رفتن به مطلب

بررسی تخصصی نوکيا ۷۲۸۰: سرگرم کننده


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

نوکيا 7280:

نوکيا 7280 در ميان تمامی تلفن های شيک در جايگاه نخست قرار دارد . اين مدل ويژگی های بسيار خوبی دارد که شامل دفترچه تلفن ، 50mb حافظه ، زنگ های mp3 ، دوربين ، راديو ، بلوتوث و ... است .

 

7280_l.jpg

 

مزايا :

• طراحی

• صفحه نمايش فعال و با کيفيت

• بيش از 50mb حافظه ( 1000 مخاطب در دفترچه تلفن)

• بلوتوث

• فرمت AAC

• MP3

،پلی فونيک 40 گانه برای زنگ

• دوربين VGA

• راديو

• GPRS کلاس 10 و EDGE

 

معايب :

• استفاده از روش طولانی برای وارد کردن کاراکتر

• ساختار نامناسب

• صفحه نمايش کوچک در زير نور مستقيم خورشيد به سختی خوانده می شود.

 

طراحی :

نوکيا7280 از نظر طراحی يک تلفن فوق العاده است و نه تنها طراحی ، بلکه ساختارو سيستم عملکردی آن نيز توجه همه را بخود جلب می کند . ابعاد تلفن115x32x19 ميلی متر است . رنگ آن مشکی است و رنگ ديگری در بازار وجودندارد . سطح تلفن صيقلی است و بنابراين اثر انگشت را نشان ميدهد . وزن تلفن 84 گرم است .

 

ta1.jpgta2.jpgta3.jpg

 

طراحی تلفن توسط خطوط سفيد رنگی که بطور زيگزاگ تمام سطوح را در برگرفته است . جلوه خاصی پيدا می کند . در سطح تلفن قطعات پلاستيکی، قسمت های چرمی و يک تکه پارچه ای کوچک پيدا می کنيد . آرم سازنده روی پارچه مشاهده می شود که تا حدودی طراحی تی شرت را به ياد می آورد .

 

ta4.jpgta5.jpgta6.jpg

 

آينه بزرگی در قاب جلوی تلفن جلب توجه می کند و اين چيزی جز صفحه نمايش نيست .همچنين دکمه ای برای مرور پيدا می کنيد که توسط دو جفت دکمه عملکردی احاطه شده است . محل earphone در بالای صفحه نمايش است که توسط جرم پوشانده شده است . تصوير نشان داده شده در تلفن بصورت افقی است تا بتوان از کل عرض آن استفاده کرد و بنابراين هنگام کار کردن بايد تلفن را بطور افقی دردست بگيريد . متاسفانه ، روشی برای وارونه کردن تصاوير وجود ندارد ، بنابراين افراد چپ دست به مشکل بر می خورند.

دکمه های عملکردی نيز در طرف راست صفحه نمايش قرار دارند ، بنابراين در دست چپ گرفتن تلفن مفهومی ندارد .اگر تلفن را بطور عمودی در دست بگيريد در بالای چپ ، بلندگو قرار گرفته است و در زير آن نيز پورت مادون قرمز مشاهده می شود .

 

ta10.jpgta11.jpg

 

پوشش نقره ای محل سيم کارت در پايين طرف چپ در نظر گرفته شده است . برای باز کردن محل سيم کارت به يک شی تيز نياز است و به اين منظور يک ميله فلزیکوچک در بسته بندی قرار دارد .

 

ta7.jpgta8.jpgta9.jpg

 

درقسمت بالای تلفن دو کادر سفيد کوچک وجود دارد که کادر بيرونی با نور قرمزرنگ می درخشد . اگر جلوه های ويژه نور را فعال کنيد کادر چشمک ميزند تاشمار از رويدادهای جديد يا ناموفق آگاه کند . اين ويژگی را می توان فعال يا غير فعال کرد ، بنابراين برای رويدادهای مختلف نمی توان روش خاصی رابرای چشمک زدن انتخاب کرد . اين کادر به آرامی هر بيست ثانيه يک بار روشنمی شود .

 

ta12.jpgta13.jpg

 

در طرف پايين خط سفيدی وجود دارد که محلی برای بند نيز در اين قسمت پايين تلفن مشاهده می شود .

 

ta14.jpgta15.jpg

 

درقاب پشت تلفن بدنبال پوشش باتری نباشيد زيرا باتری در داخل تلفن قرارگرفته است و راهی برای دسترسی به آن وجود ندارد. برای عوض کردن باتری بايد به تعميرگاه مراجعه کنيد . باتری از نوع Li-ion با توان 700mAh است . اگردو انتهای تلفن را در دست بگيريد و آن رابکشيد ، قسمتی که earphone در آنقرار گرفته است تا يک سانتی متر بيرون می آيد که در طرف جلو به حاشيه صفحه نمايش میرسد و در قاب پشت به جايی در وسط تلفن منتهی می شود . شکافی که ايجاد می شود به رنگ قرمز است و جلوه خاصی به تلفن می دهد.

 

ta16.jpgta17.jpg

 

اگر تلفن را بچرخانيد ، لنز دوربين را مشاهده می کنيد که در زمان بسته بودن تلفن بخوبی از آن محافظت می شود . با باز و بسته کردن پوشش تلفن می توانيد به تماس پاسخ دهيد و يا آن را به پايان برسانيد . در طرف راست يک قسمت چرمی وجود دارد که دقيقا برای قراردادن انگشت شست راست طراحی شده است و بدين طريق به راحتی میتوانيد تلفن را باز کنيد.

لینک به دیدگاه

صفحه نمايش :

صفحه نمايش کيفيت نسبتا خوبی دارد ، فعال است و حداکثر 65k رنگ را نشان می دهد. ابعاد صفحه نمايش 15x30 ميلی متر و وضوح آن 208x104 پيکسل است . تصويرکيفيت بسيار خوبی دارد ، اگر چه امکان تنظيم شدت نور زمينه وجود ندارد .صفحه نمايش در زير نور مستقيم خورشيد خوانده نمی شود .

 

saf1.jpgsaf2.jpg

 

صفحه کليد :

پنج کليد عملکردی در طرف راست صفحه نمايش قرار دارد . مهمترين آنها کليد مرور(حرکتی) است که يک کليد نقره ای لاستيکی تاييد کننده با قاب نقره ایدر مرکز آن مشاهده می شود . کنترل اين کليد بسيار آسان است . بدليل لاستيکی بودن کليد انگشت شست به دو طرف لغزش پيدا نمی کند . فشار دادن کليد تاييد کننده با صدای کليک همراه است . چند کليد context نزديک به صفحه نمايش قرار دارد که در طرف مقابل آنها نيز يک جفت کليد برای دريافت وپايان دادن به مکالمه در نظر گرفته شده است . اگر کليد قرمزرا کمی بيشترفشار بدهيد برای خاموش و روشن کردن تلفن استفاده می شود .

 

k1.jpgk2.jpgsaf3.jpg

 

متاسفانه امکان استفاده از آن برای تغييردادن پروفايل وجود ندارد. کليدهای context به رنگ آبی روشن می شوند . کليدهای سبز و قرمز رنگ خود را دارند و دراطراف کليد حرکتی حلقه باريکی از نور سفيد مشاهده می شود . با فشار دادن کليد ميانی و کليد سبز رنگ می توان کليد ها را قفل کرد، از همين روش برای باز کردن قفل ميتوان استفاده کرد.

 

ساختار منو:

اگرتلفن را بطور افقی در دست بگيريد اين وضعيت برحالت عملکردی و تصوير صفحه نمايش تاثير می گذارد . زمانی که تلفن در حالت اضطراری (emergency) قراردارد نماد شدت سيگنال در طرف چپ صفحه نمايش مشاهده می شود . در دو سوم صفحه نمايش از چپ به راست ، شاخص ديگری وجود دارد که وضعيت باتری را نشان ميدهد . نام اپراتور موبايل بين آنها نشان داده می شود.

 

m1.jpgm2.jpgm3.jpg

m4.jpgm5.jpgm6.jpg

 

ساعت در بالای گوشه راست قرار گرفته است . اسامی کليدهای context و عملکردهایکليد ميانی تاييد کننده در طرف راست شاخص باتری نشان داده می شود . اندازهفونت روی صفحه نمايش و بخصوص اسامی کليد های context بسيار کوچک است .کليد context پايينی شما را به دفترچه تلفن می رساند اما می توانيد عملکرد آنها را انتخاب يا مرتب کنيد .

 

m7.jpg

تنظيم منو برای دسترسی سريع به عملکردها

 

با استفاده از صوت هم می توانيد تلفن را کنترل کنيد که جستجو به اين روش بسيار سريعتر است . برای فعال کردن فرمان صوتی بايد کليد context پايين رافشار دهيد و برای چند لحظه نگهداريد . برای فرمان صوتی از ميان پروفايل ها، صندوق پستی ، فعال کردن راديو ، پورت مادون قرمز ، ارسال پيام های صوتی و ايجاد توضيحات تماس می توانيد مورد دلخواه را انتخاب کنيد . يک دستگاه صوتی که وضعيت پوشش شبکه يا باتری را نشان می دهد نيز در ميان فرمان های صوتی قرار می گيرد . منوی اصلی فقط دارای يک حالت تصوير است و از آيکن های بزرگ با توضيحات متنی که در طرف چپ صفحه نمايش قرار دارد استفاده می کند .

 

m8.jpgm9.jpgm10.jpg

منوی اصلی

 

طرف راست برای توصيف عملکردهای کليد در نظر گرفته شده است . بعد از وارد شدنبه يکی از قسمت ها دو خط با منوی اضافی ظاهر می شود . حروف کوچک در قسمت پايين هر خط ، تنظيمات عملکرد فعلی را نشان ميدهد . منو دارای چند طرح رنگ است که پيش زمينه منو و صفحه نمايش را نيز تغيير می دهد .

 

m11.jpgm12.jpgm13.jpg

نمودار رنگ

 

پيش زمينه نبايد خيلی تيره باشد چون در اينصورت متن توضيحی مشکی خوانده نمیشود . با استفاده از تم می توان پيش زمينه ، زنگ و محافظ صفحه انيميشن راتغيير داد . تلفن دارای پنج تم از پيش نصب شده است.

لینک به دیدگاه

تماس و دفترچه تلفن:

صدای زنگ تلفن نسبتا بلند است . تلفن می تواند از فرمت mp3,AAC يا ملودی پلیفونی 40 گانه برای زنگ استفاده کند . شما می توانيد صدای زنگ را قطع کنيد. ملودی های زنگ می تواند با جلوه های ويژه نور و ويبره همراه باشد . درزمان ايجاد تماس با استفاده از دکمه عملکردی می توانيد ولوم earphone راتنظيم کنيد . امکان ضبط حداکثر 3 دقيقه از مکالمه وجود دارد. برای شماره گيری بايد مرکز ميانی کليد عملکردی را فشار داده و نگه داريد يا Namberrecord را از منوی اصلی انتخاب کنيد . رديفی در پايين صفحه نمايش ظاهر میشود که شامل تمامی کاراکترهای موجود روی صفحه کليد يک تلفن است و با حرکتدادن کليد عملکردی می توانيد شماره گيری کنيد .

 

d1.jpgd2.jpg

 

اگراشتباه کرديد و می خواهيد چند کاراکتر به عقب برگرديد بايد آيکن سبز رنگیرا که دارای نماد ↔ است پيدا کنيد و با استفاده از آن بين حالت ضبط وحرکات مکان نما سوئيچ کنيد . دفترچه تلفن همانند ساير تلفن های سری 40 استو تا 1000 مخاطب را در خود جای می دهد که برای هر يک از آنها می توان 5 شماره تلفن مختلف، آدرس پستی ، وب ، email ، يک يادداشت کوچک و عکس تعيين کرد .

 

d3.jpgd4.jpg

جستجو در ليست

 

امکان تعيين زنگ فقط برای گروه های تماس وجود دارد . در زمان مشاهده ليست مخاطبين چهار حالت وجود دارد : چهار رديف ساده با اسامی ، دورديف با اسامی و شماره اصلی ، يک رديف با اسم برای کاربرای که بينايی ضعيفی دارند ودورديف با اسم و عکس پيوست شده .

 

d5.jpgd6.jpg

 

درزمان زنگ زدن تلفن ، عکس در پايين گوشه راست صفحه نمايش ظاهر می شود و ازآنجايی که اندازه آن خيلی کوچک است چهره مخاطب غير قابل تشخيص است . بعلتنبود صفحه کليد مناسب ، جستجو در دفترچه تلفن نيز همانند شماره گيری اعداد انجام می شود و با حرکت دادن کليد عملکردی می توانيد از رديف ظاهر شده درپايين صفحه نمايش ، نخستين کاراکتر نام مورد نظر را انتخاب کنيد . با فشاردادن کليد context پايينی می توانيد رديف انتخاب را لغو کنيد . سريعترين راه برای شماره گيری ، فرمان صوتی است . کليد context پايينی را فشار دهيد و يک نام را تلفظ کنيد.

 

d7.jpgd8.jpg

 

پيام :

دراين تلفن می توانيد پيام های متنی يا چند رسانه ای ايجاد کنيد . نوکيا 7280email client ندارد. در زمان نوشتن پيام های متنی سه رديف استانداردبهمراه رديف چهارم که کاراکترها را از آن انتخاب می کنيد ، ظاهر می شود .اگر فونت کوچکتر را انتخاب کنيد صفحه نمايش چهار خط از متن را باهم نشان ميدهد .

 

p1.jpgp2.jpgp3.jpg

نوشتن پيام های متنی

 

واردکردن کاراکترها همانند شماره گيری اعداد است . با حرکت دادن کليد عملکردی می توانيد کاراکتر مورد نياز را در رديف پايين انتخاب کنيد . با فشار دادن قسمت ميانی اين کليد ، کاراکتر به متن وارد می شود سيستم نوکيا 7280 درزمينه متن پيشگويا نه از فرهنگ لغت معروف T9 بهتر عمل می کند و در عوض چهار کاراکتر ،5 کاراکتر را در اختيار شما قرار می دهد . اگر بدنبال کاراکتر هايی هستيد که در پايان حروف الفبا قرار دارند می توانيد جستجوی تدريجی کاراکتر را فعال کنيد و کليد عملکردی را به چپ ببريد و به آغازجستجو برويد که در آنجا حرف z و کاراکتر هايی مثل نقطه ، کاما ، علامتسوال و ... قرار دارند . در اينجا شش آيکن سبز رنگ نيز وجود دارد . نخستين آيکن نوشتن متن پيشگويانه را فعال يا غير فعال می کندف دومين آيکن برایسوئيچ به حالت مکان نما بکار می رود ، آيکن سوم و چهارم منوی کاراکترهای خاص را نشان ميدهد .

 

p4.jpgp5.jpg

سوئيچ بين حالت نوشتن متن و حرکت مکان نما

 

دومين آيکن سمت راست رديف اعداد را نشان ميدهد و آيکن پايينی امکان سوئيچ بينحروف بالا و پايين را فراهم می کند . نزديک آن يک فاصله وجود دارد و بعد ازآن حروف الفبا آغاز می شود . در منوی کاراکترهای خاص صورتک های استاندارد بسياری وجود دارد .

 

p6.jpgp7.jpg

 

درزمان ايجاد پيام می توانيد آنها رابصورت يک توالی از کاراکترها يا بصورت عکس مشاهده کنيد . اندازه پيام های چند رسانه ای حداکثر 100kb است . شمامی توانيد متن ، عکس و فيلم به آن اضافه کنيد . ويرايشگر نوکيا 7280همانند ساير تلفن های نوکيا ست . برای پخش شدن mms بايد عملکرد پيش نمايش را انتخاب کنيد.

 

p8.jpgp9.jpg

 

موسيقی و راديو :

راديودر منوی multimedia ( چند رسانه ای ) وجود دارد که فقط با هدفون کار میکند . هد فون ها دارای ميکروفن هستند و بعنوان هندس فری هم بکار می روند .کابل ها در يک لايه حفاظتی مقاوم قرار گرفته اند و به اين دليل انعطاف پذير نيستند . از طريق بلند گوی تلفن نيز می توان راديو را پخش کرد .البته هدفون ها بايد وصل شوند زيرا آنها بعنوان آنتن بکار می روند .

 

r1.jpg

 

درزمان گوش دادن به راديو می توانيد از ساير قسمت های تلفن استفاده کنيد .در زمان دريافت تماس ، راديو بطور اتوماتيک خاموش می شود . حداکثر20 ايستگاه راديويی را می توان در حافظه ذخيره کرد . تنظيم راديو بطور دستی يا نيمه دستی با کمک ميزان کننده انجام می شود که نزديکترين ايستگاه را درفرکانس انتخابی جستجو می کند . برای تنظيم سطح ولوم بايد به منو برويد وآيتم ديگری را انتخاب کنيد که اين عمل کمی زمان ميبرد .

 

r2.jpgr3.jpgr4.jpg

 

درمنوی media صندوق پستی نيز وجود دارد که حداکثر 3 دقيقه می توانيد ضبط کنيد. گالری فايل های چند رسانه ای نيز در اين قسمت قرار گرفته است که درآن می توانيد ملودی های مختلف يا فايل های تصويری را پخش کنيد . البتهمی توانيد يک فايل mp3 را باز کنيد و بعد از وصل کردن هدفون ها به آن گوشبدهيد . منوی media دارای گزينه ای برای پخش فايل های چند رسانه ای دانلود شده است که در بعضی کشور ها در صورت پشتيبانی توسط اپراتور موبايل عمل میکند. در file manager می توانيد اندازه آيکن ها را انتخاب کنيد . عکس هابا پيش نمايش و اطلاعاتی در مورد اندازه هر فايل ايجاد می شوند . ظرفيت حافظه 52mb است.

 

r5.jpgr6.jpg

r7.jpgr8.jpg

لینک به دیدگاه

دوربين :

دوربين از منو فعال می شود ، نماياب دوربين بسيار کوچک است اما عکس خيلی سريع تغيير می کند. شما می توانيد با وضوح VGA عکس بگيريد يا تصاوير پرتره را دروضوح پايين تر ايجاد کنيد .

 

do1.jpgdo2.jpg

منو و نماياب دوربين

 

دوربيندارای حالت شب است و شما می توانيد سه سطح کيفيت برای عکس ، نام عکس گرفته شده ، فعال يا غير فعال کردن صدا در زمان گرفتن عکس و پخش اتوماتيک راتنظيم کنيد . در زمان گرفتن عکس با استفاده از زوم ديجيتال می تواند شیءرا چهار برابر نزديکتر کنيد و در عين حال کيفيت عکس نيز تغيير نمی کند .کيفيت عکس ها در حد متوسط است و اين دوربين فيلمبرداری نمی کند.

 

do3.jpg

 

ساير امکانات:

درمنوی تلفن منوی تنظيم زمان وجود دارد که درواقع همانند ساير تلفن های سری 40 است . تقويم دارای تصوير روز ، هفته و ماه است . اين امکان وجود دارد که فقط بخشی از ماه را روی صفحه نمايش مشاهده کنيد. سه رديف وجود دارد که رديف چهارم نيز با اسامی روزها نشان داده می شود .

 

sa1.jpgsa2.jpgsa3.jpg

 

با استفاده از کليد عملکردی می توانيد يک روز را انتخاب کنيد . امکان حرکتبطور عمودی وجود ندارد . در پيش نمايش هفته ، رديفی با نام روز و سه رديف ديگر نشان داده می شود که هر يک از آنها برای يک ساعت انتخابی از روز است.حرکت در ساعت ها بطور عمودی انجام می شود . در پيش نمايش ماه ، روزها ورويدادها پررنگ نشان داده می شود . اندازه فونت خيلی کوچک است . در پيش نمايش ماه ، روزها و رويدادها پر رنگ نشان داده می شود . اندازه فونت خيلی کوچک است . در پيش نمايش هفته در يک لحظه مشخص آيکنی از رويداد ظاهر میشود . يک آلارم صوتی در اينجا به شما کمک می کند . امکان اضافه کردن چنين آلارمی در هر يک از رويدادهای انتخابی وجود ندارد .

 

sa4.jpgsa5.jpgsa6.jpg

 

برای يک رويداد جديد از ميان 5 مورد می توانيد گزينه دلخواه را انتخاب کنيد :يادآوری ، مذاکره ، تماس ، تاريخ تولد و يادداشت . رويداد ها نامگذاری میشوند و گزينه ای برای وارد کردن رويدادهای تکراری وجود دارد . برای آلارم می توان يک ملودی انتخاب کرد و تکرار آن را در وقفه های زمانی مشخص تعيين نمود . Task organizer نيز وجود دارد که فقط يک نوع کلی را می توانيد برای آن تعيين کنيد . هر يادداشت حداکثر 3000 کاراکتر را در خود جای می دهد .گزينه های هماهنگی نيز فراهم شده است و شما می توانيد يک رمز برای هماهنگی تلفن با کامپيوتر تعيين کنيد يا داده را از دور توسط سرور هماهنگ نماييد .

 

sa7.jpgsa8.jpg

ديکتافون و گزينه های هماهنگی

 

اينتلفن بازی از پيش نصب شده ندارد و چون سيستم عملکردی آن با نرم افزارهای جاوا سازگار نيست امکان دانلود کردن بازی نيز وجود ندارد . يک CD نرم افزاری نيز همراه تلفن عرضه می شود که جديد ترين نسخه از نرم افزارهای pcsuite درآن وجود دارد . با استفاده از pc suite می توانيد تلفن را با کامپيو تر هماهنگ کنيد ، تمامی تماس ها را کنترل نماييد و از کامپيوترپيام های کوتاه بنويسيد يا عکس ها را تنظيم کنيد .

 

sa9.jpgsa10.jpgsa11.jpg

ارتباط داده و Wap

 

اين مدل برای انتقال داده از GPRS کلاس 10 و EDGE استفاده می کند . با استفاده از بلوتوث يا پورت مادون قرمز می توان تلفن را بطور بی سيم به کامپيو تروصل کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...