رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بیش از سه هزار سال قبل در دوران سلسله ژو، پکن که بنام «جی» شناخته شد، پایتخت ده سلسله پادشاهی (یایان) در شمال غرب چین بود. از آن زمان تاکنون، این شهر نقش مهمی در زندگی، فرهنگ و تاریخ مردم چین ایفا کرده و بعنوان پایتخت کشور در سلسله های پادشاهی لایو، جین یان، مینگ و کوئینگ و در چین جدید استفاده شده است.

8407922p5e97gjrfmm5q.png

 

این دوران تاریخی طولانی، گنجینه های فرهنگی ارزشمندی را برای این شهر به یادگار گذاشته است. این موارد شامل مکانهای میراث جهانی ثبت شده در یونسکو مثل شهر ممنوعه، معبد بهشت، کاخ تابستانی و همچنین، پر بیننده ترین بخش شهر یعنی دیوار بزرگ چین می باشند.

 

در سال های اخیر، پکن تحولات مهمی را با سرعت حیرت آوری شاهد بوده است که در بازی های المپیک تابستانی 2008 به اوج خود رسید. میلیاردها دلار برای زیر ساخت ها و گسترش پهنای شهر و ساختار جدید، هزینه شده است.

 

چشم انداز افق در امتداد شاهراه اصلی پکن، امروز بطور قابل توجهی با چیزهایی که 20 یا 30 یا حتی 10 سال قبل بود، فرق می کند. در این مسیر، ثروت زیادی ایجاد شد و پیشرفت های فراوانی در شهر صورت گرفت که این موضوع سبب افزایش اعتماد به نفس، تعامل بیشتر با دنیا و توسعه یافته تر شدن آن شده است.

 

البته این تغییرات، همگی مثبت نبوده اند. پکن هنوز دچار مشکل ترافیک شدید و آلودگی هواست و تخریب های قابل توجهی را تحمل کرده است. هنوز بسیار برجهای جدید و درخشان خود را خالی می بیند ولی همه ی شهرها دارای مشکلاتی برای رشد هستند و راهبران محلی این هدف را دنبال می کنند که پکن به عنوان شهر جهانی استثنایی تا قبل از سال 2020 همانند یک مرکز اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و فناوری مطرح شود.

 

میلیونها نفر در پکن و هزاران شهر دیگر چین زندگی می کنند که تعداد آنها، بسیار بیشتر از سالهای قبل است و دلیل آن، مهاجرت جمعی از حومه شهرها است. این یک تغییر مهم است و این گونه شهرها، با یک نبرد مداوم برای تامین کیفیت مناسب زندگی و رشد فزاینده و تحمل پذیر مواجه هستند. این شهرها با موانع متعددی برای بهبود محیط زیست روبرو می باشند مثل آلودگی هوا و کندی زیرساخت های زیست محیطی و فقدان کنترل های موثر برای جلوگیری از آلودگی.

cbb6bdymud8o1qv0zp.png

 

پکن بیش از 50 میلیارد دلار برای گسترش زیرساخت ها از سال 2005 تا 2009 هزینه کرده و تقریبا دو برابر این سرمایه گذاری در پنج سال گذشته انجام شده است. نتایج این اقدامات سریع بوده اند و شبکه ریلی حمل و نقل عمومی پکن تا حد زیادی گسترش یافته است و میزان بازیافت فاضلاب در مرکز شهر به 90 درصد رسیده است (از میزان حداکثر 42 درصد در سال 2001) و میزان بازیافت زباله خشک شهری به 97 درصد افزایش یافته و میانگین پوشش فضای سبز مربوط به هر شهروند پکن در حدود 12 متر مکعب است و پوشش فضای سبز کلی شهر به 5 درصد می رسد.

 

این موسسه از پکن به عنوان یک شهر نمونه مورد مطالعه برای بیان چالش توسعه سریع زیر ساخت ها و حمل و نقل از طریق برنامه های تحقیقی انجام شده با تاثیرات مهم واقعی، استفاده می کند. پژوهش ما تا حد زیادی بر مبنای همکاری، و دارای ارتباط با موسسات و افراد در سراسر دنیا در مشارکت های بلند مدت است. این موسسه از برنامه ریزی شهری و ارزیابی سیاست برای مسئولین محلی و سازمان ها یا افراد علاقمند حمایت می کند.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...