رفتن به مطلب

برداشت آب در كشاورزی ارگانيک


masi eng

ارسال های توصیه شده

برداشت آب در كشاورزی ارگانيک نخستین ایده در کشاورزی رایج غلبه بر کمبود آب بوسیله احداث لوازم آبیاری است ولی کشاورزان ارگانیک می دانند که در درجه اول بازگرداندن آب و نفوذ پذیری آب در خاک مهم است و لذا به نكات زير توجه می كنند:

* اهمیت استفاده پایدار از آب بعنوان یک منبع کمیاب و با ارزش

* احتیاج به نگهداری رطوبت در خاک

* تصحیح روشهای برداشت و ذخیره آب

* درک پتانسیل و اهمیت آبیاری در کشاورزی ارگانیک

لینک به دیدگاه

چگونگی حفظ آب درون خاک در كشاورزی ارگانيک irrigation.jpg

در طول دوره خشکی، بعضی از خاکها بیشتر و بعضی کمتر در موقعیتی هستند که آب مورد نیاز محصولات را تامین کنند.

قابلیت خاک در نگهداری آب به ترکیب خاک و همچنین وجود مواد ارگانیک در خاک وابستگی شدیدی دارد.

  • · خاکهایی که غنی از رس هستند می توانند تا 3 برابر ظرفیت خود آب را ذخیره کنند که البته نسبت به خاکهای شنی بیشتر است.
  • · مواد ارگانیک خاک بعنوان منبعی برای ذخیره آب همانند یک اسفنج عمل می کنند. بنابراین خاکهای غنی از مواد ارگانیک رطوبت خود را در مدت زمان طولانی تری حفظ می کنند. و به منظور افزایش مواد ارگانیک استفاده از کودهای ارگانیک، کمپوست، مالچ و کود سبز لازم است.

 

  • · یک لایه نازک مالچ به طور چشمگیری باعث کاهش تبخیر از سطح خاک می شود این لایه خاک را از اشعه مستقیم آفتاب حفظ کرده همچنین از گرم شدن زیادی خاک جلوگیری می کند.

 

  • · ایجاد شکاف های نازک در سطح خاک خشک به کاهش خشکی آب در لایه های زیرین کمک می کند.

با تمام این روشها، باز هم بایستی ازعان نمود که بهترین راه حفظ آب در خاک، تقبل هزینه آبیاری است. با این وجود با کمک روشهای ذکر شده می توان بهترین استفاده را از کمترین منابع برد و علاوه بر حفظ رطوبت خاک، آب کمتری را مورد استفاده قرار داد. یک نکته قابل توجه این است که، معمولاً کود سبز یا محصولات پوششی همیشه راه مناسبی برای کاهش تبخیر از سطح خاک نیستند. با وجودیکه پوشش گیاهی باعث ایجاد سایه و همچنین کاهش نور مستقیم خورشید به سطح خاک می شود، اما آب را از سطح برگ‌هایشان همانند سطح خاک و حتی بیشتر از آن تبخیر می کنند. همچنین هنگامی که رطوبت خاک کاهش می یابد گیاهان برای دست یابی به آب با محصول اصلی رقابت می کنند. بنابراین باید آنها را کند و به صورت مالچ از آنها استفاده کرد.

لینک به دیدگاه

افزايش نفوذپذيری آب organic.jpg

در هنگام بارندگی های شديد فقط ميزان كمی از آب به داخل خاك نفوذ می كند بقيه قسمتهای آن بصورت روان آب از بين می رود. و در نتيجه از دسترس محصول خارج می شود. به منظور دست يابی هر چه بيشتر خاك به آب باران نياز به نفوذپذيری آب باران الزامی می باشد. بهترين راه به منظور دست يابی به نفوذپذيری بهتر آب حفظ خاك سطحی بصورت بافت مناسب خاك كه شامل خلل و فرج زيادی كه توسط كرم خاكی ايجاد می شود، می باشد. كاربرد مالچ و گياهان پوششی برای ايجاد بافت مطلوب خاك سطحی مناسب هستند.

آنها به كاهش سرعت جريان آب كمك كرده و در نتيجه زمان بيشتری به نفوذ آب اختصاص می يابد. در سراشيبی ها نفوذ آب باران می تواند بوسيله حفر شيارها به موازات خطوط هم تراز افزايش يابد . روان آب در داخل شيارها به دام می افتد و عمل نفوذ آب به داخل خاك به آرامی انجام می گيرد.

پشته های نيمه گرد برای مثال در اطراف محصولات درختی اثر مشابهی دارند. آنها آبهای جاری را جمع آوری نموده و سپس آن را به سراشيبی هدايت می كنند در نتيجه نفوذ آب به داخل منطقه ريشه محصولات افزايش می يابد. در مزارع مسطح از پوسته گياهان می توان استفاده كرد.

لینک به دیدگاه

تخريب هنگام روان آب در نواحی با بارندگی سنگين بايد توجه داشت كه روان آب به شكل گيری خندق (آبراهه) شديدی منجر خواهد شد و در نتيجه تخريب ساختارهای هم تراز را در سراشيبی ها به همراه خواهد داشت. ذخیره آب 29rain600.jpg

شايد بتوان آب اضافی فصول بارانی را برای فصول خشک ذخيره كرد. راههای متعددی برای ذخيره سازی آب باران جهت آبياری وجود دارد كه اغلب نياز به هزينه و كارگر زيادی دارند. لذا برای تصميم گيری در امر ساختن و يا نساختن لوازم ذخيره آب بايد به اين مساله توجه داشت كه فوايد آن بيشتر از هزينه های ساخت باشد. از جمله این روشها می توان به ذخيره آب در حوضچه ها اشاره نمود. البته در اين روش آب از طريق نشست و يا تبخير به هدر مي رود. ساخت تانكرهای آب می تواند از فرايند تبخير و نشست آب جلوگيری كند اما اين نيز به لوازم مناسب احتياج دارد. ایجاد آب انبار نیز روشی برای ذخیره آب و استفاده از آن در زمان مناسب است. منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...