رفتن به مطلب

شهری با کیفیت بالای زندگی


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

«شهرسازی جدید» به دنبال خلق شهری متراکم و با چهره‌ای زیبا و متنوع است که در آن به‌جای اتومبیل، انسان‌ها محور هستند. این شهرها از طریق ارائه امکان‌های تازه‌ای برای گذران حیات شهری، کیفیت زندگی بالاتری را ممکن می‌سازند.

 

شهری دوست‌دارِ پیاده‌روها

آن دسته از مکان‌های شهری که در آن‌ها نه اتومبیل‌ها، بلکه انسان‌ها و پیاده‌روها اولویت دارند، با کیفیت‌ترین فضای ممکن برای زندگی را ارائه می‌کنند.

 

در این مکان‌ها و فضاهای شهری، ساکنان و رهگذران با 5 تا 10 دقیقه پیاده‌روی، به طیف متنوعی از خدمات دسترسی می‌یابند. حداقل این خدمات شامل سوپرهای مواد غذایی و خواربار، نانوایی، سبزی‌فروشی‌، روزنامه‌فروشی، کافی‌شاپ، بازارهای رو باز، پارک و فضای سبز می‌شود.

 

همچنین ارائه طیف کاملی از فعالیت‌های سرگرمی و فرهنگی در چنین اماکن و فضاهای جذاب و دوستانه‌ای، ممکن و مطلوب خواهد بود.

 

در شهرهای اروپایی، نمونه‌های بسیار عالی از این فرم زندگیِ شهریِ پیاده‌رو-محور دیده می‌شود. ونیز یکی از بهترین نمونه‌هاست چراکه اتومبیل‌ها هرگز به این شهر راه نمی‌یابند و ساکنان این شهر، در کل خیابان‌های آن با قایق یا پیاده رفت و آمد می‌کنند.

 

ونیز همچنین کامل‌ترین، متنوع‌ترین و زیباترین بافت به هم پیوسته شهری را دارد. هر کدام از محلاتِ این شهر، میدان مرکزی خود را دارد که نقش قلب و روح آن محل را دارد. در این میدان‌های محلی، طیفی کامل از خدمات و نیز تعاملات اجتماعی دیده می‌شود و تمام ساکنان محله، به فاصله چند دقیقه پیاده‌روی به تمامی آن‌ها دسترسی دارند.

 

شهری به مثابه یک اثر هنری

ترکیب معماری بسیار زیبا با شهرسازی ماهرانه و همه‌جانبه‌نگرانه، نه‌تنها فضایی فوق‌العاده زیبا و راحت برای زندگی فراهم می‌کند، بلکه مکانی را خلق می‌کند که همچون یک اثر هنری است و بهترین صحنه را برای درامِ زندگی برپا می‌سازد.

 

شهری ایمن

آن فضای شهری که کیفیت زندگی بالایی را فراهم می‌کند، فضایی است که در آن خبری از انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی همچون آلودگی هوا و آلودگی صوتی نباشد، هر کسی بتواند در خیابان‌های امن آن قدم بزند، در آن به‌ راحتی نفس بکشد و از غذا و آب سالم و پاک آن بهره ببرد.

 

شهری با سیستم حمل‌ونقل ایمن، راحت و کارآمد

در زنجیره تأمینِ یک زندگیِ باکیفیت شهری، سیستم حمل‌ونقلِ با کیفیت حلقة نهایی است. حمل و نقل ایمن، راحت و کارآمد این امکان را برای شهروندان فراهم می‌کند که به آسانی و بی‌دردسر به آن طرف شهر و محلات دیگر دسترسی داشته باشند، بدون اینکه کیفیت بالای حیات شهری خود و شهروندان را مستقیم یا غیرمستقیم با انواع خطرات تهدید کنند.

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...