رفتن به مطلب

تبریز پایتخت فرش جهان شد


ارسال های توصیه شده

روز گذشته در مراسم « شهر جهانی بافت فرش» در تبریز، این شهر به عنوان یکی از 11 شهر جهانی صنایع دستی در دنیا معرفی شد. رییس سازمان میراث فرهنگی در این مراسم ابراز امیدواری کرد که موزه فرش تبریز حداکثر تا هفته دولت سال آینده راه‌اندازی شود.

 

 

 

شامگاه سه شنبه ۱۴ مهر مراسم معرفی تبریز به عنوان ‍ « شهر جهانی بافت فرش» با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، استاندار آذربایجان شرقی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.

 

مسعود سلطانی فر در مراسم اعطای لوح " تبریز، شهرجهانی بافت فرش " گفت: فرش ایران و به ویژه تبریز یکی از برندهای صاحب نام در دنیاست شاید فرش‌های زیادی در دنیا وجود داشته باشد اما هیچ فرشی از لحاظ بافت و رنگ و طرح و کیفیت مانند فرش تبریز نمی‌شود.

 

وی ضمن تسلیت فاجعه منا افزود: تنها 11 شهر در کل دنیا به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی معرفی شدند و ما برای معرفی هنر _صنعت فرش تبریز از امتیازات ویژه استفاده کردیم و نخواستیم این رایزنی را به سال‌های بعد بسپاریم.

 

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این نکته که انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش برجهانی شدن چهره تبریز تاثیرگذار خواهد بود افزود: اما این انتخاب بار مسئولیت این شهر را افزایش می‌دهد و باید با تامین زیر ساخت‌ها و همبستگی ارگان‌ها و مردم تبریز و ایران پادشاهی شهر جهان را داشته باشد.همچنین توسعه این هنر می‌تواند تبریز را به مقاصد بزرگ گردشگران تبدیل کند.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی در خاتمه صحبت‌های خود درخواست کرد تا هر سال ۱۴ مهر ماه به عنوان روز ملی ثبت جهانی شهر تبریز گرامی داشته شود؛ و اظهار داشت: تمام سعی خود را به کار خواهیم گرفت تا با تامین و تخصیص اعتبار لازم 14 مهر سال آینده شاهد افتتاح موزه فرش تبریز باشیم

 

رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی دیگر سخنران این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود گفت: با ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش این شهر در مسیر جهانی شدن قرار می‌گیرد و با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز می‌تواند فرش جهان را مدیریت کند.

 

غدا حجاوی، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی افزود: این شهر پس از این راهی طولانی و سخت در پیش دارد و برای رسیدن به آرمان‌های شهر جهانی فرش باید همه همدل شوند و این هنر بدون حمایت‌های مسئولان، فعالان فرش و سازمان‌های جهانی نمی‌تواند موفق شود.

 

وی با اشاره به بازاریابی مدرن به عنوان یکی از نیازهای اساسی فرش تبریز دیگر نیازهای شهر در این زمینه را چنین برشمرد: تقویت توانمندی‌های موجود محلی، توسعه دانش فنی و مهارت‌های ویژه در زمینه ملی و بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری و مشارکت بین همه کشورهای جهان از طریق کمک‌هایی که شورای جهانی صنایع دستی اعمال خواهد کرد و حمایت‌های بخش دولتی و محلی و همچنین فعالان محلی حوزه فرش از جمله نیازهای تبریز برای حفظ مدیریت جهانی فرش دستبافت است.

 

استاندار آذربایجان شرقی در مراسم معرفی تبریز به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» با تقدیر از تک تک کسانی که با اتحاد و همدلی و همراهی مقدمات برگزاری این مراسم شکوهمند را فراهم کردند گفت: امروز آغاز یک تحول بزرگ در حوزه فرش استان است. وی اظهار امیدواری کرد تا کسب این عنوان زمینه ساز رشد و پیشرفت و شکوفایی استان در دولت تدبیر و امید باشد و فردایی بهتر برای فعالان عرصه فرشرا شاهد باشیم.

 

در ادامه مراسم حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران با ابراز خرسندی از رخدادهای خوب در حوزه فرش کشور نظیر انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش از سوی شورای جهانی صنایع دستی و ثبت شهر هریس به عنوان برند دستبافته‌های روستایی توسط سازمان جهانی مالکیت فکری گفت: در سالهای 90 تا 92 به واسطه تحریمها شاهد روند نزولی صادرات فرش بودیم. امیدورام با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های صادرات فرش به آمریکا موجبات رونق اقتصادی فرش و توسعه صادرات فراهم شود.

 

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، کسب عنوان جهانی شهر بافت فرش توسط شهر تبریز را یک افتخار بزرگ برای کل کشور دانست و تصریح کرد: شهر جهانی بودن را نه یک رزومه برای مدیران اجرایی بلکه آغاز یک تعهد برای آنها و یک مسئولیت خطیر برای هنرمندان و شهروندان خواهد بود.

 

وی با گوشزد کردن نظارتهای سالیانه در نظر گرفته شده از سوی سازمان در جهت حفظ این عنوان جهانی یادآور شد: این انتخاب همان طور که دادنی است پس گرفتنی هم هست.

 

در مراسم روز گذشته از مشابه فرش دستباف موزه 'چلسی' بافته شده در سال 1319 ،توسط خانواده جمشیدی جهت اهدا به موزه فرش تبریز رونمایی شد و اعتبارنامه شهر جهانی بافت شهر تبریز به وزارت صنعت، معدن و تجارت، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تبریز اهدا شد. بازدید از کارگاه‌های تولیدی و دانشگاه هنر اسلامی و برپایی نمایشگاه‌هایی برای معرفی فرهنگ و هنر آذربایجان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...