رفتن به مطلب

سرعت بوت سیستم کامپیوتر خود را افزایش دهید+آموزش


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

اگر از یک سیستم نسبتاً قدیمی ویندوزی استفاده میکنید، احتمالاً سرعت پایین بوت شما را آزار میدهد. حتی در سیستمهای جدیدتر هم ممکن است بعد از مدتی استفاده با کاهش سرعت بوت مواجه شوید.

به گزارش خبرنگار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ ریجستری برنامه ای می باشد كه ویندوز آن را در اختیار كاربر قرار داده است تا بتواند در دستورات و مقدارهای register تغییراتی را به دلخواه ایجاد كند .

 

لازم به ذكر است كه اگر اطلاعات كافی در مورد قسمتی از رجیستری ندارید هیچگاه آن را تغییر ندهید زیرا هر تغییری در رجیستری سریعا اعمال خواهد شد و برنامه ی reedit.exe هیچگونه تاییدی از كاربر نخواهد گرفت . Reg edit.exe را چه چگونه اجرا كنیم؟ برای اجرا كردن Reg edit.exe وارد منوی Run از دكمه Start شده، تایپ كنید Reg edit.exe ، با فشردن دكمه ی OK برنامه اجرا خواهد شد . رجیستری شامل دو پنجره است كه در پنجره ی سمت چپ ریشه و در پنجره ی سمت راست مقدارها مشخص می شود. در پنجره ی سمت چپ یك ریشه به نام My Computer و۵ شاخه با عنوان های زیر وجود دارد :

 

۱ - HKEY_CLASSES_ROOT : شامل تناظر پسوند فایل ها و سایر تنظیمات ویندوز است.

۲ -HKEY_CURRENT_USER : شامل تنظیماتی كه مختص كاربر فعلی است.

۳ - HKEY_LOCAL_MACHINE : شامل تنظیماتی كه به طور سراسری اعمال می شود و به كاربر وابسته نیست.

۴ -HKEY_USERS : شامل تنظیماتی كه مختص هر یك از كاربران متعدد كامپیوتر ، از جمله كاربر فعلی است.

۵ - HKEY_CURRENT_CONFIG : شا مل تنظیماتی كه مختص پیكربندی سخت افزار موجود می باشد.

 

مطمئن باشید اگر مفاهیم اولیه ی رجیستری را به خوبی یاد بگیرید دیگر هیچگاه واهمه ای در اعمال تغییرات در آن نخواهید داشت .

 

1- ابتدا اپلیکیشن های استارت آپ را غیر فعال می کنیم

 

ابتدا عبارت ms config را در Run تایپ کرده و اجرا کنید. پس از بالا آمدن پنجره ی تنظیمات، به Startup بروید.

 

4055121_793.jpg

 

برای غیر فعال کردن هر کدام از برنامه ها فقط تیک مقابل آن را بردارید.

 

۲. تمیز کردن رجیستری

 

در اکثر مواقع وقتی برنامه ای را از سیستم خود پاک میکنید، برخی از کلیدهای بدون استفاده آن در رجیستری باقی می ماند و تنها باعث سنگین تر و کند شدن برنامه میشوند. در اینج بهتر است با پاک کردن رجیستری، سیستم خود را از دست این کلیدهای اضافه نجات بدهید. که این کار نه تنها سرعت بوت شدن سیستم شما را بالا می برد، بلکه در عملکرد کلی سیستم هم تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.

نرم افزار C Cleaner، یکی از برنامه هایی بسیار مفید برای تمیز کردن ریجستری سیستم خانگی شما می باشد.

 

4055125_921.jpg

 

۳. کند شدن سرویس ها هنگام شروع به کار ویندوز ....

در هنگام بالا آمدن ویندوز یک سری سرویس ها همزمان آغاز به کار می کنند. برای خلاصی از این کار بهتر است به تنظیمات مربوط به این بخش دست نزنید. اما اگر سرویس های غیر ضروری و تشنه ی منابع سیستمی را از سرویسهای حیاتی تشخیص میدهید، میتوانید با مراجعه به Computer Management > Services and Applications > Services نوع آغاز به کار سرویسهای مورد نظرتان را روی "(Automatic (Delayed Start” تنظیم کنید.

 

4055126_966.jpg

 

۴. غیر فعال کردن درایورهای بدون کاربرد

برای دسترسی به مدیریت دستگاه در ویندوز عبارت "device manager” را در نوار جستجوی ویندوز یا کورتانا جستجو کنید. پس از پیدا کردن درایورهایی که مربوط به سختافزارهای قدیمی یا تعویض شده میشود و دیگر کاربردی ندارند، با راست کلیک روی آن و انتخاب گزینهی Disable درایور موردنظر را غیر فعال کنید.

دقت کنید که درایور در حال استفادهای را غیرفعال نکنید.

 

4056464_154.jpg

 

۵. تغییرات در بایوس

 

قبل از هرچیز توجه داشته باشید که تغییر دادن تنظیمات بایوس میتواند کار خطرناکی باشد. اگر در این زمینه تجربهی قبلی ندارید، این مورد را نادیده بگیرید.

مواردی از تنظیمات بایوس هستند که با تغییر دادن آنها میتوان چند ثانیهای از زمان بوت شدن سیستم کاست. اگر مادربورد شما بیش از یک اتصال اترنت (Ethernet) دارد و شما فقط از یکی از آنها استفاده میکنید، میتوانید از طریق بایوس همهی آنها به جز آن یکی را غیر فعال کنید. همچنین اگر در ترتیب چک کردن برای بوت DVD درایو در اولویت قرار دارد، آن را به هارد دیسک تغییر دهید. در آخر اگر از کنترلر SATA ثانویهای استفاده نمیکنید، گزینهی discrete SATA controller را غیر فعال کنید.

 

4056465_395.jpg

 

۶. تغییر دادن وقفهی بوت

 

وقفهی بوت (Boot Timeout) مدت زمانی است که در منوی بوت فرصت برای انتخاب سیستم عامل دارید. حتماً با خود فکر میکنید در صورتی که تنها یک سیستم عامل بیشتر ندارید و اصلاً چنین منویی برای شما نمایش داده نمیشود، تغییر دادن این گزینه تاثیری بر سرعت بوت نداشته باشد. اما آزمایشهای وبسایت PC World چیز دیگری را نشان میدهد.

زمان وقفهی بوت به صورت پیشفرض ۳۰ ثانیه است. PC World با تغییر این زمان به ۱۰ ثانیه متوجه تاثیر ۳ ثانیهای آن بر مدت زمان بوت شدن سیستم عامل شده است.

برای دسترسی به پنجرهی بالا باز هم عبارت ms config را جستجو کرده و این دفعه به زبانهی Boot بروید.

 

4056543_318.jpg

 

۷. استفاده از نرم افزارهای افزایش سرعت بوت

 

اکثر این نرمافزارها همان کارهایی که تا به حال به آنها اشاره شده است (مانند تمیز کردن رجیستری و حذف برنامه و سرویسهای غیر ضروری از استارتآپ سیستم) را انجام میدهند. از مهمترین این نرمافزارها میتوان به Solute، Boot Racer اشاره کرد.

 

در انتها اگر هیچکدام از این راه حلهای نرمافزاری شما را راضی نکرده، میتوانید سراغ راه حل سختافزاری و استفاده از SSDبروید. تاثیر SSD بر مدت زمان بالا آمدن ویندوز احتمالاً از تمام موارد بالا بیشتر خواهد بود. اگر قیمت بالای SSD شما را از انجام این ارتقاء باز میدارد، در صورتی که از PC استفاده میکنید، میتوانید با تهیهی یک SSD با ظرفیت ۶۴ گیگابایت که قیمت نسبتاً ارزانتری دارد و استفاده از آن در کنار هارد دیسک قدیمیتان از مزایای SSD بهرهمند شوید و در عین حال به لطف هارد قدیمیتان فضای کافی برای ذخیرهی فایلهایتان هم داشته باشید. فقط کافی است سیستم عامل و نرمافزارهای کاربردی خود را روی SSD نصب کنید تا علاوه بر بالا رفتن سرعت بوت، تاثیر چشمگیری در عملکرد کلی سیستم شاهد باشید.

 

شما برای افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز چه راهکاری دارید؟ تجربیات خود را با ما و خوانندگان زومیت در میان بگذارید.

 

 

منبع make use of pc world

 

 

انتهای پیام/

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...