رفتن به مطلب

گفت‌وگو با برنده جايزه «دانشمند جوان برجسته جهان» در علوم زمين "دکتر کاوه مدنی"


ارسال های توصیه شده

تلفيق رفتارهاي انساني و علوم آب، دليل انتخابم بود

[h=1]گفت‌وگو با برنده جايزه «دانشمند جوان برجسته جهان» در علوم زمين[/h]

اتحاديه اروپايي علوم زمين (EGU)، دكتر كاوه مدني، دانشيار و استاد مديريت آب و محيط‌زيست امپريال كالج لندن را به عنوان يكي از چهار دانشمند جوان برجسته درعلوم زمين در سال ٢٠١٦ معرفي كرد.

زیست بوم: اتحاديه اروپايي علوم زمين (EGU)، دكتر كاوه مدني، دانشيار و استاد مديريت آب و محيط‌زيست امپريال كالج لندن را به عنوان يكي از چهار دانشمند جوان برجسته درعلوم زمين در سال ٢٠١٦ معرفي كرد.28185_462.jpg

 

 

اتحاديه اروپايي علوم زمين كه در سال ٢٠٠٢ با تلفيق انجمن ژئوفيزيك (فيزيك زمين) اروپا (EGS) و اتحاديه اروپايي علوم زمين (EUG) تشكيل شده، سالانه هشت جايزه اصلي به محققان برتر در شاخه‌هاي مختلف علوم زمين در سطح جهاني اهدا مي‌كند كه از ميان آنها چهار جايزه

«آرنه ريچتر» به چهار «دانشمند جوان برجسته» اهدا مي‌شود. جوايز اصلي اين مجموعه از سال ۱۹۸۳ تاكنون به ۱۳۶ دانشمند علوم زمين در نقاط مختلف جهان اهدا شده كه از اين ميان جايزه «دانشمند جوان برجسته» به ۴۶ محقق تعلق گرفته است. اين نخستين بار است كه يك ايراني موفق به دريافت يكي از جوايز اصلي اين اتحاديه مي‌شود. چهار جايزه اصلي اتحاديه علوم زمين اروپا براي دانشمندان جوان برجسته به محققاني اعطا مي‌شود كه توانسته‌اند به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دررشته‌هاي مختلف علوم زمين دست پيدا كنند.

 

 

اين اتحاديه، كاوه مدني را به دليل «سهم بنيادي در تلفيق نظريه بازي‌ها و روش‌هاي متفاوت تحليل تصميم‌گيري با سامانه‌هاي مرسوم مديريت منابع آب» كه منجر به ايجاد نگرشي جديد به مدل‌هاي مديريت منابع آب شده به عنوان يكي از چهار دانشمند برجسته جوان انتخاب كرده است.

 

 

كاوه مدني، ‌در خصوص اين انتخاب به «اعتماد» گفت: با ايميلي از انتخاب شدنم توسط اتحاديه به اين عنوان آگاه شدم. روال بر اين اساس بود كه يك گروه هشت‌نفره از امريكا، ‌سوئد، ‌فنلاند و ايتاليا من را براي گرفتن اين عنوان پيشنهاد كرده بودند و اساس انتخاب آنها بر‌اساس نامه‌اي بود كه در آن بيشتر به نظريه بازي‌ها در مديريت منابع آب اشاره شده بود. اين پيشنهاد در كميته‌هاي مختلف بررسي شد و در نهايت با بررسي رزومه من، ‌تصميم بر اعطاي عنوان شد. جايزه در آوريل ٢٠١٦ در وين داده مي‌شود تنها اعلامش در ٢٠١٥ بوده است. او در خصوص نظريه بازي‌ها و منابع آب گفت: در اين نظريه، ‌رفتار ذي‌نفعان و ذي‌مدخلان را در مديريت منابع آب برآورد مي‌كنيم. هميشه ما مدل‌سازي مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم در اين مدل‌هاي‌مان بهترين راه‌حل را براي مجموعه‌اي پيدا كنيم. مثلا مي‌گوييم براي حل بحران آب ايران، بايد كشاورزي را تعطيل كنيم. فكر نمي‌كنيم تكليف كشاورز چه مي‌شود. ‌كاري كه من در اين مدل كردم، اين است كه فاكتور رفتارهاي انساني را در اين مدل‌ها تلفيق كردم ‌و با استفاده از نظريه بازي‌ها، انگيزه‌هاي شخصي افراد هم دخيل مي‌شود. وقتي همه اين مجموعه را بفهميم، مي‌توانيم قانون‌سازي كنيم و سياستي پياده كنيم كه موثر باشد، در غير اين‌صورت كارهايي كه مي‌كنيم دانشگاهي مي‌ماند و استفاده ديگري ندارند. براي عملي كردن مدل‌هاي منابع آب‌مان، ‌بايد رفتار انسان‌ها را بهتر بفهميم، با گنجاندن اين رفتارها در مدل‌هاي‌مان، بهتر به نتيجه مي‌رسيم. جالب اين است كه وقتي نتيجه مدل خودم را كنار نتيجه باقي مدل‌هاي قديمي گذاشتم، ‌نتايج كاملا متفاوت بودند و نشان مي‌دهد محاسبات ما هيچ‌وقت اجرايي نيستند. فرقي وجود دارد بين چيزي كه بهينه است با چيزي كه اجرايي است. انگيزه‌هاي مردم و ذي‌نفعان در بحث آب، ‌متفاوت است. در واقع خردجمعي تصميم‌گيرنده نيست. خرد فردي است كه تصميم مي‌گيرد. به خاطر همين است اختلافات بر سر منابع آب وجود دارد، ‌اختلافات در استان‌ها، ‌خشك شدن اروميه همه اينها ناشي از اين است كه نمي‌توان بين خرد جمعي و فردي، ‌بين منفعت جمعي و فردي تعادل و توازن ايجاد كرد. هركسي به فكر خويش است.

 

 

اين دانشمند جوان، ‌با اشاره به برنامه‌ها و طرح‌هايي كه در خصوص منابع آبي ايران داشته و دارد، گفت: ‌در خصوص اعطاي اين جايزه بايد بگويم بخت يارم بوده كه اين اتفاق برايم افتاده. ايراني‌هاي ديگري هستند كه در حوزه دانش آب و علوم زمين، افراد مطرح‌تري هستند. اميدوارم با كمك اينها به مشكلات منابع آب ايران كمك كنيم و از سوي ايران هم حمايت‌هاي لازم از اين افراد صورت گيرد. من با همكاري دانشجويانم در ايران، كارهاي خوبي در خصوص حوضه‌هاي آبي ايران كرديم. خصوصا در مناقشات درياي خزر و منابع آبي بين حوضه‌اي مثل قزل اوزن. در حال حاضر در خصوص مناقشات هيرمند در افغانستان داريم كار مي‌كنيم. در مناقشات آب و ديپلماسي آب، كار زياد هست كه يك كتاب هم در مورد ديپلماسي آب داريم مي‌نويسيم. در شاخه‌هاي ديگر مثل تغيير اقليم، مديريت منابع آب يا سيستم‌هاي پيچيده آب، انرژي، محيط‌زيست و انسان جاي كار خيلي زياد است. دغدغه من اين است كه راجع به مشكلات منابع آب ايران خيلي صحبت مي‌كنيم، خيلي عجله هم داريم براي حل مشكل، بدون اينكه بدانيم ريشه مشكلات چيست.28184_908.jpg

 

 

او همچنين يكي از مشكلات مديريتي منابع آب را نداشتن درك از كليات موضوع و همه‌جانبه ديدن قضيه دانست و گفت: ‌يكي از دلايل حل نشدن مشكلات در اين حوزه اين است كه راه‌حل كوچكي كه من ارايه مي‌دهم ممكن است كافي نباشد و در جاهاي ديگر سيستم ايجاد مشكل كند، تا وقتي كليات را درك نكنيم، از اينجا بنشينيم و فتوا صادر كنيم كه جلوي برداشت آب زيرزميني را بگيريد و كشاورزي را تعطيل كنيد، جز اين نخواهد شد. اينها در تئوري ساده است، اما در اجرا خيلي پيچيده است. دست مدير يا كشاورز براي اجرايي كردن مسائلي كه به شكل حكم صادر مي‌شود، ‌خيلي بسته‌تر از اينهاست.

 

 

مقاله «نظريه بازي‌ها و منابع آب» مدني در سال ۲۰۱۰ در نشريه علمي آب‌شناسي (هيدرلوژي) منتشر شد. همچنين مقالات ديگري در نشرياتي چون نشريه علمي مديريت و برنامه‌ريزي آب در سال ۲۰۱۲ پيرامون مناقشات ناشي از انتقال آب در كاليفرنيا و مقاله ديگري در نشريه علمي اقتصاد بوم‌شناسي (اكولوژي) در ۲۰۱۳ در مورد اختلافات و مذاكرات بين‌المللي در مورد تغيير اقليم و نحوه كاهش گازهاي گلخانه‌اي منتشر شد. به گفته مدني، ‌مقاله مرتبط با گازهاي گلخانه‌اي، ‌در خصوص پاسخش به وزارت امورخارجه امريكا بود كه معتقد بودند امريكا نبايد گازهاي گلخانه‌اي‌اش را كم كند. او در اين خصوص گفت: اعتقاد من اين بود كه امريكا هم بايد مثل كشورهاي ديگر گازهاي گلخانه‌اي‌اش را كم كند. او مقاله‌اي با عنوان «مدل كردن مسوولانه مذاكرات جهاني تغيير اقليم. آيا مدل‌هاي ساده نظريه بازي‌ها مي‌توانند سياست‌هاي درستي را به ما پيشنهاد كنند» در اين خصوص نوشت كه در سال ٢٠١٣ منتشر شد.

 

 

مدني، ‌فارغ‌التحصيل مهندسي عمران آب از دانشگاه تبريز است كه كارشناسي ارشدش را در رشته مهندسي منابع آب از دانشگاه لوند سوئد كسب كرده است. او همچنين در رشته مهندسي عمران و محيط‌زيست با تخصص مهندسي مديريت منابع آب در دانشگاه كاليفرنيا در ديويس موفق به اخذ دكترا شد و فوق دكترايش را هم در رشته اقتصاد و سياست محيط‌زيست در دانشگاه كاليفرنيا در ريورسايد گرفته است. مدني در حال حاضر دانشيار دانشگاه امپريال كالج لندن است و استاد مديريت آب و محيط‌زيست در مركز سياست‌هاي محيط‌زيست. پيش از دانشگاه امپريال كالج لندن، ‌در سال‌هاي ٢٠١١ تا ٢٠١٣ در دانشگاه فلوريداي مركزي، استاد مهندسي عمران و محيط‌زيست بود. او همچنين در سال ٢٠١٢، به عنوان چهره نوين عمران شناخته شد.

 

 

مدني همچنين در شوراي سردبيري نشريه مديريت و برنامه‌ريزي منابع آب انجمن مهندسين عمران امريكا و نشريه شهرها و جامعه پايدار هم فعاليت مي‌كند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...