رفتن به مطلب

موقعیت‌یابی در ساختمان با امواج وای‌فای


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

محققان موسسه فناوری ماساچوست برای‌ اولین‌ بار با استفاده از امواج اینترنت بی‌سیم، امکان موقعیت‌یابی در داخل ساختمان‌های عمومی و منازل را فراهم کردند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان، محققان موسسه MIT با استفاده از فناوری آشکارساز امواج وای‌فای محیط، امکان موقعیت‌یابی فرستنده‌های سیگنال در محیط‌های بسته را با دقت چند سانتیمتر فراهم کردند.

 

فناوری موقعیت‌یاب داخلی سیستم Chronos نام‌گذاری شده و اساس عملکرد آن بر مبنای تقلید و آشکارسازی سیگنال‌های رادیویی محیط است.

 

سیستم موقعیت‌یاب داخلی یا Chronos با استفاده از تجهیزات فرستنده و گیرنده امواج وای‌فای در 35 کانال از 2.4 گیگاهرتز تا 5.8 گیگاهرتز قادر به محاسبه فاصله بین گیرنده و فرستنده با اختلاف حرکت امواج در محیط است.

 

این سیستم قادر است تا در فاصله زمانی بسیار اندک معادل دو تا سه میکروثانیه موقعیت کانال را تعویض کرده و امکان محاسبه فاصله در گیرنده را فراهم سازد.

 

محققان موسسه MIT با آزمایش این سیستم در فضاهای داخلی مثل آپارتمان و یا ساختمان‌های اداری موفق شدند تا تلفن‌های همراه هوشمند و رایانه‌های شخصی را با دقت بین 10 تا 65 سانتیمتر موقعیت‌یابی و همچنین با استفاده از نرم‌افزار مربوطه امکان نمایش گرافیکی در گیرنده را فراهم کنند.

 

دیپاک ویشت، دانشجوی دکترای مهندسی الکترونیک از موسسه MIT اظهار کرد: به کمک این فناوری می‌توان موقعیت تلفن‌های همراه هوشمند در ساختمان‌های بزرگ را شناسایی و همچنین به جهت‌یابی ربات‌های هوشمند در فضای داخلی ساختمان‌ها کمک کرد.

 

وی در ادامه افزود: با توجه به محبوبیت فناوری اینترنت بی‌سیم، خوشبختانه زیرساخت‌های گسترش این فناوری فراهم است، به‌طوری‌ که تنها با تولید نرم‌افزارهای مربوطه می‌توان از امواج وای‌فای موجود در محیط به منظور موقعیت‌یابی در ساختمان‌ها نیز استفاده کرد.

 

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...