رفتن به مطلب

ابزار تصفیه و بازیافت فاضلاب برای آبیاری


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آب روز به روز کمیاب تر می شود. برای مقابله با این مشکل می توان فاضلاب را بازیافت کرد. این کار نیازمند ابزاری ارزان است که بهداشتی نیز باشد. پژوهشگران در تلاشند تا با آب بازیافتی از تأسیسات صنعتی، کشاورزی کنند و این کشاورزی بهداشتی باشد.

 

 

در آب و هوای خشک، آب شیرین بسیار با ارزش و در نتیجه تصفیه فاضلاب راه بسیار خوبی برای مقابله با کمبود آب است. اما کیفیت آب را هم باید کنترل کرد و در بیشتر موارد باید با بطریهای بزرگ نمونه های آب را با دقت برای آنالیز کامل شیمیایی به آزمایشگاه برد تا معلوم شود که استانداردهای بهداشتی را برآورده می کند. پژوهشگران اروپایی در آزمایشگاه موسوم به اینوواتر (InnoWater) ابزاری ساخته اند که کار آزمایش و کنترل آب را ساده تر می کند.

 

 

هله اسکیو از آزمایشگاه اینوواتر (InnoWater) می گوید: «باید اطمینان پیدا کنیم که آب قابل مصرف است و می شود آن را برای آبیاری به کار برد. میزان مواد آلی و قابل تغذیه در آن نباید از حد مجاز بیشتر باشد.»

 

 

دانشمندان این آزمایشگاه با مرکز پژوهشی مشترک کمیسیون اروپا موسوم به جی آر سی ابزاری ساخته اند که کار کنترل این آب را ساده تر می کند. به جای فرستادن آب بازیافتی به آزمایشگاه، آنها آب را با تلمبه از جعبه های قابل حمل می گذرانند. مواد شیمیایی به دام می افتند و برای آنالیز در آزمایشگاه حفظ می شوند.

 

 

جولیو ماریونی، شیمیدانی که در آزمایشگاه اینوواتر (InnoWater) کار می کند، می گوید: «یکی از مزیتهای این جعبه این است که می شود آن را در جاهای مختلف به کار برد: می توان در تأسیسات تصفیه آب از آن استفاده کرد و همین طور برای آبهای سطحی یا آب دریا.»

 

 

مرحله پس از نمونه گیری چیست؟ فیلترها را خیلی راحت تر از بطریهای شیشه ای می توان به آزمایشگاه تحویل داد. با بطریهای شیشه ای گاهی باید برای تشخیص مواد مختلف دهها لیتر نمونه آب برداشت.

 

 

جولیو ماریانی، تکنیسین از آزمایشگاه اینوواتر (InnoWater) می گوید: «مزیتهای استفاده از این فیلتر در مقایسه با روش های آنالیز معمول این است که بسیاری از مواد آلی روی یک فیلتر جذب می شوند. به این ترتیب کار آنالیز ساده تر و هزینه اش هم کمتر می شود. همچنین نمونه را بهتر می توان حفظ و نگهداری کرد.»

 

 

این وسیله نمونه برداری از آب، ساده و ارزان است و محققان آن را به رایگان در اختیار متخصصان دیگری قرار خواهند داد که در همین زمینه کار می کنند. این پژوهشگران می گویند این ابزار توجه خیلی ها را جلب کرده است.

 

 

برند گاؤلیک، مهندس شیمی از مرکز پژوهشی وابسته به کمیسیون اروپا می گوید: «همکارانمان معمولا از این که دستگاهی با این کارآمدی، قیمت بالایی ندارد شگفت زده می شوند. ابزار تجاری مشابه وجود دارد اما خیلی گران است. بنابراین وقتی ابزاری می بینند که خودتان می توانید بسازید و صد مرتبه ارزان تر است، خیلی تعجب می کنند. بخصوص وقتی همان میزان دقت در آشکارکردن مواد را دارد.»

 

 

euronews 2015

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...