رفتن به مطلب

چرا سازمان غذا و دارو گفت نوشیدنی Redbull غیر شرعی است؟


ارسال های توصیه شده

redbull2.jpg

سایت تابناک و باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته یعنی ۹ آبان، خبری را بدین شرح منتشر کردند: «سازمان غذا و دارو، ردبول را نوشیدنی غیربهداشتی و غیرشرعی اعلام کرد.» دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور در یک مصاحبه خبری تلویزیونی با باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد که : «این نوشیدنی (ردبول) موردتایید سازمان غذا و دارو نیست و اگر هم در جایی باشد، یک کالای قاچاق محسوب می‌شود یعنی به هیچ عنوان مجوز ندارد.» رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که اگر این محصول غیرشرعی است پس چرا به راحتی در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، گفت: «صدها هزار مغازه خواروبارفروشی در کشور است و بالطبع امکان بازرسی روزانه آنها وجود ندارد اما این روش جدید که ما در حال اعمال آن هستیم، شرایطی را برای مردم فراهم خواهد کرد که بتوانند یک فرآورده مجاز را از یک فرآورده غیرمجاز تشخیص دهند.» این مقام مسوول همچنین ابراز امیدواری کرد که به تدریج همه کالاهایی که با مجوز سازمان غذا و دارو وارد یا در کشور تولید می‌شوند، بتوانند کدینگ جدید را اعمال کنند. ولی چرا می‌گویند این نوشیدنی غیر شرعی است؟

 

 

تائورین، ترکیب شیمیایی مساله‌ساز

 

 

اگر لیست ترکیبات ردبول را از نظر بگذرانید، حتماً می‌توانید به راحتی نام یک اسید آلی موسوم به «تائورین» را پیدا کنید. در اینجا قصد داریم که شما را با این ترکیب شیمیایی مساله‌ساز بیشتر آشنا کنیم: علی‌ر‌غم اینکه برخی منابع از تائورین با عنوان یک نوع اسید آمینه (واحد تشکیل‌دهنده پروتئین‌) یاد می‌کنند اما نباید فراموش کرد که این ترکیب شیمیایی در اصل اسیدی است که حاوی یک گروه آمینه خاص می‌باشد. تائورین از منظر بیوشیمی یک اسید آمینه نیست بلکه ترکیبی شامل آمینه و یک گروه کربوکسیل (دسته‌ای از ترکیبهای آلی) است. این ترکیب شیمیایی از یک طرف به شکل گسترده‌ای در بافت‌های حیوانی یافت می‌شود و از طرف دیگر جزء اصلی و سازنده همان مایع قلیایی موسوم به زردآب یا صفرا است که توسط سلول‌های کبد بیشتر مهره‌داران برای هضم چربی ترشح می‌شود و pH بین ۷٫۶ الی ۸٫۶ دارد. تائورین طبیعی ضمناً در روده بزرگ هم یافت می‌شود و برآورد شده که بیشتر از ۰٫۱ درصد کل وزن بدن انسان از این ماده تشکیل شده است. تائورین به صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود. این ترکیب برای نخستین‌بار توسط دو دانشمند به نامهای فردریش تیدمن (Friedrich Tiedemann) و لئوپلد گملین (Leopold Gmelin) در سال ۱۸۲۷ میلادی ایزوله و شناسایی شد.

redbull3.jpg

تائورین یک اسید آلی است که در بدن حیوان و انسان وجود دارد. تائورین در نوشیدنی‌های ردبول هم استفاده می‌شود

منشاء تائورین از کجاست؟

 

 

تائورین در گوشت، ماهی و در عین حال بافت‌های انسانی، روده بزرگ و شیر انسان یافت می‌شود. برخی ادعاها درباره اینکه مصرف تائورین همراه با کافئین می‌تواند عملکرد ذهنی را افزایش دهد یا اینکه این ترکیب به تنهایی می‌تواند باعث بهبود عملکرد فیزیکی بدن شود، کماکان مورد تردید است چنانچه شواهد مستندی هم در این زمینه ارائه نشده است. یکی از مناقشات اصلی درباره این ترکیب از آن‌جا نشات می‌گیرد که تائورین در اسپرم گاو نر و خون هم یافت می‌شود و از آنجا که اتفاقاً شرکت ردبول «در زبان فارسی به معنای گاو نر» هم بدین‌ نام خوانده شده لذا شبهات بسیار در این زمینه وجود دارد. یکی دیگر از عوارض سوء مصرف این فرآورده به دلیل حضور کافئین زیاد در آن است. شواهد نشان می‌دهد که کافئین زیاد منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود و در عین حال بر سیستم عصبی و خواب انسان نیز تاثیر منفی دارد.

 

 

مناقشات در سطح بین‌المللی هم ادامه دارد

 

 

شرکت ردبول در وبسایت رسمی خود مدعی شده که منشاء تائورین مورد استفاده این شرکت مصنوعی است و به صورت آزمایشگاهی تهیه می‌شود اما بررسی بیشتر نشان می‌دهد که کشورهایی نظیر سوئد، فرانسه، دانمارک، نروژ، یونان و حتی کانادا در زمینه مصرف این محصول ظاهراً با تردیدهای جدی مواجه شده‌اند. خبرگزاری (abc) در گزارشی اعلام کرده که شرکت ردبول سال ۲۰۱۴ قریب ۱ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشته است. اگر به آمارهای گذشته رجوع کنید، خواهید دید که این شرکت مرز فروش خود را از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ تاکنون به رقمی بیشتر از ۲ برابر ارتقاء داده. بررسی مرگ مشکوک سه نفر در کشور سوئد که با مصرف این نوشیدنی انرژی‌زا (ردبول) در ارتباط بود ظاهراً هنوز به نتیجه قطعی نرسیده منتهی همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر کشورهایی نظیر فرانسه، دانمارک و نروژ رویکرد متفاوتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته‌اند و این فرآورده را تنها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسانند. از طرف دیگر آژانس بررسی کیفیت غذای کشور کانادا نیز بررسی‌های جداگانه‌ای را بر روی این محصول آغاز کرده که نتیجه آن نیز هنوز اعلام نشده است.

 

 

از این‌جا می‌توانید فیلم مصاحبه با رئیس سازمان غذا و دارو در این رابطه را ببینید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع : mag.digikala.com

لینک به دیدگاه
مهشید رازدار مهمان
البته من یک فیلمی دیدم که ظاهرا در ترکیبات این نوشیدنی از اسپرم گاو هم استفاده میشه

 

منم شنیده بودم. منتهی صحت نداره...

لینک به دیدگاه
منکه خوشم نمیاد همچین چیزی بنوشم تورو نمیدونم:ws3:

منطورم نوشیدن نیست .نمی دونم چیجوری بگم. تا جایی که می دونم ورزشکارا قدیم مخصوصا بدنسازان ازاسپرم گاواستفاده می کردندولی الان اینو بابا بافزودنی مصرف می کنند اصلاولش کن اینقدرکفتیم حالم یجوری شد.:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

ممم.

شخصا معتقدم خوردنی هامون باید ارگانیک باشه. اما خوب، نمیشه دیگه. یعنی اصولا تو ایران شدنی نیست حداقل.

 

اما دلایل می تونه زیاد باشه.

ممکن ه مشکل بهداشتی داشته.

ممکن ه یکی ی چولی خواسته بهش ندادن.

و غیره.

 

خیلی بده ک ما نمی تونیم ب دولتمون اعتماد کنیم.

البته من گونه ای از انواع یک دولت گریز، هستم اما دولت هم مث دین، وحود برای نسل بشر الزامی ه.

لینک به دیدگاه

وقتی به این راحتی شرکت داخلی خودمون (دماوند) کنار میزنند دیگه محصولات شرکت های خارجی جای خود داره

 

به نظرم فقط نمیتونه از نظر شرعی یا بهداشتی مشکل داشته باشه ...

 

اگه مشکل فقط تائورین باشه اکثرا نوشیدنی های انرژی زا این ترکیب دارند از جمله : Hype

 

لینک به دیدگاه
وقتی به این راحتی شرکت داخلی خودمون (دماوند) کنار میزنند دیگه محصولات شرکت های خارجی جای خود داره

 

به نظرم فقط نمیتونه از نظر شرعی یا بهداشتی مشکل داشته باشه ...

 

اگه مشکل فقط تائورین باشه اکثرا نوشیدنی های انرژی زا این ترکیب دارند از جمله : Hype

 

سلام ، درست به نطرمنهم این قضایا بودارهست !

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

این نوشیدنی هایی که انرژی زا هستن به علت داشتن اسپرم گاوه..

اسپرم خاصیتش داشتن فروکتوز و گلوکز و ویتامین c که با عث انرژی کاذبه..

فکر کنیم بد نیست.. تمام خلقت خداوند بدونه خاصیت نیست..

منتهی چون میشنویم که حلال این نوع نوشیدنی ها چیه.. کم میاریم..

مثل اب پاچه یا اب پای مرغ.. چندشه ولی خاصیت داره..

به این فکر نکنیم.. این نوشیدنی چی داره به این فکر کنیم.. که نوشیدنیهایی گازدار از ریشه ضرر دارن.. مثل نوشابه و غیره هرچیز غیرعادی ضرر داره..

وگرنه ماهیت حلالیت و غیر حلالیت نیست:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...