رفتن به مطلب

10 خودروی برتر دوستدار محیط زیست


ارسال های توصیه شده

10 خودروی برتر دوستدار محیط زیست

 

هزینه زیاد سوخت و مشکلات زیست‌محیطی بر اثر آلودگی ناشی از خودروها، بسیاری از مردم را در سراسر جهان به سمت خودروهای با مصرف بهینه سوخت و آلودگی کمتر سوق می‌دهد. وقتی شرایط استفاده از این خودروها در منطقه جغرافیایی مربوطه، فراهم باشد، احساس نیاز به خودروی کم‌مصرف‌تر و پاک‌تر، قوّت بیشتری می‌گیرد. خودروسازان نیز به این موضوع توجه داشته‌اند و برای ساختن چنین خودروهایی تلاش کرده‌اند.

10 خودروی برتر دوستدار محیط زیست

 

در نتیجه برای کمک به محیط زیست بهتر و پاک‌تر، انتخاب‌های زیادی برای خرید وجود دارد. این خودروها نه تنها به فکر اقتصاد و بودجه ما هستند، بلکه دنیا را نیز از آلودگی نجات خواهند داد. در ادامه ۱۰ نمونه از بهترین خودروها در این زمینه را مرور می‌کنیم.

 

 

فولکس واگن XL1

حقیقتاً باید گفت که این مدل، بهینه‌ترین خودرو از لحاظ مصرف سوخت در جهان است. فقط این آمار خارق‌العاده را نگاه کنید: ۰/۵۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و ۲۱ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر رانندگی. موتور دیزل هیبریدی این خودرو، در مصرف سوخت، از رقبایش فاصله‌ی زیادی گرفته و یکه‌تازی می‌کند.

machin1.jpgmachin2.jpgmachin3.jpg

این خودرو، ظاهری شبیه ماشین‌های فضایی دارد و در عین‌حال، از تکنولوژی کاهش مصرف سوخت، بهره می‌برد. البته این همه سازگار شدن با محیط زیست، چندان هم ارزان نیست و قیمت اولیه آن به ۱۰۰ هزار یورو می‌رسد.

 

seprator3.jpg

 

اوپل-واکسهال آمپرا.

آمپرا و دوقلوی آن در کمپانی شورولت، «ولت»، به عنوان هیبرید‌ی‌های مسافت بالا شناخته می‌شوند. اساس پیشرانه این خودروها، موتور کوچک بنزینی است که تولید نیروی الکتریسیته می‌کند تا موتور الکتریکی را به راه انداخته و انرژی به چرخ‌های جلو منتقل شود.

machin4.jpgmachin5.jpgmachin6.jpg

آمپرا را می‌توان در خانه به برق زد و شارژ کرد. این خودرو با یک شارژ کامل، ۵۶/۳ کیلومتر مسافت را طی خواهد کرد و در این مدت هیچ‌گونه آلودگی برای محیط زیست در بر ندارد. وقتی موتور کوچک بنزینی به کار بیفتد، مسافت مورد انتظار به ۴۸۳ کیلومتر افزایش پیدا می کند. در همین حال مصرف سوختی برابر با ۰/۷۴ لیتر خواهد داشت و تولید دی‌اکسید کربن آن به ۲۷ گرم بر کیلومتر می‌رسد.

 

seprator3.jpg

 

ولوو V60 پلاگین هیبرید.

باور کردنی نیست، ولی این خودرو با قد و قواره و موتور ۵ سیلندر توربوشارژر ۲۱۳ اسب بخاری، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱/۱۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند و آلودگی آن ۴۹ گرم در هر کیلومتر است. همه‌ی اینها به دلیل تکنولوژی پیشرفته پلاگین هیبریدی است که در آن به کار رفته است.

machin7.jpgmachin8.jpgmachin9.jpg

برای تولید نیرومحرکه می‌توان هم از موتور دیزل استفاده کرد و هم از موتور الکتریکی، و یا این که از هر دوی آن‌ها به صورت ترکیبی استفاده کرد. البته استفاده صرف از موتور الکتریکی، تنها برای مسافت‌های کوتاه و همچنین زمان‌هایی که ترافیک سنگین است، کاربرد دارد. وقتی ترافیک آزاد شد، ترکیب موتور دیزل و الکتریکی، حس رانندگی را دوباره باز خواهد گرداند.

 

seprator3.jpg

 

تویوتا پریوس پلاگین.

بسیاری بر این باورند که تویوتا پیریوس، یکی از سبزترین خودروهاست، امّا تکنولوژی پلاگین آن، از لحاظ سازگاری با محیط زیست، چند رده این خودرو را پایین کشیده است. تکنولوژی به کار رفته، همان تکنولوژی ولوو است، ولی در عین حال، موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر به همراه موتورهای الکتریکی کار گذاشته شده است.

machin10.jpg

machin11.jpg

machin12.jpg

در حالت کاملاً الکتریکی، این خودرو قادر است بدون آلودگی، نزدیک به ۲۵ کیلومتر را طی کند. حالت ترکیب موتور سوختی و موتور الکتریکی، مصرف ۱/۲۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به همراه خواهد داشت و تولید دی‌اکسید کربن آن ۴۹ گرم در کیلومتر است.

 

seprator3.jpg

 

رنو کلیو 1.5 dCi 90 ECO

این خودرو اولین خودرویی در این لیست که با نیرو محرکه‌های مرسوم کار می‌کند. موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلند دیزلی آن، در مصرف بهینه سوخت و تولید اندک آلودگی، فوق‌العاده عمل می‌کند. در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱/۹۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند و تولید آلودگی برابر با ۸۳ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر دارد.

machin13.jpg

machin14.jpg

machin15.jpg

این عملکرد، در واقع، یک روزنه‌ی امید برای ادامه‌ی حیات موتورهای احتراق داخلی است.

 

seprator3.jpg

هیوندای i20 1.1 CRDi Blue

رنسانس در هیوندای با مدل i20 سوپر مینی ادامه دارد. این خودرو با موتور دیزلی ۱/۱ لیتری‌اش، شاید بهترین خودروی دنیا نباشد، ولی به شکلی باورنکردنی از لحاظ مصرف سوخت، به صرفه است.

machin16.jpg

machin17.jpg

machin18.jpg

رکورد مصرف سوخت آن به ۱/۹۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و آلودگی دی‌اکسید کربن آن ۸۴ گرم در هر کیلومتر است.

 

seprator3.jpg

کیا ریو 1.1 اکو دینامیک.

کیا ریو، شباهت زیادی به همتای هیوندای خود، i20، دارد و تنها یک گرم دی‌اکسید کربن بیشتر از آن (۸۵ گرم)، در هر کیلومتر تولید می‌کند. هر دوی این خودروها، سبز و سازگار با محیط زیست به شمار می‌روند و عملکرد خوبی دارند.

machin19.jpg

machin20.jpg

machin21.jpg

تنها تفاوت آن‌ها، شاید طراحی‌های بیرونی و داخلی باشد که آیرودینامیک ضعیف‌تر کیا، منجر به تولید آلودگی بیشتر آن شده است.

seprator3.jpg

 

پژو ۲۰۸ 1.4 e-HDi 70 EGC

پژو ۲۰۸ فروش بسیار بالایی را تجربه می‌کند. این خودرو، هم ظاهر خوبی دارد و موتور ۱/۴ لیتری دیزل آن، فوق‌العاده است و از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

machin22.jpg

machin23.jpg

machin24.jpg

مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲/۰۹ لیتر است و تنها ۸۷ گرم در کیلومتر، آلودگی تولید می‌کند. پژو ۲۰۸ نسبت به مدل‌های دیگر، یک خودروی سریع و هیجان‌انگیز محسوب نمی‌شود، ولی اگر شرایط بودجه و اقتصاد خود را درنظر بگیرید، حتماً برای خرید، گزینه مناسبی است.

 

seprator3.jpg

 

سیتروئن C3 1.4e-HDi 70 Airdream

این مدل از سیتروئن، به همراه پژو ۲۰۸ که در بالا مرور شد و همچنین هیوندای و کیا، قبل از آن، همگی در واقع یک نوع خودرو با طراحی‌های مختلف هستند که مصرف سوخت و تولید آلودگی‌های متفاوتی را ایجاد کرده‌اند.

machin25.jpg

machin26.jpg

machin27.jpg

در مقابل C3 سیتروئن یک خودروی زیبا، راحت و با طراحی داخل کابین فوق‌العاده است و البته، مصرف سوخت بهینه‌ای همانند مدل‌های مشابه خود دارد.

 

seprator3.jpg

تویوتا یاریس هیبرید.

تویوتا یاریس هیبرید، احتمالا یکی از برجسته‌ترین خودروهای هیبریدی تویوتاست که تکنولوژی نیرومحرکه الکتریکی آن قدرتمندتر از پریوس پلاگین است. یاریس از لحاظ مصرف سوخت، وضعیت خوبی دارد و ۲/۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

machin28.jpg

machin29.jpg

machin30.jpg

همچنین، از لحاظ آلودگی محیط زیست، خودرویی پاک به شمار می‌رود و تنها ۷۹ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر تولید می‌کند. در شهر و محیط‌های شهری، به دلیل استفاده از حالت تمام الکتریکی در شلوغی‌ها، وضعیت مصرف سوخت یاریس از این هم بهتر می‌شود و به ۱/۹ لیتر می‌ٰرسد. همین امر، باعث می‌شود تا یاریس، به صرفه‌ترین خودروی غیرپلاگین تویوتا محسوب شود.

 

 

منبع : سایت پدال

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...