رفتن به مطلب

هر آنچه بايد درباره يک جلسه مشاوره خوب بدانيد


ارسال های توصیه شده

مـــــشـــاوره کي، کجا، با کي؟! هر آنچه بايد درباره يک جلسه مشاوره خوب بدانيد

 

 

از قديم مي‌گفتند «در هر سري عقلي است» و هر عقلي از منظري به مسائل نگاه مي‌کند. اصطلاح «خرد جمعي» هم براي بسياري از ما آشناست. اين تعابير همه حکايت از اهميت موضوعي به نام همفکري و مشورت دارد. از آن جا که انسان به ويژه انسان امروز، پديده‌اي بسيار پيچيده است و در زندگي با انواع و اقسام مسائل ريز و درشت دست و پنجه نرم مي‌کند، نياز به مشورت براي اتخاذ تصميم درست روز به روز بيشتر خودش را نشان مي‌دهد. از تربيت يک الف بچه بگيريد تا ازدواج و انتخاب رشته، انتخاب شغل، شيوه رويارويي با مسائل مختلف، ارتباط با ديگران، غلبه بر ترس‌ها و استرس‌ها، ارتباط با همکار و رئيس، تعامل با خانواده همسر و .... قطعا موارد زيادي را مي‌توان به اين فهرست اضافه کرد.

-

با وجود دامنه گسترده‌اي از موضوعات، انجام يک مشاوره درست چه ويژگي‌هايي دارد؟ از چه زماني شروع مي‌شود؟ چه کسي صلاحيت ارائه مشاوره را دارد؟ براي چه موضوعاتي به چه کساني بايد مراجعه کرد و .... همه اين سوالات بهانه‌اي شد تا به امر خطير و حساس مشاوره بپردازيم و فکر مي‌کنيم با توجه به گسترش قابل توجه مراکز مشاوره در جامعه و توصيه‌هاي روزافزون براي بهره‌مندي از خدمات تخصصي اين مراکز بايد آگاهي‌هايمان را نسبت به آن‌ها بيشتر کنيم. به خصوص اين که مراجعه به مشاور غير از زمان زيادي که مي طلبد مستلزم هزينه زيادي هم هست لذا بايد بهينه و خوب از اين خدمات استفاده کنيم. پس با ما همراه باشيد...

 

-

در جلسه مشاوره چه مي گذرد؟

يک مشاور کارآمد و روان شناس متخصص در اولين جلسه مشاوره، هدف شما را از آغاز اين فرآيند مي پرسد و توضيحات لازم را درباره جلسات به شما مي دهد. او خودش را معرفي مي کند و سطح تحصيلي و تخصص اش را بيان مي کند، زمان و مدت جلسات را به شما اعلام و از ميزان هزينه ها آگاهتان مي کند و اين امر در واقع قراردادي نانوشته، اما معتبر و تعيين شده بين شما و وي خواهد بود. زمان استاندارد يک جلسه مشاوره 45 دقيقه است که البته در برخي موارد و معمولا با حضور درمانگران حرفه اي بسيار توانمند در مدت 30 دقيقه نيز انجام مي شود؛ در مواردي نيز به تشخيص مشاور تا يک ساعت مي تواند ادامه يابد.

-

کارهايي که نبايد انجام دهيد

براي هر موضوعي به هر مشاوري مراجعه نکنيد. متأسفانه يکي از مسائلي که در مراکز مشاوره کمتر به آن توجه مي‌شود اين است که افراد به اولين مشاوري که وقت خالي دارد، ارجاع داده مي‌شوند در صورتي که کار عقلاني‌تر آن است که هر مشاوري سعي کند در موضوعي که در آن تبحر بيشتري دارد، مراجع بپذيرد و مراجع نيز نسبت به حقوق خود حساس باشد و به مشاوري که در آن زمينه داراي تجربه و کارآمدي لازم است، مراجعه کند.

-

مقايسه نکنيد

در سال‌هاي گذشته 2 بانوي بسيار سالخورده را مي‌شناختم که وقتي از دکتر برمي‌گشتند ميزان داروهاي خود را با هم مقايسه مي‌کردند و اگر داروهاي يکي کمتر از ديگري بود؛ بنا را بر اين مي‌گذاشتند که دکتر خوبي نبوده است و گاهي فراتر از اين با بيان اين که اين قرصي که مي‌خورم خيلي خوب است آن را به ديگري تعارف مي‌کردند!

 

مشاوران و روان‌شناسان از رويکردهاي مختلفي استفاده مي‌کنند که شيوه کار آن‌ها را متفاوت مي‌کند؛ بنابراين فکر نکنيد مثلا اگر مشاوري به دوست يا آشناي‌تان تکليف داده است ولي مشاور شما اين کار را نکرده است، پس مشاورتان بي‌تجربه است.

 

قضاوت نکنيد.

جمله‌اي که بسياري از افراد بر زبان مي‌آورند اين است رفتم پيش مشاور پولي هم دادم هيچي نگفت فقط من حرف زدم! اين اتفاق بسيار رايج است. تا شما سخن نگوييد، تا مشاورتان در احوال، رفتار، احساسات و گفتار شما تأمل نکند، چطور به کشف درون شما بپردازد؟

شايد جلسات بسيار مداومي به همين وضع و منوال بگذرد و شما تنها گوينده جلسات مشاوره‌اي تان باشيد ولي مطمئن باشيد تمام اين مسائل در تيررس نگاه کارشناسانه مشاورتان قرار مي‌گيرد و از آن به نفع خودتان براي رسيدن به هدف استفاده مي‌شود.

 

عجله نکنيد.

گاهي موضوعات شخصيتي بسيار زمان‌بر هستند. کسي را مي‌شناختم که نزديک به 7 سال براي درمان وسواس شديدي که از کودکي او را رنج مي‌داد به مراکز مشاوره رفت و آمد کرد و البته سرانجام به نتيجه رسيد و از دست اين عذاب پرفشار رهايي يافت.

فرآيند روان‌شناختي به ويژه با رويکردهاي تحليلي بسيار زمان‌بر است ولي نتايج آن تمام خستگي سال‌هاي عمرتان را رفع مي‌کند. هر چيزي را براي ديگران تعريف نکنيد. اجازه دهيد جلسات مشاوره‌اي که ويژه شماست و کسي از آن خبر ندارد، بين شما و مشاورتان باقي بماند و از جزئيات و گفته‌هاي‌تان در آن جلسات براي ديگران سخن نگوييد. اين کار احترام به خودتان است.

 

از برون‌ريزي احساسات و هيجانات تان جلوگيري نکنيد. راحت باشيد. اگر نياز داريد گريه کنيد بدون خجالت اين کار را بکنيد و درباره آن با مشاورتان صحبت کنيد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...