رفتن به مطلب

فاکتور r، k و c در عایق های حرارتی


ارسال های توصیه شده

فاکتور K: رسانایی ویژه گرمایی می باشد و مقدار آن برابر است با مقدار گرمایی (بر حسب Btu) که از یک فوت مربع از یک ماده به ضخامت یک اینچ که دارای اختلاف دمای یک درجه می باشد در یک ساعت عبور می کند. هر چقدر که فاکتور k در یک عایق حرارتی کمتر باشد، ارزش آن بیشتر است و در ضخامت ثابت میزان اتلاف حرارت عایق کمتر می شود.

عایق های حرارتی معمولا فاکتور k کمتر از یک دارند. به هنگام مقایسه انواع عایق های حرارتی توجه به فاکتور k در میانگین دمای کارکرد اهمیت ویژه ای دارد. با افزایش دمای میانگین، فاکتور k افزایش می یابد.

فاکتور C: مقدار گرما (بر حسب Btu) است که از یک فوت مکعب ماده که دارای اختلاف دمای یک درجه فارنهایت است می گذرد. فاکتور C همان فاکتور k تقسیم بر ضخامت عایق حرارتی می باشد. هر چقدر که مقدار C کمتر باشد، عایق حرارتی راندمان بهتری دارد. فاکتور C مستقل از ضخامت عایق می باشد و هنگام مقایسه عایق های حرارتی با ضخامت های مختلف می توان از این فاکتور استفاده کرد.

فاکتور R: مقاومت گرمایی است و طبق استاندارهای عایق کاری ملی تجاری و عایق کاری صنعتی، فاکتور R اینگونه تعریف می شود: معکوس فاکتور C.

هر چقدر که R بیشتر باشد، عایق حرارتی مرغوب تر است. در واقع فاکتور R معیاری برای کند کردن انتقال حرارت می باشد.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...