رفتن به مطلب

پایان ماه عسل صرافی های غیر مجاز


jobilo

ارسال های توصیه شده

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که فعالیت خارج از دستورالعمل صرافی‌ها، خلاف بوده و حکم کار قاچاق را دارد اعلام کرد: پملب اخیر صرافی‌ها در حالی انجام شده که فعالیت آنها مخل بازار بوده و اغلب مجوز آنها بیش از یکسال بود که باطل شده است. در حالی روز گذشته چند صرافی پلمب شد و نارضایتی‌هایی را نیز به همراه داشت که رئیس کل بانک مرکزی درباره‌ی چرایی انجام این اقدام به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد. وی با بیان این‌که بانک مرکزی در سال گذشته دستورالعملی را در رابطه با خرید و فروش ارز در بازار آزاد ابلاغ کرد و این مقررات در همه کشورهای دنیا وجود دارد، گفت: براین اساس صرافی‌ها موظف به رعایت آن هستند و هر کدام که مبادرت به اقدامی خارج از آن کنند، عملیاتی خلاف انجام داده و حکم کار قاچاق را دارد. سیف ادامه داد: صرافی‌ها باید انتظام پیدا کرده و در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی فعالیت کنند. این در حالی است که ما نیز بر این موضوع مصر هستیم و خوشبختانه با همکاری که از سوی نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات حکومتی انجام شد، برخوردهای لازم با متخلفان در حال انجام است.

وی گفت: وقتی صرافی مجوز بانک مرکزی را دریافت می‌کند، آنگاه می‌تواند با شرایط تعیین شده قیمت خرید و فروش ارز را اعلام کرده و براساس آن به فعالیت خود ادامه دهد. رئیس کل بانک مرکزی در این باره که آیا صرافی‌هایی که پملب شدند مخل بازار و بدون مجوز بودند؟ اظهار کرد: بله این صرافان مخل بازار بودند و اغلب آنها حدود یکسال بود که از موعد مجوزشان گذشته یا اصلا مجوزی نداشتند. سیف همچنین در مورد این که آیا فکر نمی‌کنید پلمب صرافی‌ها در دو روز بعد از اجرای برجام می‌تواند در بازار اثر منفی داشته باشد، ادامه داد: به هرحال باید از اختلالاتی که در بازار ایجاد می‌شود جلوگیری کرد که این اقدام نیز انجام شد و اثر مثبتی در بازار داشت.

اظهارنظر درباره گشایش 1000 ال سی در یک روز

همچنین در حالی که اعلام شد در روز اول لغو تحریم‌ها 1000 ال‌سی در بانک‌ها گشایش یافته است، رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت: کار گشایش ال‌سی آغاز شده، اما این 1000 اعتبار اسنادی به مرور فعال خواهد شد. سیف در اجلاس فعالان اقتصادی بخش غیردولتی اظهار کرد: با لغو تحریم‌ها کار گشایش ال‌سی در بانک‌ها شروع شده و به مرور فعال خواهند شد که البته بیشتر آنها در زمینه‌ مواد اولیه کارخانه‌ها بوده است. وی با اشاره به فعال‌شدن سوئیفت گفت: از آنجایی که اقدامات لازم از قبل برای فعال‌شدن سوئیفت انجام شده بود، بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌ها قابل استفاده شده و این در حالی است که تعدادی از بانک‌ها از قبل در سوئیفت حضور داشته و اکنون فعال شده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره‌ وضعیت بازار ارز و نرخ آن نیز یادآور شد: بنای بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز است که زمان‌بر بوده، اما تا حدود شش ماه آینده محقق می‌شود.

شاخص‌های تعیین نرخ ارز در بازار

وی همچنین در این اجلاس به لزوم استفاده بهینه از منابع محدودی که فعلا در شرایط پساتحریم وجود دارد، اشاره کرد و گفت: ما در بانک مرکزی در دو حوزه منابع ارزی و تسهیلات بانکی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که باید بتوانیم به بهترین شیوه این منابع را تخصیص دهیم. سیف با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار ارز و استفاده بهینه از منابع محدود ارزی ادامه داد: ما از نرخی در بازار ارز حمایت می‌کنیم که بتواند حامی تولید، افزاینده اشتغال و عامل افزایش و توسعه صادرات باشد. در عین حال که بتواند به بازار ثبات بخشیده و در نتیجه آن اقتصاد نیز بهره‌مند شود. رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به تنگنای مالی بانک‌ها و به تبع آن محدودیت در تسهیلات دهی آنها به چند مورد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 50 درصد از منابع بانک‌ها قفل شده‌اند، بنابراین بانک‌ها امکان ارائه سرویس مطلوب را ندارند. وی توضیح داد: از سویی دیگر فقدان استاندارد حاکمیت شرکتی و همچنین نسبت پایین کفایت سرمایه از دیگر مواردی است که موجب شده با وجود ورود ما به عرصه بین‌الملل همچنان با مشکلاتی مواجه باشیم. این در حالی است که حتی اگر بتوانیم در دوران ابتدایی تا حدودی پیش برویم ولی اگر ساختار نظام بانکی اصلاح نشده و خود را با فضای روز بین‌الملل منطبق نکنیم به‌طور حتم با مشکل مواجه خواهیم شد. سیف اشاره‌ای هم به لزوم کاهش منطقی و پایدار نرخ سود بانکی داشت و بیان کرد: با توجه به روند نزولی نرخ تورم باید با تنظیم شرایط بازار و همچنین برطرف کردن مشکلات پیش‌رو بتوان نرخ سود بانکی را با تورم هماهنگ کرد. رئیس کل بانک مرکزی البته در سخنان خود به لزوم کاهش توقعات زیاد و گاهی نابه‌جا از نظام بانکی هم اشاره داشت و یادآور شد: اکنون دیگر نظام بانکی فقط دولت نیست و باید سطح توقعات از آن منطقی باشد، چرا که اگر قرار است خواسته‌هایی بیش از آنچه که در توان آن است مطرح شود، به‌طور حتم دچار زیان شده و ناخواسته یکی از حلقه‌های اقتصادی حذف خواهد شد، بنابراین باید انتظارات از شبکه بانکی منطقی و منطبق با فضای آن باشد. 0.gif?2942179&101

منبع: ابتکار نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...