رفتن به مطلب

پروژه عدالت در شهر | کودکان و خدمات شهری


ارسال های توصیه شده

پروژه عدالت در شهر : کودکان و خدمات شهری توسط عبدالحسین کلانتری، آرش نصر اصفهانی و هاشم آرام و با نظارت رحمت ا... صدیق سروستانی تحت عنوان گزارش 178 مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در خرداد 1392 تهیه شد که فایل PDF اون از لینک داده شده قابل دانلود هستش.

فهرست مطالب:
پیشگفتار

کلیاتبیان مسئله

اهداف تحقیق
سؤالات تحقیق

ادبیات

  • ادبیات نظري
  • فقر کودکان
  • کودك آزاري
  • گزارش سالیانه یونیسف از وضعیت کودکان
  • فقر شهري و محرومیت
  • رفاه و سلامت کودکان در مناطق شهري


روش شناسی
روش تحقیق

یافته ها
یافته هاي تحقیق

  • فقر کودکان
  • سلامت کودکان
  • خشونت علیه کودکان
  • توزیع امکانات شهري مرتبط با کودکان

شهر دوستدار کودك

نتیجه گیري
بحث و نتیجه گیري

منابع

چکیده
کودکان عموماً در طرح هاي توسعه شهري نادیده گرفته می شوند. حتی می توان گفت ساخت و سازها و اجراي پروژه هاي توسعهاي در شهرها اغلب از زمین بازي کودکان کاسته و فضاي عمومی را بیش از پیش براي آنها ناامن می کند. امروزه بر این مسئله تاکید میشود که بازي، خصوصاً بازي هاي پرتحرك لازمه رشد مناسب کودك هستند. اما نیاز کودکان به بازي همواره با موانع متعددي خصوصاً در مناطق شلوغ و پرجمعیت شهر مواجه شده و محدودیت هاي فراوانی براي آنها ایجاد می کند. شاید یکی از عوامل گسترش بازيهاي رایانه اي و کمتحرکی کودکان در شهرهاي بزرگ را بتوان ناامنی فزاینده در فضاهاي عمومی براي کودکان دانست. شهرداري تهران که گسترش فضاهاي تفریحی، فراغتی و ورزشی را در اولویت برنامه هاي کاري خود دارد میتواند نقش مهمی در ارتقاي کیفیت زندگی کودکان داشته باشد. امروزه می دانیم که سرمایه گذاري بر روي کودکان می تواند از بسیاري آسیبهاي اجتماعی در آینده جلوگیري کند. این گزارش با عنایت به اهمیت توجه به کودکان، به سه مسئله اصلی فقر، سلامت و خشونت علیه کودکان در شهر تهران پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در مناطق محروم شهري تعداد کودکان فقیر بیشتر و در نتیجه احتمال بروز کودك آزاري نیز بیشتر است؛ لذا به نظر می رسد توجه به وضعیت معیشتی خانوارهاي کم درآمد و همچنین فراهم کردن زمینه خدمات رسانی در حوزه بهداشت و آموزش خانواده ها میتواند در بهبود وضعیت کودکان موثر باشد. شرط برقراري عدالت اجتماعی، فراهم شدن فرصت برابر براي همه کودکان شهر است. از این جهت وظیفه شهرداري، مداخله به نفع کودکان در مناطق فقیرنشین و ارائه امکانات آموزشی و بهداشتی براي بهبود وضعیت زندگی کودکان است. به طور کلی باید گفت که توجه به نیازهاي کودکان در طرح هاي توسعه اي شهر تهران و حرکت به سمت شکل گیري شهر دوستدار کودك میتواند فضاي زندگی بهتري را براي همه شهروندان فراهم کند.

کلیدواژه: عدالت اجتماعی، کودکان، شهرداري، کودك آزاري، شهر دوستدار کودك


znrxdd837l3teptuna1.jpg

:download2:

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...