رفتن به مطلب

تاثير اقليم بر روي مسکن


ارسال های توصیه شده

تاثير اقليم بر روي مسکن

 

اقلیم تا آنجا که باآسایش انسان رابطه بر قرار می کند نتیجه عواملی همچون تابش آفتاب، دمای هوا،رطوبت هوا ، وزش باد است که در اينجا به شرحي مختصر از هر کدام مي پردازيم.

تابش آفتاب :

ميزان نور گيري هر نقطه با توجه به زوايه و جهت تابش مشخص مي‌گردد. همچنين بايد دقت داشت عوامل شهري و جغرافيايي نبايد در روشنايي محيط نقصان يا خللي وارد نمايد.

دمای هوا :

میزان گرما و سرمای سطح زمین عامل اصلی تعیینکننده درجه حرارت هوای بالای آن است.جریان هوا و باد نیز باعث تماس بیشتر توده های عظیم هوا با سطحزمین شده و بدین طریق باعث گرمی هوا می شود.

ارتفاع از سطح دریا نیز تعیین کننده درجه حرارت هوا می باشد ودر یک عرض جغرافیایی مشخص , مناطقی که در ارتفاع بیشتری قرار دارند سرد تر از مناطقپایین تر هستند .

باد :

محيط زندگی از نظر همجواري با ساير ساختمانها و عوامل جغرافيايي بايد به گونه‌‌اي باشد، كه امكان حركت و نتيجتا تهويه هوا وجود داشته باشد، ‌نحوه استقرار آن به نحوي باشد كه اثرات بادهاي مزاحم كاهش يافته و برخورداري از بادهاي مناسب افزايش يابد. به طوري كه حداكثر استفاده از جريان هواي مناسب براي تهويه طبيعي خانه بوجود آيد. در صورتي كه محيط زندگی در معرض وزش بادهاي شديدي قرار داشته باشد بايد امكان ايجاد فضاي سبز توسط درختان و بوته ها براي مقابله با آن فراهم باشد.

رطوبت هوا :

منظور از رطوبت هوا مقدار آبیاست که به شکل بخار در هوا وجود دارد که این بخار از طریق تبخیر آب سطح اقیانوسهاو دریا ها و همچنین سطوح مرطوبی چون گیاهان وارد هوا می شود. هر چه هوا گرم ترباشد بخار آب بیشتری را در خود نگه می دارند . همچنین با کم شدن ارتفاع تراکم بخار آب در هوا زیاد می شود .

 

معماري خورشيدي :

تحت شرايط مصرف انرژي خورشيد به صورت انفعالي ، ترتيب نقشه زمين الزاما داراي يک طرح منطقي ويژه است .

لینک به دیدگاه

اتاق هاي پيوسته ي نشينمن و خواب بايد رو به جنوب و با پنجره هاي بزرگ ساخته شوند. استفاده از ساختارهاي شيشه اي در اتاق هاي خواب و نشينمن مفيد است . براي اثبات اين مدعا سه دليل وجود دارد :

1. توسعه منطقه نشينمن

2. استفاده بهينه از انرژي خورشيدي

3. مقررات خاص مربوط به منطقه محافظ حرارت

اتاق هاي سرد کم استفاده با دماي پايين و وسايل نور رساني با نور طبيعي و کم بايد رو به شمال ساخته شوند . اين اتاق ها مانند يک سپر محافظ بين اتاق هاي نشينمن گرم و شرايط سرد جوي بيرون عمل مي کنند .

انرژي خورشيدي بدون نياز به شارژ کردن هميشه در هر ساختماني در دسترس است .

بيشترين هدر رفتن انرژي در يک ساختمان بدليل هدايت گرما به طرف پنجره ها ، ديوارها ، سقف و پشت بام هاست .

انتخاب يک ساختار مناسب براي توليد انرژي :

1. کاهش هدر رفتن حرارت

2. افزايش ذخيره سازي با استفاده از اشعه ي خورشيد

3. تلاش موثر استفاده کنندگان براي اصلاح توازن انرژي

ø عدم استفاده از رنگ های تیره در ساختمان به دلیل تابش مستقیم نور آفتاب و جذب بیشتر نسبت به رنگ های روشن در مناطق گرم و خشک

ø کوچک تر کردن عرض پنجره هایی که با توجه به موقعیت جغرافیایی در معرض نور شدید آفتاب قرار دارند

ø عدم استفاده از آلومینیوم در این مناطق به علت داغ شدن بیش از حد منازل مسکونی

محل ساختمان :

عدم ارزيابي مکان ساختمان و شرايط بستر آب و عدم تشخيص پي هاي مناسب ، به ساختمان آسيب جبران ناپذيري وارد کرده و باعث از بين رفتن جدي پول مي شود.

تغيير مکان عرضي زمين بر پايه ي بار پي باعث مي شود تا پي ها در زمين فرو روند يا به طور کلي عرضي تغيير کنند که باعث خرابي پي ها مي شود.

نشتي که در اثر فشار ساختمان در زير پي ها ، فشار پي ها يا فشارهايي از ساختمان هاي مجاور بوجود مي آيد باعث تغيير شکل يا آسيب (ترک) روسازه مي شود.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...