه شده

is-mature-usb-type-c.jpg

 

 

یو اس بی Type-C یکی از آن تکنولوژی‌هایی است که همگی انتظار داریم هرچه زودتر استفاده از آن فراگیر شود. شاید برای شما این سؤال پیش‌آمده باشد که آیا این استاندارد همانند استاندارد micro-USB به بلوغ و رشد کافی رسیده است یا خیر؟ برای یافتن پاسخ با ما همراه باشید.

 

 

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این استاندارد دوسویه‌ بودن سوکت آن است که به ما این امکان را می‌دهد که دیگر مانند گذشته مجبور نباشیم با دقت فراوان سوکت را در جهت درست به گوشی متصل کنیم. گاهی اوقات این مسئله با اشتباه واردکردن سوکت به گوشی موجب خرابی سوکت آن می‌شد که به دنبال آن دردسر زیادی را به همراه می‌آورد. البته کسانی که برای اولین بار از سوکت USB Type-C استفاده می‌کنند، مدتی طول می‌کشد تا به نحوه‌ی استفاده از آن عادت کنند. کسانی که آخرین‌مدل‌های گوشی آیفون استفاده کرده‌اند به‌خوبی با این مفهوم آشنا هستند، چراکه سوکت مدل‌های اخیر آیفون هم به‌صورت دوسویه بوده و شبیه به سوکت USB Type-C است.

 

 

[h=4]مشکلات یو اس بی Type-C[/h]

ventev-usb-c-cables-01-620x465.jpg

بزرگ‌ترین مشکل استفاده از یو اس بی Type-C، عدم سازگاری آن با سوکت‌های قبلی یعنی micro-USB است. کابل‌های micro-USB مدت نسبتاً زیادی است که مورداستفاده قرار می‌گیرند و در همین زمانی که شما در حال خواندن این مطلب هستید، بدون شک چند کابل اضافی از نوع micro-USB را به‌عنوان ذخیره دارید که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. سوکت‌های نوع micro-USB تا حدود زیادی نیازهای ما را رفع می‌کند و این سؤال برای ما پیش می‌آید که آیا دنیا برای استفاده از یو اس بی Type-C آماده است یا خیر؟

 

 

یک مشکل دیگر در رابطه با سوکت USB Type-C این است که آن‌طور که ما انتظار داریم استاندارد یکپارچه‌ای در میان تولیدکنندگان آن وجود ندارد. این بدان معناست هر گوشی که از یو اس بی Type-C استفاده می‌کند را باید تنها با کابل مخصوص خود شارژ کرد. سال 2016 را می‌توان سال سوکت USB Type-C نامید، چراکه گوشی‌های زیادی در این سال با این استاندارد عرضه شدند. البته در این میان شرکت‌هایی بودند که ترجیح دادند هنوز از همان سوکت قبلی یعنی micro-USB در محصولات خود استفاده کنند. سامسونگ آخرین پرچم‌داران خود یعنی گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج را با این استاندارد راهی بازار کرد.

 

 

تا به امروز سامسونگ میلیون‌ها گوشی را با استفاده از استاندارد micro-USB به بازار عرضه کرده است. این کار خود از طرفی باعث کاهش نفوذ یو اس بی Type-C در بازار شده است، چراکه محصولات این شرکت طرفداران زیادی دارد و همین امر موجب می‌شود که تعداد زیادی از مردم هنوز از استاندارد قبلی یعنی micro-USB استفاده کنند.

 

این نکته را مدنظر داشته باشید که به دلیل پیاده‌سازی‌های مختلف از یو اس بی Type-C ممکن است اگر شما از یک سوکت ناسازگار برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید، به دستگاه خود آسیب وارد کنید

 

 

 

این نکته را مدنظر داشته باشید که به دلیل پیاده‌سازی‌های مختلف از یو اس بی Type-C ممکن است اگر شما از یک سوکت ناسازگار برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید، به دستگاه خود آسیب وارد کنید. شاید برای من و شما این مشکل پیش نیاید، اما اگر کسی از شارژرهای ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت استفاده کند، حتماً به دستگاه خود صدمه وارد خواهد کرد. ما به شما توصیه می‌کنیم اگر شما صاحب یک گوشی مجهز به سوکت USB Type-C هستید، هرگز از یک کابل ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت استفاده نکنید، چراکه گزارش‌های زیادی مبنی بر خرابی کامل دستگاه به خاطر استفاده از این کابل‌های غیراستاندارد شنیده‌ایم.

 

 

یو اس بی Type-C در اول راه قرار دارد و متأسفانه به دلیل پیاده‌سازی جداگانه از این استاندارد، امکان خرابی دستگاه در زمان استفاده از کابل USB Type-C مربوط به یک گوشی دیگر وجود دارد. این استاندارد باید به کمک شرکت‌های تولیدکننده به بلوغ کافی برسد تا ما کاربران نهایی بتوانیم بهترین استفاده را از آن‌ها ببریم.

 

 

 

 

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

مک بوک جدید شرکت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دارای یک عدد پورت USB Type-C می باشد اما این پورت فقط استاندارد این شرکت نیست بلکه این پورت استاندارد جدیدی می باشد که با گذشت زمان, جایگزین USBهای بزرگتر قدمی خواهد شد. USB Type-C با استانداردهای جدید همانند استاندارد USB 3.1 برای سرعت بیشتر و استاندارد ارسال توان از طریق USB برای شارژ دستگاه ها, کاملا سازگار است. [h=4]USB Type-C شکل جدید کانکتور[/h] USB Type-C کانکتور فیزیکی جدید و باریکی می باشد که می تواند استانداردهای مختلف جدید از قبیل USB 3.1 و ارسال توان (USB PD) را پشتیبانی کند. از جمله استانداردهای USB که شما با آن بیشتر آشنا هستید, USB Type-A می باشد که در USB 2, USB 1 و حتی در کانکتور جدید USB 3, شکل ظاهری آن ثابت مانده است. اندازه ی این کانکتور بزرگ بود و فقط هم از یک طرف به دستگاه متصل می شد, به همین دلیل باید قبل از اتصال به دستگاه, از درست بودن جهت آن اطمینان حاصل می کردید. در ادامه مطلب با گویا آی تی همراه باشید. با این حال, دیگر دستگاه ها هم می خواستند پورت USB داشته باشند! این پورت به دلیل اندازه ی بزرگی که داشت, بر روی تلفن های هوشمند, دوربین های دیجیتال, دسته های بازی و تمام دستگاه هایی که می خواستید با آنها از طریق پورت USB ارتباط برقرار کنید, جا نمی شد. به همین دلیل اشکال دیگر این پورت از قبیل Mcro و Mini متولد شدند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مجموعه ی اشکال مختلف کانکتور USB که در سایزهای مختلف برای دستگاه های گوناگون وجود داشت, دیگر رو به پایان است. کانکتور USB Type-C استاندارد جدیدی می باشد که اندازه ی آن خیلی کوچک است. تقریبا یک سوم سایز استاندارد قدیمی شده است. یک کانکتور واحد که هر دستگاهی قادر به استفاده از آن می باشد. چه برای وصل کردن هارد اکسترنال به لپ تاپ و چه برای شارژ گوشی تلفن همراه با شارژر USB, فقط به یک کابل واحد نیاز دارید. این کانکتور کوچک به راحتی در دستگاه های موبایل جای می گیرد و همچنین می تواند بقیه دستگاه های شما را نیز به لپ تاپ متصل کند. کابل آن نیز در هر دو طرف دارای کانکتور USB Type-C می باشد. پس دیگر نیاز به کابل هایی با اشکال مختلف کانکتور نخواهید داشت و همچنین دستگاها می توانند با صرفه جویی در فضا, کوچکتر و کوچکتر ساخته شوند. پورت USB Type-C می تواند با استفاده از “مُد مبدل” از تعداد زیادی از انواع دیگر پورت ها نیز پشتیبانی کند. به عنوان مثال شما می توانید از این پورت خروجی HDMI, VGA, DisplayPort و کانکتور کوچک و بزرک USB Type A را دریافت کنید. همانطور که مشاهده می کنید, تمام پورت های مذکور فقط در یک پورت واحد خلاصه شده اند. این پورت هم اکنون بر روی لپ تاپ اپل پیاده سازی شده است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[h=4]دریافت و ارسال شارژ از طریق USB[/h] خصیصه ی دریافت و ارسال شارژ در پورت USB Type-C بخوبی پیاده سازی شده است. هم اکنون دستگاه هایی همچون گوشی های هوشمند, تبلت ها و دیگر دستگاه های قابل حمل اغلب از پورت USB برای شارژ باتری هایشان استفاده می کنند. یک کانکشتن USB 2.0 می تواند تا ۲٫۵ وات توان برای شارژ دستگاه های جانبی ایجاد کند اما برای مثال ممکن است یک لپ تاپ نیاز به ۶۰ وات توان برای شارژ داشته باشد. خصیصه ی ارسال و دریافت شارژ بر روی پورت USB Type-C می تواند تا ۱۰۰ وات توان برای شارژ دستگاه های جانبی ایجاد کند. این پورت, دو طرفه می باشد, پس یک دستگاه هم می تواند برای شارژ دستگاهی دیگر, توان ارسال کند و هم برای شارژ خودش, توان دریافت کند و این ارسال و دریافت توان می تواند همزمان با رد و بدل کردن داده نیز باشد. مک بوک جدید اپل و کروم بوک پیکسل جدید گوگل, هر دو از پورت USB Type-C خودشان برای شارژ خودشان نیز استفاده می کنند. این می تواند پایان تمام کابل ها و آداپتورهای شارژر لپ تاپ ها باشد. از این به بعد شما می توانید با استفاده از همان پاوربانک هایی که برای شارژ گوشی هوشمند خود استفاده می کنید, لپ تاپ خود را نیز شارژ کنید. همچنین شما می توانید لپ تاپ خود را به یک نمایشگر اکسترنالی که به برق متصل است, وصل کنید و همزمان که از آن استفاده می کنید, لپ تاپ خود را نیز از طریق آن شارژ کنید. همه اینها از طریق یک اتصال USB Type-C قابل استفاده شده است. برای استفاده از این خصیصه باید دستگاه و کابل مورد استفاده از ویژگی “دریافت و ارسال شارژ” پشتیبانی کنند. توجه کنید که فقط داشتن یک پورت USB Type-C, به معنی پشتیبانی از ویژگی “دریافت و ارسال شارژ” نمی باشد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[h=4]USB Type-C و USB 3.1[/h] USB 3.1 یک استاندارد جدیدی از USB می باشد. پهنای باند USB 3 به صورت تئوری, ۵ گیگابیت بر ثانیه است در صورتیکه در USB 3.1 پهنای باند, ۱۰ گیگابیت بر ثانیه شده است. یعنی پهنای باند, دو برابر بیشتر شده است همانند نسل اول از پورت Thunderbolt. استاندارد USB Type-C همانند USB 3.1 نیست. USB Type-C فقط یک شکل از کانکتور است و تکنولوژی پشت آن می تواند USB 2.0 یا USB 3.0 باشد. در واقع تبلت N1 نوکیا از یک کانکتور USB Type-C استفاده می کند اما پشت این کانکتور فیزیکی از استاندارد USB 2.0 استفاده شده است حتی USB 3.0 هم نمی باشد. هرچند که این تکنولوژی ها کاملا به هم مرتبط هستند. [h=4]پشتیبانی از استانداردهای قدیمى USB[/h] کانکتور فیزیکی USB Type-C از اشکال قدیمی USB پشتیبانی نمی کند, اما استاندارد پشت این کانکتور که می تواند USB2.0 یا USB 3.0 باشد, از مدل های قدیمی تر پشتیبانی می کنند. در واقع شما نه می توانید دستگاه های USB قدیمی را به کانکتور جدید و کوچک USB Type-C متصل کنید و نه اینکه این پورت جدید را به USB های بزرگ قدیمی وصل کنید. اما این بدان معنا نیست که تمام دستگاه های قدیمی را باید دور بیاندازید. USB 3.1 هنوز از استانداردهای قدیمی USB پشتیبانی می کند پس شما فقط نیاز به یک مبدل دارید که در یک طرف آن کانکتور USB Type-C و در طرف دیگر آن شکل قدیمی کانکتور بزرگ USB قرار داشته باشد. از این طریق شما می توانید دستگاه های قدیمی خود را به کانکتور جدید USB Type-C متصل کنید. در واقع بیشتر کامپیوترها هر دو پورت USB Type-C و USB Type-A را بر روی خودشان دارند همانند کروم بوک پیکسل جدید گوگل. از این رو شما قادر خواهید بود که با شیب ملایم به سمت کانکتورهای جدید USB Type-C حرکت کنید. اما اگر بر روی دستگاهی هر دو پورت وجود نداشت و فقط پورت USB Type-C وجود داشت, باز هم جای نگرانی نیست و شما می توانید با استفاده از یک مبدل کار خود را انجام دهید. احتمالا در آینده ای نزدیک این پورت جایگزین پورت Lightning در آیفون و آیپد خواهد شد. [منبع: howtogeek]

لینک به دیدگاه

[h=2]USB بسیار کاربردی و البته متنوع است[/h] کابل یو‌اس‌بی احتمالاً مهم‌ترین کابل است که در دنیای پی‌سی و لپ‌تاپ و گوشی و تبلت سراغ داریم. تقریباً همه نوع تجهیزات کامپیوتری را با استفاده از کابل و پورت یو‌اس‌بی طراحی کرده‌اند. به هر حال USB مخفف Universal Serial Bus و به معنی باس سریال عمومی است. همین عمومی بودن و صد البته سریال بودن آن است که موجب کاربرد بسیار زیاد آن شده است.

انواع مختلف کابل یو‌اس‌‎بی ۲ و ۳ را در محصولات مختلف دیده‌ایم. Type A و Type B و نسخه‌های مینی و میکرو و حتی تبدیل‌های مختلفی که با توجه به تنوع محصولات عرضه شده، استفاده از USB را کمی پیچیده می‌کند. به تبدیل‌های زیر دقت کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
انواع تبدیل USB

 

ممکن است پرینتر شما از Type B استفاده کند و کابل مخصوص آن را لازم داشته باشید. برخی تبلت‌ها از Type A مینی بهره می‌برند و بیشتر گوشی‌ها هم از میکرویو‌اس‌بی ۲٫۰ یا ۳ استفاده می‌کنند. تنوع نسبتاً زیاد شده است اما اگر به ظاهر یو‌اس‌بی ۳٫۱ نوع C در تصویر ابتدای مقاله توجه کنید، سریعاً به این نتیجه می‌رسید که شاید این تنوع را به همگرایی بدل کند.

[h=2]حلال مشکلات، سریع، کوچک و دوطرفه: USB 3.1 Type C ظاهر می‌شود[/h] به نصویری از پورت یو‌اس‌بی جدید و سوکت‌های مختلف آن توجه کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پورت USB 3.1 Type C و سوکت آن

 

ظاهر کابل یو‌اس‌بی نوع C مثل یو‌اس‌بی ۲ و ۳ نامتقارن نیست که در نتیجه هنگام اتصال سعی و خطا کنیم تا جهت درست را پیدا کنیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مشکل USB در نامتقارن بودن آن است.

 

مزیت دیگر آن بحث ابعاد آن است. یو‌اس‌بی نوع C تقریباً هم‌اندازه‌ی میکرویو‌اس‌بی است و لذا در طراحی لپ‌تاپ‌های بسیار باریک، اولترابوک‌ها و تبلت‌ها، استفاده از آن ساده‌تر می‌شود. هیچ بعید نیست که با این ابعاد کم، تعداد پورت‌های محصولات آینده، بیشتر شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یو‌اس‌بی ۳٫۱ نوع C سریع، متقارن و هم‌اندازه‌ی میکرویو‌اس‌بی است.

 

[h=2]اولین مادربورد مجهز به یو‌اس‌بی نوع C[/h] کمپانی MSI امسال در CES 2015 مادربوردی به اسم Z97A Gaming 6 را معرفی کرده که در حقیقت همان مادربورد Z97A Gaming 5 است با این تفاوت که روی پنل پشت مادربورد، پورت یو‌اس‌بی ۳٫۱ نوع C به کار رفته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
MIS Z97A Gaming 6 اولین مادربورد مجهز به USB 3.1 Type C

 

البته دقت کنید که USB Type C بسیار کوچک‌تر از USBهای معمولی است و شاید به خوبی در تصویر فوق نمایان نباشد.

سایر مشخصات مثل رگولاتور ۸ فازی پردازنده، سه اسلات پی‌‌سی‌آی‌اکسپرس ۳٫۰، اسلات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و کنترلر Killer برای شبکه، مثل محصول قبلی است.

[h=2]سرعت و توان الکتریکی نسخه‌های مختلف USB در حالت معمولی[/h] سرعت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و قابلیت‌های آن با USB 3.0 متفاوت است اما این پروتکل ارتباطی، ارتباطی با پورت USB و ظاهر آن و همین‌طور کابل ندارد. در حقیقت USB 3.1 Gen 2 سرعت ارتباط را دو برابر کرده و کابل و پورت جدید USB Type C برای ساده‌تر کردن استفاده از USB و کوچک کردن پورت و افزایش ظرفیت انتقال توان الکتریکی معرفی شده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پورت متقارن و کوچک USB Type C

 

 

 

 

در جدول زیر سرعت و ظرفیت انتقال توان الکتریکی نسخه‌های مختلف USB تا به امروز، ذکر شده است:

[TABLE]

[TR]

[TH=colspan: 5]سرعت، ولتاژ و جریان الکتریکی نسخه‌های مختلف USB 1.0 الی USB 3.1[/TH]

[/TR]

[TR]

[TH] [/TH]

[TH]USB 1.0[/TH]

[TH]USB 2.0[/TH]

[TH]USB 3.0[/TH]

[TH]USB 3.1[/TH]

[/TR]

[TR]

[TH] پهنای باند

(مگابیت بر ثانیه)

[/TH]

[TD]۱۲[/TD]

[TD]۴۸۰[/TD]

[TD]۵۰۰۰[/TD]

[TD]۱۰۰۰۰[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] توان الکتریکی پیش‌فرض

(ولتاژ و جریان)

[/TH]

[TD] ۲٫۵ وات

۵ ولت، ۰٫۵ آمپر

[/TD]

[TD] ۲٫۵ وات

۵ ولت، ۰٫۵ آمپر

[/TD]

[TD] ۴٫۵ وات

۵ ولت، ۰٫۹ آمپر

[/TD]

[TD] ۴٫۵ وات

۵ ولت، ۰٫۹ آمپر

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

در حقیقت USB 3.0 جریان الکتریکی ۰٫۹ آمپر یا ۹۰۰ میلی‌آمپری را پشتیبانی می‌کند، ولتاژ ۵ ولت است و با ضرب کردن این دو، به توان الکتریکی ۴٫۵ واتی می‌رسیم. USB 3.1 هم در حالت پیش‌فرض و اصلی خود، همین محدودیت را دارد.

info.pngدقت کنید که یک فلش‌درایو کند و حتی بسیار سریع، حافظه‌ی داخلی با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه (۱۲۵۰ مگابایت بر ثانیه منهای بخش کوچکی برای بررسی صحت ارتباط) ندارد. بنابراین اگر به پورت سریع متصل شود، سرعت آن اندکی بیشتر از حد معمول است و بس.

 

ظاهر پورت‌ها در تصویر زیر قابل مقایسه است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چپ به راست: یواس‌بی به صورت پورت micro-B، نوع معمولی یا Type A، نوع مینی یا Mini-A و نوع B

 

با نگاهی به تصویر فوق، روشن است که چرا میکرویواس‌بی می‌تواند سرعتی در حد USB 2.0 داشته باشد و میکرویواس‌بی ۲٫۰ باشد و در عین حال ممکن است میکرویو‌اس‌بی ۳٫۰ باشد. البته گاهی ظاهر نسخه‌های میکرو و مینی، متفاوت است.

info.pngبنابراین نسخه‌ی USB پروتکل سرعتی آن را توصیف می‌کند و انواع A و B و C و میکرو و مینی، ظاهر پورت را مشخص می‌کنند.

 

[h=2]انتقال توان الکتریکی بیشتر برای شارژ سریع و شارژ کردن لپ‌تاپ‌ها و …[/h] در حالت غیر معمولی می‌توان توان الکتریکی بسیار زیادی را به کمک پورت USB منتقل کرد. به این منظور مشخصاتی تحت عنوان USB Power Delivery (به معنی انتقال توان الکتریکی از طریق USB) تصویب شده است که نحوه‌ی ارتباط وسایل سازگار با USB Type C و تبادل توان الکتریکی را توضیح می‌دهد. در جدول زیر مقدار توان الکتریکی USB Type C تا حداکثر ۱۵ وات (۵ در ۳) ذکر شده است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ولتاژ و جریان الکتریکی بیشتر از مقدار پیش‌فرض در استاندارد USB

 

اما چطور وسایل USB با شارژر خود در مورد توان موردنیاز، مذاکره می‌کنند؟

با معرفی USB 2.0 پین CC (مخفف configuration channel به معنی کانال پیکربندی) کانکتور USB برای مشخص کردن توان موردنیاز به کار رفت. حتی می‌توان ۱۰۰ وات انرژی الکتریکی را با ولتاژ ۲۰ و جریان ۵ آمپر (۲۰ در ۵) منتقل کرد. اگر مایکروکنترلرهای یو‌اس‌بی (در شارژر و شارژ شونده) هیچ مباحثه‌ای نداشته باشند، توان الکتریکی پیش‌فرض یعنی همان ۲٫۵ وات منتقل می‌شود. لذا می‌توان با یک پورت و کابل معمولی، گوشی‌های کم‌مصرف را هم شارژ کرد.

پین CC در تصویر زیر به همراه کنترلر Power Delivery (انتقال توان الکتریکی) نشان داده شده است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پین CC در تصویر زیر به همراه کنترلرهای Power Delivery برای انتقال توان الکتریکی بین شارژر و شارژشونده

 

در استاندارد جدید یعنی USB Type C 1.0 و USB Type C 1.1 برای انتقال ۱۵ وات (۵ ولت و ۳ آمپر)، نیازی به مداخله‌ی کنترلر انتقال توان الکتریکی نیست. پین CC مستقیماً به ریل ۵ ولتی متصل می‌شود و جریان الکتریکی وارد شده مانیتور می‌شود. اگر جریان الکتریکی کم باشد، مقاومت Rp که در مدار زیر مشاهده می‌کنید کم می‌شود و به این ترتیب جریان الکتریکی بیشتر می‌شود. Rp مقاومتی در مدار تغذیه‌ی هاست (منبع یا همان شارژر) است و مقاومت دیگری به اسم Rd در مدار وسیله‌ای که شارژ می‌شود، قرار دارد. بنابراین می‌توان به راحتی جریان ۰٫۹، ۱٫۵ و یا ۳ آمپری را با تغییر مناسب Rp تأمین کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تنظیم جریان الکتریکی در USB Type C به کمک مقاومت و مانیتور کردن جریان

 

[h=2]و مشکل خطرناک کابل‌های غیر استاندارد USB Type C[/h] کابل‌های USB Type C یا انواع دیگری که یک سوی آن Type A (یواس‌بی معمولی) و سوی دیگر Type C است، می‌بایست استاندارد باشند. مسأله سرعت نیست و در واقع سرعت کم، خطری ایجاد نمی‌کند. مسأله میزان توان الکتریکی منتقل شده است که می‌تواند شارژر، مادربورد و پورت‌های USB لپ‌تاپ را به کلی خراب کند. سازنده‌ی کابل با استفاده از مقاومت Rp جلوی انتقال توان الکتریکی بیش از حد را می‌گیرد.

در واقع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مقاومت پایینی دارد، ضخیم و کوتاه است و در نتیجه جریان الکتریکی زیادی از آن عبور می‌کند. اتصال این کابل به مادربورد و لپ‌تاپ دارای پورت USB Type A، خطرناک است مگر آنکه مقاومت Rp به کمک یک کابل استاندارد و تأیید شده، به درستی لحاظ شود.

به عنوان مثال در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
۵X و نکسوس ۶P، جریان ۳ آمپر مطلوب است، بنابراین مقاومت می‌بایست ۱۰ کیلواهم (حداقل) باشد. اگر از شارژر قدیمی و مادربوردهای فاقد USB Type C برای شارژ کردن گوشی‌های دارای قابلیت شارژ سریع استفاده شود، مقاومت Rp می‌بایست ۵۶ کیلواهم تنظیم شود. مقاومت بیشتر و جریان کمتر! یک اصل ساده در الکترونیک. با کابل غیراستاندارد و حتی بسیار ضخیم و عالی، گوشی همان ۳ آمپر را طلب می‌کند اما از مقدار دقیق Rp و محدودیت شارژر آگاه نیست. جریان زیادی کشیده شده و مادربورد، لپ‌تاپ و یا شارژر، به راحتی خراب می‌شود.

جدول زیر را مرور کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مقاومت موردنیاز برای متصل کردن کابل و شارژر قدیمی به وسایل دارای USB Type C

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید اگر گوشی به جریان ۱٫۵ آمپری نیاز داشته باشد هم استفاده از کابل غیراستاندارد می‌تواند به دریافت ۳ آمپر جریان منجر شود و در این صورت احتمال خرابی گوشی هم زیاد است. Rp باید ۲۲ کیلواهم و البته بالاتر باشد تا جریان الکتریکی به ۱٫۵ آمپر محدود شود.

مسأله را از نگاهی دیگر بررسی کنید، قیمت تمام شده:

کابل گران، ضخیم و کوتاه، لزوماً استاندارد نیست!

سازنده می‌خواهد کابلی با مس کاملاً خالص (و گران) و ضخامت زیاد (ضخامت بیشتر، مقاومت کمتر در برابر جریان الکترون‌ها) تولید کند و از حداکثر جریانی که در استاندارد ذکر شده یعنی ۵ آمپر، پشتیبانی کند. محصول گران‌‎قیمتی تولید می‌شود و مرغوب است اما استاندارد نیست! مگر آنکه مقاومت Rp در زمان لازم، به درستی اضافه شود.

در نسل‌های قبلی USB کابل کوتاه و ضخیم، معمولاً کابل بهتری محسوب می‌شد اما اکنون وضعیت پیچیده است و کاربر نمی‌تواند با توجه به ظواهر تصمیم بگیرد. تنها روش مطمئنی که پیشنهاد شده، خرید محصولاتی است که USB-IF Certification یا تأییدیه‌ی USB-IF را دریافت کرده‌اند. USB-IF سازمانی عام‌المنفعه است که کابل‌های USB را بررسی کرده و در صورت تطبیق با استاندارد، لوگوی خاصی روی کابل درج می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...