رفتن به مطلب

چهار راهکار افزایش درآمد پایدار شهرداری


ارسال های توصیه شده

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز مسکن و وابستگی درآمدی شهرداری به درآمدهای حاصل از صدور پروانه ساختمانی از اعضای شورای شهر درخواست کرد تا بودجه سال آینده شهر تهران با رویکرد انقباضی تصویب شود و چهار راهکار افزایش درآمدهای پایدار شهری را پیشنهاد داد.

 

محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در نطق پیش از دستور خود چهار راهکار افزایش درآمدهای پایدار را در بودجه سال آینده شهرداری تهران تشریح کرد و گفت: راهکار نخست این است که پروژه‌های املاک و اراضی بزرگ مقیاس، در بودجه سال 95 باید به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اجرا و سهم شهرداری از آنها اجاره داده شود.

 

او با اشاره به سهم بالای درآمدزایی شهرداری از محل اجاره‌داری در سایر کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: به عنوان مثال در شهر لندن سهم درآمدهای پایدار از بودجه سالانه شهرداری 70 درصد است که از این میزان بیش از 80 درصد از محل اجاره‌داری املاک تامین می‌شود. در این راستا نیز در شهر تهران، شهرداری می‌تواند با اجاره حداقل 20 مجتمع تجاری محله‌ای (مال‌های کوچک) تمامی هزینه‌های اداره شهر تهران را به صورت خودکفا و پایدار تامین کند.

 

این عضو شورا، کسب درآمد از حوزه‌های نرم‌افزاری را یکی دیگر از منابع درآمدی پایدار دانست و گفت: موضوع نصب دکل‌ها و آنتن‌ها، یکی از حوزه‌های جدید است که با توجه به اینکه شهرها به سمت هوشمندسازی پیش می‌روند و شهرداری تهران مسوول ایجاد فضا برای آنها است، ایجاد شبکه جامع دکل‌ها و آنتن‌ها می‌تواند میلیاردها تومان درآمد پایدار برای شهر تهران ایجاد کند.

 

 

او توجه به قطعات کاربری ویژه در جنوب شهر را یکی دیگر از راهکارهای ایجاد درآمد پایدار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در جنوب شهر تهران قطعات متعدد زمین با کاربری تجاری ویژه قرار دارد که مساحت آنها مجموعا معادل هزار و 70 هکتار است. اخیرا نیز شهردار تهران و اعضای کمیسیون ماده پنج هم برای آنها در حال تصمیم‌گیری هستند تا برای آنجا طرح جامع راهبردی در راستای ارتقای شهر تهران در مقیاس منطقه‌ای، ملی و جهانی تهیه شود. به علاوه رویکرد ایجاد بازارهای تجاری به عنوان کسب درآمد پایدار در این پهنه‌ها می‌تواند مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

سالاری پیشنهاد داد تا اعضای شورای شهر با ایجاد شرکتی راهبری طرح‌های محدوده ویژه تجارت جنوب شهر را بر عهده بگیرد و از این طریق تمامی متولیان عرصه ساخت‌وساز را راهبری کند. ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی نیز راهکار چهارم این عضو شورا برای افزایش درآمدهای پایدار شهری بود. او تصریح کرد: در سال گذشته ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی در کمیسیون ماده 5 تصویب شد که یکی از بسترهای بسیار قابل توجه برای ایجاد درآمدهای پایدار است .مجتمع‌های ایستگاهی با توجه به اینکه در نقاط بسیار استراتژیک شهر تهران قرار دارند، می‌توانند بسترساز ایجاد درآمدهای پایدار و تامین سرانه‌های مختلف شهر باشند و شهرداری می‌تواند با اجاره دادن سهم خود به ایجاد درآمد پایدار از این محل اقدام کند.

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...