رفتن به مطلب

مقالات همایش در جستجوی شهر فردا


ارسال های توصیه شده

مجموعه مقالات همایش در جستجوی شهر فردا واکاوی مفاهیم و مصادیق در شهر اسلامی - ایرانی رو تو این تاپیک می تونید دانلود کنید.

 

اسیب شناسی منظر شهری در بافتهای خودرو و بررسی تجارب جهانی در راستای ساماندهی منظر شهری در اینگونه مناطق (نمونه موردی شهرک پدر در کرمان)

 

اهمیت منظر شهری از آن روست که کلیت شهر را به مثابه یک متن آشکار ساخته و امکان قرائت و خوانش این متن را فراهم می آورد. تنها در آینه منظر شهریست که ابعاد ناملموس شهری حیات مدنی همچون فقر و غنا، سلطه نهادها و ارزشهای معین، سلایق زیبا شاختی خرده فرهنگها، میزان ایمنی و امنیت جامعه از طریق نظامی از نشانه ها امکان تجلی و بروز خارجی یافته و ارزیابی مثبت یا منفی را میسر می سازد. در این راستا آسیب پذیری مناظر شهری بافتهای حاشیه ای، به عنوان یکی از عناصر کالبدی شهر از اهمیت ویزه ای برخوردار است. در این پژوه سعی می شود با استفاده از روش قیاسی و توصیفی- تحلیلی و با روش های گردآوری اطلاعات از جمله اسنادی (شامل مقالات، کتاب ها، سایتها) و مطالعات میدانی از قبیل (مشاهده، مصاحبه) مسائل و مشکلات منطقه مورد مطالعه (شهرک پدر) از دیدگاه منظر شهری، اصول معماری و همچنیناز لحاظ مسائل و مشکلات کالبدی و زیبایی شناسی بصری مورد بررسی و ریشه یابی قرار گیرد و در پایان پیشنهادها و راهکارهایی در سطح کلان و منطبق بر اصول معماری و شهرسازی و بر اساس تجارب جهانی موفق و همسو با بهبود وضعیت با کمترین تخریب ها و خسارات ارائه گردد.

 

کلیدواژه‌ها: زیباسازی، منظر شهری، بافتهای خودرو، شهرک پدر

 

نویسندگان: مهدیه زینلی کرمانی، نیما جهان بین، آزاده محمودی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 143
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ابعاد تکنولوژی اطلاعات در سبک و الگوهای زیستی شهر

 

امروز شهر به عنوان خاستگاه تمدن بشری مورد توجه نظریه پردازان علوم مختلف قرار گرفته است. در این زمان و جهانف محیط های کاری، رفتارها و منش های انسانی و مدیریتی بطور انکارناپذیری دستخوش تغییرات اساسی و شاید حتی سبب ایجاد نارسایی هایی شده است که ریشه اصلی آن ورود به عصر اطلاعات، افزایش ارزش اطلاعات، سرعت و سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی است. در قرن حاضر شهر هوشمند و شهر الکترونیک به عنوان راهکار بی بدیل حل معضلات شهری مورد توجه شهرسازان و مدیران شهری واقع شده است. با توجه به این موارد، پس از حضور و انتقال تکنولوژی و تطابق و الگو برداری های لازم، یادگیری تکنولوژیدر دانشگاه ها، صنایع و بالاخص ساختار مدیریت شهری جهت نحوه خدمات شهری بسیار مفید و سودمند است. شاید همان ساختارهای زیربنائی و همگون سازی و همانند سازی ورودی (input) و خروجی های سازمان (out put) که منتج از نگاهی خردمندانه برخاسته از مدیریت هوشمند و کارآمدی (Intelligent Management) که متناسب با شرایط حاکم در عصر معاصر است، بسیار راهگشا و مؤثر باشد. از اینرو در این مقاله ضمن بیان شیوه های نوین مدیریت شهری هوشمند، نقش شهر هوشمند، ابعاد تکنولوژی اطلاعات و بررسی مطالعات صورت گرفته، مدلهای ارائه شده در خصوص نتایج حاصل از بکارگیری فناوری در مدیریت شهری هوشمند با توجه به شاخص های مطرح در حوزه شهر هوشمند، بررسی ابعاد حاصل از کاربرد فناوری اطلاعات در بخشهای مختلف مدیریت شهری همچون، توسعه ابعاد مدیریت شهری، خدمات نوین شهری، رضایتمندی شهروندان، استفاده از دوربین و حسگرها در مدیریت شهری، خدمات الکترونیکی، داده کاوی، داده پردازی، شهروند و الگوی زیستی خدمات شهری و شهرداری الکترونیک و توسعه زیرساختها و ضرورت توجه به آن مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کلیدواژه‌ها: شهر هوشمند، مدیریت شهری، مشارکت شهروند، داده های شهری، حسگرهای شهر

 

نویسنده: احمدرضا لطفی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

احیای خوانایی در مبادی ورودی شهر ایرانی- اسلامی نمونه موردی: ورودی شمال غربی شهر تبریز

 

وضعیت موجود مبادی ورودی شهرها در کشورمان به قدری نابسامان و طراحی نشده شکل گرفته است که بهراستی می توان از آنها به عنوان فضاهای رها شده شهری یاد کرد که با کاهش سطح ادارک عابرین از فضا،جهت گیری و انتخاب مسیر را نیز بر آنان دشوار می دارد. به بیانی دیگر این فضاها، توقعات موردی از ورودیشهر را برآورده نساخته و نه تنها دعوت کننده مسافرین برای ورود به شهر نبوده، بلکه با نازل بودن شاخصههای خوانایی، موجبات سردرگمی و بلاتکلیفی در درک و لذت از چنین فضایی را فراهم می نمایند. این تحقیقبا روش تحلیلی- توصیفی به دنبال ارائه راهکارهایی برای ارتقای خوانایی در مبادی ورودی شهرها می باشد.بدین منظور در ابتدا به بررسی معیارهای مبادی ورودی شهرها و شاخصه های خوانایی پرداخته و در نهایتاصول کلی طراحی ورودی شهری خوانا جستجو گردیده است. سپس بعنوان نمونه، کیفیت خوانایی در ورودیشمال غربی شهر تبریز مورد شناخت و تحلیل قرار گرفته است. در انتها با توجه به محدودیت و امکانات بالقوه وبالفعل موجود، راهبردهایی در خصوص طراحی ورودی غربی تبریز با تاکید بر مبحث خوانایی تدوین شده که براساس نتایج حاصله از مطالعات فوق، علاوه بر تعیین نشانه های متوالی در طول مسیر، بر محدوده پل آجیچای بعنوان مهمترین نشانه هویت بخش شهر تبریز تاکید گردیده است.

 

کلیدواژه‌ها: مبادی ورودی شهرها، شهر ایرانی- اسلامی، کیفیت فضایی، خوانایی

 

نویسندگان: گلریز فرزام فر، ناصر بنیادی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اذان و چگونگی تأثیر آن بر وحدت شهر اسلامی

 

بنیادی ترین اصل تفکر و تعالیم اسلامی که معرف اسلام به عنوان جهان بینی بوده و وجه تمایز آن را با سایر جهان بینی ها مشخص می کند، اصل توحید است. بنابراین شهر اسلامی باید بتواند تجلی گاه و نمایشگر تسبیح الهی با همه اجزای متشکله اش باشد. اذان، به عنوان صدای غالب شهرهای اسلامی و ندایی خاطره انگیز که امت مسلمان را به مهمترین حرکت اجتماعی مسلمانان یعنی «نماز» دعوت میکند، می بایست مانند سایر اجزای شهر اسلامی و اصول دین اسلام تبلوری از این وحدت باشد. با این وجود در هنگام اذان و به دلیل نزدیکی مساجد در برخی محلات و استفاده از سیستم های صوتی قوی و همچنین ناهماهنگی در زمان پخش اذان به جای شنیدن صدایی واحد، شاهد نوعی چندصدایی و ریتمی ناهمگن در فضای محلات هستیم، که این امر با مبانی و اصول حاکم بر دین اسلام (توحید) ناسازگار است. از اینرو در این تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و تحلیلی- توصیفی، «اذان» به عنوان یک شاخص در وحدت شهر اسلامی معرفی گردد که می بایست به عنوان «نمادی از وحدت در صدای غالب شهر اسلامی» به صورت همزمان و هماهنگ قرائت گردد. این رویکرد می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای بر احساس رضایت شهروندان، ناشی از وجود وحدت در صدای غالب شهر و روحیه ی حاکم بر شهر اسلامی داشته باشد، که در نهایت به منظور برآوردن نیات اجرایی طرح راهکارهایی عملی ارائه گردیده است.

 

کلیدواژه‌ها: شهر اسلامی، وحدت، صدای غالب، صدای واحد، اذان

 

نویسندگان: جعفر پویا، عبدالکریم پویا

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه راهکارهای طراحی در باززنده سازی کناره آب ها در جهت ارتقاء سیما ومنظرشهری

 

رودخانه ها به عنوان عنصری طبیعی برجسته در ساختار استخوان بندی و منظر شهری، نقش بارزی در شکل گیری و گسترش شهرها داشته اند. متاسفانه در عصر حاضر و شهرهای کنونی ایران، آن طور که شایسته است به این عامل حیات بخش توجه کافی نمی شود و کناره رودخانه ها با پتانسیل بسیاربالا برای زیباسازی و بهبود سیما و منظر شهری، بی استفاده مانده و حاشیه ای نازیبا از خود به نمایش گذاشته است. با توجه به اهمیت رودخانه ها و شکل گیری گام های نخست در طراحی و باززنده سازی کناره های آب در ایران، در این مقاله که از نوع کاربردی می باشد و از رویکرد تفسیری- اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شده است، سعی شده است با مراجعه به منابع معتبر علمی فاکتورهای کلیدی و معیارهای اصلی در باززنده سازی کناره آب بیان گردد و در ادامه، این معیارها در چندین نمونه از تجارب جهانی تجزیه و تحلیل گردیده است و در نهایت راهکارهای طراحی در جهت ارتقاء منظر و سیمای شهری برای ایجاد مکان های جاذب و مراکز پویا و زنده شهری، ارائه شده است.

 

کلیدواژه‌ها: رودخانه، منظر شهری، راهکارهای طراحی

 

نویسندگان: یگانه بابالو، مهسا دیزج

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارتقاء کیفیت حضورپذیری در خیابان های شهری با تأکید بر نفوذپذیری بر بافت پیرامونی (نمونه موردی: نظرشرقی اصفهان)

 

خیابان های شهری به عنوان مهمترین مکان زندگی جمعی شهروندان بیش از هر چیزی می بایستی حضورپذیر باشد. این خیابان ها در هیچ ساعتی از شبانه روز نمی بایست از حضور سرزنده و فعال گروه های مختلف شهروندان تهی گردد. اما متاسفانه با لزوم حرکت سریع و به دنبال آن حضور اتومبیل، امنیت، آسایش و آرامش از انسان سلب و با غفلت طراحی شهری از توجه به جنبه های انسانی فضاهای شهری، انسان پیاده، شوق حضور در خیابان به عنوان فضای شهری را از دست داده است. بدین سبب فعالیت های اجتماعی معنای خود را از دست دادند و نهایتاض شهر و فضای شهری بیگانه با انسان پدید آمد. در صورتی که پیاده روها در کیفیت زندگی شهروندان نقش مهمی را ایفا می کنند. بنابراین هدف از این پژوهش دستیابی به یک اصول طراحی برای ایجاد یک خیابان شهری حضور پذیر و تأثیر نفوذپذیری بر بافت پیرامونی آن در ارتقاء کیفیت حضور پذیری خیابان شهری است؛ و نتایج حاصل از این پژوهش، در خیابان نظرشرقی به عنوان نمونه موردی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و میدانی انجام گرفته شده است.

 

کلیدواژه‌ها: خیابان شهری، حضور پذیری، نفوذپذیری، نظر شرقی

 

نویسنده: الناز خادم موخر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارتقاء کیفیت های فضایی در فضاهای شهری با استفاده از ادراکات محیطی (بررسی عرصه های پیوند دهنده ی حرم مطهر رضوی به فضاهای شهری موجود در حوزه ی پیرامونی آن)

 

یکی از نقدهای اصلی به معماری و شهرسازی دهه های اخیر، بی توجهی به کیفیت های وجودی، نظیر تصویر ذهنیف خاطره انگیزی و سکونت پذیری است که بیگانگی و جدایی بین انسان ها و محیط شهری را تقویت و تشدید نموده است. شناخت و تقویت عناصری که ادراک شهروندان را از محیط شهری شکل می دهند و نحوه تأثیر این عناصر بر افراد متفاوت باید در مداخلات کالبدی و فضایی مورد توجه قرار گیرد. عدم توجه به این عناصر و نحوه تعامل آنها با یکدیگر است که باعث ایجاد فضاهای بیگانه برای شهروندان شده است. این پژوهش بر آن است تا با توجه به ادراک شهروندان از محیط شهری و شناخت عوامل تأثیرگذار بر آن، عوامل خوانایی کالبدی و فضایی یک فضای شهری را شناسایی و تبیین کند و در ادامه به بررسی این عوامل در فضاهای پیوند دهنده ی حرم مطهر رضوی به عنوان یک قطب مذهبی هویت بخش در کلان شهر مذهبی مشهد به بافت شهری پیرامونی بپردازد. بدین منظور، با روش تحلیلی محتوایی پس از مشخص شدن مفهوم فضای شهری و ادراک محیط، به نقش ادراکات محیطی شهری پرداخته می شود و در ادامه نیز به راهکارهایی جهت طراحی فضاهای شهری واسط بر اساس ادراکات محیطی شهروندان جهت برقراری پیوند میان بافت جدید الاحداث اطراف حرم با این عنصر شاخص هویتی- عملکردی و معنایی اشاره می گردد.

 

کلیدواژه‌ها: فضای شهری، ادراک، ادراکات محیطیف خوانایی، تصویرذهنی

 

نویسندگان: حسین نورمحمدزاده، محسن نجاتیان، فرحناز شریفی فرد

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزش های شهر اسلامی : با تأکید بر ابعاد کالبدی ، زیبایی و ماهیت اجتماعی شهر اسلامی

 

شهر اسلامی مفهومی برای معرفی شهرهایی متأثر از فرهنگ و آموزه های دینی و ارزش های اسلامی است. برای شناخت این ارزش ها آثار کالبدی، فضایی، اجتماعی، اقتصادی و زیبایی شناسی دین اسلام بر شهرها و تبیین الگویی برای تمایز این شهرها از سایر شهرهای جهان، بررسی ها و تحقیقات متعددی انجام و تحلیل های گوناگونی ارائه شده است. در بخشی از این تحقیقات، گرایش های معمارانه و فضایی در بررسی شهرهای اسلامی دیده می شود و مسائل اجتماعی هم مورد توجه هستند. ماهیت اجتماعی شهر اسلامی بیانگر ویزگی های اجتماعی جوامع شهری در قلمرو حاکمیت دین اسلام و ارتباط آن با آموزه های دینی اسلامی است. از طرفی ارزش های اسلامی، جایگاه ویزه ای را برای زیبایی در شهر مدنظر قرار داده است. در هنر اسلامیمحوریت شهر به پدیده آورنده آن یعنی انسان و ساکنان آن تعریف شده و در نخستین گام برای تعریف شهر از سایر مکان های جمعیتی به عوامل اجتماعی مانند امنیت، رفاه و فروانی و از منظر کالبدی عواملی مانند نظم، زیبایی، تقارن، تباین، استحکام توجه کرده است. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و از شیوه های تحقیق مرور متون، منابع و اسناد تصویری به تحلیل ارزش های شهر اسلامی از دیدگاه ها ی کالبدی، اجتماعی و زیبایی پرداخته شود. نتایج حاکی از آن است که نحوه شکل گیری شهر اسلامی عمدتاً به ارزش ها و اعتقادهای فرهنگی اسلام که ریشه در ماهیت احکام اسلامی داشته است، بستگی دارد، به طوری که جنبه های گوناگون زندگی مسلمانان و از جمله ساخت سکونتگاه ها و مسایل اجتماعی آنان را تحت تأثیر قرار داده است.

 

کلیدواژه‌ها: شهر اسلامی، ماهیت اجتماعی، کالبد، زیبایی

 

نویسنده: صدیقه میمندی پاریزی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی کیفیات محیطی با توجه به توسعه محلات سنتی (TND) و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء ارزش محلات (نمونه موردی: محله انقلاب بجنورد)

 

محلات شهری در طول تاریخ بستر ساز ایجاد روابط اجتماعی در سطوح مختلف بوده اند ولی متاسفانه در شهرهای امروز ایران نقش و اعتبار محلات کاهش یافته و معیارهای محله شکسته شده و به این ترتیب مفهوم ارزش های محله بی اعتبار شده است. در این راستا باید ارتقای کیفی تک تک فضاهای محله برای رسیدن به مکان های مناسب زندگی مورد توجه قرار گیرد. TND رویکردی است که از نهضت نوشهرسازی نشأت گرفته و می کوشد به نیازهای محله وساکنین آن پاسخ مثبت دهد. این رویکرد تلاش می کند با تقویت و بهبود فضای کالبدی محله، تعاملات اجتماعی را افزایش داده و از این مسیر به بهبود حسن تعلق به مکان، خوداتکایی اقتصادی و ارتقاء سرمایه اجتماعی به تقویت ویزگی های آن نایل گردد. نوشتار حاضر می کوشد تا فرضیه ارزیابی کیفیات محلیطی با رو رویکرد TND و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء ارزش محلات را مورد ارزشیابی قرار دهد. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، اطلاعات وضع موجود محدوده مورد نظر به صورت میدانی و با استفاده از مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه با جامعه آماری 190 نفر از ساکنین شهر بجنورد و بخصوص محله انقلاب بجنورد که یکی از محلات قدیمی شهر می باشد. جمع آوری شده است و نتایج حاصل با نرم افزار SPSS پردازش شده و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از مدل SWOT صورت گرفته است، سعی بر این بوده تا از این نتایج در جهت ارائه راهکارها استفاده شود. از نتایج تحقیق می توان به کارایی الگوهای شهرسازی جدید و ارتباط آن با ویژگی های شهرسازی ایرانی- اسلامی و حفظ و تقویت این ویزگی ها در شهرهای آینده و ارتقاء کیفیات محیطی و هویتی اشاره نمود.

 

کلیدواژه‌ها: کیفیات محیطی، نوشهرسازی، TND، محله

 

نویسندگان: سیما محمدزاده خانی، سیدمحسن موسوی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی مشارکت در مدیریت شهری تهران بر اساس اصول مدیریتی پیامبر اکرم (ص) در شهر مدینه

 

پس از شروع مدیریت شهری به معنای نوین آن که در دهه 80 و 90 میلادی بود، مفاهیم جدیدی در ارتباط با نقش و وظایف دولت ها به وجود آمد و دولت رفاهی جای خود را به دولت حداقلی داد و دولتهای محلی مورد توجه بیشتری قرار گرفتند. یکی از تازه ترین و مهمترین نوآوری های اجتماعی جهان امروز، مفهوم مشارکت همه جانبه مردم است. از این رو بسیاری از شهرهای بزرگ جهان به استفاده از این روش روی آورده و با بهره مندی از تجارب شهروندان به اتخاذ روش های نوین در اداره شهرها پرداختند. مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت شهری کشور ماهنوز جایگاه مناسبی ندارد و تاکنون به جنبه های عملی و کاربرد آن به شکل عمیق پرداخته نشده است. یکی از روشهای تقویت مدیریت شهری مشارکت محور، بررسی مفاهیم مدیریت شهری حضرت رسول اکرم (ص) در شهر مدینه می باشد. پژوهش حاضر بر این است تا معیارهای مدیریت شهری در زمان پیامبر اکرم (ص) را در شهرهای معاصر بسنجد. در همین راستا پرسشنامه ای تهیه و با نمونه گیریفرمول کوکران از کارشناسان شهری به تعداد 50 نفر مورد پرسش قرار گرفت. نتایج بدست آمده از این پژوهش بدین صورت است که در جهت تقویت مدیریت شهری بایستی در ابتدا تغییر در ساختار مدیریت شهری با توجه به تقویت نهادهای محلی و توجه به مباحث اجتماعی، مذهبی و فرهنگی صورت بگیرد و فرایندی جامع برای روشن تر ساختن مراحل مختلف حصول به مشارکت پایدار مردمی بر اساس معیارهای بکار رفته توسط پیامبر اکرم (ص) در شهرهای معاصر صورت بگیرد.

 

کلیدواژه‌ها: پیام اکرم (ص)، مدیریت شهری، مشارکت، تهران، مدینه

 

نویسندگان: سوان عزیز آغچه قلعه، عبدالظاهر قزلجه، جواد جمشیدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

استفاده از منابع مشترک برای تحول پایدار فضاهای شهری (مطالعه موردی: محله در دشت اصفهان)

 

محیط شهر شامل فضاهای مختلفی است که تغییر در هر کدام می تواند توسعه پایدار شهر را تحت تأثیر قرار دهد. این مقاله تأثیر فعال کردن یک فضای عمومی با سیستم های شهری ظاهرا پایدار را، با استفاده از منابع مشترک شهری بر عملکرد و هویت این فضا بررسی می کند. مابه بررسی این می پردازیم که چگونه فعالیتهای اجتماعی و سازمانی نوآورانه می توانند محیط شهری را فرم داده و راههای زندگی پایدارتری را فراهم کنند. محله در دشت با وجود دارابودن پتانسیل های زیاد فرهنگی و گردشگری دچار فرسودگی شدید کالبدی و فعالیتی است. هدف این طرح این است که مشارکت شهروندان را برای استفاده از منابع مشترک موجود و پنهان جلب کند. ضمن اینکه استخوانبندی سنتی محله فرصت مناسبی برای تعریف جایگاه اجتماعی مساجد تاریخی (در ابتدا و انتهای محور اصلی محله) در معاشرات روزمره مردم فراهم می کند. در آخر نیز پیشنهاد می کنیم که برای ایجاد تغییرات اجتماعی نوآورانه بهتر است که استفاده از منابع مشترک در سطح محلات و در قالب فضاهای عمومی کوچکی که بطور یکنواخت در سطح محله توزیع شده اند، شروع شده و با تکرار مداوم طرح آن را به مقیاس بزگتر شهری گسترش داد. همچنین بهره برداری و نگهداری از مابع مشترک شهری در سطح محلات در جایی که به انجمن های تجربی و استفاده کنندگان واگذار شود، تأثیر مثبت بیشتری در روند تحولات پایدار شهری خواهد داشت.

 

کلیدواژه‌ها: منابع مشترک شهری، تحول پایدار،مشارکت اجتماعی

 

نویسندگان: سیدمحمدرضا فاروقی، روحا السادات شریفیان

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اصول طراحی فضای شهری پیاده مدار با تأکید بر پرسه زنی در فضای شهری

 

پرسه زنی نماد نوعی زیستن در سایه ی تجربه ی شهری است که به عنوان پدیده ای فرهنگی مورد توجه عده زیادی قرار دارد. پرسه زنی فردی است که زمانش را در خیابان برای تماشای منظر شهری صرف می کند. پرسه زدن در شهر تمرینی برای پذیرش دیگران، احترام به تفاوت های فرهنگی، هم نشینی و پرهیز از اعمال خشونت علیه دیگران می باشد. بین جامعه و ارزش های جمع گرایانه و قدم زدن رابطه تنگاتنگ وجود دارد. قدم زدن اکنون بیش از اینکه با انسان بودن ما سروکار داشته باشد، به شهرنشینی ما مربوط است. قدم زدن، بخشی از تمرین روزمره انسان شهری برای شکل دادن به هویت جمعی اوست. ما از طریق قدم زدن و راه رفتن به عنوان یک تجربه شهری، به شیوه های بسیار ظریف و پیچیده ای، شهر را تعریف می کنیم و در شکل دادن به فضای شهر، تبدیل «جا» به «مکان» و جلوگیری از تبدیل مکان به لامکان نقش مهمی ایفا می کنیم. راه رفتن در شهر نوعی تجربه بصری و در عین حال پندحسی است که طی آن حواس مختلف مادرگیر محیط شهر می شوند. قدم زدن در شهر به عنوان پدیده ای اجتماعی با تمام فرایندهای امروزی جامعه و فرهنگ مانند مصرفی شدن، دموکراتیک شدن، فردی شدن، زیبایی شناسانه شدن و زنانه شدن ارتباط دارد. بهبود کیفیت فضاهای شهری برای حضور بیشتر شهروندان، اختصاص فضاهای ویژه برای قدم زدن و پیاده روی و راهبردهای متعدد دیگر، تدابیر شهری برای گسترش پیاده روی در دهه های گذشته بوده است. این فعالیت ها را ادبیات برنامه ریزی شهری «جنبش پیاده گستری» می نامند. از این رو، برنامه ریزان شهری از سال های 1980 به بعد ایده «پیاده گستری» را به عنوان یکی از ایده های کانونی توسعه و مدیریت شهری به کارگرفتند. این پژوهش با روش توصیفی، رویکرد کیفی و شیوه مطالعه کتابخانه ای صورت گرفته و درصدد دستیابی به اصول طراحی فضاهای شهری پیاده مدار در ایران می باشد.

 

کلیدواژه‌ها: فضای شهری، پیاده گستری، پرسه زنی

 

نویسندگان: پریا پارسا، اعظم کریمی یزدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اصول و معیارهای طراحی مجتمع های آموزشی با رویکرد معماری پایدار (نمونه موردی: شهر شیراز)

 

آگاهی بشر نسبت به مسائل محیط زیست و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سبب ایجاد مفهوم پایداری در معماری با هدف حفظ طبیعت گشت. مفهوم توسعه پایدار ارتباط میان انسان و طبیعت است که بر پایه مدیریت طبیعت به جهت استفاده از آن در طولانی مدت می باشد. معماری پایدار در واقع زیرمجموعه ای طراحی پایدار می باشد و پاسخی مناسب در مقابل مسائل و مشکلات عصر صنعت به شمار می رود. بنابراین معماری باید ضمن کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست، عناصر خود را به مثابه سامانه های کوچکتر در جهت اهداف توسعه پایدار هماهنگ سازد. نیازهای زمان حال هماهنگی ندارند. معماری هایی را می توان پایدار نامید که به نیازهای زمان حالل خود پاسخگو باشد. عناصر گوناگونی می توانند تأثیر بر پایداری یک شهر بگذارند. عناصر پایدار شهر شیراز مبتنی بر پژوهش های تاریخی به هشت دسته اصلی تقسیم می شوند که در این میان چهار عملکرد مهمتر آن عبارتند از: «عناصر مذهبی، عناصر تجاری، عناصر حکومتی و عناصر ارتباطی شهر» و چهار عملکرد دیگر عبارتند از: «فضاهای آموزشی، فضاهای فرهنگی، فضاهای فراغتی و فضاهای خدماتی» که از درجه اهمیت کمتری نسبت به چهار عنصر اول برخوردار هستند. بیشتر عناصر پایدار شهر شیراز در محدوده ی بافت مرکز و یا بافاصله اندکی از آن واقع شده اند. هدف این پژوهش معرفی اصول و معیارهای طراحی مجتمع های آموزشی با رویکرد پایداری، می باشد. از اینرو روش این پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی و از نظر ماهیت و روش جزء دسته توصیفی- تحلیلی است. نتایج به دست آمده نشان دهنده این موضوع است که با کاربست اصول و معیارهایی همچون ارتباط با طبیعت، ادراک محیط، تنوع، کل گرائی، کاهش استفاده از منابع جدید و ... می توان به طراحی مدارس پایدار پرداخت، مدارسی که ضمن برآوردن نیازهای استفاده کنندگان امروزش برای شهر آینده نیز مورد استفاده خواهد بود.

 

کلیدواژه‌ها: مجتمع آموزشی، توسعه پایدار، معماری پایدار، شیراز

 

نویسندگان: سید علیرضا شجاعی، میلاد حیدری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
سلام اگر داشتین مقالات لاتین و بروزم بذارید خیلی مرسی

 

والا چندوقتی هست که دست تنها دارم با مطالبی که داشتم در حد بروز نگه داشتن تالار رو میگردونم، نمیرسم زیاد.

وگرنه مقالات انگلیسی هم خیلی زیاده. برای موضوعات مختلف مقالات زیادی هست که میشه گذاشت.

البته بهتره بحثش تو این تاپیک نباشه. این تاپیک واسه گذاشتن مقالات همایش در جستجوی شهر فردا هستش که مرور قرار میدم. :a030:

لینک به دیدگاه

اقتصاد منطقه ای و توسعه پایدار در شهرهای ساحلی

 

شهرهای ساحلی از پربارترین و پویاترین منابع اکولوژیکی و بستر فعالیت های عظیم اقتصادی و اجتماعی در جهان به شمار می روند. منابع ارزشمند اکولوژیکی، تنوع زیستی و ذخایر سرشار نفت و گاز و فعالیت های عظیم اقتصادی این مناطق را به یکی از حساس ترین و ارزشمندترین مناطق در جهان تبدیل نموده است. به دنبال افزایش جمعیت و فشار بر روی منابع طبیعی، مسئله توریسم و گردشگری نیز اثرات نامطلوبی بر محیط زیست بر جای میگذارد. مسائلی از قبیل فرسایش خاک، تغییرات خط ساحلی، نابودی زیستگاه های ساحلی، خشک شدگی یا آلودگی آبهای زیرزمینی و به خطر افتادن بهداشت و سلامتی ناشی از شبکه های ناکافی دفع زباله و فاضلاب، جوامع انسانی را تهدید می کند. اما بهترین راه برای حل این مشکلات، توسعه پایدار شهری و گردشگری می باشد. توسعه پایدار شهری وگردشگری به عنوان رهنمونی برای مدیریت کلیه منابع قلمداد می شود. به طریقی که بتوان نیازهای اقتصادی و اجتماعی را برآورده ساخت و همگنی فرهنگی و سیاستهای حفاظت زندگی را همراه با افزایش عدالت و مساوات در توسعه، بهبود کیفیت زندگی جوامع و بوجود آوردن کیفیت برتر محیط زیست ایجاد کرد. بنابراین بهبود مدیریت زیست محیطی تسهیلات گردشگری برای کاهش آسیب های آن گام اول جهت نیل به اهداف توسعه پایدار شهری و گردشگری می باشد.

 

کلیدواژه‌ها: توسعه، توسعه پایدار، محیط زیست، گردشگر، شهرهای ساحلی

 

نویسندگان: رامین رضایی شهابی، میثم غضنفری، بیژن عبدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اقوام و ادیان و نقش آن در شکل گیری شهر اسلامی (بافت تاریخی شهر ارومیه)

 

شهر اسلامی مجموعه ای متجانس و همگن می باشد که بر اساس روابط، مناسبات، شکل ووابستگی های قومیف مذهبی و حرفه ای با سرزمینی در مکانی مشخص مجتمع شده و هویت و اصالت خود را سال ها به همین صورت نگاه داشته است. همچنین در شهر اسلامی اقوام و مذاهب مختلفی در کنار هم زندگی می کنند وبا همدیگر تعامل و مشارکت دارند بدون این که با همدیگر به جنگ و جدال بپردازند وهمین عامل در شکل گیری بناها و بافت های شهری تأثیر بسزایی داشته است. در میان این شهرها، بافت تاریخی شهر ارومیه نمونه بارز وزنده این مورد می باشد. شواهد و اسناد تاریخی نشان می دهد که در این شهر اقوام و ادیان مختلف (مسلمانان، مسیحیان و یهودیان) در محلاتی جداگانه زندگی می کردند وهمه آنها با همدیگر یک انسجام و کل واحدی را تشکیل می دادند و همین عامل سبب شکل گیری بافت تاریخی این شهر شده است. بنابراین این مقاله در صدد آن است که نقش اقوام و ادیان را در شکل گیری بافت تاریخی شهر ارومیه و به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مطالعه ی کتابخانه ای و برداشت میدانی مشخص نماید. در این راستا شهر ارومیه که نمونه بارز و زنده این مورد می باشد، مورد مطالعه قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که اقوام و ادیان مختلف نقش با اهمیتی را در ساختار اصلی این شهر دارا می باشند.

 

کلیدواژه‌ها: شهر اسلامی، اقوام و ادیان، بافت تاریخی، محله

 

نویسندگان: رحیم هاشم پور، ائلناز ضرغامی سلطان احمدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی در تأمین برق مدارس شهر اصفهان

 

همه روزه در کشور ایران در حدود 13 میلیون دانش آموز و نزدیک به یک میلیون معلم در کلاس های درس حاضر می شوند. بر این اساس 20 درصد از جمعیت کشور حدود 8 ساعت از طول روز را در مدارس بسر می برند. بدیهی است تأمین انرژی برای مدارس از طریق انرژی های نو به ویزه انرژی خورشیدی می تواند سهم بسزایی در کاهش مصرف انرژی برق مدارس کشور داشته باشد و علاوه بر این با توجه به زمان اشغال مدارس خرید برق توسط شبکه از فروش برق مازاد تولیدی، می تواند درآمدی عاید مدارس گرداند. در این راستا شهر اصفهان به علت داشتن روزهای آفتابی فراوان (239 روز در سال) گزینه مناسبی برای امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی جهت تأمین انرژی برق مدارس است. یکی از راهکارهایی که برای کاهش مصرف انرژی در مدارس شهر اصفهان پیشنهاد می شود استفاده از سلول های خورشیدی می باشد. در این پژوهش از آمارهای ترازنامه انرژی سال 90 (و سال منتهی به 91) و دادهای مرکز آمار سال تحصیلی 91 استفاده شده است. نتایج حاصل از این گزارش نشان می دهد که به ازای هر 33 متر مربع فضای کلاس تقریباً 15 متر مربع سلول های خورشیدی نیاز است که به طور میانگین برای هر مدرسه با 80 متر مربع سلول خورشیدی می توان برق مورد را برای مدرسه را تأمین نماید. با توجه به روزهای دایر بودن مدرسه در طول سال (160 تا 180 روز برای مقاطع مختلف) فروش برق مازاد تولیدی می تواند در سرعت بازگشت سرمایه نقش مهمی ایفا نماید. با توجه به چشم انداز شهر فردا که شهری پاک، ایمن و زیست محیطی است اهمیت استفاده از این طرح بر کسی پوشیده نیست و می تواند سیاست های کشور را در استفاده از این طرح جهت دهی و ترغیب نمایید.

 

کلیدواژه‌ها: بهره وری انرژی برق، انرژی خورشیدی، سیستم های فتوولتاییک، مدرسه، اصفهان

 

نویسندگان: محسن کیالاشکی، میترا قرمزی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

انرژی های نو، راهکاری برای شهر سبز فردا

 

انقلاب صنعتی و ورود به عصر مدرن و پیشرفت تکنولوژی همراه با خود، مصرف بی رویه ی سوخت های فسیلی را به همراه داشته است. جهان در قرن حاضر با بحران کمبود انرژی های فسیلی و با آلودگی محیط اکولوژیک مواجه است. شهرها بزرگترین مصرف کنندگان انرژی اند و این مصرف انرژی تبعات فراوان زیست محیطی به دنبال خواهد داشت، از جمله می توان بن تغییر اقلیم و بر هم زدن چرخه ی اکوسیستم های طبیعی و تولید بیش از حد گازهای گلخانه ای اشاره کرد. در آستانه ی هزاره سوم بحران زیستمحیطی بحران جدید بشر خوانده می شود. با افزایش مشکلات دنیای مدرن سامانه های پایدار در اولویت سیاست کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است. مشکل انرژی مشکل اساسی همه ی کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه می باشد. دستیابی به توسعه ی پایدار مستلزم تحول مثبت عظیم بنیادی در اقتصاد جهان، بهره وری معقول از منابع طبیعی، تغییر جهت اساسی در نگرش انسان به طبیعت و تجدید نظر جدی در الگوهای تولید و مصرف است. مشکلات قرن حاضر در حالیست که بشر به منابع بی پایان انرژی های تجدیدپذیر دسترسی دارد و تنها با استفاده از تکنولوژی های مناسب می توان از مزایای آن بهره مند گردد. در دسترس بودن انرژی ارزان و فراوان با حداقل مخاطرات زیست محیطی و اکولوژیکی مرتبط با تولید و استفاده از آن، یکی از مهمترین عوامل در بهینه سازی مصرف انرژی و کیفیت زندگی مردم و پیشبرد اهداف توسعه پایدار، به خصوص در کشورهای در حال توسعه است. انرژی های تجدید پذیر مانند، انرژی خورشید، بادف زمین گرمایی، زیست توده و ... از جمله منابع بی پایانی هستند که می تواند نقش مؤثری در کاهش میزان مصرف انرژی های فسیلی و همزیستی با شرایط طبیعی و اقلیمی و حفظ منابع انرژی موجود و جلوگیری از آلودگی زمین و محیط زیست، داشته باشند و این موضوع تبدیل به یکی از مهمترین تدابیر در معماری و شهرسازی شده است. مقاله حاضر سعی در بررسی تأثیر این انرژی ها در نظام زیست محیطی شهر فردا و نسل آینده و ارائه راهکاری جهت نیل به سمت شهری سبز و پایدار دارد.

 

کلیدواژه‌ها: انرژی های تجدید پذیر، توسعه پایدار، سلول های فتوولتائیک، الگوهای شهرسازی و معماری جدید

 

نویسندگان: سپیده سلطانی فر، سیما باقری راد، سیدمجید مفیدی شمیرانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اولویت بندی اراضی ذخیره توسعه شهری تهران با بهره گیری از روش ارزیابی چند معیاری در محیط GIS (مطالعات موردی: حوزه مرکزی تهران)

 

موضوع تجدید ساختهای فضایی در کلانشهرهای امروزین در عصر انقلاب شهری و فن آوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه ساز انواع ابتکارات و خلاقیت ها در نظام برنامه ریزی فضایی است. این رویکرد زمینه ی ایجاد تفکری در طرح جامع و تفصیلی تهران را فراهم نمود، که تحت عنوان اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری در نقشه های پهنه بندی تهران به تعداد 428 قطعه در مناطق 22 گانه شناسایی و تعیین گردیده اند. پالایش عملکردی همسو با جایگاه تهران، اولویت بندی زمانی و عملیاتیف تدقیق و اصلاح محدوده ها و نیز تعیین مقیاس عملکردی هر یک از اراضی از اقدامات اساسی برای دستیابی به توسعه عملکردهای متناسب برای کلان شهر تهران در جهت احراز شرایط شایسته برای ارتقاءکیفیت زندگی و همچنین قرار گیری در شبکه شهرهای فراملی و جهانی بوده و از اهداف ضروری این رویکرد به شمار می آید. در این پژوهش سعی شده با بهره گیری از روش ارزیابی چندمعیاری به عنوان کارآمدترین و مرسوم ترین روش تحلیل تناسب اراضی و بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، اراضی ذخیره مورد ارزیابی دقیق تر، امتیاز دهی و اولویت بندی گردند. نتایج این مطالعه که به صورت موردی برای حوزه مرکزی تهران انجام گرفته است، شامل ارائه نقشه ای است که در آن اولویت عملکردی برای هر یک از اراضی ذخیره در این حوزه، با توجه به ضرورت های خدماتی و مقیاس عملکردی آن و در راستای جشم اندازهای آتی کلان شهر تهران پیشنهاد داده شده است.

 

کلیدواژه‌ها: اراضی ذخیره شهری، روش ارزیابی چندمعیاری، حوزه مرکزی تهران

 

نویسندگان: مهرناز بیگدلی، مونا صحرایی اردکانی، فرزانه نودونقی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...