رفتن به مطلب

[مبانی معماری داخلی] تأکید


ارسال های توصیه شده

Citizens-Band-Restaurant-by-Geremia-San-Francisco-emphasis.jpg

 

نمونه‌ای از تأکید در طراحی را مشاهده می‌کنید. گروه طراحی Geremia برای تأکید روی بخش پیشخوان این رستوران از صندلی‌هایی تیره‌رنگ و سنگین به لحاظ بصری، در تضاد با رنگ روشن حاکم بر فضا استفاده کرده است.دو سؤالی که در مرحله برنامه‌ریزی طراحی، از کارفرمایان پرسیده می‌شود این است که: ۱) می‌خواهید چه عنصری در فضا شاخص‌تر باشد؟ و ۲) می خواهید چه عناصری پنهان شوند و یا کمتر جلب توجه کنند؟ این سؤالات به طراحان کمک می‌کنند تا تصمیم بگیرند توجه مخاطب را به کدام بخش فضا جلب کنند و یا توجه شان را از کدام قسمت‌ها دور نمایند. معمولاً در طراحی فضاهای تجاری، مشتریان تمایل دارند توجه مخاطب به سمت محصولات و یا پیشخوان پذیرش جلب شود و درحالی‌که در فضاهای مسکونی عناصری چون شومینه، اثری هنری، پله، سقف‌های بلند و یا پنجره‌های بزرگ با منظره‌ای زیبا بیشتر به‌عنوان نقطه کانونی فضا انتخاب می‌شوند.

 

Oz-Flagship-by-Crossover-Design-Studio-emphasis.jpg

 

واضح است که آتلیه طراحی Pinkeye Crossover سعی کرده میز زردرنگ را به‌عنوان نقطه کانونی معرفی کند. آن‌ها همچنین با ایجاد بافت در بخش دیگری از فضا، نقطه کانونی درجه دومی ایجاد کرده‌اند.ایجاد یک نقطه‌ی کانونی یا گاهی دو بخش شاخص شده در فضا، می‌تواند در ایجاد فضایی هیجان‌انگیز و جذاب مؤثر باشد به‌خصوص در طراحی فضاهای تجاری که تأکید روی محصول یا برند شرکت و تأثیر بر مخاطب بسیار حائز اهمیت است. روش‌های مختلفی برای تأکید بر یک نقطه یا محدوده فضا وجود دارد.

تأکید از طریق جانمایی

 

اینکه عنصر موردنظر خود را چطور در فضا قرار می‌دهید بسیار مهم است. مثلاً در یک راهرو، دیوار انتهایی یا فضایی شاخص در وسط می‌تواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. مثلاً اگر می‌خواهید در فضا ریتم ایجاد کنید می‌توانید با بر هم زدن نظم تکرار چند عنصر، توجه مخاطب را به سمت عنصر متفاوت از بقیه جلب نمایید و بدین طریق بر آن عنصر خاص تأکید کنید.

 

 

 

Vinge-office-Wingardh-Architects-Gothenburg-Sweden-emphasis.jpg

 

روشی مرسوم برای تأکید کردن بر یک عنصر استفاده از رنگ‌ها است. همان‌طور که در طرح گروه معماران Wingardh می‌بینید، رنگ شاخص پلکان باعث جلب‌توجه افراد به سمت آن شده است.

 

تأکید از طریق عناصر طراحی

 

می‌توان از عناصر طراحی مثل خط، نور، رنگ، بافت و تناسب و مقیاس برای تأکید استفاده کرد. مثلاً ایجاد روشنایی عمومی در فضا و ترکیب آن با نورهای موضعی می‌تواند بر عناصری خاص تأکید نماید. همچنین می‌توانید با ایجاد بافتی جدید و شاخص، عناصری در ابعاد و مقیاس کوچک‌تر و متفاوت و یا عناصر خطی برای جهت‌دهی و تأکید روی نقاطی خاص در فضا استفاده نمایید.

به کمک روش‌ها و نکاتی که پیش‌تر بیان شد، می‌توانید در فروشگاه یا فضای زندگی خود روی بخش‌های خاصی از فضا تأکید نمایید وتوجه مخاطب را به سمتی که می‌خواهید جلب کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...