رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

td6bjqf9immzmf9ty410.jpg

 

پل قشلاق در شرق سنندج استان کردستان، بر روی رودخانه قشلاق ساخته شده و از آثار دوره صفویه و زندیه می باشد که در دوره های بعد به ویژه در دوره قاجاریه تعمیر و بازسازی شده است.

 

این پل به سفارش شاه صفی و توسط سلیمان خان اردلان، در سال 1046 ه.ق در مسیر سنندج به همدان ساخته شد. پل در زمان امان الله خان اردلان، تعمیر و مرمت کامل شد و بعد به دلیل خرابی و ویرانی بیش از حد، دوباره در سال 1268 ه.ق توسط میرزا رضا وزیر کردستانی بازسازی شد. وجود یک سنگ نبشته بر سینه کوه مجاور پل به سال 1289 ه.ق حکایت از تعمیر و مرمت پل در زمان ناظم الایاله میرزا غلام حسین خان دارد.

 

پل قشلاق به خط مستقیم ساخته شده. از نظر استحکام و توجه به عناصر مختلف تشکیل دهنده آن پل قشلاق از نمونه های خوب پل سازی دوره صفوی می باشد. این پل به طور کامل با آجرهایی با ابعاد 5×25×25 ‏سانتی متر ساخته شده ‏و ملاط آن ساروج است. پل از دو دهانه بزرگ به عرض 8/75 ‏متر و چهار چشمه کوچک به عرض 5 متر تشکیل شده و حدود 90 متر طول دارد. عرض پل 5/80 متر و ضخامت پایه ها 6/30 متر می باشد. در دو طرف پایه های پل، موج گیرهایی تعبیه شده ‏که موج گیرهای شمالی مثلثی شکل و موج گیرهای جنوبی مدور می باشند. کف پل نیز سنگ فرش شده است.

 

منبع نوشتار:arthut.co

13vvlszow0kmuo4mz2l.jpg

 

srjrmrlh6n2bm28yj3i4.jpg

 

qvi3t3h2ts9motn7khk.jpg

 

6feg9dbxlsctceyeznjs.jpg

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...