رفتن به مطلب

اجرای پروژه اتوبوس شهری بدون راننده در پنج شهر اروپایی


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شهر تریکالا در مرکز یونان، اولین شهر اروپایی برای اجرای پروژه «سیتی موبایل دو» یا اتوبوس بدون راننده است.

 

 

این برنامه که با حمایت مالی اتحادیه اروپا انجام می شود توجه کارشناسان بین المللی را جلب کرده است. مسئول پروژه «سیتی موبایل دو» می گوید هدف، جایگزین کردن راننده با کامپیوتر نیست بلکه معرفی وسیله ای دیگر برای افزودن به ناوگان های موجود شهری است.

 

 

کارلوس هوگویین می گوید: «مشکل تصادفات رانندگی، ترافیک سنگین و آلودگی را می توان با وسایل حمل و نقل عمومی حل کرد اما متاسفانه وسایل حمل و نقل عمومی با راننده این مشکلات را حل نمی کنند. حلقه گمشده برای برطرف کردن مشکلات استفاده از وسایل خودران است.»

 

 

این اتوبوس ساخت کارخانه فرانسوی روبوسافت، با پنج متر طول و یک و نیم متر عرض قادر به حمل ده مسافر، با سرعت بیست کیلومتر در ساعت و در مسیری به طول دو و نیم کیلومتر است. اتوبوس خودران مجهز به لیزر، جهت یاب ماهواره ای و سامانه نقشه برای پیدا کردن موقعیت مکانی و کنترل حرکت است. فناوری لیزر موانع مسیر حرکت را ردیابی می کند و دوازده باتری برقی آن در دو ساعت شارژ می شوند.

 

 

به گفته یکی از مسئولان فنی پروژه موتور خودرو برقی است و موقعیتش را با لیزر و جهت یاب ماهواره ای پیدا می کند. اتوبوس در مسیری معین بر اساس نقشه شهر با ضریب دقت سانتیمتری حرکت می کند. هنگام مواجه شدن با مانع در مسیر، با استفاده از جهت یاب لیزری سرعتش را کم و یا توقف می کند.

 

 

مقامهای شهری برنامه هایی برای آگاهی رسانی به شهروندان مسافر و همچنین رانندگان شروع کرده اند. با این حال بعضی ها خط ویژه اتوبوس و خدمات تازه را نادیده می گیرند. در اتاق کنترل، تکنیسینها همه چیز کنترل می کنند. در صورت بروز مشکل، پلیس راهنمایی و یا راننده مجاز به محل اعزام می شود.

 

 

با وجود سابقه طولانی دوچرخه سواری و رعایت حق دوچرخه سواران در خیابان، انتقاداتی هم وجود دارد. بعضی به کمبود جای پارکینگ انتقاد می کنند اما شهردار تریکالا در دفاع از این گزینه می گوید: «برای ما قابل فهم است که شهروندان ما بلافاصله آن را نپذیرند. انتقاداتی هست. دردسر زیادی داشت. برای گذاشتن فیبر نوری خیابان ها را کندیم. اما بتدریج نظرشان عوض می شود چون این تغییر مثبتی برای تریکالا است.»

 

 

علاوه بر تریکالا، شهر لئون در اسپانیا، میلان در ایتالیا، وانتا در فنلاند و لاروشل در فرانسه در پروژه «سیتی موبایل دو» مشارکت دارند و هر یک به مدت شش ماه میزبان اتوبوسهای بدون راننده خواهند بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...