رفتن به مطلب

مدرسه عمادیه گرگان


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که در شهر گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد، یکی از بناهای قدیمی شهر است که در سال ۹۵۲ هجری قمری در دوره شاه سلیمان صفوی به دست روح الله حسینی استرآبادی احداث شد. این مدرسه در ضلع شرقی مرکز محله درب نو در بافت قدیم واقع شده است. محله درب نو از شرق به بازار نعلبندان و از غرب به محله، میدان وخیابان شهید رجایی و از جنوب به خیابان امام خمینی گرگان مرتبط است.

 

مدرسه عمادیه با ۱۵۵۰ متر زمین به همراه آب انبار، گورستان، حمام، دکان های متعدد، مسجد گلشن، مجموعه چند تکیه، بافت و عناصر عمده محله درب نو و نیز بخشی از بافت بازار کهنه استرآباد را تشکیل می‌ دادند. در مورد زمان ساخت این مدرسه اطلاع دقیقی در دسترس نیست ولی اصل بنا در اواخر دوره تیموری و به ویژه اوایل دوره صفویه ساخته شده است. مدرسه عمادیه دارای چهار ایوان در چهار سوی شرق، غرب، شمال و جنوب می‌باشد. هر چهار تای این ایوان ها بر فراز خود طبقه دوم دارند که از داخل حیاط مدرسه دارای پیشخوان تخته ای با نرده های خراملی شده زیبا هستند که چشم انداز بر طبیعت مصنوعی و دست ساز حیاط (درختان، باغچه، حوض آب و …) دارند. مهم‌ ترین ایوان، ایوان غربی یعنی همان ورودی مدرسه، دارای در چوبی و بزرگ است که بر بالای طبقه دوم گلدسته چوبی احداث شده و جایگاه مؤذن است. این مدرسه با پلانی مستطیل شکل و به صورت چهار ایوانی و به فرم حیاط مرکزی است که همه عناصر آن به صورت قرنیه و با فرم و ریتم منظم و یکسانی کنار هر قرار گرفته اند. ورودی بنا در جناح غربی و در شرق و مرکز محله درب نو، در بافت قدیم گرگان قرار دارد. این ورودی مسقف و پوشیده از تیرهای ضخیم چوبی افقی است.

 

قبل از درب ورودی دو سکو وجود دارد که به جهت استراحت و نشستن ایجاد شده است. بعد از درب اصلی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به اولین چیزی که بر می خوریم ایوان زیبای شرقی مدرسه است که درست مقابل ایوان غربی قرار گرفته است. جرزهای ورودی از داخل مدرسه دارای طاق نماهایی است که نسبت به سطح زمین تقریبا نیم متر بالاتر اجرا شده است.

 

این بنا دارای حیاط مستطیل شکل مرکزی است و در جناح جنوب و شمال و شمال غربی نیز حیاط هایی خلوت قرار دارند، بنای یاد شده کرسی چینی و بند کشی شده و جرزهای مدرسه آجری با ملات گل و آهک است و در بعضی نقاط جرز خشت خام نیز دیده می شود. چهار ایوان مدرسه در دو طبقه و حجره ها در یک طبقه ساخته شده اند. حجره ها با ریتم منظم و با فرم یکسان و زیبایی گرداگرد محیط داخلی بنا ساخته شده و ایوان ها باعث متمایز ساختن این حجره های مشابه از یکدیگر می شوند.

 

این اثر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۶۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...