رفتن به مطلب

آبنماهای زیبا برای باغ و دکوراسیون منزل


ارسال های توصیه شده

317b4hx.jpg

به جرات می‌توان گفت آب زیباترین، حیات‌بخش ترین، آرامش دهنده‌ترین و مهم‌ترین عنصر روی زمین است، عنصری که در جای جای زندگی ما حضور دارد. یکی از این عرصه‌ها، معماری و فضای زندگی ما است، نه تنها معماری‌ای که خالقش ما هستیم، بلکه معماری خلق شده توسط طبیعت نیز عنصر آب را در همه جای خود جای داده است. از دریاها، دریاچه‌ها، برکه‌ها، آبشارها، رودخانه‌ها، نهرها و جوی‌های طبیعت گرفته تا آبنماها، فواره‌ها، حوض‌ها و استخرهای انسان ساز، همه و همه به لطف این عنصر زندگی بخش جان گرفته‌اند. امروز شما را با بستر زندگی آب یا همان آبنما که در باغ یا دکوراسیون منزل بیشتر شما وجود دارد بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید...

در بین تمام ویژگی‌های آب که ما در باغ و باغچه‌هایمان استفاده می‌کنیم، شاید تاریخچه خاصیت جاری شدن آب از همه جالب‌تر باشد. جوی آب یا آبنما یک مجرای انسان ساز در باغ است که صدای آب در حال جریان در آن، محیط باغ را خوشایند می‌سازد. اولین جوی‌ها در باغ‌های کهن پارسی یافت شده‌اند، اما شاید معروف‌ترین آنها در باغ‌های موریش الحمرا در شهر گرانادای اسپانیا است.

امروزه آبنماها و جوی‌های آب انتخاب‌های کاملی برای باغ‌ها و خانه‌ها در اندازه‌های مختلف هستند و چون فضای کمی را اشغال می‌کنند مراقبت از آنها آسان است و می‌توانند متناسب با نوع باغ و زندگی شما طراحی شوند.

نگاهی به گذشته آبنما

zsl1n8.jpg

mu0dx.jpg

در باغ‌های پارسی اولیه، جوی‌های باریک آب ویژگی اصلی باغ‌ها بودند، چراکه خنک کردن هوا در آب و هوای گرم بسیار ضروری بود. امروزه نیز از این ویژگی آب به همین منظور استفاده می‌شود. اضافه کردن فواره‌ها به آبنماهای معاصر، همانطور که تصاویر منعکس شده در آب را به هم می‌ریزد باعث جوش و خروش می‌شود. حوض، قلب معماری سنتی ایران در واقع شکل قدیمی آبنما و استخرهای امروزی است.

آبنماهای مسطح

24zgf1g.jpg

جوی‌های آب معمولا بسیار کم عمق و باریک هستند و به عنوان یک ویژگی طراحی برای هدایت چشم به سمت دیگر باغ یا به عنوان یک ویژگی عملکردی برای انتقال آب از یک سمت باغ به سمت دیگر به کار می‌روند. آبنماهای قرارگرفته در پاسیو یا نواحی سنگ فرش شده برای استفاده کودکان در باغ‌ها و حیاط خانه‌ها ایده‌آل است، جایی که امنیت در درجه اول اهمیت است.

آبنماهای طبقه طبقه

v7gowm.jpg

وقتی آب در سطوح مختلف جریان دارد، صدایی که هنگام انتقال از یک سطح به سطح پایین‌تر ایجاد می‌کند باعث ایجاد حس خوشایندی در فضای باغ و منزل می‌شود. از این ویژگی آب در بسیاری از باغ‌ها استفاده شده است.

آب جاری

4t8420.jpg

آبنماها می‌توانند به صورتی طراحی شوند که از یک نقطه سرچشمه بگیرند و پس از طی مسافتی به نقطه‌ای دیگر مثل یک حوض بریزند.

آبنما، عنصری که به طراحی جهت می‌دهد!

5jxjb8.jpg

جوی‌های آب با ایجاد یک خط معماری شاخص در میان باغ یا دکوراسیون منزل می‌توانند به عنوان یکی از ویژگی‌های طراحی باشند. آبنماها می‌توانند فضاها را تعریف کنند و در بخش‌های بسته حرکت ایجاد کنند. در این تصویر طراح به خوبی با آبنما فضاها را تفکیک کرده است.

گیاه کاری در آبنماها

34nl4jp.jpg

آبنماها برای کاشت و پرورش گیاهان آبزی مناسب هستند. عمق و سطح کم آب، آنها را خانه‌ای کامل برای گونه‌ای از گیاهان آبزی می‌سازد. این گیاهان نه تنها زیبایی و جذابیت ایجاد می‌کنند، بلکه باعث تمیز ماندن آب از علف‌های هرز می‌شوند. جوی‌های باریک ممکن است توسط ریشه‌های ناشی از کاشت بیش از حد گیاهان یا رشد بی‌وقفه آنها مسدود شوند، پس بهتر است این گیاهان به طور مرتب هرس شوند و از انبوه شدن آنها جلوگیری شود.

آبنما بدون گیاه کاری

vf9q8h.jpg

بر خلاف بند قبل، یک روش دیگر برای جذاب ساختن آبنما عدم استفاده از گیاه و سنگفرش کردن کف آن با قلوه‌های سنگ است طوری که آب تمیز آن تصویر محیط اطراف را منعکس کند. بالا بردن سطح آبنما و قرار دادن یک جوی باریک در اطراف آن نیز بر زیبایی آبنما می‌افزاید.

آبنمای مدرن

f4ntli.jpg

تعدادی جوی کوچک که با زاویه و به صورت طبقه طبقه از سطوح بالا به سطوح پایین‌تر منتقل می‌شوند و آبشارهای کوچک بین آنها به وجود می‌آید، نمونه‌ای از طراحی‌های مدرن است. می‌توان از مصالح مختلف مانند فلز یا چوب برای این آبنماها استفاده کرد.

آبنما برای حیاط های کوچک

34pz34m.jpg

امروزه حتی کوچک‌ترین حیاط‌ها یا باغ‌ها نیز می‌توانند از صدای جاری شدن آب و درخشش آن با نور خورشید لذت ببرند. همانطور که در تصویر می‌بینید آبنما بر روی دیوار و حاشیه آن کارشده است و فضای زیادی اشغال نکرده است، پس می‌تواند بهترین گزینه برای حیاط های کوچک و پاسیوها باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...