رفتن به مطلب

تصادف ماهواره‌های آمریکایی و روسی در مدار زمین


ارسال های توصیه شده

تصادف ماهواره‌های آمریکایی و روسی در مدار زمین

index.php?module=pagesetter&type=file&func=get&tid=6&fid=image&pid=170

 

دانش‌ما - در نخستین مورد از تصادف ماهواره ای، دو ماهواره در مدار زمین با یکدیگر برخورد کرده اند.

 

روز پنجشنبه، 12 فوریه (24 بهمن)، سازمان فضایی آمریکا - ناسا - اعلام کرد که یک ماهواره مخابرانی متعلق به شرکت های خصوصی آمریکایی با یک ماهواره ارتباطاتی نظامی روسیه، که ظاهرا از کار افتاده و غیر فعال بوده است، برخورد کرده و هر دو ماهواره منهدم شده اند.

 

براساس این گزارش، این تصادف روز سه شنبه در ارتفاع حدود هشتصد کیلومتری فراز منطقه سیبری روی داد و توده ای از قطعات و ذرات بزرگ و کوچک دو ماهواره منهدم شده را در فضا پراکنده کرد.

 

کارشناسان گفته اند ممکن است پراکنده شدن قطعات و ذرات ناشی از این تصادف مشکلاتی را برای ماهواره های دیگر ایجاد کند.

 

به گفته آنان، هر چند احتمال آسیب رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی را اندک است اما ممکن است قطعات پراکنده در فضا خطراتی را برای تلسکوپ فضایی هابل و برخی ماهواره های مطالعاتی که در ارتفاع بالاتری حرکت می کنند ایجاد کند.

 

همزمان، اقداماتی برای جستجو و تشخیص محل حدود ششصد قطعه بزرگ و کوچک این دو ماهواره در فضا آغاز شده است.

 

از سال 1957 ، که اتحاد شوروی سابق نخستین ماهواره ساخت بشر به نام اسپونتیک - 1 را در مدار کره زمین قرار داد، تا کنون بیش از شش هزار ماهواره برای ماموریت های گوناگون توسط کشورها و شرکت های تجاری مختلف به فضا پرتاب شده که بسیاری از آنها از کار افتاده و غیر فعال شده اما همچنان در فضا شناورند.

 

امنیت ترافیک فضایی

 

به گفته کارشناسان، در حال حاضر چندین هزار قطعه بزرگ و کوچک ساخت بشر، شامل منبع سوخت موشک های فضا پیما، ماهواره های از کار افتاده و قطعات متعلق به ماهواره ها و موشک های منهدم شده، در مدار زمین سرگردان است.

 

مدل اسپوتنیک

 

از زمان پرتاب اسپوتنیک تا کنون هزاران ماهواره به فضا پرتاب شده است

 

کارشناسان فضایی گفته اند که تصادف اخیر اهمیت همکاری و هماهنگی بین المللی بیشتر در مورد مسیرهای حرکت ماهواره ها و حفظ امنیت ترافیک فضایی را گوشزد می کند.

 

ماهواره آمریکایی به وزن 560 کیلوگرم که در سال 1997 به فضا پرتاب شد یکی از شصت و شش ماهواره فعال و چند ماهواره یدکی متعلق به شرکت آمریکایی ایریدیوم است که در مدار زمین قرار گرفته و در مجموع، شبکه به هم پیوسته ای را برای برقراری ارتباط تلفن ماهواره ای در سرتاسر جهان ایجاد می کند.

 

سخنگوی ایریدیوم، با اظهار اینکه ماهواره متعلق به این شرکت مسئول تصادف روز سه شنبه نبوده، گفته است که اقدامات لازم برای جایگزین کردن ماهواره متلاشی شده با استفاده از ماهواره های یدکی صورت گرفته است.

 

گفته می شود که ماهواره روسی به نام کاسموس 2251 نهصد و پنجاه کیلوگرم وزن دارد و در سال 1993 برای گردآوری اطلاعات نظامی به فضا پرتاب شد و احتمالا از پنج یا ده سال پیش فعال نبوده است.

 

به نقل از منابع فضایی آمریکایی گزارش شده است که این تصادف در همان مداری روی داد که یک ماهواره از کار افتاده متعلق به چین در ژانویه سال 2007 هدف موشک های چینی قرار گرفت و منهدم شد.

 

 

 

منبع خبر : دانش و فن بی بی سی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...