رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

قسمت اول

مقدمه

سال 1984 سال پیدایش تلفن‌همراه در جهان بود که طی دو دهه اخیر استفاده از آن به سرعت رواج داشته است. بر اساس آمارهای به دست آمده در سال 1991میلادی تعداد خطوط تلفن‌همراه در دنیا 546میلیون خط بوده که در پایان سال 2006 به رقم یک‌میلیارد و 270میلیون خط رسیده است. گفته می‌شود که تا پایان سال 2010 این رقم از مرز 4میلیارد نیز خواهد گذشت .

استفاده از تلفن‌همراه و حتی قرار گرفتن در معرض امواج آنتن‌های تقویت‌کننده می‌تواند اثرات مخربی روی سلامت انسان داشته باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در یک پژوهش گسترده بین‌المللی که در اواخر سال جاری میلادی صورت گرفته است معلوم شد که استفاده طولانی مدت از تلفن همراه می‌تواند با بروز برخی از سرطانها ارتباط داشته باشد.

در این پژوهش 20 میلیون پوندی که طی یک دهه از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام گرفت، محققان دریافتند: کاربرانی که زیاد از تلفن همراه استفاده می‌کنند در سالهای پیری و سالخوردگی بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی قرار می‌گیرند.

نتایج این پژوهش اطمینان‌های مقامات را نسبت به بی خطر بودن این وسیله ارتباطاتی زیر سوال می‌برد. روزنامه تلگراف چاپ انگلیس ضمن اعلام این مطلب آورده است که در چندین پژوهش قبل نیز رابطه استفاده از تلفن‌های همراه به میزان زیاد به مدت 10 سال یا بیشتر با بروز تومورهای مغزی تایید شده است.

در تحقیق اینترفون انگلیس تاثیر تماس با تلفن همراه بر روی سه نوع تومور مغزی و یک تومور غدد بزاقی بررسی شد. این مطالعات به صورت بین‌المللی و در 13 کشور مختلف انجام گرفت.

. به علت گسترش استفاده از این دستگاه در میان عموم مردم صبحت‌های زیادی پیرامون امواج زیان‌بار تلفن‌همراه در جامعه مطرح شده است که عده‌ای اثر امواج زیان‌بار آن را بر بدن انسان تایید و عده‌ای دیگر آن را رد می‌کنند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به زیان‌های احتمالی امواج

پخش شده از تلفن‌همراه روی سلامتی انسان شناخت علمی این آسیب‌ها و مقابله با آن یک امر ضروری و حیاتی است.

 

مضرات تلفن‌همراه

 

مضرات تلفن‌همراه از زمانی مطرح شد که فردی در فلوریدای آمریکا در سال 1993 گرفتار تومور مغزی شده و از همسرش که دارای تلفن‌همراه بود شکایت کرد. با افزایش استفاده از تلفن‌همراه در میان مردم، از نوامبر سال 2002 گروهی از شرکت‌ها شروع به تحقیق و بررسی روی اثرات امواج رادیویی، تا 10برابر قوی‌تر از امواج رادیویی تلفن‌همراه روی سلول‌ها و ژن‌ها کردند. براساس گزارش‌های رسیده از این گروه، امواج رادیویی تلفن‌همراه هیچ اثر منفی روی سلول‌ها، ژن‌ها، DNA و ... بدن انسان ندارد. همچنین سازمان بهداشت‌جهانی (WHO) نیز با این گفته که امواج رادیویی تلفن‌همراه اثر مخربی بر سلامت انسان ندارد، موافقت کرده است. اما از آنجا که هنوز ادعاهایی بر خطر این امواج وجود دارد، این سازمان تحقیقات بیشتری را برای اطمینان به محققان پیشنهاد می‌کند.

 

لینک به دیدگاه
استفاده از کیف های مخصوص موبایل که از جنس نانو هست جلوی امواج رو می گیره.

 

سلام

منون از مطلبتون اگر مطلب دیگری هم داشتین از ارائه خوشحال میشم

لینک به دیدگاه

سایت کیف های موبایل نانو

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

موبایل بهترین محیط رشد انواع باکتری

در همین زمینه کسانی که با زیان‌های تلفن‌همراه موافق هستند، بر این باورند که باکتری و میکروب‌های موجود روی تلفن‌همراه از سنگ دستشویی هم بیشتر است و در حقیقت باکتری موجود روی گوشی تلفن‌همراه از هر شی آلوده دیگری در این رده بیشتر است. نکته جالب‌تر اینکه به علت افزایش دمای تلفن‌های همراه، در حین استفاده این گوشی‌ها تبدیل به محیط‌های مناسبی برای کشت و رشد باکتری‌های خطرناک می‌شوند. چون باکتری‌ها برای رشد به محلی گرم و تاریک نیازمندند و تمامی این امکانات را گوشی که در جیب قرار گرفته است، فراهم می‌سازد. براساس گفته‌های محققان میزان این گونه باکتری‌ها حتی از دستگیره در، صفحه کلید و حتی کف کفش افراد نیز بیشتر است.

 

اثرات تلفن‌همراه بر بدن

به اعتقاد بسیاری از محققان مهم‌ترین اثرات امواج منتشر شده از تلفن‌همراه ایجاد سرطان در افراد است به ویژه سرطان مغزی، البته انواع گوناگونی از سرطان‌ها در افرادی که در برابر پرتو این دستگاه قرار گرفته‌اند؛ مثل سرطان حلق، سینه، مری و... نیز گزارش شده است

افرادی که به میزان بیشتری از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند، دچار سردرد یا دردهایی در ناحیه آرواره، گردن، بازو و شانه‌ها می‌شوندعلاوه بر

آنکه گوشی تلفن‌همراه نیز مانند دیگر اشیا باکتری دارد، به علت محل نگهداری شرایط مناسب‌تری را برای ورود و ازدیاد آنها فراهم می‌سازد و نکته مهم دیگر این است که این وسیله با گوش و دهان‌ ما، یعنی دو راه قوی ارتباطی بدن، همواره در ارتباط است؛ البته یکی دیگر از اثرات منفی شایع تلفن‌همراه که می‌توان به آن اشاره کرد، تورم عصب شنوایی است که در نتیجه استفاده بیش از حد از این دستگاه در افراد به وجود می اید .

بیشتر اثرات تلفن‌همراه اثرات جانبی مثل سردرد، خستگی، گوش درد و... است که تمامی این اثرات روی افراد مختلف متفاوت است. اما در کل اینکه این اثرات موجب بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود یا خیر، هنوز در هیچ تحقیقاتی به اثبات نرسیده است

بسیاری از محققان معتقدند، امواج الکترو مغناطیسی تلفن‌همراه باعث سردرد، بالا رفتن فشار خون و به وجود آمدن این‌گونه اثرات در بدن انسان نمی‌شود. اما بعضی افراد در اثر استفاده از تلفن‌همراه دچار این‌گونه علائم می‌شوند. به گفته این محققان اینها کسانی هستند که خودشان انتظار دارند استفاده از تلفن‌همراه بتواند این علائم را برایشان ایجاد کند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت سردرد ناشی از تلفن‌همراه تنها یک توهم بیماری است و نه یک بیماری واقعی. گرچه این بیماران واقعا سردرد می‌گیرند؛ اما سردردشان به خاطر تلفن‌همراه نیست و دلایل دیگر مثل شلوغی و آلودگی هوا را نیز می‌توان به آن نسبت داد.

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

آنتن‌های bts

علاوه بر مضرات احتمالی که استفاده از تلفن‌همراه می‌تواند برای انسان در پی داشته باشد، مساله دیگری که در این زمینه مطرح است، مربوط به مضرات آنتن‌های bts در سطح شهر است و اینکه آیا تشعشعات ساطع شده از آنتن‌های bts تلفن‌همراه واقعا می‌تواند برای افراد جامعه خطرناک باشد .

آنتن‌های bts تلفن‌همراه به آنتن‌هایی گفته می‌شود که در اکثر نقاط شهری شاهد نصب آنها بر ساختمان‌ها، تونل‌ها و ... هستیم و به بیان ساده‌تر باید گفت وظیفه آنتن‌دهی تلفن‌های همراه هر منطقه را بر عهده دارند. این آنتن‌ها به دلیل مبادله امواج رادیویی و الکترومغناطیسی باعث تولید آلودگی‌ها و مضراتی برای انسان‌ها می‌شوند.

به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران،‌ تشعشعات حاصل از آنتن‌های bts برای انسان بسیار مضر است و در واقع قرار گرفتن بیش از حد در مقابل این امواج باعث ناباروری و سرطان در افراد می‌شود.

 

رییس کمیسیون مخابرات مجلس درباره مضربودن امواج آنتن‌های bts می‌گوید: آنتن‌های bts به هیچ وجه ضرر و زیانی برای مردم ندارد؛ چرا که این آنتن‌ها معمولا در بالای ساختمان‌ها و به گونه‌ای نصب می‌شود که شدت امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آنها در سطح زمین بسیار پایین‌تر از حد مجاز باشد و هیچ‌گونه خطری برای افراد به وجود نیاورد .

وی در ادامه می‌افزاید: «تشعشعات ناشی از امواج آنتن‌های bts نه تنها هیچ گونه ضرری برای سلامتی افراد نداشته بلکه خطرات آن به مراتب کمتر از استفاده دائمی از تلفن‌همراه است.»

انعکاس خبرهای مبنی بر مضربودن آنتن‌های bts برای انسان باعث شد تا بسیاری از مردم با نصب این آنتن‌ها در نزدیکی مناطق مسکونی خود مخالفت کنند .

این مخالفت‌ها تا جایی بود که این خبر در میان محافل قوت گرفت که شرکت مخابرات برای نصب این آنتن‌ها در مناطق مسکونی به مردم پول پرداخت می‌کرده است .

رییس کمیسیون در این زمینه می‌گوید: «وقتی در طرحی نشان داده می‌شود که در یک ساختمان باید آنتن bts نصب شود، این کار حتما باید صورت بگیرد. برای نصب این آنتن‌ها در ساختمان‌های مورد نظر ما ابتدا از صاحب ساختمان باید اجازه بگیریم که ممکن است ساختمان مورد نظر مربوط به شهرداری یا نهادهای دولتی باشد که در این حالت ما با آنها وارد مذاکره می‌شویم و بعد از توافقات انجام شده به آنها

اجاره‌ای پرداخت می‌کنیم .

وی در ادامه می‌گوید: «اما اگر قرار باشد این آنتن‌ها در مناطق مسکونی نصب شود، ابتدا افراد آن منطقه را از مضر نبودن آنتن‌های bts آگاه و بعد از نصب آنتن‌ها به آنها اجاره‌ای پرداخت می‌کنیم و در مراحلی نیز ساختمان را از آنها خریداری می‌کنیم.»

امروزه در سایر کشورهایی که زودتر از ما نسبت به نصب تجهیزات آنتن‌های bts اقدام کرده‌اند، گزارش مستندی مبنی بر مضر بودن تشعشعات مذکور ارائه نشده است. در کل تاکنون کسی نتوانسته است ثابت کند که آیا واقعا این تشعشعات برای انسان مشکل‌زا است یا نه.

گفتنی است تاثیر آنتن‌های bts به قدرت آنها و میزان فاصله فرد با آن بستگی دارد؛ چرا که اگر فردی به طور دایم در مقابل تشعشعات یک دکل bts تلفن همراه قرار داشته باشد، حتما این امواج بر او اثرات منفی خواهد داشت .

این که آیا استفاده از تلفن همراه باعث ایجاد آسیب‌های قابل توجهی بر بدن انسان می‌شود یا نه، هنوز مشخص نشده است و مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد .

گرچه این مطالعات بیشتر باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان می‌شود؛ اما با این حال تمامی کاربران تلفن همراه به دلیل وابستگی بیش از حد به این دستگاه حاضر هستند هر گونه خطر احتمالی را بپذیرند و لحظه‌ای از این دستگاه دور نمانند .

 

بسیاری از پزشکان بر این باورند که با رعایت کردن نکاتی مانند کم کردن زمان مکالمات با تلفن‌همراه، استفاده از لوازم جانبی آن مثل هندزفری و... می‌تواند تا حدودی باعث جلوگیری از مضرات احتمالی تلفن همراه بر انسان شود.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

تحقیقاتی جالب درباره مضرات موبایل

1- آزمایش بر روی تخم مرغ

مدتی قبل، بی بی سی گزارشی از آزمایش یک تخم‌مرغ در کنار یک موبایل را منتشر کرده بود که آن تخم مرغ بعد از گذشت زمانی سفت شده بود.

در عکس‌هایی که با استفاده از دوربین‌های حساس حرارتی گرفته شده است، دیده می شود که یک تخم مرغ را در مقابل یک موبایل روشن در حال صحبت کردن گذاشتند و پس از گذشت یک ساعت، تقریباً نیمی از آن سفت شده بود، زیرا عملکرد امواج مایکرویو موبایل مانند امواج مایکروویو‌های خانگی است که هم اکنون در آشپزخانه‌ها وجود دارد.

با مشاهده این آزمایش به خوبی می توان به عمق این فاجعه و مضرات امواج موبایل برای سلامتی انسان پی برد. ببینید که این امواج با تخم مرغ چه کرد، همین کار را با سلول‌های مغز ما می‌کند.

2- آزمایش بر روی خرگوش

در سوئد روی یک خرگوش آزمایش جالبی انجام دادند. یک خرگوش را کنار یک موبایل گذاشتند که آن موبایل همواره روشن بود. در این مدت هم تغذیه کاملی به آن می‌دادند.پس از 2 ماه خون و سلول‌های خرگوش را برای آزمایش به آزمایشگاه بردند و نتیجه جالب توجهی را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه این وضعیت بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماند.

حال باید ببینیم اگر روی یک انسان چنین آزمایشی انجام دهند نتیجه چه می‌شود! اگرچه فکر نکنم کسی داوطلب این آزمایش پیدا شود.

نمونه نسبی آزمایش شده این کار برای انسان را می‌توانید در افرادی ببینید که شغلشان مرتبط با رادارهای نظامی است. آن‌ها طول عمر بسیار کمی دارند و یا بسیاری از آن‌ها در زمان سالخوردگی به بیماری هایی مبتلا می‌شوند که در افراد عادی کمتر دیده می‌شود.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

مضرات استفاده زیاد از موبایل

مصاحبه با مخترع الیاف ضد نفوذ امواج موبایل

واقعیت این است که درباره مضرات استفاده بیش از حد از تلفن همراه، بسیار نوشته شده است. ولی هشدارها جدی گرفته نمی‌شوند و در رفتار عموم مردم تاثیر چندانی نمی‌گذارد.

مدتی قبل، در رسانه‌ها، نام یک ایرانی به عنوان مخترع الیاف ضد نفوذ امواج موبایل (Ewall) مطرح شد. نام او علی جاسب بود. مردی که تقریباً تمامی رسانه‌های آلمانی مانند رادیو HR1 و HR3، روزنامه صبح برلین، تت زد، Best Best، رادیو انرژی، تلویزیون بایرن و ... با او مصاحبه کرده بودند.

علی جاسب یک پژوهش گر حرفه‌ای در موضوع تشعشعات تلفن همراه است و طبیعتا به خاطر اختراع کیفی که 9999/99 درصد از امواج مضر موبایل را می‌گیرد، نشان می دهد سال‌ها درباره مضرات این امواج مطالعه کرده است.

در گفت وگوهایی باعلی جاسب احضار داشت : من هم مثل بقیه جوانان که علاقه‌مند به موبایل هستند، از ابتدایی‌ترین سیستم‌ها و گوشی‌هایی که به بازار می آمد، استفاده می کردم. اگر خاطرتان باشد، اولین گوشی‌های موبایل بسیار بزرگ بودند، خود گوشی 40 سانتی متر بود و آنتن‌ 20 سانتیمتری داشت.

بعد از مدتی متوجه شدم هنگامی که با موبایل صحبت می‌کنم، سر یا چشم‌هایم درد می‌گیرند. این مسأله را با چند نفر از اساتید و دوستان هم دانشگاهی ام در میان گذاشتم و تحقیقات وسیعی را درباره امواج الکترومغناطیسی در گستره (range) امواج موبایل و زیان‌های آن‌ برای انسان، شروع کردم.

در طی تحقیقات یکی از پروژه‌های ناسا توجهم را جلب کرد. ناسا تمامی ماهواره‌ها یا ایستگاه‌های فضایی اش را برای جلوگیری از نفوذ امواج الکترومغناطیسی که در فضا هستند و ایجاد خرابی و اختلال در سیستم‌های کامپیوتری‌شان، با پوشش خاصی می‌پوشاند که ترکیبی از نقره در آن دیده می‌شود.

من با استفاده از فن آوری نانو، یک پوشش نانو سیلور (لایه ظریفی از نقره) را به الیاف بافتنی تزریق کرده‌ام که این نوع پارچه از نفوذ امواج الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کند. به همین خاطر نامش را "ای وال (e-wall)" به معنای "دیوار الکترو مغناطیسی" است، گذاشتم.

شاید باورتان نشود این پوشش 9999/99 درصد از امواج را می‌گیرد.

رقم 9999/99 نشان می‌دهد که این کیف از هر 10 هزار یونیتی که با آن برخورد می‌کند، تنها یک یونیت را عبور می‌دهد.

موقعیت انتن ها در المان با توجه به اسیب رسانی انها

در آلمان در جاهایی که آنتن‌های BTS نصب می‌شود، قیمت خانه‌هایی که در معرض آن هستند تا 25 درصد کاهش می‌یابد

اثرات مضر موبایل برای سلامتی بدن که تا کنون شناخته شده اند، شامل موارد زیر است:

سرطان زا بودن، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، کاهش قدرت باروری و قوای جنسی در آقایان، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون، تغییر ساختار آنزیمی بزاق دهان، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار، تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن و افزایش سرعت گسترش تومورها.

امواج موبایل سرطان زا هستند

سرطان زا بودن این امواج ثابت شده است. تحقیقات زیادی در این‌باره صورت گرفته است، البته گاهی هم بعضی از آنها به نتیجه خاصی نرسیده است. اما هیچ تحقیقی ثابت نکرده که این امواج سرطان‌زا نیستند.

موضوع این است که سود تجاری باعث می‌شود خیلی از این تحقیقات نادیده گرفته شوند..

لینک به دیدگاه

البته در مورد مضرات آنتن های bts باید این نکته توجه کنیم که امواجی که از آنتن های bts به ما میرسد بسیار ضعیف تر از امواجی است که موبایل ما به سمت bts میفرستد در ضمن آنتنهای bts به خاطر اینکه دچار پدیده تداخل فرکانسی با سلول مجاور نشوند دارای توان تشعشعی محدودی هستند.یا به عبارتی خطر امواج ارسالی از موبایل خیلی بیشتر از آنتن های bts است

تازه ما منابع موجی اطرافمون داریم که bts در مقابل آنها عددی نیست. مثلا آنتن هایی که برای مختل کردن فرکانس برخی از شبکه های ماهواره ای در ایران وجود دارد خیلی خیلی مضرتر و مخرب تر از آنتن های bts است زیرا آنها دیگر پوشش سلولی ندارد که توان را محدود کند و برای اینکه بتواند منطقه وسیعی را پوشش دهد ناچار به ارسال موج با توان خیلی بالا هستند.

لینک به دیدگاه

آیا آنتن‌های موبایل سلامت را تهدید می‌کنند؟

 

آثار امواج آنتن و گوشیهای موبایل و امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آنتنهای موبایل و تاثیری که بر سلامت شهروندان می گذارند از مباحثی است که کارشناسان بر روی آن اختلاف نظر دارند به همین دلیل گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر این موضوع را بررسی کرده است.

به گزارش مهر، محیط الکترومغناطیسی ساخته دست بشر است که بر اساس دو نیاز عمده یعنی بهره برداری و انتقال ارزان انرژی در قالب خطوط توزیع برق و نیاز روحی به برقراری ارتباط با همنوعان در قالب استفاده از سیستمهای ارتباطی همچون رادیو، تلویزیون، ماهواره و ارتباطات بدون سیم می شود شکل گرفته است.

با وجود اینکه نیازهای فوق اختراع، توسعه و استفاده از سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی را تشدید کرده است اما همچنان نیاز به ایجاد معیارهای دقیق فنی برای تعیین حد آستانه خطرناک بودن تشعشعات الکترومغناطیسی به دلیل افزایش نگرانیهای انسان از خطرات این امواج در جوامع مختلف وجود دارد. به همین دلیل سازمانهای استانداردسازی جهانی مانند icnirp و ieee c95.1357 دستورالعمل هایی را در رابطه با استانداردسازی تجهیزات بکار گرفته شده برای آنتنهای موبایل وضع کرده اند که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت (who ) نیز قرار گرفته است.

در این میان مهمترین فرهنگ سازی ممکن و ارائه آموزشهای همگانی در راستای آشنا ساختن عموم مردم با این دستورالعملها و نتایج اندازه گیریهای منتشر شده توسط سازمانهای استانداردسازی جهانی در دو زمینه نحوه تاثیر بیولوژیکی تابش امواج rf از سایتهای bts و نحوه تاثیر میدان های نزدیک و دور ناشی از گوشی های موبایل صورت گرفته است.

این امواج اثر تخریبی ندارند

سید حسن سید موسوی مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح امواج rf و شناخت ویژگیها و حدود آستانه مجاز تابش آنها پرداخت و گفت: در مدل تداخل الکترومغناطیسی، موجودات زنده و بخصوص انسان به عنوان یک پذیرنده بسیار مهم سیگنالهای تداخلی و از جمله امواج rf بطور جداگانه مطرح و مرکز توجه هستند. بنابراین استانداردهای ناظر بر تعامل بی خطر تجهیزات روی انسان به تدریج ایجاد و تکامل یافته است که به عنوان استانداردهای ایمنی و حفاظت انسان شناخته می شود.

وی افزود: امواج ناشی از گوشیهای موبایل و همچنین سایتهای bts در زمره امواج فرکانسهای رادیویی rf قرار دارند که به هیج وجه اثر تخریبی روی بافتهای زنده نداشته و تنها باعث افزایش دمای ناحیه ای از بدن می شوند که در معرض تابش قرار گرفته است.

سید موسوی از این امواج به عنوان امواج غیر یونیزه کننده نام برد و به مهر گفت: در استانداردهای کمیته بین المللی حفاظت در برابر تشعشع امواج غیر یونیزان (icnirp) که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است، سطوح و محدودیتهای در معرض قرارگیری در برابر تشعشع تعریف شده است. بر این اساس اثرات بیولوژیکی میدانهای الکترومغناطیسی در فرکانسهای کار تلفن همراه با تعریف کمیت sar (نرخ جذب ویژه) بر حسب وات بر سانتی متر مربع اندازه گیری می شوند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه طبق استاندارد icnirp کمیت sar متوسط گیری شده روی 10 گرم بافت بدن نباید از دو وات بر کیلوگرم تجاوز کند و حد در معرض تابش قرار گرفتن انسان در باند 900 مگاهرتز به وسیله استاندارد حفاظت رادیویی نیز مقدار 450 میکرو وات بر سانتی مترمربع توصیه شده است گفت: حد در معرض تشعشع قرارگیری بافت زنده در باند 900 و 1800 مگاهرتز به ترتیب نیم و یک میلی وات در استاندارد icnirp توصیه شده است.

تحقیقات جهانی در زمینه آثار بیولوژیکی تابش آنتنهای bts

سید موسوی تاکید کرد که بر اساس اندازه گیریهای انجام گرفته روی مقدار تابش ناشی از سایتهای bts رابطه بین شدت چگالی توان تشعشعی رادیویی با فاصله در معرض قرارگیری از محل آنتن، حتی ماکزیمم توان اندازه گیری شده در بدترین و نادرترین شرایط تنها در حدود چند درصد حد قابل قبول استاندارد قرار داشته که برای عموم مردم بی خطر است.

وی افزود: توان جذب شده در بدن ناشی از تابش سایت با دور شدن شخص از فاصله سایت تا فاصله حدود 10 متری آن افزایش و پس از آن شروع به کاهش می کند. همچنین مقایسه نتایج اندازه گیریهای به عمل آمده در اروپا از میدان تابشی سایتهای bts با میدانهای نزدیک و دور در مجاور ترمینالهای همراه (گوشیها) از یک نسبت یک به 10 به توان 4 حکایت دارد.

سید موسوی به مهر گفت: با افزایش فاصله از سایتهای منفرد به دلیل افزایش سیستماتیک توان گوشی برای جلوگیری از کاهش کیفیت گیرندگی، تابش ناشی از گوشی به مراتب بیشتر خواهد شد. اگرچه تابش ناشی از سایت کمتر می شود. بنابراین خطر ناشی از تابش گوشیهای همراه که در مجاورت سر و بدن انسان قرار دارند به مراتب بیشتر از تابش ناشی از سایتهای bts است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار به مهر گفت: میزان sar عموم گوشیهای همراه موجود در بازار بین 14/0 وات بر کیلوگرم در بهترین حالت و 6/1 وات بر کیلوگرم در بدترین حالت ممکن قرار دارد که بین 15 تا 80 درصد حد استاندارد است. این میزان با بکارگیری هندزفری استاندارد به صفر مجازی می رسد.

اندازه گیری پارامترهای الکترومغناطیسی با درخواست شهروندان

سید موسوی در مورد اقدامات انجام شده همراه اول برای اندازه گیری انرژی تشعشعی ناشی از سایتهای bts به مهر گفت: مطالعات مقادیر اندازه گیری شده با حدود استاندارد باید در بدترین شرایط از نظر فاصله از سایتها و ارتفاع قرارگیری و شرایط آب وهوایی صورت گیرد. بر این اساس مراکز قانونگذاری در کشورهای گوناگون اروپایی و آمریکا این مهم را انجام داده و نتایج حاصله را در قالب گزارشهای گوناگون منتشر کرده اند.

وی افزود: همراه اول نیز هم اکنون با در اختیار داشتن دستگاههای متعدد اندازه گیری، پارامترهای الکترومغناطیسی شبکه و مقایسه آنها با حدود استاندارد icnirp را انجام می دهد. این اپراتور اقدامات لازم را برای انجام اندازه گیریهای اختصاصی شبکه تحت پوشش خود انجام داده و حسب درخواست شهروندان آماده انجام اندازه گیری در مکانهای مورد نظر است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار با اشاره به نتایج این اندازه گیریها خاطرنشان کرد: ماکزیمم توان اندازه گیری شده تابشی ناشی از سایتهای bts همراه اول تنها در حدود یک دهم درصد حد قابل قبول استاندارد قرار داشته که به هیچ عنوان خطرناک نیست.

وی اضافه کرد: همراه اول با توجه به رعایت تمامی استانداردهای ایمنی تجهیزات و آنتنهای به کار گرفته شده در شبکه در تاریخ 24 شهریورماه سال 88 موفق به اخذ پروانه اشتغال به کار در مراکز رادیویی و مایکروویو از سازمان انرژی اتمی ایران شده است.

مقایسه تطبیقی بین آنتنهای bts با سایر آنتنها

در تحقیقات به عمل آمده از سوی تیم مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار، میانگین سطح انرژی الکترومغناطیسی با چگالی توان sar تشعشعی برای سیستم gsm مورد استفاده در شبکه همراه اول از یک طرف و سیستمهای پخش محلی گوناگون اعم از رادیو و تلویزیون و پیجو از طرف دیگر اندازه گیری و مقایسه شده اند.

سید موسوی به مهر گفت: نتایج اندازه گیری از سطح انرژی الکترومغناطیسی ناشی از سابتهای bts تنها 4/1 درصد امواج ناشی از فرستننده های رادیویی am و 28 درصد امواج ناشی از فرستنده های رادیویی fm است. بنابراین با توجه به اثبات بی خطر بودن فرستنده های رادیویی با قدمت یکصد ساله، بی خطر بودن تابش ناشی از سایتهای bts کاملا محرز است.

هر چه تعداد سایتهای موبایل بیشتر باشد خطر تشعشات آن برای مشترک کمتر خواهد بود

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار نیز در گفتگو با مهر در مورد تشعشات ناشی از آنتنهای تلفن همراه با بیان اینکه توان تعریف شده برای دکلهای مخابراتی در شهرها 20 وات و در جاده‌ها 40 وات است خاطرنشان کرد: هر چه تعداد سایتهای موبایل بیشتر باشد خطر تشعشات آن برای مشترک کمتر خواهد بود.

 

صدوقی گفت: مخابرات مجوز بهره برداری از واحد حفاظت انرژی اتمی را برای نصب دکلهای مخابراتی کسب کرده و این آنتن‌ها مطابق با استانداردهای اروپایی هستند.

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه در سال 87 حدود 10 سایت موبایل به دلیل تشویش اذهان عمومی و تقاضای مالک جمع‌آوری شده است، ادامه داد: در سال 87 ، 29 سایت به تقاضای مالک جمع‌آوری شد و در حال حاضر نیز 17 سایت به دلیل دغدغه مالک از امواج زیان آور این سایت‌های در حال جمع‌آوری است.

صدوقی با تاکید بر اینکه قطع هر دکل بی تی اس حدود سه تا چهار ماه هر منطقه‌ای را با مشکل مواجه می‌کند خاطرنشان کرد: تماس مشترکان در نقطه‌ای که آنتن‌های مخابراتی ضعیف است به مراتب بیشتر از نقاطی خواهد بود که این آنتن‌ها قوی بوده و تعداد بیشتری دارد.

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه فاصله مشترکان با دکلهای دی تی اس کمتر از 500 متر است، تصریح کرد:‌ کمترین میزان تشعشع از آنتن‌های موبایل در خود ساختمان است و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مضر بودن این امواج ارائه نشده است.

 

به گفته وی کمیسیون بهداشت مجلس گزارشی مبنی بر تشعشات زیان آور هسته‌ای منتشر کرده‌ و این ارتباطی با تشعشات الکترومغناطیسی آنتن‌های موبایل نخواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: خاموشی ناخواسته سایت‌های موبایل شبکه را دچار اختلالات زیادی می‌کند.

 

با وجود اینکه مسئولان ارتباطات سیار در کشور معتقدند این تشعشعات کمترین تاثیر را بر سلامتی انسانها دارند اما کارشناسانی در کشور با این امر مخالف هستند تا جایی که شورای شهر تهران نیز این موضوع را در دست بررسی دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...