رفتن به مطلب

آموزش تهیه نقشه های gis طرح هادی روستایی


Mohammad Aref

پست های پیشنهاد شده

با توجه به درخواست دوستان برای آموزش تهیه نقشه های GIS طرح هادی روستایی تصمیم گرفتم این تاپیک رو استارت بزنم و امیدوارم تاپیک مناسبی هم باشه و دوستان هم همراهی کنن :a030:

شاید بعضی موارد رو فراموش کنم بگم یا ناقص بگم، که ممنون میشم اگه این اتفاق افتاد بچه ها گوشزد کنن.

خب برای شروع چکیده ای رو از دستور العمل استانداردی که برای تهیه نقشه های GIS طرح هادی روستایی هست و تو پست چهارم تاپیک آموزش تهیه طرح هادی روستایی برای دانلود گذاشتم شروع می کنم. تا ببینیم اصلاً ما چه نقشه هایی نیاز داریم و چه اطلاعاتی لازم هستش. تو طول آموزش خیلی از اون فایل استفاده میشه و کلاً بر مبنای اون آموزش پیش میره.

توجه کنید اون فایل رو حتماً دانلود کنید، نام گذاری و خیلی از توضیحات تو اون فایل هستش. من اینجا توضیحات کاملی واسه نحوه نام گذاری ها نمیگم.

در ابتدا یه Geodatabase به صورت File Geodatabase ایجاد می کنیم و چندتا Feature Dataset به نام های:

Authorized : ذخیره لایه های نقشه های مصوب (فقط وقتی طرح بازنگری باشه به کار میاد)

Basemap: لایه های نقشه پایه (برداشت شده) وضع موجود

Present: لایه های وضع موجود

Proposal : لایه های پیشنهادی

Ruralinfo : لایه های اطلاعاتی مربوط به نقاط روستایی

Hinterland : لایه های مربوط به حوزه نفوذ

یه پوشه Support هم داریم تو طرح هادی که به نوعی اغلب شامل یه سری فایلهای پشتیبان GIS هستش که این مورد رو آخر آموزش میگم.

در ادامه آموزش توضیح داده میشه که چه Feature Class هایی تو هریک از این Feature Dataset ها قرار می گیره :a030:

لینک ارسال

خب اول درباره لایه هایی توضیح داده میشه که داخل Ruralinfo باید ایجاد بشه و راحت ترین لایه ها هم هستن. :ws3: 5 تا لایه تو این دیتاست قرار داره:

Common : اطلاعات عمومی روستا

Ecological : اطلاعات محیطی و اکولوژیکی

Economical : اطلاعات اقتصادی

Sociological : اطلاعات اجتماعی

Substructural : اطلاعات تأسیسات زیربنایی

همگی این لایه ها باید به صورت Point باشن. نقطه ای که تو مرکز محدوده روستا قرار میگیره. برای اینکار Polygon محدوده روستا رو میشه به Point تبدیل کرد. مسیری که باید داخل GIS برید اینه:
تو ArcToolbox از بخش Data Management Tools قسمت Features باید Feature to Point رو انتخاب کنید.

y83a9fn2g6jrtg1a5myn.jpg




در پیوست شماره 3 فایل دستور العمل استاندارد تهیه نقشه GIS در تاپیک آموزش تهیه طرح هادی روستایی تمام فیلدهایی که برای هریک از این لایه ها لازم هست به صورت کامل اشاره شده. اسم فیلد، نوع فیلد و عرض فیلد داخلش قید شده.
تعداد فیلدهای این 5 تا لایه خیلی زیاده. واسه همین اینجا اشاره نمیکنم. ولی اون پیوست رو نگاه بندازین، اگه در مورد فیلدی سوال بود، مطرح کنید :a030:
لینک ارسال

خب سه تا سوال پرسیده شدش، گفتم تو اینجا مطرح کنم که شاید سوال بعضی دوستان هم باشه و خب از طرفی آموزش هم کامل تر بشه شاید با جواب دادن به اونا:

1- شما گفتین geodatabase که ایجاد میکنیم به صورت file باشه اما من بعدش که این gdb رو تووی فولدری که درست کردم نگا کردم دیدم به صورت فایل نشون میده در حالیکه ما میخاییم بصورت access باشه دوباره خودم امتحان کردم اینبار personal geodatabase درست کردم اینبار دیدم تووی خارج محیط gis بصورت access نشون میده؟


2-من تا مرحله ای که featureclassرو درست میکنم ایراد ندارم اما اون مرحله ای که میخام این feature class رو به همون عارضه point که گفتین وصل کنم ایراد دارم نمیدونم باید چطور اینکارو انجام بدم؟
3- اون محدوده روستا رو که گفتین بیارم و تبدیل به نقطه کنم باید قبلش بصورت پلیگون shp ازش export گرفته باشم و بعد از arc toolbox تبدیل به point کنم یا اینکه نه مستقیما نقشه cad رو باز کنم و از سه قسمت point, line , polygon که میاره polygon رو تووی قسمت اول feature to point وارد کنم( منظورم تووی قسمت input feature هست)؟



1- در مورد اینکه file geodatabase یا personal geodatabase باشه. نوع file بهتره و من خودم بیشتر همونو استفاده میکنم. نیاز نیست به صورت access نشون بده. تفاوت هاشون تو لینک زیر گفته شده:
http://www.noandishaan.com/forums/thread115815-3.html#post1281584

2- فکر کنم این مرحله اشتباه رفته شده. داخل geodabase ساخته شده باید feature dataset درست بشه نه feature class
یعنی اصلاً نیاز نیست feature class رو جداگونه بسازین. با همون ابزار Feature to Point ، مسیر خروجی point رو داخل همون dataset انتخاب کنید. یعنی داخل Ruralinfo یه بار یه point به اسم Common ذخیره می کنید و خروجی می گیرید، یه بار Ecological و همینطور الی آخر، هر 5تا Point رو خروجی میگیرین. یا اصلاً همون یکی که ساختین رو کپی کنید و همونجا past کنید، فقط اسمشو عوض کنید.

3- فرقی نداره. تو هر دوحالت تبدیل میشه :a030:
لینک ارسال

خب در مورد دیتاست Authorized توضیحی نمیدم. چون به نظرم توضیح خاصی رو هم نداره. واسه طرح های بازنگری هستش و طرح مصوب قبلی که هست رو تو این دیتاست میذارین.

دیتاست بعدی که توضیح داده میشه Basemap هم هستش.
از اسمش مشخصه، در واقع نقشه پایه روستا هستش. نقشه ای که توسط نقشه بردار، برداشت شده و شامل سه لایه point و polyline و polygon میشه. خطوط تراز، قطعات و اعیانی هایی که دارن، تیرهای برق و خطوط برق، شبکه معابر، رودها و مسیل ها و این چیزا رو باید از cad وارد gis کرد.
نقشه ای که نقشه بردار تهیه میکنه به صورت اتوکدی هستش. قبلاً تبدیل فایل کد به GIS رو تو لینک زیر توضیح دادم و اینجا توضیح نمیدم دیگه:
https://www.noandishaan.com/forums/thread157439.html

و اما یه مسئله ای هستش. اونم اصلاح پلیگون های نقشه کد برای وارد کردن به GIS هستش. ممکنه خیلی از پلیگن ها و فضاهای بسته ای که تو نقشه هستش، به طور کامل بسته نباشه و حالت پلیگون نباشه. چک کردن این کار تو کد و اصلاحش خیلی زمانبر هستش. واسه اینکار ابزار Topology تو GIS بکار میاد که در ادامه توضیح میدم.

اون لایه هایی که پلیگون داره رو تو یه فایل کد جدا سیو کنید و به صورت پلی لاین تبدیل به gis کنید.

اگه الان از مسیر Arc Toolbox > Data management Tools > Features > Feature to Polygon برید و این پلی لاین ایجاد شده رو بخواین تبدیل به پلیگون کنید، احتمال داره، یه سری جاها تبدیل نشه. جایی که پلیگون کامل شکل نگرفته و شاید با چشم به خوبی دیده نشه. الان مثلاً تو تصویر زیر، من اومدم این پلی لاین رو تبدیل به پلیگون کردم و می بینید که بعضی از پلیگون ها شکل نگرفته:

affwcel80ubiukzmhrs_thumb.jpg


واسه حل این مشکل همونطور که گفتم میریم سراغ ابزار Topology . این ابزار استفاده های زیادی داره که

یه ژئودیتابیس درست کنید و یه دیتاست هم توش درست کنید. بعدش اون خروجی پلی لاین که از کد میگیرین رو انتقال بدین داخل این دیتاست.

حالا تو برنامه آرک کاتالوگ، وارد دیتاست ایجاد شده بشید و کلیک راست کنید و از قسمت New گزینه Topology رو انتخاب کنید.

k1zsyx5adi8cbj7gav09_thumb.jpg


پنجره New Topology باز میشه که next بزنید بره و لایه مربوطه رو انتخاب کنید تا برسید به بخشی که دکمه Add Rule هستش و باید یه سری قوانین رو تعریف کنید. Add Rule رو حالا باید بزنید تا قانون یا قوانینی که میخواین رو اعمال کنید. هرکدوم از اون قوانین رو که انتخاب کنید، سمت راست با شکل و متن توضیح داده که چی هست.

8631gyda49ad2zz6ldst_thumb.jpg


cwxhmn90zs6g3rbhfti_thumb.jpg

من اینجا فعلاً نمیخوام همشونو کامل توضیح بدم. چون هدف الان آموزش کامل Topology نیست و فقط کاربردش تو اینکار قراره گفته بشه. واسه همین میام سراغ قانونی که بدرد ما میخوره. قانون Must Not Have Dangles
خطی که از لبه رد شده یا به لبه نرسیده رو خطا میدونه و حالت سوم درسته، یعنی خط با رسیدن به یه لبه تموم میشه.

1vdwyidaa3v5cveydh_thumb.jpg


دوباره next میزنیم و توپولوژی مورد نظر ایجاد میشه. حالا این توپولوژی رو داخل Arcmap بازش می کنیم. می بینید که جاهایی که خطا داره رو مشخص میکنه. یعنی جاهایی که اون قانونی که گفتیم اجرا نشده. وقتی توپولوژی رو باز کنید، اون پلی لاین هم که درست کرده بودین، خودش باز میکنه.

puvs1oikw91pg7cspan_thumb.jpg


اگه کم باشه میشه دستی ادیت کرد و درست کرد. ولی اگه زیاد باشه، دیگه دستی تک تک نمیشه درست کرد. واسه اینکار باید از ابزار اصلاح کردن اتوماتیک خود Topology استفاده کرد. اول از همه چون میخوایم ادیت کنیم، Editor رو استارت می کنیم تا این توپولوژی رو استارت کنیم. بعدش نوار ابزار Topology رو باز می کنیم. (با کلیک راست کردن روی قسمت بالای آرک مپ و انتخاب نوار ابزار مربوطه یا از منوی View > Toolbars > Topology می تونیم این نوار ابزار رو باز کنیم)

2zja8nudeh7b4s92hq_thumb.jpg


تو این نوار ابزار اولین گزینه از سمت راست که Error Inspector هست رو می زنیم. یه پنجره باز میشه که میتونیم ارورا با زدن دکمه Search Now که داخلش هست، دید.

sruth3f0jfjy98bmed_thumb.jpg

خیلی راحت، seach now رو میزنید، تو جدول ارورها رو نشون میده بهتون. انتخابشون می کنید کلیک راست می کنید و با انتخاب extend یا trim یا snap می تونید اصلاحشون کنید. بستگی داره خط چه حالتی باشه. تک تک می تونید بزنی. مثلاً اول trim رو بزنید، یه سری خطاها رفع میشه، بعد extend بعد snap
هرکدومم بزنید ازتون یه فاصله ای میخواد. واسه اینکه تعیین کنید تا چه فاصله ای اگه بود اصلاح کنه؟ اون خط رو امتداد بده یا قطع کنه و وصل کنه و اینا. شاید یه سریاش با مثلاً 5 حل شه یه سری با 10 و اینا. بعضی وقتا که نزدیک به هم هستن پارسلا یا فاصله اونجاهایی که خطا هست زیاده، این حالت جواب نمیده که اون موقع دیگه دستی باید درست کرد.

r0bgftlkcqjbg0mo3rkz_thumb.jpg
حالا این پلی لاین یه پلی لاین اصلاح شده هستش که می تونید تبدیل به پلیگون کنید و مطمئن باشید که کامل تبدیل میشه. :a030:

لینک ارسال

دوستان من از مطالب گفته شده فوق چیزی سر در نمیارم.... برای فهمیدن این مطالب باید پیش نبازهایی یاد بگیرم لطفا راهنمایی کنید.



واسه آموزش کامل GIS تاپیکای زیر رو ببینید بهتره:

http://www.noandishaan.com/forums/thread115815.html

و تاپیک زیر که دوره آموزشی gis رو دوستمون آقای رسولی شروع کردن و دوره اول کارگاه تموم شده الان:

http://www.noandishaan.com/forums/thread147785.html

تو اون تاپیکا می تونید با GIS و محیط و کار باهاش بیشتر آشنا بشین. من تو اینجا اگه به جزئیات اشاره نمیکنم واسه اینکه به نوعی آموزش ها تداخل با هم نداشته باشه و اینجا فقط کاربردی که تو تهیه نقشه های طرح هادی هستش گفته میشه :w16:
ولی باز هم اگه جاییش سوالی چیزی پیش بیاد در خدمتم :a030:

لینک ارسال

بعد از تهیه سه لایه Basepoly و Baseline و Basepoint میرسیم به دیتاست Present و تهیه لایه های وضع موجود روستا
از این به بعد لایه هایی که توضیح میدم اغلبشون لازمه یه سری داده ها و اطلاعات هم تو جدولشون وارد کرد.
یه لایه ای که مربوط به اطلاعات برداشت کالبدی میشه به اسم Physicaldata هستش که تقریباً کل اطلاعات برداشت کالبدی مربوط به قطعات و اعیانی ها تو این لایه وارد میشه. خیلی از لایه های دیگه مثل کاربری، تعداد طبقات، کیفیت ابنیه، قدمت بنا، نوع سازه، مالکیت از این لایه تهیه میشن.

خب همین الان گفتم لازمه که از کل قطعات و اعیانی های برداشت شده خروجی گرفته بشه تو این لایه.

تمام این قطعه ها و ساختمونایی که تو نقشه هستن، یه کد بهشون میخوره. سیستم کد گذاری داخل فایل PDF مربوطه خیلی کامل توضیح داده شده. تمام این کدگذاری ها به صورت ساعتگرد انجام میشه.
به این شکل که فیلد کد روستا یه کد 6 رقمی روستا هستش. (مثال 260036) : نوع فیلد: long integer
بعدش فیلد شماره محله که کد 2 رقمی هستش (اگه محله بندی نداشته باشه کدش میشه 00) (مثال 00) نوع فیلد: short integer
بعدش فیلد شماره بلوک هستش که کد 3 رقمی هستش (اگه بلوک بندی نداشته باشه کدش میشه 000) (مثال 002): نوع فیلد: short integer
بعدش میشه شماره پارسل یا همون قطعه که این فیلد هم کد سه رقمی میخوره. همونجور که گفتم این پارسل ها داخل بلوک، به صورت ساعتگرد شماره گذاری میشن. (مثال 012) نوع فیلد: short integer
بعدش مکان ها و ساختمونای داخل هر پارسل هستش که شماره مکان هستش فیلدش کد دو رقمی می خوره (این کد فقط واسه اعیانی ها میخوره. عرصه کد 00 میخوره بهش) (مثال 03) نوع فیلد: short integer
دوتا فیلد اصلی از این شماره گذاری ها در نهایت به دست میاد. یکی فیلد PARCELID که کد 14 رقمی هستش و شمال همه اون کدهای قبلی هستش غیر از کد مکان. یعنی تو مثالی که گفتیم میشه: 26003600002012
فیلد بعدی PLACEID هستش که 16 رقمیه و اون کد مکان رو هم به قبلی اضافه میکنه. یعنی مثالی که داشتیم میشه 2600360000201203
دوتا فیلد آخر که گفتم نوع فیلد رو text بذارین. اولین text با طول 14 و دومی با طول 16

من دیگه نحوه اضافه کردن فیلد رو توضیح دادم، با این پیشفرض که تو تاپیک اصلی آموزش GIS توضیح داده شده. باز هم تأکید میکنم هرجاش احساس میکنید ناقص هستش، بگید کامل کنم.

شاید زمانبرترین قسمت تهیه نقشه های GIS تهیه این لایه باشه.

برای شماره گذاری ها به ترتیب پیش برید، اول کل قطعات روستا رو با ابزار select features انتخاب کنید، بعد روی فیلد کد روستا تو جدول کلیک راست کنید و گزینه Field Calculator رو بزنید.

rquz3ur3cxsqtwburn13.jpg


 



بعد اگه محله نداشت، دوباره اینکارو انجام بدین و همه رو 00 بزنید. اما اگه محله داشت، ساختمونا و قطعات هر محله رو جدا انتخاب کنید و از این روش استفاده کنید. اینکار رو واسه بلوک ها هم میشه انجام داد. اما واسه ساختمون های داخل یه قطعه چون تعداد زیاد نمیشه، همون حالت دستی تو خود فیلد وارد بشه و کپی پیست بشه راحت تره.

فیلدای دیگش شامل ایناس:
activity : به صورت text هستش با طول 40 که شامل فعالیت جزئی هر ساختمون و اعیانیش میشه. مثلاً دبستان دخترانه نرگس یا مسجد صاحب الزمان (عج) یا .... یا مثلاً واسه مسکونیا می بینیم تو یه قطعه یه ساختمون که خب خود خونه هستش و میشه مسکونی، یه ساختمون هم جدا گونه هستش واسه سرویس بهداشتی، که تو این فیلد میخوره سرویس بهداشتی. فضای عرصه اونم که میشه مسکونی
Luindex : به صورت Short integer هستش. هر کاربری یه کد شاخص داره که همین کد میشه. این کد رو به همراه فیلدای بعدی که میگم در مورد کاربری ها همشون تو جدول پایانی اون PDF هستش.
LUI : به صورت text با طول 4
LUII : به صورت text با طول 4
LUIII : به صورت text با طول 6
LUIV : به صورت text با طول 8
LUFI : به صورت text با طول 10
LUFIDES : به صورت text با طول 30
LUIVDES : به صورت text با طول 30 اینو تو اون pdf نگفته ولی اضافه بشه بهتره.
اگه جدول آخر رو تو یه فایل excel داشته باشین، اگه فقط فیلد Luindex رو وارد کنید، بقیشو با join کردن میتونید خیلی راحت تر وارد کنید.
Building : به صورت text با طول 10 اگه اعیانی باشه می نویسیم Building و اگه اعیانی نباشه می نویسیم NoBuilding
Nfloor : به صورت short integer هستش و تعداد طبقات اعیانی ها وارد میشه. عرصه ها هم که خب عدد 0 هستش.
Material : به صورت short integer هستش و کد مربوط به مصالح سازه هستش که از جدول شماره 15 که تو pdf هستش وارد می کنیم.
Materialdes : به صورت text و طول 25 که اسم خود مصالح نوشته میشه.
oldcalss : به صورت short integer هستش و کد قدمت بنا نوشته میشه که 1 برای درحال ساخت، 10 سال و کمتر 2 ، بین 10 تا 30 سال 3 ، بیشتر از 30 سال 4 ، واجد ارزش تاریخی 5 ، اگه فاقد بنا هم باشه که 0 میشه.
oldclassdes : به صورت text با طول 25 همون توضیحات کدهای بالا گفته میشه.
Quality : که به صورت short integer هستش و کد کیفیت بر اساس جدول شماره 16 داخل pdf هستش.
Qualitydes : به صورت text با طول 25 که توضیحات کیفیت وارد میشه.
Ownership : به صورت short integer هستش بر اساس جدول شماره 20 اون pdf کدهاش وارد میشه.
Ownershipdes : به صورت text با طول 25 که توضیحات همون کد وارد میشه.
Organization : به صورت text با طول 25 که اگه مالکیت دولتی داشت، نام سازمان مالک نوشته میشه. اگرم مالک دولتی نداشت که خالی گذاشته میشه.
همین تموم شد رفت. :ws3:
تهشم یه فیلد Explain به صورت text با طول 100 اگه توضیحات خاصی واسه یکی از عارضه ها لازم بود.

سخت ترین و زمانبرترین لایه نقشه های طرح هادی ساخته شد. :a030:
لینک ارسال

سلام ممنون بخاطر تایپیک خوبتون.بخشید در مورد این ساختن توپولوژی من ایراد دارم. وقتی به مرحله آخر میرسم فقط 1 box با عنوان maximum distance باز میشه من هرچقد عدداشو تغییر میدم میبینم که هیچکدوم از ایراداش رفع نمیشه ایرادکارم کجاست تصویر مرحله آخرو میزارم ببینید.
1سوال دیگه هم دارم اگر ایرادای پلیگونهامون از این طریق توپولوژی رفع نشد و خواستیم دستی اصلاح کنیم میدونم با استفاده از ابزار sketch tool هست اما چطور خطهامو بکشم که دقیقا رووی هم بیفتن؟ll696frd4gzl68l0ko52.png

لینک ارسال

سلام ممنون بخاطر تایپیک خوبتون.بخشید در مورد این ساختن توپولوژی من ایراد دارم. وقتی به مرحله آخر میرسم فقط 1 box با عنوان maximum distance باز میشه من هرچقد عدداشو تغییر میدم میبینم که هیچکدوم از ایراداش رفع نمیشه ایرادکارم کجاست تصویر مرحله آخرو میزارم ببینید.


1سوال دیگه هم دارم اگر ایرادای پلیگونهامون از این طریق توپولوژی رفع نشد و خواستیم دستی اصلاح کنیم میدونم با استفاده از ابزار sketch tool هست اما چطور خطهامو بکشم که دقیقا رووی هم بیفتن؟ll696frd4gzl68l0ko52.png



هیچ ایرادی رو رفع نمی کنه؟ البته اینم باید توجه کنید که بعضی خطاها با trim رفع میشه، بعضیا با extent ، بعضیا با snap بستگی داره چطور باشه.
اما مواردی که نمیشه، باید دستی انجام بدین. همونطور که خودتون گفتین با ابزار sketch tool
تو gis 10 به بالا به طور پیشفرض snip فعاله و میتونید دقیقا به خط مقابل برسونید. ولی تو 9.3 (عکس ظاهری هم نشون میده که 9.3 هستش) باید فعال کنید.
تو شرایطی که استارت ادیتور فعال هستش، از منوی Editor روی Snipping کلیک کنید.

pvntr9h1ya3ie6cee009_thumb.jpg

یه پنجره جدید باز میشه که اونجا میتونید مشخص کنید، نقاط انتهایی، راس ها و لبه های چه لایه هایی رو نشون بده. فقط کافیه تیک های مربوط به هر لایه رو بزنید. end که خب نقاط انتهایی یه لاین یا نقطه هستش. vertex هرجا یه شکستی چیزی باشه نشون میده. یه جورایی نقاط کانونی هستش. edge هم که خب لبه ها و کناره های مثلاً یه خط رو مشخص میکنه.

8qj1d3uxz1h64ew8tg_thumb.jpg

با فعال بودن اینا اون ادیت رو میتونید خیلی دقیق انجام بدین. فقط اگه ادیت دستی رو انجام دادین تموم شد، تیک validate هم تو همون نوار ابزار topology بزنید که مشخص بشه درست شده
لینک ارسال

در مورد نقشه های پایه سوال شدش که چه چیزاییش رو باید وارد GIS کنیم.

 

تو Basepoly قطعات و ساختمونا یا بعضی جاها کپرها رو کامل بیارین، محدوده ها (حالا محدوده روستا یا حریمی که الان هست یا مسیل و رود اگه به صورت پلیگونی هست)

تو Baseline شبکه معابر، خطوط برق، آب، گاز، تلفن (هرچی هست)، رودها و مسیلها، خطوط تراز

تو Basepoint هم تیرهای برق و درخت و چاه آب و مبلمان های خاص اگه هست.

 

چیزایی که به ذهنم اومد رو گفتم. نقشه با نقشه هم میتونه اطلاعاتی که داخلش هست و برداشت شده متفاوت باشه.

لینک ارسال

خب تا ساخت لایه physicaldata پیش رفتیم. اگه یادتون باشه گفتم که 6تا لایه دیگه هستن که از روی این لایه ساخته میشن: کاربری، تعداد طبقات، کیفیت ابنیه، قدمت بنا، نوع سازه، مالکیت
شما می تونید داخل آرک کاتالوگ، از لایه physicaldata کپی بگیرین و همونجا past کنید. فقط اسم لایه ایجاد شده رو rename کنید بذارین مثلاً Buildquality یا کیفیت ابنیه. بعد لایه رو داخل آرک مپ باز کنید، جدولش رو باز کنید، فیلدای اضافی داخل جدولش رو پاک کنید و فقط به غیر از placeid و parcelid که کدشناسایی قطعات هستن، فقط فیلدای Quality و Qualitydes بذارین بمونه. خیلی راحت این 6تا لایه اینطوری تولید میشن. :a030:

اما خب یه راهی هم هست که کاربردشونم راحت میکنه اینه که از هرکدوم یه layer تولید بشه و تو پوشه Layer تو Support ذخیره بشه. قبلاً گفته بودیم تو پوشه Support هم یه چیزایی هستش که بعداً توضیح داده میشه. یکیش همین Layer هایی هست که تولید میشه و تو یه پوشه به اسم Layer قرار میگیرن. و اما چطوری اینکار انجام بشه؟

داریم کیفیت ابنیه رو مثال میزنیم. توی آرک مپ روی لایه physicaldata دبل کلیک می کنیم تا پنجره Layer properties باز بشه. تو تب Symbology از قسمت Categories روی Unique values کلیک می کنیم.
حالا Value Field فیلد Quality رو انتخاب می کنیم. بعدش دکمه Add All Values رو می زنیم. انواع کیفیت ها رو با کدی که وارد کرده بودیم میاره. فقط کافیه به جای اون کدها، نوع کیفیت رو بنویسیم. 0 فاقد بنا بود. 1 در حال ساخت بود، 2 نوساز بود و الی آخر.

ljhxzp7clzeg95rd3w4c_thumb.jpg


اما خب رنگ هر کیفیت هم باید استاندارد باشه. تو پیوست شماره 5 فایل PDF دستورالعمل تهیه نقشه های GIS رنگ استاندارد هر کدوم رو گفته. چه واسه کیفیت، چه مالکیت، کاربری، طبقات، مصالح و ..... اما خب واسه اینکه رنگ های استفاده شده بخواد دقیقاً همونی باشه که تو این فایل گفته شده، یه سری استایل های استاندارد تعریف شده که تو فایل پیوست همین پست واستون میذارم. فقط کافیه از روشی که میگم اونا رو add کنید توی انواع symbol ها و رنگهایی که هستش. واسه اینکار. مثلاً روی رنگ شماره 1 که درحال ساخت هست کلیک کنید تا پنجره Symbol Selector باز بشه.

jeai878765rbk1sus68_thumb.jpg


بعدش روی More Symbols کلیک می کنیم و دکمه Add رو میزنیم. بعدش پنجره ای باز میشه که باید به مسیر ذخیره شده استایل quality برید و استایل مربوط به اون رو انتخاب کنید و open رو بزنید. تا رنگ هاش به پنجره Symbol Selector اضافه بشه. اگه اون پنجره رو الان نگاه کنید، 6تا رنگ جدید با اسم های 0 و 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 اضافه شده که همون کدهای کیفیت های مختلف هستش. واسه درحال ساخت رنگ شماره 1 رو میدیم، واسه نوساز رنگ شماره 2 و الی آخر. خیلی راحت رنگ های استاندارد هم داده میشه. یه بار که add بشه دیگه نیاز نیست مثلاً واسه نوساز و اینا هم add کنید. داخلش میمونه. بعد از دادن رنگ ها و تغییر اسماشون، اوکی می کنیم. البته یادمون نره که تیک کنار رو هم برداریم. حالا ما الان رنگ بندی کیفیت ابنیه رو روی لایه Physicaldata داریم.

2posnkq7nij0xrk58_thumb.jpg


حالا روی این لایه کلیک راست می کنیم، بعدش گزینه Save as Layer File... رو انتخاب می کنیم. فقط کافیه اون رو تو مسیر پوشه Support > Layer با اسم Buildquality ذخیره کنید. هروقت این لایه ذخیره شده رو باز کنید، physicaldata رو با همین دسته بندی و رنگ بندی که ایجاد کردیم نشون میده.

o3heuofkc3yhbpr8vpk_thumb.jpg

مشابه اینکار رو برای کاربری اراضی، مالکیت، تعداد طبقات، نوع سازه و قدمت بنا هم انجام میشه.

STYLE.rar

STYLE.rar

لینک ارسال

تو ادامه لایه های پلیگون دیگه ای رو میگم که تو دیتاست Present قرار میگیره.

لایه محدوده روستا به اسم Rurallimit_present که فیلد Name که نام روستا هستش به صورت text به طول 30 داره و فیلد Area برای مساحت روستا به صورت Double که مساحت رو به هکتار وارد می کنیم داخلش

لایه اعیانی ها به اسم Building_present که فقط شامل ساختمونا و اعیانی ها هستش و فیلدای Parcelid و Placeid و Building رو داره. که تو Physicaldata هم بود و میشه همونو کپی کرد و اسمشو تغییر داد و فیلدای اضافه دیگه رو پاک کرد. و همینطور عرصه ها که تو فیلد Building نوشته شده بودن NoBuilding هم از روی لایه پاک بشن. واسه این کار به این ترتیب اثر می کنیم.
اول ادیتور رو فعال می کنیم. بعدش از منوی Selection گزینه Select By Attributes... رو میزنیم:

z4jqo118thfroyagqj_thumb.jpg

پنجره Select By Attributes باز میشه. از Layer لایه ای که میخوایم رو انتخاب می کنیم. از قسمت Method چون انتخاب جدیدی داری انجام میدیم، گزینه Create a new selection رو انتخاب می کنیم که پیشفرض هم همونه.
از قسمت پایینش فیلد مربوطه رو انتخاب می کنیم. ما فیلد Building واسمون مهمه که اونایی که توش NoBuilding نوشته شده رو انتخاب کنیم تا بتونیم حذف کنیم. پس دوبار روی Building کلیک می کنیم. تا تو کادر پایین پنجره اسمش بیاد. بعد علامت مساوی، و بعدش دکمه Get Unique Value رو میزنیم. این نشون میده که چه داده هایی واسه فیلد Building وارد شده. ما دو نوع داده وارد کردم یا Building یا NoBuilding که تو اینجا میخوایم دومی یعنی NoBuilding ها رو انتخاب کنیم. پس دوبار روی اون کلیک می کنیم تا تو کادر پایین پنجره که نتایج رو میزنه اسمش بیاد. حالا اوکی می کنیم. کل عارضه هایی که به صورت اعیانی نیستن انتخاب شدن. حالا فقط کافیه delete رو بزنین تا پاک بشن و فقط اعیانی ها باقی بمونن. یعنی چیزی که تو این لایه احتیاج داشتیم.

5nfqlhxhkcmwojacpdfk_thumb.jpg

یکی دیگه از لایه ها، محدوده فضاهای نیازمند بهسازی و نوسازی هستش. این لایه رو باید ادیتور رو روشن کنیم و خودمون دستی محدوده ها رو بکشیم و به نوعی محدوده بافت های فرسوده روستا رو مشخص می کنیم. بافت های فرسوده ای که نیازمند بهسازی هستن یا بافت های فرسوده ای که نیازمند نوسازی هستن یا اونایی که تقریباً تخریب شده هستن و نیازمند بازسازی هستن. فیلداش هم که تو فایل PDF هست.

لایه مراحل گسترش کالبدی روستا هستش که این لایه هم مثل لایه قبلی باید دستی کشیده بشه و دوره های زمانی مختلف توش مشخص بشه. هسته اولیه روستا، مرحله اول گسترش روستا، مرحله دوم و ... که هرکدوم از اینا به ترتیب یه کد هم میخورن. دوره های زمانی هرکدوم از این مراحل هم دست خودتون هستش و بستگی به شرایط روستا داره. فیلداش هم داخل PDF هست.

لایه محله بندی هستش که اونم باید دستی مرز محلات کشیده بشه. چون تو نقشه ای که نقشه برداری میشه این مرز نیست. البته اگه محله بندی نداشته باشه که هیچی.

نقشه پهنه بندی ارزش زمین که اگه زمین تو جاهای مختلف روستا قیمت های مختلفی داشت، اون پهنه های قیمتی مشخص میشه و دامنه تغییرات قیمت تو اون پهنه مشخص میشه. این لایه هم مشخصه که باید به صورت دستی کشیده بشه و فیلداش هم داخل PDF هست.

لینک ارسال

در ادامه سراغ لایه هایی میریم که به صورت polyline هستن و اصلی ترین اونها لایه شبکه معابر روستا میشه. شبکه معابر به دو صورت میادش. یکی آکس معابر و یکی هم پوسته معابر

فیلدهایی که تو آکس معابر به اسم Roadaxis_present میاد ایناس:
Name هستش که به صورت Text و 50 حرف و اسم معبر رو می نویسیم. اگرم اسمی نداشته باشه که خالی میذاریم.
Length که طول معبر رو به متر وارد می کنیم. باید با فرمت Double ایجاد بشه
Roadcover به صورت text و 30 حرفی هستش که پوشش معبر رو میگیم که آسفالته یا خاکی، شنی یا سنگفرش
width هم عرض معبر هستش که مثل طول به حالت Double هستش. البته عرض موجود معابر اغلب یه عرض مشخصی نیست و خیلی متغیره. اون عرضی که بیشتر غالب هست باید وارد بشه.
Functionid : کد عملکرد معبر گفته میشه به صورت short integer عملکردها هم که بین شهری، بین روستایی، معبر اصلی درجه یک، معبر اصلی درجه دو، معبر فرعی درجه یک، معبر فرعی درجه دو و شبکه دسترسی هستش.
Functiondes : همین عملکردهایی که گفتم اسماشون گفته میشه. واسه همین لازمه نوع فیلد text باشه و طولش هم 30
Drainageid : نحوه دفع آب های سطحی هستش. که به صورت کد گفته میشه و short integer باید باشه فرمتش.
Drainagedes : همون نحوه دفع آب های سطحی توضیحش گفته میشه که شامل ایناس: فاقد سیستم دفع آب های سطحی، درد ست اجرا بودن جدول بندی و سیستم کانال کشی دفع آب های سطحی، دارای جدول بندی و سیستم کانال کشی دفع آب های سطحی. این فیلد هم با طول 30 و به فرمت text هستش.
Sidewalkid : کد وضعیت پیاده رو گفته میشه که فاقد پیاده رو، دارای پیاده رو با پوشش خاکی، دارای پیاده رو با پوشش سنگفرش، موزاییک، سیمان یا آسفالت میشه. و خب چون کد هست با فرمت short integer میاد.
Sidewalkdes : توضیح همون کدهای بالای که گفته شد با طول 30 و فرمت text
Problems : مشکلات اصلی معبر گفته میشه که لازمه text باشه و طولش 50 اگه مشکل اصلی خاصی هم که نیست خالی گذاشته میشه.
Explains : توضیحات دیگه ای هم اگه نیاز بود تو این فیلد میاد که مثل قبلی Text هستش و با طول 50

تو لایه پوسته معابر که Roadborder_present هستش فیلدای کمتری قرار میگیره.
دوتا فیلد داره Codetype و Nametype و هردو به صورت text ولی اولی به طول 4 و دومی به طول 50 این کدها بیانگر همون name ها هستن که مشخص میکنه لبه معبر هستش یا حد سواره رو. اگه حتی جدول کشی و اینا هم باشه، مشخص میشه لبه اون جدول یا کانال آب هستش. فقط اینو بگم که همه اینا باید قبل از وارد کردن به GIS تو کد اصلاح شده باشن و بعدش وارد gis بشه ها.

بعضی روستاها خط انتقال نیرو یا گاز یا آب و ... هم دارن. اگه داشتن و نقشه بردار نقشه برداری کرده بود باید لایه اونا هم جداگونه بیاد. هیچ کدوم اینا هم نباشن، معمولاً خطوط انتقال برق و تیرهای برق هستش که لازمه انتقال برق رو به صورت لایه جدا تو gis به اسم Electricityline آورد. بعضیاشون مثل خطوط انتقال نیرو و گاز فیلدهایی واسشون تعیین شده که تو فایل pdf هم هستش. چون عمومیت نداره من دیگه نمیگم. مواردی مثل نوع حریمی که دارن و فاصلشون، ولتاژ خطوط انتقال نیرو و اینا هستش.

لینک ارسال

خب تو قسمت point یکی از لایه هایی که لازمه ایجاد بشه Lusymbol-present هستش. لایه ای که آیکن یه سری کاربری ها رو نشون میده. مثلاً مسجد رو با آیکن مسجد نشون میده و ....

کاری که باید بکنیم اینه که لایه کاربری ها رو که پلی گون بود رو به point تبدیل کنیم و کاربری های اضافه رو حذف کنیم.
توی ArcToolbox از مسیر Data Management Tools > Features > Feature to Point می تونید لایه کاربری ها رو به Point تبدیل کنیم. فقط کافیه که تو پنجره ای که باز میشه تو Input لایه کاربری ها رو وارد کنیم و Output مسیری که میخوایم ذخیره بشه.

یادتونه تو پست 13 این تاپیک استایل های استاندارد رو واسه دانلود گذاشتم. یکی از این استایل ها مربوط به کاربری ها هستش که هم حالت پلیگون هستش و هم حالت point به یه لایه ای که نقطه ای هستش، وقتی این استایل رو بخواین اضافه کنید، می بینید که فقط واسه یه سری از کدهای کاربری استاندارد تعریف کرده. مثلاً دیگه واسه مسکونی اینا چیزی تعریف نکرده. پس ما فقط به point هایی داریم تو این لایه که واسش استاندارد هم تعریف شده. لایه هایی مثل مذهبی، درمانی، آموزشی اینا. بقیه نقاط رو حذف می کنیم.
به همین راحتی این لایه ساخته میشه :a030: فیلد اطلاعاتی این لایه هم دقیقاً مثل همون لایه پلیگون کاربری ها هستش و فرقی نداره.


یه سری لایه های نقطه ای دیگه هم شاید داشته باشیم که می تونه روستا به روستا هم فرق کنه و خب بهتره که باشه. مثلاً لایه تیرهای برق، لایه تک درخت های داخل معابر روستا، لایه چاه آب یا منبع آب، یا یه سری مبلمانها اگه داخل روستا هستش و کلاً از اینجور چیزا. که هیچ فیلدی هم لازم نیست واسشون تعریف بشه :w16: هدف از این لایه ها فقط تعیین محل اون عناصر داخل روستا هستش :a030:

لایه هایی که تو دیتاست present قرار باید بگیره تقریباً کامل شد. فقط یه سری موارد هست که موقع تولید نقشه ها گفته میشه.

لینک ارسال

میریم سراغ دیتاست hinterland که مربوط به لایه های حوزه نفوذ روستا هستش. تو طرح های مختلف خیلی می تونه متفاوت باشه.
یه جورایی یه سری لایه ها که تو طرح فرادست یا نقشه 1:25000 میاد.
مثل نقاط روستایی اطراف به صورت point که چه بهتر فیلد جمعیت و نقش روستا رو داشته باشه.
محدوده و مرز دهستان و بخش و شهرستان و اینا به صورت پلیگون. و همینطور محدوده حوزه نفوذ و منظومه های روستایی و اینا که هست.
معابر و نهرها و مسیل ها تو سطح حوزه نفوذ که تو نقشه 1:25000 میادش به صورت پلی لاین
خطوط توپوگرافی که هستش به صورت پلی لاین
خدماتی که تو روستاهای اطراف هستش به صورت point مشخص میشه به صورتی که تو محدوده هر روستا برای هر نوع خدماتی که تو اون روستا هست یه point گذاشته میشه.
داده های این لایه باید از طرح فرادست و نقشه 1:25000 بدست بیاد و واسه همین هم تو طرح روستاهای مختلف میتونه متفاوت باشه لایه هایی که تو این دیتاست قرار میگیره.

لینک ارسال

دیگه نوبت به تولید نقشه ها میرسه. واسه تولید نقشه ها قبل از هرچیزی سعی کنید یه قالب و کادر استاندارد و مناسب طراحی کنید.

نقشه اول و مهمی که توضیح داده میشه نقشه کاربری اراضی روستا هستش. لایه هایی که تو این نقشه قرار میگیره تو فایل PDF هم اومده ایناس که باید به همین ترتیب تو نقشه بیاد. یعنی لایه شماره 1 میاد روی لایه شماره 2 و شماره 2 روی شماره 3 و الی آخر:

1- خطوط انتقال نیرو: توضیحش داده شده. استایل استانداردش هم قبلاً گذاشتم که با اسم FOR-LINE FEATURE-LIMITS هستش و توضیح و ظاهرش هم تو پیوست شماره 5 فایل pdf اومده.
2- خطوط انتقال انرژی: این مورد هم دقیقاً مثل مورد قبلی هستش.
3- محدوده موجود روستا: توضیحش داده شده. استانداردش هم همون استایل قبلی هستش. فقط تو حالت پلی لاین میاد. در حالیکه این لایه پلیگون هستش. واسه اینکار تو Symbol Selector گزینه Fill Color رو روی None بذارین. و بعدش دکمه Properties که تو پنجره هست رو بزنید تا پنجره زیر باز بشه:

gfrk7ho4i0btz2m8ax55_thumb.jpg

بعدش با زدن دکمه Outline می تونین ظاهر خط پلیگون که همون محدوده روستا میشه رو انتخاب کنید. اینجاس که اون استایل به کار میاد.
4- محور و آکس شبکه معابر: این لایه هم توضیحش داده شده. تو این نقشه استایلی بهش ندین و رنگش رو هم none بذارین. فقط باید لیبل رو فعال کنید روی اسم معبر. چون این لایه تو این نقشه با هدف مشخص شدن اسم معابر هستش. وگرنه کاربردی نداره. واسه فعال کردن لیبل، روی لایه Roadaxis_present کلیک راست کنید و Properties رو بزنید (یا دوبار روش کلیک کنید) تو پنجره ای که باز میشه وارد تب Labels بشید.

yyn9c6vvj7o5wb6pd9xo_thumb.jpg

تیک Label features in this layer رو بزنید تا لیبل فعال بشه. حالا از قسمت Label Field باید انتخاب کنید فایل Name که نام معبر نوشته شده انتخاب بشه. می تونید ظاهر و رنگ و فونت متن لیبل رو هم تو این پنجره تعیین کنید. من توضیحات جزئیات ظاهر لیبل رو اینجا نمیگم دیگه. فقط حواستون باشه که اسم معبر وسط بیفته یعنی دکمه Placement Properties رو بزنید تیک Position رو روی on the line بذارین.

5- پوسته شبکه معابر: استایل خاصی نداره. فقط بهتره حد کلی معبر به رنگ مشکی و ضخیم تر از بقیه خطوط از جمله انواع هاشورها و خطوط تفکیک قطعات و ... باشه.
6- لایه اعیانی و ساختمان ها: همون لایه Building_present هستش که توضیحات خاصی هم نداره و تو استایل For-BUILDING-Feild هم اومده.
7- لایه نقاط ارتفاعی: اگه نقشه تهیه شده توسط نقشه بردار دارای نقاط ارتفاعی بود آورده میشه. بهتره که کمرنگ هم باشه. هیچ فیلد خاصی هم نداره و فقط کافیه اون نقاط رو وارد gis کنید.
8- لایه خطوط ارتفاعی: مثل همون قبلی هستش با این تفاوت که این مربوط به خطوط ارتفاعی میشه. که اغلب نقشه های تهیه شده هم این خطوط ارتفاعی رو دارن. بهتره این لایه کمرنگ باشه. واسه کمرنگ بودن میتونید هم رنگ هایی استفاده کنید که کمرنگه و با ضخامت کم و هم اینکه می تونید روی لایه دوبار کلیک کنید تا پنجره Layer Properties باز بشه، بعدش از تب Display مقدار Transparent رو افزایش بدین.
9- لایه سیمبل های کاربری اراضی به صورت نقطه ای: توضیح این لایه جداگانه گفته شده. جهت یادآوری، استایلش هم For-LUII-Feild-landuse هستش.
10- لایه کاربری اراضی: اینم توضیح مفصلش گفته شده و استایل استانداردش همون استایل قبلی هست که گفته شد.
11- عناصر نقشه پایه به صورت نقطه ای: از همون دیتاست Basemap که Basepoint رو از فایل کد واردش کرده بودین اینجا هم وارد میکنید که بهتره به رنگ طوسی کمرنگ باشه
12- عناصر نقشه پایه به صورت خط: عین همون قبلی لایه Baseline رو اضافه میکنی روی نقشه
13 عناصر نقشه پایه به صورت پلیگون: این هم مثل دو مورد قبلی این بار لایه Basepoly رو روی نقشه اضافه می کنی

لینک ارسال

حالا تولید یه سری نقشه های دیگه رو میگم.

برای نقشه کیفیت ابنیه لایه های زیر به ترتیب لازم هستش:

1- محدوده روستا: تو پست قبلی توضیح داده شد.
2- محدوده بناها و بافت ها و فضاهای نیازمند بهسازی و نوسازی: این لایه با عنوان Improvement رو باید دستی خودتون بکشید و محدوده بافت فرسوده یا ناپایدار روستا که نیازمند بهسازی و نوسازی هست رو مشخص کنید. فقط توجه کنید درسته که لایه به صورت پلیگون هستش، ولی مثل لایه محدوده روستا، باید Fill Color رو خالی بذارین و رنگ نذارین و فقط مرز پلیگون رو رنگ و شکل بدین :a030:
3- کیفیت ابنیه: استایلش با عنوان FOR-QUALITY-Feild تو فایلی که گذاشته بودم هست و خب توضیحاتش هم که تو پیوست شماره 5 فایل PDF
4- محور و آکس شبکه معابر: تو پست قبلی توضیح دادم. تو این نقشه هم دقیقاً به همون شکل میاد.
5- عناصر نقشه پایه به صورت نقطه ای: تو پست قبلی گفته شد.
6- عناصر نقشه پایه به صورت خطی: تو پست قبلی گفته شد.
7- عناصر نقشه پایه به صورت پلیگون: تو پست قبلی گفته شد.

نقشه مالکیت اراضی هم که ترتیبش تو فایل PDF هست و توضیحاتی نداره. چون تکراری میشه. فقط در مورد استایل لایه مالکیت بگم که باید از FOR-OWNERID-Feild استفاده کنید.

نقشه مراحل گسترش روستا هم باز ترتیبش تو فایل PDF هست و فقط یه توضیحی در رابطه با لایه Stageexpansion بدم که مراحل توسعه روستا توش باید کشیده بشه و استایلش FOR-PHYSICALEXPANSION هستش.

تو پست شماره 14 توضیحاتش رو دادم. باید از روی عکس های هوایی که از سازمان نقشه برداری تهیه میشه و تصاویری که از گوگل ارث میگیرین و همینطور مصاحبه و پرسشی که از اهالی قدیمی روستا میشه، باید به صورت حدودی، مراحل گسترش روستا رو مشخص کنید و بکشید. تعیین هسته اولیه روستا و مراحل مختلف توسعه ای که داشته. یه جورایی قدمت ابنیه هم تو این زمینه کمک میکنه.

نقشه محله بندی هم توضیح خاصی نداره. فقط اگه روستا دارای محله بندی بود، باید از استایل FOR-NEIGBORC-COMUNITC2 استفاده کنید.

لینک ارسال

میریم سراغ ادامه نقشه ها. نقشه دیگه ای که نیاز هستش، نقشه شبکه معابر موجوده. لایه هایی که لازم داره به ترتیب ایناس:

 

1- محور و آکس شبکه معابر: تو این نقشه مثل نقشه های قبلی نیست که ازش برای اسم معابر استفاده بشه. بلکه باید سلسله مراتب ارتباطی رو باهاش مشخص کرد. از استایل FOR-ROADHIERARCHY-TYPE-Feild استفاده کنید و توضیحات هر رنگ و کد رو از پیوست شماره 5 فایل PDF ببینید.

2- پوسته شبکه معابر: این لایه هم مثل توضیحی که تو نقشه کاربری اراضی دادم هستش.

3- نقاط ارتفاعی: توضیحش تو نقشه کاربری اراضی گفته شد.

4- لایه خطوط ارتفاعی: اینم تو همون نقشه کاربری اراضی گفته شد.

5- محدوده موجود روستا: اینم مثل سه تای قبلی توضیحش گفته شد تو همون نقشه.

6- عناصر نقشه پایه به صورت نقطه ای: قبلاً توضیح داده شده.

7- عناصر نقشه پایه به صورت خطی: قبلاً توضیح داده شده.

8- عناصر نقشه پایه به صورت پلیگون: قبلاً توضیح داده شده.

 

نقشه تعداد طبقات، سازه و نوع مصالح، قدمت بنا، پهنه بندی قیمت زمین همه مثل همدیگه هستن و شبیه نقشه کیفیت ابنیه. که فقط لایه محدوده بهسازی و نوسازی وجود نداره و به جای کیفیت ابنیه، فیلد مربوطه قرار میگیره که می تونه طبقات و سازه و ... باشه. فقط در مورد قیمت زمین، فیلد اطلاعاتی وجود نداره و خودتون باید دستی پهنه ها رو بکشید و مشخص کنید هر قسمت از روستا، قیمت زمین حدوداً تو چه بازه ای هستش. این لایه سه تا فیلد داره. Code که کد پهنه هستش و به صورت text و طول 4 هستش. Pricerange دامنه تغییرات قیمت به صورت text و طول 30 هستش. classify هم طبقه بندی کیفی تغییرات قیمت هستش که به سه رده زیاد، متوسط، کم تقسیم میشه و تولید نقشش هم از روی همین فیلد هستش و باید از استایل FOR-LANDVALUE-BUILDVALUE استفاده کرد.

استایل تعداد طبقات هم FOR-NFLOORS-Feild هستش. واسه قدمت ابنیه هم FOR-OLDCLASS-Feild میشه.

لینک ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...