رفتن به مطلب

مزایای روانشناختی و اجتماعی مکان­های سوم یک شهر


ارسال های توصیه شده

امروز داشتم به برون‌گرایی و مکان‌های سوم داخلِ شهرها فکر می‌کردم.

 

همانطور که مطمئن هستم همه شما می‌دانید، شهرها بعد از خانه (مکان اول) و محل کارتان (مکان دوم)، مکان سومی هم دارند که می‌تواند یک کافی‌شاپ، سلمانی، یا یک فضای عمومی باشد (این‌ها تنها چند مثال بودند).

 

البته این یک ایده جدید نیست. از دهه‌های گذشته مردم به این فکر افتاده بودند که وجود مکان‌های سوم برای درک فضای اجتماع، مکان و تعلق ضروری است. در واقع، این تأکید بر مکان سوم، یکی از اجزای ضروری موفقیت استارباکس‌ها (شرکت‌های تولید کننده قهوه) می‌باشد (منظور این است که مردم در این مکان‌های سوم مکث و خلوت می‌کنند و همین باعث نوشیدن بیشتر قهوه می‌شود).

 

اما با ظهور اینترنت و کار مستقل، مکان‌های سوم حتی مهم‌تر هم شده‌اند. بدین دلیل است که کافی‌شاپ‌ها به بهترین نمونه‌ی مکان سوم در شهرهای امروزه تبدیل شده‌اند. فضای کافی‌شاپ حتی برای برخی (یا شاید بسیاری) افراد به مکان دوم تبدیل شده‌ است.

 

اما من امروز (مادامی که در یک مکان سوم به سر می‌بردم)، فراتر از تنها فضایی برای ملاقات و روابط اجتماعی، به مزایای روانشناختی این فضاها اندیشیدم.

9uar01jdstgdi735zwlj.jpg

 

برای مثال:

 

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین درون‌گراها و برون‌گراها، محل تأمین انرژی‌شان است. در مورد درون‌گراها، این انرژی از درون تأمین می‌شود. آن‌ها اغلب برای بازیابی انرژی نیاز به گوشه‌گیری و تنهایی دارند. از طرف دیگر، برون‌گراها انرژی خود را از جهان خارج تأمین می‌کنند. آن‌ها با بودن در کنار سایر مردم کسب انرژی می‌کنند.

 

زمانی که دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی خود را در روتمن می‌گذراندم، یکی از چیزهایی که در ابتدا و انتهای این دوره از ما می‌خواستند تکمیل تست شخصیت Myers-Brigg بود.

 

در هر دو تست من برون‌گرا تشخیص داده شدم. و با این تجربه، می‌توانم با قطعیت بگویم که انرژی‌ام را از دیگر افراد می‌گیرم.

 

اما نکته جالب آن “مجموع هردو باهم” این است که به نظر می‌رسد همبستگی روشنی بین برون‌گرایی و ترجیح زندگی در مراکز شهری وجود دارد. و بر اساس آنچه بیان شد، ممکن است در مورد شما صدق کند.

 

پس اگر شما هم خود را در دسته افراد برون‌گرا قرار می‌دهید، آن گاه مکان‌های سوم چیزی بیش از تنها یک کافی‌شاپ شلوغ یا یک فضای عمومی پر جنب و جوش خواهند بود. آن‌ها جایی هستند که در آن انرژی کسب کرده و احساس سرزندگی می‌کنید و این به نظر من چیز بسیار قدرتمندی است.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...