رفتن به مطلب

تیلبرگ، بازآرایی سیستم مدیریت شهری


ارسال های توصیه شده

«تیلبرگ» با دارا بودن حدود 200هزار نفر جمعیت، ششمین شهر بزرگ کشور هلند محسوب می‌شود. در دهه 1990 این شهر یک شکل کاملا جدید از مدیریت شهری را پذیرا شد، به‌طوری‌که این مدل مدیریتی به نام مدل «تیلبرگ» شهرت یافت. این شهر به عنوان مکان مشارکت شهروندان، با لایه‌های مدیریتی گوناگون و با تأکید بر همکاری واحد‌های همسایگی در ایجاد یک شهر پیشرو بازآرایی گشت که نتیجه آن صرفه‌جویی عظیمی در هزینه‌ها بود. این سیستم با ساز‌و‌کار مدیریت خصوصی قابل قیاس است و مانند مراکز تولید ارزش افزوده عمل می‌کند که خدمات و محصولات آن کاملا تعریف شده است. سیستم سیاسی (اطلاع رسانی شهر و شورا) نسبت به اهداف و نتایج تصمیم‌گیری می‌کند و تعیین می‌نماید که مقدار این محصولات یا کیفیت آن‌ها بایستی چگونه باشد. سیستم عمرانی شهر (سیستم عمرانی و اجرایی) حتی در قبال کمترین هزینه‌های ممکن، با توجه به تعاریف، قوانین و شاخص‌های تعریف شده در مقابل شهروندان و مدیریت شهری پاسخگوست. دپارتمان‌های گوناگون با مدیران شهر و اعضای شورا از طریق یک سیستم اطلاع‌رسانی شفاف ارتباط داشته و درباره پیشبرد اهداف و انحرافات احتمالی در اجرای طرح‌ها نظر می‌دهند.

 

ytst9oxdn70fxx86kqz4.jpg

 

اساس مدیریت شهری و ابزارمند ساختن آن از شروع به‌کار برنامه‌های مدیریتی نشأت می‌گیرد. ارزیابی طرح‌ها و پروژه‌ها به‌طور سالانه انجام پذیرفته و به دنبال دستیابی به تعادل بین آن‌چه امکانات موجود و فناوری نوین است و آن‌چه برای رفاه شهروندان ضروری است، می‌باشد. این مهم از طریق مشورت با نمایندگان واحد‌های همسایگی و محلات که با مدیریت برنامه‌های اساسی ارتقای کیفیت زندگی در شهر مرتبط هستند، به انجام می‌رسد. مهم‌ترین بخش نظریه و ایده یکپارچه‌سازی مدیریت شهری تیلبرگ آن‌جا است که ضوابط و مقررات به صورت استاندارد‌های شفاف، مدون و دوسویه بین مسئولین و شهروندان تبادل می‌گردد. برنامه شهر از طریق اجرای این فرآیند به ‌طور سالانه فعالیت‌ها را برای نواحی مختلف شهری (همانند برنامه تفریغ بودجه برای توزیع سرمایه‌ها) سامان می‌بخشد. پس از مشورت‌ها و اعمال تغییرات لازم، مدیریت شهری همه اهداف لازم را به عنوان عوامل تعیین‌کننده نحوه استفاده از بودجه شهر تصویب می‌کند. همچنین نتایج سالیان گذشته به‌طور منظم از طریق نهاد‌های سیاسی و تشکیلات و سازمان‌های غیردولتی مورد بازبینی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

نتایج این شیوه برنامه‌ریزی بسیار درخشان بوده است. به‌طوری‌که از سال 1988 تا امروز «تیلبرگ» هر ساله مبلغی را به عنوان مازاد بر درآمد پس انداز کرده‌است. این مبلغ هم‌اکنون جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد (مانند احداث بیمارستان، استادیوم ورزشی و سالن کنسرت). همچنین سیستم مدیریتی شهر قادر است تا تمام مخارج جاری خویش را به روشنی و در شرایط مختلف تنظیم و تعدیل نموده و گزارش آن را به شهروندان ارائه نماید. در دهه 1980 میلادی تیلبرگ یکی از گران‌ترین شهر‌ها در بین شهر‌های کشور هلند به شمار می‌آمد، اما امروزه در زمره ارزان‌ترین شهر‌های کشور محسوب می‌شود به طوری‌که از لحاظ بالا بودن نرخ هزینه‌های زندگی و سفر در مقام سی ام قرار‌گرفته است.

 

منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...