رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نقشه های اتوکدی کامل طرح جامع شهر حاجی آباد استان هرمزگان یا همون طرح توسعه و عمران حاجی آباد رو شامل 67 نقشه در سه فاز یک و دو سه از لینک های داده شده می تونید دانلود کنید.
این نقشه ها شامل نواحی تحت پوشش مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی، مذهبی و فضای سبز و 37 نقشه وضع موجود دیگر در فاز یک، سلسله مراتب مراکز توزیع خدمات در آلترناتیو 1 تا 3 و الگوی شماره یک تا سه در فاز دو، کاربری اراضی پیشنهادی و 14 نقشه پیشنهادی دیگر در فاز سه نقشه کد طرح جامع حاجی آباد قرار دارد.

حاجی‌آباد یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شمال استان هرمزگان است.حاجی آباد شمالی ترین شهر استان هرمزگان است و در نزدیکی استان کرمان واقع شده است.این شهر در بخش مرکزی شهرستان حاجی‌آباد قرار دارد. فاصله حاجی آباد تا بندرعباس ۱۶۵ کیلومتر است. ین شهرستان با مساحت کیلومتر مربع در شمال استان هرمزگان قرار دارد. ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است. از شمال به شهرستان سیرجان (استان کرمان) و از شرق بخش وکیل آباد (استان کرمان) ، از غرب به شهرستان داراب (استان فارس) و از جنوب به بخش فین (شهرستان بندرعباس) محدود است. مرکز این شهرستان در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال بندرعباس و در کنار جاده ترانزیتی بندرعباس ـ سیرجان واقع شده و بر اساس برآورد آمار سرشماری جمعیتی سال ۱۳۸۵ جمعیت کل شهرستان ۹۲۲۸۰ بوده است. جمعیت شهر حاجی‌آباد طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۱،۰۵۲ نفر بوده‌است. شهرستان حاجی آباد از لحاظ جمعیتی هشتمین شهر استان هرمزگان است.

حاجی آباد تابستان های گرم وخشک و زمستان های نسبتاً سردی دارد.البته دوره گرما در حاجی آباد به دلیل نزدیکی به استان کرمان نسبت به بقیه شهرهای هرمزگان کمتر است.اطراف شهر حاجی آباد را کوه احاطه کرده است.شهر حاجی آباد نسبت به بقیه مراکز شهرستان های هرمزگان از ارتفاع بیشتری از سطح دریا برخوردار است.ارتفاع شهر حاجی آباد طبق منابع سازمان هواشناسی کشور ۹۳۱،۲ متر از سطح دریاست.

شهر حاجی آباد به لحاظ فرهنگی از دو فرهنگ متفاوت تشکیل شده است.برخی گویش و پوشش خاص هرمزگانی و برخی نیز گویش کرمانی دارند که این خود از ظرفیت های بالای فرهنگی این شهر حکایت دارد.با نگاهی به پوشش جنوب شهرستان حاجی آباد گویش و پوشش هرمزگان بیشتر نمایان است و نیمه شمالی این شهرستان بیشتر تحت تاثیر استان کرمان قرار دارد.تنوع فرهنگی شهر حاجی آباد هم خودامری طبیعی است.

تولیدات عشایری حاجی آباد عبارتند از:

  • تولیداتی که بیشتر می­تواند جنبه فروش داشته باشد مثل: قالی، قالیچه، گلیم­ چهل ماشوله و گلیم شریکی پیچ.
  • تولیداتی که اکنون به مصرف عشایری می­رسند ولی در گذشته هم جهت مصرف خود و هم برای فروش تولید میشدند مانندخورجین، جوال یاخوره، جاجیم و چادرشب.
  • تولیداتی که صرفاً جنبه خود مصرفی دارند مانند سیاه­چادر، چغ، آینه­دان، نمکدان ، کشکدان ، دو کارتن که تولیدکنندگان در بافت آنها از نقشه استفاده نمی­کنند و موتیف­های گیاهی وحیوانی بکار برده شده، عمدتاً از محیط زندگی عشایری الهام گرفته شده است و سینه به سینه به بافندگان انتقال یافته است. تولیدکنندگان این نوع محصولات در شهرستان حاجی­ آباد در مقایسه با سایر شهرستان­های استان کمتر تعدادشان کاهش یافته است و کسانی که در گذشته بافته­ های مثل خورجین، جاجیم، کشکدان را می­بافتند. اکنون دست به تولید بافته­ های دیگر که پر فروش هستند در حقیقت همچنان تولید کننده باقی مانده­ اند.

 



صنایع دستی حاجی آباد عبارتند از:
قالی بافی ، شیریکی پیچ(نوعی گلیم) ، چادر شب بافی ، سبدبافی و حصیربافی

غذاهای محلی حاجی آباد عبارتند از:
لای برنجی ، آبگوشت ، تاس کباب ، آبگرمو ، مژگو ، کباب ، نان مهیاوه و ...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...