رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

حمل و نقل غیرموتوری (حمل و نقل پویا – حمل و نقل با نیروی انسانی) با دو هدف عمده؛ تفریحی و حمل و نقل (دسترسی به کالاها و فعالیت ها) یا ترکیبی از هر دو

گونه های مختلف حمل و نقل غیرموتوری

-پیاده روی

-دوچرخه سواری

-حمل و نقل با چرخ کوچک (اسکیت، روروک فشاری، چرخ دستی)

- ویلچر

 

تاثیرات سفر حمل و نقل غیرموتوری بر روي مديريت تقاضاي سفر

امکان انتقال معقولانه 5-10٪ سفرهای با اتومبیل به حمل و نقل غیرموتوری در یک محدوده شهری معمول

انتقال معمول 10-35٪ سفرهای کاهش یافته خودرویی (ناشی از محدودیت های حرکت سواره همچون قیمت گذاری پارکینگ یا سایر اصلاحات بازاری) به پیاده روی و دوچرخه سواری (برگشت پذیری حمل و نقلی)

haml_naghl_ghayr%20motori_01_01.JPG

پیاده روی، دوچرخه سواری یا استفاده از حمل و نقل عمومی برای 49٪ سفرهای کاری و 15٪ سفرهای غیرکاری در یک اجتماع پیاده مدار (به ترتیب 18% و 11٪ بیشتر از ساکنان یک اجتماع قابل قیاس اتومبیل مدار)

3 برابر بودن پیاده روی در اجتماعی با خیابانهای دوستدار پیاده در مقایسه با اجتماعاتی که کمتر برای حرکت پیاده مساعد هستند.

haml_naghl_ghayr%20motori_01_02.JPG

 

مراحل بهبود از اعتیاد به اتومبیل

1- پذیرش اینکه پیاده روی مناسب بوده و مردمی که پیاده می روند ممکن است تا حد زیادی شبیه ما باشند.

2- بی اعتبار نکردن افرادی که پیاده روی می کنند که شبیه ما نیستند.

3- سعی بر اینکه خودمان فعالیت کنیم

4- قرار دادن پیاده روی در زندگی روزمره

5- انتخاب اینکه یک دقیقه پارک کنید یا دو دقیقه از مقصدتان پیاده بروید: 4 دقیقه رانندگی نکنید تا نزدیکترین جای پارک را بیابید.

6- ترک خودرو برای یک روز کامل

7- ترک اتومبیل برای یک هفته کامل

8- ترک اتومبیل در تمامی اوقات باستثنای هنگامیکه مورد نیاز است.

9- حرکت به بخشی از شهر و ایجاد یک سبک زندگی جدید جاییکه فراموش کنید کجا اتومبیل را پارک می کردید.

10- فروش خودرو زیرا یک درد، یک دردسر و یک مایه آزار است ... و کرایه یکی هنگامیکه شما واقعاً به آن نیاز دارید.

 

اثرات سفر اقدامات فردی

توانایی یک خانواده معمولی در کاهش 25-35٪ سفر با اتومبیل از طریق اجتناب از سفرهای با خودروی غیرضروری

عدم معادل بودن کاهش میزان رانندگی با همان مقدار افزایش سفر با حمل و نقل عمومی

انتقال تنها 10-20٪ از سفرهای اجتناب شده با اتومبیل به سامانه های حمل و نقل عمومی در محدوده های شهری یا استفاده اشتراکی در حومه ها، 10-20٪ به سفرهای غیرموتوری و بسیاری دیگر انصراف یا تغییر مکان به یک مقصد نزدیک تر

 

تجربه شهروندان سیاتل در عدم استفاده از اتومبیل دوم

شرکت 22 خانواده سیاتلی در برنامه 6 هفته ای عدم استفاده از اتومبیل دوم در سال 2001

پرداخت 85 دلار در هفته از شورای شهر به هر خانواده

صرفه جویی 70 دلار در هفته برای هر خانواده، 1700 سفر اتومبیل کمتر در هر محله، 8100 مایل سفر کمتر و جلوگیری از انتشار 6500 پوند دی اکسید کربن

بازگشت برخی خانواده ها به استفاده از اتومبیل دوم، اعتراف اغلب آنان به فراگیری اینکه چقدر استفاده از یک اتومبیل ساده بود، فروش اتومبیل دوم توسط یک خانواده پس از اتمام برنامه

 

تهيه كننده : دكتر خشایار کاشانی جو

لینک به دیدگاه

مدیریت تسهیلات غیرموتوری

 

مسیرهای پیاده

پیاده روهای جانبی

گذرگاههای پیاده

مسیرها

خیابانهای پیاده

میدان های پیاده

خطوط دوچرخه

شانه های بزرگراهی

haml_naghl_ghayr%20motori_02_01.JPG

 

گروههای استفاده کننده از تسهیلات غیرموتوری(21 گروه)

مردم نشسته یا ایستاده

مردم (معمولاً بچه های) در حال بازی

دستفروشان

پیاده روندگان فردی

گروهی از عابران پیاده

عابران پیاده با حیوانات خانگی

عابران پیاده با عصا یا کالسکه

haml_naghl_ghayr%20motori_02_02.JPG

عابران پیاده با ناتوانیهای فیزیکی

ویلچرهای دستی

ویلچرهای موتوری

هروله کنندگان و دوندگان

اسکیت سواران

روروک های برقی

بچه های سوار بر دوچرخه

haml_naghl_ghayr%20motori_02_03.JPG

بزرگسالان سوار بر دوچرخه

دوچرخه های با یدک کش، دو نفری و با چرخ سوم کمکی

دوچرخه های با نیروی الکتریکی

دوچرخ های الکتریکی

اسب سواران

وسایل نقلیه خدمات یا اضطراری

haml_naghl_ghayr%20motori_02_04.JPG

 

 

12 اصل برای به حداقل رساندن برخوردها در مسیرهای با استفاده چندگانه

1- شناخت برخورد به عنوان مداخله هدف

2- فراهم نمودن فرصت های کافی برای مسیر

3- به حداقل رساندن تعداد تماس ها در محدوده های مشکل

4- درگیر کردن کاربران هر چه ممکن زودتر

5- درک نیازهای کاربر

6- مشخص نمودن منابع واقعی برخورد

7- کار با کاربران تحت تأثیر قرار گرفته

8- تبلیغ ضوابط مسیر

9- تشویق تعامل مثبت میان کاربران مختلف

10- حمایت از مدیریت ماهرانه

11- برنامه ریزی و عمل به صورت محلی

12- فرابینی پیشرفت

روش های بهبود حمل و نقل غیرموتوری

بهسازی پیاده روها، تقاطع های پیاده، مسیرها و خطوط عبوری دوچرخه

اصلاح خطرات جاده ای مخصوص حمل و نقل غیرموتوری (بهسازی های نقطه ای)

بهبود نگهداری و مدیریت تسهیلات غیرموتوری شامل کاهش برخوردها میان کاربران و حفظ پاگیزگی

طراحی جهانی (سامانه های حمل و نقل که با مردم ناتوان جسمی و حرکتی و سایر نیازهای ویژه منطبق باشد)

توسعه کاربری زمین پیاده مدار و طراحی ساختمان (نوشهرسازی)

افزایش ارتباط جاده و مسیر با میان برهای غیرموتوری ویژه همچون مسیرهای میان انتهای بن بست ها و اتصالات پیاده میان بلوکی

مبلمان خیابانی (مانند نیمکت ها) و اشکال طراحی (مانند چراغهای خیایانی با مقیاس انسانی)

آرام سازی ترافیک، بهسازی های منظر خیابان، کاهش های سرعت آمد و شد، محدودیت های وسیله نقلیه و اختصاص دوباره فضای جاده ای

برنامه های آموزش ایمنی، تقویت قانونی و تشویقی

پیوستگی با حمل و نقل عمومی (پیوستگی دوچرخه/حمل و نقل همگانی و توسعه حمل و نقل مدار)

پارکینگ دوچرخه

بر طرف نمودن نگرانیهای امنیتی عابران پیاده و دوچرخه سواران

سامانه های دوچرخه عمومی (PBS)؛ سامانه های اجاره ای دوچرخه خودکار طراحی شده جهت فراهم نمودن جابجایی کارا برای سفرهای شهری سودمند کوتاه

دالان های پیاده که شبکه های پیاده روی شهری سرپوشیده هستند که ساختمانها و پایانه های حمل و نقل را به یکدیگر مرتبط می نمایند.

ایجاد یک راهنمای دسترسی چندحالته که شامل نقشه ها و سایر اطلاعات درباره چگونگی پیاده روی و دوچرخه سواری به مقاصد ویژه هستند.

 

دكتر خشایار کاشانی جو

لینک به دیدگاه

پیاده روی و عابران پیاده و الزامات مرتبط

 

پا؛ قلب دوم انسان

سلامت پا ضامن سلامتی اعضای مختلف بدن (چشم، گوش، قلب، ریه، اعصاب، گوارش)

%25 استخوان های بدن هر انسان در پاهای او ومنتهی شدن اکثر رگ های حیاتی بدن به پاها

فعالیت متناوب ارادی و غیرارادی عضلات ساق پا و ران عامل برگرداندن جریان خون به قلب

برداشتن سالیانه 3 میلیون قدم توسط هر فرد سالم و وارد شدن وزن بدن در هر قدم بر روی پاها

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_00_01.JPG

مزایای حرکت پیاده نسبت به دیگر انواع حمل و نقل

1- منابع انرژي غير قابل تجديد را مصرف نمي كند.

محيط زيست شهر را به هم نمي زند و آلوده نمي كند.

هزينه تامين شبكه مناسب پياده روي درمقايسه با ساير وسايل نقليه ناچيز است.

مسيرهاي پياده فضاهاي طبيعي شهري هستند و عموماً جاي جداگانه اي نمي گيرند.

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_00_02.JPG

پياده روي قابل اتكاست و افراد مي توانند سرموعد به كار خود برسند.

توجه به پياده روي درجهت توزيع عادلانه دسترسي به امكانات شهري عمل مي كند.

پياده روي به سلامت و نشاط افراد كمك مي كند.

8- پياده روي به فضاهاي شهري جنب و جوش و حركت مي بخشد.

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_00_03.JPG

مقایسه روش مبتنی بر تردد وسائل نقلیه موتوری با حرکت پیاده

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_00_04.JPG

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_00_05.JPG

افزایش خطرات وسائل نقلیه موتوری در آستانه هزاره سوم

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_00_06.JPG

دكتر خشایار کاشانی جو

لینک به دیدگاه

ويژگي هاي سني عابران

نوزادان و نوپایان (0-4 سال)

در اين سنين، مهارتهاي راه رفتن تازه در حال رشد مي‌باشد و بچه‌ها نيازمند نظارت دائمي والدين خود هستند. نوزادان و نوپايان در توانايي بسيار محدود و در حال:

آموزش راه رفتن هستند.

توسعه تصور پيراموني و ادراك عميق هستند.

بي‌توجه و غيرقابل پيش‌بيني هستند.

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_02_01.JPG

بچه های کوچک (5-12 سال)

بي‌توجه و غيرقابل پيش‌بيني

محدود در تصور پيراموني خود (منبع صدا به سادگي تشخيص داده نمي‌شود)

محدود در آموزش/ فاقد تجربه

شاد يا هيجان زده از صداهاي نزديك

كوتاه و سخت براي ديده شدن توسط رانندگان

مستعد براي پرش ناگهاني يا خيز برداشتن به سمت تقاطع‌هاي سواره

احتمال دارد رفتار افراد بزرگتر را تكرار كنند.

پیش نوجوانی (13-14 سال)

فاقد تجربه هستند.

بيشتر پياده‌روي و دوچرخه سواري مي‌كنند و در ساعات مختلفي امكان تصادف بيشتري دارند.

غالباً در شرايط خطرناكي سوار (دوچرخه موتورسيكلت و ...) مي‌شوند (در ترافيك زياد)

فاقد الگوهاي مثبت هستند.

در امتداد جاده‌هاي خطرناك‌تري پياده‌روي مي‌كنند (رده جمع‌كننده‌ها و بالاتر)

در بيشتر تصادفات ناگهاني در تقاطع‌ها درگير هستند.

حسي از آسيب ناپذيري دارند كه سبب مي‌شود تا بيشتر بخواهند شانس خود را بيازمايند.

سنین دبیرستان (15-18 سال)

بسيار فعال هستند، مي‌توانند فواصل طولاني را بپيمايند و مكانهاي جديدي را بازديد كنند.

احساس شكست ناپذيري مي‌كنند.

هنوز فاقد تجربه و آموزش هستند.

توانايي انجام سفرهاي با سرعت بيشتري را دارند.

ارزيابي آنها از توانايي‌هاي خود در تپه‌ها، قوس‌ها و ... بيش از اندازه مي‌باشد.

تلاش مي‌كنند تا از دوچرخه، اسكيت‌هاي طولي و ... براساس الگوهاي برگرفته از جوانان استفاده كنند.

تمايل به تجربه الكل و مواد مخدر دارند.

بزرگسالان (19-40 سال)

فعال و كاملاً آگاه از وضعيت ترافيك هستند.

فقط 1-4 درصد جمعيت دوچرخه سوار را در اغلب جوامع تشكيل مي‌دهند.

بسيار مايل به برقراري ارتباط شفاهي و علاقمند به بهبود شرايط هستند.

اعضايي دارند كه علاقمند به خدمات رساني بعنوان راهنمايان يا راهبران نيروي وظيفه هستند.

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_02_02.JPG

کهنسالان (بیشتر از 65 سال)

در سنين پيري بيشتر راه مي‌روند، بويژه براي نرمش و خودكفايي.

ممكن است درآمد آنها كاهش يافته و بنابراين ماشين نداشته باشند.

همگي كاهش را در قدرت بينايي، چابكي، تعادل، سرعت و قدرت تجربه مي‌كنند.

ممكن است مشكلات بيشتري با شنوايي، مسائل بصري زياد و تمركز حواس داشته باشند.

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_02_03.JPG

کهنسالان (بیشتر از 65 سال)

تمايل به تمركز بر فقط يك موضوع در يك زبان دارند.

در شنيدن صداي وسايل نقليه‌اي كه از پشت به آنها نزديك مي‌شوند، مشكل دارند.

همگي كاهش زياد تواناييها را در زير نور كم/ شرايط شب دارند.

ممكن است تواناييهاي خود را بيش از اندازه برآورد كنند.

ميزان مرگ‌ و مير بيشتري نسبت به ساير عابران پياده‌اي كه با وسايل نقليه موتوري برخورد مي‌كنند، دارند.

 

 

 

روش های تسهیل حرکت ناتوانان جسمی و حرکتی

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_02_04.JPG

دكتر خشایار کاشانی جو

لینک به دیدگاه

اهداف سفرهای پیاده

سفرهای شغلی و تحصیلی

ملاقات های اجتماعی و شرکت در تجمعات

ملاقات های شخصی و کاری

ورزش

تحویل کالا

گردش و تفریح

خرید و گردش به صورت آرام

سفرهای چندوسیله ای (پیاده روی تا ایستگاه اتوبوس)

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_03_01.JPG

نیازهای اساسی عابران پیاده

خیابان ها و پیاده روهای امن

راحتی

محل های مناسب برای پیاده روی

قابلیت رویت عابرین

وجود سرپناه و محل نشستن

محیط تمیز و جذاب

دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی

مناظر و جذابیت های بصری برای تماشا هنگام پیاده روی

امکان برقرار کردن ارتباط های اجتماعی با سایر شهروندان

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_03_02.JPG

دكتر خشایار کاشانی جو

لینک به دیدگاه

ویژگی های فضاهای مناسب عابر پیاده : 19 مورد

آینده نگری

برقراری ارتباط میان کاربری های مختلف

پیوستگی سیستم

کوتاه کردن سفرها با ایجاد دسترسی مناسب

جداسازی مسیر عابر پیاده از جریان ترافیک

الگوهای کاربری زمین با در نظر گرفتن راحتی عابرین

کارایی مطلوب تسهیلات عابرین

حفظ و نگهداری تسهیلات

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_04_01.JPG

مشخص کردن مسیرهای عابر پیاده

ایمنی و قابلیت رویت

اتومبیل سواری تنها راه حل نیست

آرام سازی ترافیک در منطقه

دسترسی به سیستم های حمل و نقل عمومی

فضاهای عمومی جذاب

غرور ملی

منظر شهری

مبلمان شهری

فضای سبز مناسب

 

 

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_04_02.JPG

سیاست های تشویق سفرهای پیاده و كنفرانس هاي رواج پياده روي

سیاست های تشویق سفرهای پیاده

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_04_03.JPG

نقش پیاده روی در احیای فضاهای شهری معاصر

تاثیر گسترده توجه به شهروند پیاده بعنوان یک عنصر درجه اول بر طراحی تمامی فضاهای شهری

حركت پياده جزو معدود فعاليتهاي انساني بدون تغيير شکل اولیه علي‌رغم پيشرفتهاي فراوان فناوري از بدو پيدايش بشر تاکنون

پیاده روی عامل توجه به تمامی ابعاد انسانی در فضای شهری شامل نیازهای انسانی، حق و حقوق شهروندان و کنترل آن و معنی فضا و ارتباط با آن.

پياده روي عامل انسجام و ارتباط ساختارها، فضاها و شهروندان يک شهر با يکديگر

راحت و آهسته بودن عابران پياده سبب تمايز آنها و ایجاد تعامل و تجربه و مکاشفه محيط شهري

vizhegi_piaderavi_aberin%20piade_04_04.JPG

دكتر خشایار کاشانی جو

لینک به دیدگاه

جایگاه دوچرخه در حمل و نقل شهری

 

در سال 1839 مک میلان اولین دوچرخه واقعی را ساخت.

مجموع تعداد اتومبیل های جهان در سال 2005 بیش از نیم میلیارد بوده در حالیکه این رقم برای دوچرخه برابر با 850میلیون می باشد.

در آسیا دوچرخه ها به تنهایی بیش از تمام اتومبیلهای جهان مردم را جابجا می کنند.

تعداد دوچرخه سواران در آمریکا حدود 100 میلیون نفر می باشد.

 

 

jaygah_docharkhe_hamlvanaghl_shahri_001.JPG

70% سفرهای درون شهری شهروندان چینی با دوچرخه انجام می شود.

کشور چین دارای بیشترین تعداد دوچرخه در دنیاست.

متوسط طول سفر با دوچرخه در کشور چین 4 کیلومتر در روز است.

متوسط سرعت آن 15 تا 20 کیلومتر در ساعت می باشد.

 

 

jaygah_docharkhe_hamlvanaghl_shahri_002.JPG

مقایسه میزان استفاده از دوچرخه در کشورهای مختلف جهان

 

 

jaygah_docharkhe_hamlvanaghl_shahri_003.JPG

موانع استفاده از دوچرخه

کمبود تسهیلات (شامل مسیرهای ویژه، ایستگاهها و ...)

آلودگی هوا

شرایط آب و هوایی

عدم سرمایه گذاریهای لازم

کاربری های زمین

مسأله فرهنگی (برخی اشخاص استفاد از این وسیله را دون شأن خود می دانند.)

شرایط توپولوژیکی شهر یا منطقه

 

 

jaygah_docharkhe_hamlvanaghl_shahri_004.JPG

انواع مسیرهای دوچرخه

مسیرهای انحصاری دوچرخه

مسیرهای نیمه انحصاری دوچرخه

مسیرهای مختلط

 

 

jaygah_docharkhe_hamlvanaghl_shahri_005.JPG

انواع نقشه های مسیرهای دوچرخه

نقشه مسیرهای دوچرخه شهری

نقشه راهنمای حومه ای

نقشه سفرهای دوچرخه ای

نقشه برنامه ریزی

 

jaygah_docharkhe_hamlvanaghl_shahri_006.JPG

 

jaygah_docharkhe_hamlvanaghl_shahri_007.JPG

دكتر خشایار کاشانی جو

لینک به دیدگاه

روش های بهبود حمل و نقل با دوچرخه

 

بهسازی مسیرها و خطوط عبوری دوچرخه

اصلاح مخاطرات ویژه مسیرهای سواره (دست اندازها، شکاف ها، خطوط عبوری باریک و ...)

بهسازی جاده ها، شانه های جاده و نگهداری و مدیریت مسیر

بهبود پارکینگ دوچرخه ها

توسعه یک شبکه خیابانی متصل تر و توسعه خوشه ای (نوشهرسازی)

 

raveshhaye_BEHBUD_hamlvanaghl_001.JPG

ایجاد سامانه های دوچرخه عمومی که دوچرخه های اجاره ای راحت را برای سفرهای مطلوب کوتاه فراهم می نماید.

آرام سازی ترافیک، کاهش سرعت، محدودیت وسایل نقلیه و اختصاص دوباره فضای جاده

آموزش ایمنی، تقویت قوانین و برنامه های تشویقی

پیوستگی با حمل و نقل عمومی (یکپارچگی دوچرخه و حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل همگانی مدار)

ایجاد یک راهنمای دسترسی چند حالته که نقشه ها و سایر اطلاعات را درباره اینکه چگونه به یک مقصد ویژه دوچرخه سواری نمود، شامل می گردند.

فراهم نمودن سامانه های دوچرخه عمومی و خدمات اجاره ای دوچرخه.

اصلاح نگرانی های امنیتی دوچرخه سواران.

 

raveshhaye_BEHBUD_hamlvanaghl_002.JPG

 

تاثیرات سفر با دوچرخه

قابلیت ایمن سازی کامل دوچرخه سواری و پیاده روی با توجه به میزان تلفات بسیار کمتر در هلند و آلمان.

در آمریکا، مرگ و میر پیاده 36 مرتبه و دوچرخه 11 مرتبه بیشتر از مرگ و میر با اتومبیل بازای هر کیلومتر سفر.

مقدار واقعی سفرهای غیرموتوری 6 برابر بیشتر از بررسی های مرسوم.

در شهرهای آمریکایی با جمعیت بیش از 250.000 نفر هر مایل اضافی خط عبوری دوچرخه بازای مایل مربع سبب افزایش یک درصدی در سفرهای روزانه دوچرخه.

مزایای دوچرخه سواری

مزایای جابجایی (یکی از قابل پرداخت ترین گزینه های حمل و نقل، مناسب افراد ناتوان در رانندگی).

مزایای مدیریت تقاضای سفر (کاهش فشردگی، صرفه جویی در جاده و تسهیلات پارکینگ، صرفه جویی برای مصرف کننده، حفاظت زیست محیطی و افزایش سرزندگی اجتماعی).

مزایای توسعه اقتصادی (دوچرخه سواری سبب کاهش هزینه های اتومبیل، خطوط عبوری دوچرخه سبب افزایش ارزش اقتصادی اراضی پیرامونی).

 

raveshhaye_BEHBUD_hamlvanaghl_003.JPG

تأثیرات ایمنی و سلامتی (هلند به عنوان کشوری با حمل و نقل غیرموتوری بسیار بالا دارای کمترین سرانه تلفات جانی ناشی از حمل و نقل سواره و با دوچرخه،دوچرخه سواران هر روزه دانمارکی دارای کاهش 40٪ مرگ و میر در مقایسه با افرادی که به سمت محل کار دوچرخه سواری نمی کنند هستند).

مزایای تفریحی.

 

raveshhaye_BEHBUD_hamlvanaghl_004.JPG

دكتر خشایار کاشانی جو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...