رفتن به مطلب

بزرگترین توپ خودکششی جهان


ShErViN

ارسال های توصیه شده

zy1lo0ajrqg1ca51nqv1.jpg

توپ خودکششی
Karl-Gerät
که در زبان آلمانی به معنای دستگاه کارل است به عنوان بزرگترین توپ خودکششی تاریخ شناخته میشود که در جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان نازی مورد استفاده قرار گرفت . از این توپ جنگی به تعداد 7 دستگاه ساخته شد که در جبهه شرقی در گلوله باران مواضع نیروهای لهستانی و نیز گلوله باران سوستپول و لیتوسک در روسیه به کار گرفته شد . این توپ های سنگین و غول پیکر بسیار کند و حداکثر با سرعت 10 کیلومتر در ساعت حرکت میکردند و گلوله گذاری و شلیک توسط این توپ به طور متوسط 10 دقیقه طول میکشید یعنی در هر ساعت فقط 6 گلوله شلیک میکرد ، برد آن نیز بسیار اندک و کمتر از 50 کیلومتر بود که به دلیل مصرف بالای موتور دیزل آن بود که این موتور نیز باید جثه 126 تنی این توپ را حرکت میداد .

در حالی که با توجه به توضیحات بالا میشود اینطور برداشت کرد که از نظر لجستیکی این توپ به هیچ وجه وضعیت مناسبی نداشت اما باید بگوییم که گلوله های 24 اینچی ( 60 سانتی ) آن اثر تخریبی بسیار بالایی داشتند . و این در حالی است که بیش 80 درصد توپ های مورد استفاده در جنگ جهانی اول کالیبری کمتر از 10 سانتی متر داشتند .

dwgc5x06ak88qfjsj7qe.jpg

سفارش ساخت این توپ فوق سنگین در سال 1936 به شرکت راین متال آلمان داده شد و نمونه های اولیه آن در سال 1938 برای آزمایش ساخته شد و در نهایت در سال 1941 وارد خدمت گردید . با توجه به کندی حرکت آن ، کنترلش چندان مشکل نبود اما وزن بسیار زیاد آن به حدی بودی که اکثر پل های آن زمان طاقت تحمل این بار زیاد را نداشتند که در بسیاری از موارد جلوی پیشروی آن را میگرفت . با آنکه موتور دیزل ساخت مرسدس که برای این هیولا به کار رفته بود بسیار قدرتمند بود اما قادر نبود وزن سنگین آن را سریع تر از 10 کیلومتر در ساعت حرکت دهد که بدین سبب برای انتقال سریع تر آن را سوار واگن های مخصوص قطار کرده و به جبهه نبرد انتقال میدادند .

در سال 1941 و با آغاز حمله به شوروی سه دستگاه از این توپ های غول پیکر در سه لشکر جداگانه آماده حمله به استحکامات مرزی روسیه شدند که در اولین آزمایش نشان داد شلیک با این توپ سنگین چندان هم خالی از اشکال نیست و دردسر های لجستیکی آن بیش از پیش آشکار شد . این سلاح در سالهای بعد برای حمله و در هم کوبیدن استحکامات بتونی ارتش سرخ مورد استفاده قرار میگرفت و در محاصره لنینگراد با شلیک های وحشتناک خود بسیاری را در این شهر به کام مرگ فرستاد . با شروع عقب نشینی های هیتلر از شوروی مشکل حمل و نقل این توپ ها دردسر ساز شد و در نهایت 4 دستگاه از آنها به دست ارتش سرخ افتاد . 2 دستگاه دیگر نیز توسط آمریکا کشف شد و یک دستگاه از این توپ نیز در آلمان ماند و هرگز در جنگ استفاده نشد . متفقین 5 دستگاه از این توپ ها را نابود کردند و در حال حاضر تنها دو دستگاه از آنها باقی مانده که در موزه کوبینکای روسیه در معرض نمایش عموم قرار داده شده است .

 

h8n98d4j2m6t5o3dqj3g.jpg

برخورد مهیب گلوله این توپ به یک ساختمان در روسیه

 

ترجمه شده توسط تالار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
انجمن فرهیختگان ایران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...