رفتن به مطلب

معرفی تاد(thaad) سپهر دفاع موشکی امریکا


ارسال های توصیه شده

تاد(THAAD) سیستم ضد موشک بالستیک:

 

 

thaad.jpg

 

 

THAAD سیستم دفاع موشکی است که برای متوقف کردن موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد مانند اسکاد ها ساخته شده است.این سامانه توانایی محدودی برای متوقف کردن موشک های بالستیک قاره پیما دارد.این سیستم موشکی توسط لاکهید مارتین توسعه یافت.در سال 2006 قراردادی برای تحویل 48 سیستم دفاع موشکی به ارتش امریکا بسته شد.THAAD از سال 2009 وارد خدمت شد.امارات متحده عربی نیز تعدادی از این سامانه موشکی را سفارش داده است.

این سامانه جدید دفاع موشکی قرار است مکمل پاتریوت باشد.(لازم به ذکر است که سپهر دفاع موشکی پاتریوت در سال 1991 در جنگ خلیج فارس علیه موشک های بالستیک اسکاد عراقی به کار رفت) قابلیت های پاتریوت مدل PAC2 برای بازدارندگی موشک های پیشرفته تر بالستیک کافی نبود.در سال 1990 ارتش امریکا درخواست سیستم دفاع موشکی کرد.در سال 1992 توسعه ی THAAD را انتخاب کردند.در حین توسعه دو نوع موشک برای THAAD پیشنهاد شد.اولین آن MIM-109 Raytheon با کلاهک انفجاری (مدل پیشرفته تر MIM-104 که در پاتریوت به کار می رفت) و دوم ERINT . سرانجام دومی انتخاب شد که کلاهک حمل نمی کرد اما از انرژی جنبشی ضربه در برخورد مستقیم استفاده می کرد.

 

این طور برداشت می شد که ضربه مستقیم قابل اتکاتر است زیرا در طی برخورد دو موشک شانس بیشتری برای تغییر جهت موشک بالستیک سنگین و از بین بردن پایداری آن است. THAAD بخشی از شبکه دفاع موشکی سه لایه امریکاست.

 

خط اول آن موشک های AEGIS هستند که برای ضدن موشک های بالستیک در فضا طراحی شده اند.اگر موفق نشدند THAAD این موشک های بالستیک که دوباره به اتمسفر زمین وارد شده اند را متوقف می کند. آخرین لایه دفاعی ، سامانه دفاع موشکی کوتاه برد پاتریوت PAC3 است.آزمایش این موشک جدید از سال 1994 شروع شد.اولین موفقیت در سال 1999 بود.در همان سال THAAD یک موفقیت دیگر نیز به دست آورد که یک اسکاد کپی شده را نابود ساخت.

 

برد موشک THAAD بین 150 تا 200 کیلومتر تخمین زده شده است.ارتفاع آن نیز 25 کیلومتر است.

 

در طی ثانیه های ابتدایی پرتاب آن موشک به طور نمایشی به حالت یک منحنی می چرخد و سپس می رود تا به هدفش برخورد کند. بعضی از روزنامه نویسان گفته اند دلیل این چرخش پیدا کردن هدفش است اما این یک اشتباه بزرگ است.موشک با چرخش حالت منحنی به انرژی جنبشی خود دست پیدا می کند که برای برخورد به هدف کاملا ضروری است.

 

به خاطر سایز کوچکش موشک انداز پاتریوت می تواند 16 موشک THAAD را در داخل خود جای دهد.موشک انداز THAAD یک کامیون بسیار سنگین اما با قابلیت جابجایی بالاست.هر کامیون 8 موشک حمل می کند.کامیون آن طوری طراحی شده است که حتی خارج از جاده هم می تواند حرکت کند.موتور کامیون آن 450 اسب بخار قدرت دارد.

 

یک واحد THAAD شامل یک رادار ، یک کنترل کننده مرکزی و 4 کامیون موشک انداز است.

 

سرعت موشک آن 8.24 ماخ یا 2.8 کیلومتر بر ثانیه است.

 

images?q=tbn:ANd9GcQnCT-saaVE2psNPM1RvjKY_u_h1RvGRr54T9LokJrG7FqGk9yh

 

thaad_terminal_high_altitude_area_defense_missile_system_United_states_US_Army_American_defence_industry_military_technology_640.jpg

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...