رفتن به مطلب

9 عادت روزانه که زندگیتان را تغییر می‌دهد


ارسال های توصیه شده

داشتن هدف‌های بزرگ در زندگی وجدآور، هیجان انگیز... و تا حدی هم به کلی ترسناک است. از طرفی هم اگر به بعضی کارهای روزانه عادت و بخش خاصی از زندگیتان را بدون فکر کردن هدایت کنید، شالوده‌ی محکمی می‌سازید که به شما جرئت بیشتری می‌دهد. جاناتان فیلدز نویسنده‌ی کتاب "عدم قطعیت" این عادت‌ها را "لنگرهای اطمینان" می‌نامد. مهم نیست چقدر خطر کنید این عادت‌ها به زندگی روزانه‌تان حس اعتماد می‌دهند، همیشه در کنارتان هستند و می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.

چگونه عادت‌های روزانه‌ را در خودمان پرورش دهیم.

 

 

هر چند وسوسه می‌شوید بیش از یک عادت روزانه را در یک زمان تغییر دهید و فکر می‌کنید اینگونه سریع تر به اهداف خود می‌رسید، اما درست عکس این قضیه صادق است. ضعف در یک عادت بر عادت‌هایی که در آن‌ها موفقیت خوبی دارید اثر دومینو می‌گذارد مثل وقتی که در دومینو اگر یک مهره‌ی ساختار برداشته شود همه‌ی آن ساختار فرو می‌ریزد. عادت‌هایی که سرهم‌بندی کرده‌اید مثل خانه‌ای که روی آب ساخته باشند سرنگون خواهد شد و آنقدر دلسرد می‌شوید که دوباره روی پای خود ایستادن برایتان بسیار سخت خواهد بود. در ادامه شما را با روند عادت سازی که برای من جواب بسیار مفید بوده آشنا می‌کنم:

 

• تمرکز بر ایجاد یک عادت در هر ماه.

 

• به خودتان ضرب العجل ندهید: برخی از عادت‌های روزانه راحت تر ایجاد می‌شوند و برخی سخت‌تر؛ تا زمانی که برای ایجاد عادتی تلاش می‌کنید هیچ مهم نیست چه مدت طول می کشد تا عادتی ساخته شود، مهم این است که دست بردار نباشید.

 

• کاملا متعهد باشید و عقب نشینی نکنید.

 

• اگر افتان و خیزان پیش می‌روید با خود مدارا کنید. به جای اینکه از دست خودتان عصبانی شوید به این افت و خیزها به چشم تجربه‌ی یادگیری نگاه کنید و از آن‌ها بیاموزید. علت لغزش‌هایتان را کشف کنید، با هر گونه عوامل خارجی که بر شما اثر می‌گذارد و باعث می‌شود دچار مشکل شوید دست و چنجه نرم کنید و تلاش را از سر بگیرید.

 

• هرگاه –بعد از یک هفته، یک ماه، شش ماه، یا غیره- به نقطه‌ی عطفی در برنامه‌ی خود رسیدید و تغییر چشمگیری مشاهده کردید، به نوعی به خودتان پاداش بدهید. چگونه‌ پاداش دادن کاملا در اختیار خودتان است.

وقتی طوری به کاری عادت کرده باشید که بدون فکر کردن آن را انجام بدهید وقت آن است که سراغ عادت بعدی بروید و آن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود جای بدهید.

و اما می‌رسیم به عادت‌های روزانه‌ای که موجب تفاوتی چشمگیر در شیوه‌ی زندگیتان می‌شوند و به شما کمک می‌کنند به اهدافتان برسید:

 

1. تجسم

 

به یاد دارم چقدر برایم سخت بود بخوابم مگر اینکه چشمانم را می‌بستم و تجسم می‌کردم که دوست دارم فردا چگونه پیش برود. به جای اینکه ذهنم سرگردان باشد و از موضوعی به موضوع دیگر بپرد، و در نهایت هم بر آنچه "ممکن است" بد پیش برود تمرکز کنم، شروع کردم بر آنچه می‌دانستم "خوب پیش می‌رود" تمرکز کنم. اگر علاوه برلیست کردن کارهایی که روز بعد باید آنها را انجام دهید، در ذهنتان خود را در حال انجام آن‌ها تجسم کنید، این فرایند عادی برنامه ریزی به سادگی بلاتکلیفی را از سر راهتان بر می‌دارد (و روز بعد به مراتب راحت‌تر ولذت بخش‌تر پیش می رود!).

 

2. تعریف اولویت های روزانه

 

یکی از دلایل بزرگ اینکه در راه رسیدن به اهداف خود قرار ندارید به احتمال زیاد این است که چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای‌تان، افکار و مسائل زیادی ذهن شما را به خود مشغول کرده است. این احتمال وجود دارد که تلاش می‌کنید کارهای زیادی را هم زمان با هم انجام دهید هرچند در فرصت شما نمی‌گنجد. از خود بپرسید: اهداف نهایی من چه هستند؟ و هنگامی که آنها را برای خودتان تعریف کردید، خود را از هر چیزی که به مقصد غایی شما منتهی نمی‌شود رها کنید.

به یاد داشته باشید پس از رسیدن به آنچه برایتان بیشترین اهمیت را دارد، بعدها همیشه وقت هست و می توانید به این دسته کارهای ثانویه و کم اهمیت‌تر برگردید.

 

3. زودتر از خواب بیدار شوید

 

من در حال حاضر همه کارهای مهمم را قبل از اینکه حتی دیگران بیدار شوند انجام می‌دهم. تفاوتی که این عادت در زندگیم ایجاد کرده را باور نمی کنید! هیچ احساسی بهتر از این نیست که بدانید فرقی نمی‌کند در ادامه‌ی روز چه اتفاقی بیافتد، چون شما آنچه را برنامه ریزی کرده بودید با موفقیت انجام داده‌اید. هر چقدر هم مزاحمت و حواس پرتی پیش بیاید شما مسلح و آماده خواهید بود!

 

4. ایجاد برنامه‌ی تکراری صبحگاهی

 

از خواب بیدار شوید و قبل از اینکه روز خود را شروع کنید، هر روز کارهای مشابهی را با نظم یکسانی انجام دهید: یک لیوان آب بنوشید، ورزش کنید، کتابی بخوانید و یا هر کار دیگری که از آن لذت می‌برید اما معمولا وقتی برای آن ندارید.

آغاز کردن روز با آرامش به جای عجله برای شروع کارها نه تنها سطح استرس را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد بلکه تا انتهای روز چارچوب کنشگرانه‌ای به ذهن شما می‌دهد یعنی به جای اینکه ذهن شما منتظر رویدادهای پیش بینی نشده‌ای باشد که شما را به واکنش وا می‌دارد، احساس می‌کنید در موضع کنش قرار دارید. همین احساس کنترل نسبی روز شما را آرام می‌کند.

 

5. آب بنوشید

 

اگر اولین کاری که صبح بعد از بیدار شدن می‌کنید نوشیدن یک لیوان باشد، این آب کمک می کند از شر سمومی که در طول شب در بدن شما ذخیره شده است، خلاص شوید.همین یک لیوان آب دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و همچنین به شما کمک می‌کند هر چه زودتر سرشار از انرژی و آماده‌ی شروع روز جدید شوید.

 

6.تک کاره بودن خوب است؛ پس تک کاره باشید!

 

تنها 2% از جمعیت جهان می توانند همزمان چند مسئولیت را با موفقیت به پایان برسانند. بقیه‌ی ما فقط ژست چندکاره‌ها را به خود می‌گیریم و به جای هربار تمرکز کردن بر یک مسئولیت از کاری به کار دیگر می‌پریم در حالیکه ما ترتیبی هستیم یعنی باید کارها را پشت سر هم انجام بدهیم نه با هم. من برای از بین بردن این عادت هر بار یکی از آیتم‌های فهرست کارهایم را انتخاب، و لیست کارها را تا زمانیکه این کار را به پایان برسانم در کشو پنهان می‌کردم. شکستن این عادت عجب کار سختی است! اما هنگامی که موفق شوید این عادت را بشکنید احساس می‌کنید ذهن بازتری دارید، احساس بیقراری کمتری می‌کنید، و کیفیت کارتان به شدت افزایش می‌یابد. به یاد داشته باشید هیچ چیز ارزش آرامش را ندارد.

 

7. خانه تکانی کنید

 

آشفتگی بیرونی موجب آشفتگی ذهنی می‌شود. یک خانه تکانی حسابی کنید و خودتان را از شر هر چیزی که دیگر مورد استفاده نیست یا هیچ وقت مورد استفاده نبوده راحت کنید. پارسال بعد از آخرین خانه تکانی مفصل، انگار دزد به خانه‌مان زده بود! اینکه بدانید همه‌ی چیزهای دور و برتان را واقعا نیاز دارید و از آن‌ها استفاد می‌کنید بهترین حس دنیاست! تازه بهتر اینکه دیگر مجبور نیستید این همه وقت صرف تمیز کاری کنید!

 

8. برای خودتان حریم‌های آنلاین تعریف کنید

 

دنیای اینترنت، به روز کردن استاتوس و نگاه انداختن به پست‌ها و ویدئوهای دیگران زودتر و راحت‌تر از آن که فکرش را بکنید شما را درگیر خودش می‌کند. تا به خودتان بیایید نیمی از روز را آنلاین گذرانده اید و هیچ فعالیت مفیدی هم نداشته اید. این مسئله مخصوصا برای کسانی که شغلشان با اینترنت سر و کار دارد مشکل ساز است. یکی از بهترین عادت‌هایم این است که اولین کار روزانه‌ام چک کردن ایمیل و شبکه‌های اجتماعی نباشد. برای وظایف اینترنتی‌تان زمان‌های مشخصی در نظر بگیرید. ممکن است منتظر ایمیل‌های ضروری از سوی رییس یا همکارتان باشید در اینصورت اشکالی ندارد مرتب در زمان‌های مشخصی ایمیلتان را چک کنید، اما اگر ایمیلی نداشتید، پنجره را ببندید و برگردید سر کارهایتان.

 

9. ایجاد برنامه‌ی تکراری شامگاهی

 

برنامه‌ی تکراری شامگاهی به اندازه برنامه‌ی تکراری صبحگاهی اهمیت دارد، از این جهت که شما را برای خوابی راحت در دل شب آماده می‌کند. بهتر است برنامه‌ی شامگاهی‌تان آرامش بخش باشد و یک ساعت قبل از رفتن به بستر شروع شود. چنین برنامه‌ای به بدن شما یادآوری می‌کند که وقت به خواب رفتن است.

 

 

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری

 

منبع:راسخون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...