رفتن به مطلب

دعوت " آرامـــش " به زندگی پرتنش امروزی


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران علوم پزشکي مي گويند درصد قابل توجهي از بيماري هاي جسمي افراد ناشي از تنش هاي رواني آن ها در زندگي روزانه شان است.

 

 

 

 

 

 

 

جالب تر اين که روان شناسان هم معتقدند درصد قابل توجهي از سلامت انسان، وابسته به سلامت انديشه، روان و احساس آرامش او در زندگي است. اين که توقع داشته باشيم، انسان در زندگي اش هيچ مشکلي نداشته باشد، خنده دار به نظر مي آيد اما اين که آرامش را به زندگي مان دعوت کنيم از لحاظ روان شناسي حتي در بدترين شرايط، امکان پذير است.

اين که چگونه در زندگي امروزي به آرامش برسيم، موضوعي است که تلاش کرديم در گفت و گو با عليرضا عبدي، کارشناس ارشد روان شناسي به آن پاسخ دهيم که در ادامه مطلب مي آيد.

 

 

با خداي خود راز و نياز کنيد

 

اگر به مشاهده و بررسي افکار ناخودآگاهتان بپردازيد، مي توانيد ديدگاهي که همواره آرامش را از زندگي تان بيرون مي کند، اصلاح کنيد. وسوسه هاي دنيايي، انسان را زمين گير مي کند و نمي گذارد لحظه اي آرامش را تجربه کند اما راز و نياز با خداوند و به خصوص دعا کردن به شما قدرت مي دهد تا در برابر اين وسوسه ها مقاومت و آرامش واقعي را درک کنيد.

 

 

به زندگي يک جور ديگر نگاه کنيد!

 

يک قدم موثر براي رسيدن به آرامش، تغيير شيوه تفکر و طرز فکرتان است. البته ايجاد چنين تغييري در عمل بسيار سخت تر از آن چيزي است که گفته مي شود ولي مسلما ممکن است و مي توان اين تغيير را در زندگي ايجاد کرد؛ براي نمونه خوب است به خودتان يادآوري کنيد زندگي هيچ وقت کامل و عالي نيست. پس شرايط زندگي را همان طور که هست بپذيريد و پيش برويد. هر وقت مانعي سر راهتان قرار گرفت و شما را از ادامه راه بازداشت، با خودتان بگوييد همه افراد در زندگي شان با مشکلات متعددي روبه رو مي شوند و شما تنها نيستيد.

 

 

خودتان را با شرايط هماهنگ کنيد

 

تنها چيزي که با اطمينان مي توان در مورد زندگي گفت، اين است که هيچ اتفاق و شرايطي براي هميشه باقي نمي ماند و همه چيز در طول زندگي در حال تغيير است. پس شما هم منتظر تغيير باشيد و در اتفاقات ناخوشايند زندگي باقي نمانيد. بعضي شرايط و اتفاقات مي تواند بسيار تلخ و آزاردهنده باشد اما نبايد با آن احساسات به زندگي ادامه دهيد. وقتي ناراحت هستيد، ناراحتي تان را نشان دهيد و هرطور که دوست داريد، سوگواري کنيد اما اجازه ندهيد اين وضع براي مدتي طولاني ادامه پيدا کند. پذيرش شرايط موجود يکي از بهترين شيوه ها براي کاهش درد و غصه است و مي تواند به بهبود شرايط کمک کند.

 

 

به زمان حال فکر کنيد

 

فکر کردن درباره اتفاقات گذشته يا آينده فقط کاري بي دليل و خسته کننده است که زمان را از شما مي گيرد و آرامش را از زندگي تان فراري مي دهد. به جاي اين کار در حال زندگي کنيد و فقط به آنچه که هم اکنون در زندگي شما وجود دارد، بينديشيد. در اين ميان بايد افکار منفي را تشخيص دهيد و افکار مثبت را جايگزين آن کنيد؛ براي مثال زماني که ساعتتان زنگ مي زند و مجبوريد از خواب بيدار شويد، به جاي اين که با ناله و ناراحتي از اين وضع شکايت کنيد به اين موضوع فکر کنيد که در يک روز تازه، چه کارهاي جديدي قرار است انجام شود و چقدر در زندگي تان پيشرفت خواهيد کرد. شايد اين حرف ها را بارها شنيده باشيد؛ اما يک بار اعتماد کنيد و موقعيت هاي مختلف زندگي را همان طور که هست، بپذيريد تا نتيجه کار را ببينيد.

 

 

مدام خودتان يا ديگران را قضاوت نکنيد

 

هر فردي ممکن است اشتباه کند و براي همين افرادي که خيلي ايراد مي گيرند و به فکر پيدا کردن نقاط ضعف خودشان يا ديگران هستند، بيشتر به شکايت و گله کردن روي مي آورند. لغاتي مانند بهتر بود، بايد، نبايد و ... را از دايره واژگانتان حذف کنيد و تا جايي که مي توانيد آن ها را به کار نبريد.

 

 

چند نکته مهم براي دعوت آرامش به زندگي

 

چند نکته مهم اما ساده وجود دارد که با توجه به آن ها مي توانيد به استقبال يک زندگي ساده و دوست داشتني برويد و در آن آرامش را احساس کنيد.

*اگر خانه تان شلوغ و نامنظم باشد، ذهنتان هم همين طور خواهد بود بدون اين که متوجه شويد.

*صبح هاي پر از آرامش و بدون عجله، گنجينه اي است که بايد آن را هميشه حفظ کنيد. مي توانيد صبح ها کمي زود از خواب بلند شويد تا براي خواندن، نوشتن و انديشيدن وقت کافي داشته باشيد.

*بعضي مواقع رها شدن از تلويزيون و تبليغ هاي آن بهترين کار است. درآن صورت با ديدن آگهي هاي متفرقه مدام تشويق به خريد اجناس گوناگون نمي شويد.

*اگر زندگي تان را پر از موضوعاتي کرده ايد که حواس تان را دائم پرت مي کند، احتمالا به اين دليل است که از زندگي بدون اينترنت، شبکه هاي اجتماعي، اخبار، تلويزيون و بازي هاي رايانه اي مي ترسيد.استفاده از اين فناوري ها را به حداقل برسانيد، خواهيد ديد زندگي چقدر لذت بخش است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...