رفتن به مطلب

ارتفاع بهینه ساختمان و عوامل اقلیمی


ارسال های توصیه شده

آَشکارترين جنبه تأثيرات اقليمي يک ساختمان بلند در رابطه با تابش آفتاب خود را مي نماياند يک ساختمان بلند به تنهايي قابليت بهره گيري از تابش آفتاب را براي طبقات مختلف خود به بهترين وجه ( بسته به نحوه قرارگيري نسبت به زاويه تابش خورشيد) فراهم مي آورد. اين قابليت به ويژه هنگامي که ساختمان در يک فضاي باز و گسترده و يا در يک مجموعه کالبدي کوتاه تر از خودش قرار مي گيرد حائز اهميت مي گردد زيرا به علت بلندتر بودن بنا از بناهاي مجاور، طبقات آن (خصوصاً طبقات بالايي) بدون آن که سايه ساختمان هاي مجاور را بر روي خود داشته باشد، در نهايت درجه بهره مندي از نور و تابش آفتاب قرار مي گيرد.

 

c419hb8u6r2q5scsyp3d.jpg

 

اما اين قابليت سودمند براي ساختمان هاي بلند، صرفاً براي خود ساختمان به تنهايي مطرح بوده و متأسفانه همراه با اثر نامطلوب سايه براي بافت مجاور خود مي باشد. هر چه يک ساختمان بلندتر باشد سايه آن طولاني تر و مزاحمت آن براي بافت همجوار خود بيشتر خواهد بود. هنگامي که ساختمان هاي بلندي در همجواري هم داشته باشيم،مشکل دو چندان ميگردد. زيرا در اين حالت خاصيت مفيد ساختمان هاي بلند در بهره مندي خود از تابش آفتاب نيز از بين رود. اهميت استفاده از نور خورشيد در فصل زمستان و مخصوصاً در مناطق با آب و هواي سرد دوچندان مي گردد.

 

لذا بايد ارتفاع ساختمان ها را با توجه به فاصله بين آن ها چنان انتخاب نمود که در فصل زمستان بر روي يکديگر سايه اندازي نداشته باشند. اگر ارتفاع ساختمان با توجه به طول سايه انتخاب نشود سايه ساختمان ها بر روي يکديگر باعث محروميت از نور خوررشيد مي شود.بنابراين براي جلوگيري از اين امر فاصله بين ساختمان ها بايد بيش از طول سايه زمستاني باشد. طول سايه بستگي مستقيم به زاويه تابش دارد و زاويه تابش نيز در عرض هاي جغرافيايي مختلف، متغير است بدين ترتيب که هر چه از عرض هاي پايين به سمت عرض هاي بالا حرکت مي کنيم اندازه اين زاويه نيز کوچکتر مي شود. براي محاسبه زاويه تابش خورشيد در عرض هاي مختلف از فرمول زير استفاده مي شود.

 

mglfpl950c2vdyn0s1jo.png

که در اين فرمول α زاويه تابش يا ارتفاع خورشيد و ميل خورشيد و عرض جغرافيايي محل است.

 

y5ov2zojuj0ghtdivaa6.png

 

از آنجايي که مقدار don2nvo62ge26rpi4ngg.pngدر فصول مختلف يعني در حالات مختلف خورشيد با توجه به فصل به شرح زير تغيير مي يابد مي توان پيوسته براي عرض هاي مختلف زاويه تابش يا ارتفاع خورشيد را محاسبه نمود. مقدار در اول فروردين و مهر= 0 درجه

مقدار در اول تير ( تابستان) = 23/45 درجه

مقدار در اول دي ( زمستان) = 23/45- درجه

 

زاويه تابش براي عرض هاي جغرافيايي 25 تا40 درجه شمالي در سه مقطع زماني اول فرودين و مهر، اول تيرماه و اول دي ماه درجدول زیر نشان داده شده است.

 

جدول زاويه تابش آفتاب براي عرض هاي جغرافيايي 25 تا 40 درجه شمالي در سه مقطع زماني (رهنمايي،1382)

20htmg2cod98b5davya.png

 

منابع:

 

  • بمانيان , محمدرضا,” بررسي عوامل موثر بر شکل گيري ساختمانهاي بلند در ايران”, پايان نامه دکتري در گرايش معماري , دانشگاه تهران , 1377.
  • رهنمايي، محمدتقي،مجموعه مباحث و روش هاي شهرسازي (جغرافيا)،مرکز مطالعات وتحقيقات معماري وشهرسازي ايران،1382.

 

منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...