رفتن به مطلب

همه چیز درباره لو رفتن سوالات کنکور مرحله دوم شهرسازی


ارسال های توصیه شده

چند روزی است که بحث لو رفتن سوالات کنکور مرحله دوم برنامه ریزی شهری و طراحی شهری بر سر زبان ها افتاده است.

 

با کمک برخی دوستانی که بیشتر در جریان هستن اطلاعاتی رو سعی کردم کسب کنم و جا داره اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه انجام بشه.

 

شباهت بسیار زیاد سوالات آزمون به نحوی که سایت انتخابی و حتی برای رشته طراحی، تصاویر استفاده شده هم عیناً در کنکور اصلی و آزمون آزمایشی موسسه اومده بود و تصویر زیر مربوط به آزمون موسسه هستش که بخش سبز رنگ تو کنکور اومده بود:

hsiu2y6dv5n47hmnmjnc.jpg

 

تبلیغات موسسه هم حول همین محور می باشد:

5ti9bjegjlv6mz7ja1d.jpg

 

میدانیم برای طراحی سوالات کنکور از اساتید مختلف کشور کمک گرفته میشه و در نهایت یک سایت با سوالات خاص طراحی میشه. و به طرز خیلی عجیبی سوالات کنکور برای هر دو گرایش مشابه آزمون آخر این موسسه میشه که با قیمت 17 هزار تومان این سوالات رو قبل از آزمون به فروش می رساند.

اما داستان گویا فقط به این جا ختم نمیشه. بلکه صحبت های ضد و نقیض انجام شده توسط مسئولین موسسه در شبکه اجتماعی تلگرام، شبهات بیشتری رو به وجود آورد. طراح سوال برنامه ریزی رو در ابتدا به نام رتبه 1 کنکور سال 91 ارتباط می دهند، ولی در ادامه دو از مسئولین خود را به عنوان طراح سوال معرفی می کنن که در ادامه بخشی از مکالمات انجام شده رو میارم و تهدیدی که توسط مسئول موسسه انجام شده به صورت شخصی انجام شده:

 

jcrhqoxktl07b9yweuxw_thumb.jpg n0bpahwnion2f9ubyniq_thumb.jpg 6djmxpcn45tjnddpbag_thumb.jpg hx6donk3uzxja8dpt6k6_thumb.jpg 4e5ynwo2hdcvq8rtp3j_thumb.jpg 7snsu0rzo3uz0kydeo_thumb.jpg w9tpq4qs05wqyvjwhftu_thumb.jpg ntbh2c0thrshy9f8f1t5_thumb.jpg s5btf4vxftgbnc7ptu9_thumb.jpg

 

معترضین به لو رفتن سوالات، نامه اعتراضی را به سازمان سنجش و وزارت علوم نوشتن و تجمع کوچیکی رو در مقابل این وزارت داشتن و خبرش هم در سایت خبرنامه دانشجویان ایران منتشر شده:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

و اما سازمان سنجش نیز قبل از رسیدگی به نامه مکتوب دانشجویان، جوابیه ای رو مشکل نداشتن آزمون برگزار شده به سایت خبرنامه دانشجویان ایران نوشتن و به نوعی تو جوابیه اشاره ای به بررسی و رسیدگی این موضوع نکردن و متأسفانه خود سوالات آزمون رو هم برای شفاف سازی بیشتر منتشر نکردن. جوابیه این سازمان هم داخل سایت خبرنامه دانشجویان تو لینک زیر هستش:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این جوابیه از سوی آن سازمان محترم به عنوان مسئول اصلی برگزاری آزمون ها بدیهی می باشد و البته موارد مشابه رو با بیان متفاوت آوردن که فقط تعداد موارد زیاد بشه. 4 و 8 یکی هستن. موارد 5،6 و 9 در مجموع یکی هستش. و همینطور موارد 1 و 3

ولی باز هم برای شفاف سازی بیشتر نیاز است تا سوالات کنکور برگزار شده منتشر بشه. هرچند دوستانی که کنکور دادن، خودشون بهتر میتونن قضاوت کنن.

 

ضمن اینکه شباهت ها ممکن هست که اتفاق بیفته، ولی اینکه دقیقاً این شباهت و کپی بودن، تو آزمون آخر موسسه برای هر دو گرایش اتفاق میفته، یعنی آزمونی که نزدیک به کنکور هست، مسئله رو عجیب تر میکنه.

 

قبلاً این نوع اتفاقات سابقه داشته و امیدواریم اگر اینبار هم حقیقت داره، با متخلفین این مسئله با شدیدترین شکل ممکن برخورد بشه تا جلوی سودجویی هایی که گاهی اوقات توسط موسسات مختلف انجام میشه، تو سالهای بعدی گرفته بشه و کمتر شاهد همچین اتفاقات ناخوشایندی باشیم که ضررش فقط برای دانشجویان عزیز هستش.

 

ما سعی می کنیم آخرین اخبار و اتفاقات رو درباره این موضوع جویا بشیم و به اطلاع دوستان برسونیم. کسایی هم که فکر میکنن این مسئله لو رفتن سوالات صحت داره، می تونن به گروه معترضینی که الان هستن بپیوندن و برای پیگیری این مسئله کمک کنن. حالا هرکس هر نوع کمکی که از دستش بر میاد. قضاوت دیگه با خود دوستان عزیز می تونه باشه.

لینک به دیدگاه

درود دوست عزیز

این گروه از ددوستان واقعن کاری از دستشون بر نمیومد و با انتشار این پیام که سیه بخت کسی ست که به هر قیمتی به رتبه و دانشگاه بیندیشد کارشون پایان گرفت ، واقعن اگر عین پرسش کنکور هم لو میرفت هرگز سازمان زیر بار نمیرفت و این حقیقتیه که در کل مجموعه ی مملکت ما رایج هست وقتی یک معلم اشتباه کنه نمیپذیره چه انتظاری از مجموعه های دیگه میشه داشت!!!

اما کاش واقعن توجیهی در برگزاری این آزمون بود و یا برای سالهای دیگه آدم میدونست قراره حقشو بگیره ،:ws52:

لینک به دیدگاه

توضیحات رئیس سازمان سنجش درباره آزمون عملی برنامه ریزی شهری

 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص آزمون عملی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری و معماری توضیحاتی ارایه کرد.

 

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اعتراض عده ای از داوطلبان کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری و معماری نسبت به لو رفتن آزمون عملی کنکور و ارایه سوالات همانند سوالات یک موسسه گفت: در خصوص بحث آزمون کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری و معماری مطالبی در برخی از سایت ها منعکس شد.

 

وی ادامه داد: تعدادی از معترضان این موضوع به سازمان سنجش آموزش کشور نیز مراجعه کردند، بررسی های لازم صورت گرفت و سازمان به سایتی که این مطلب را منعکس کرده بود پاسخ داد.

 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در مجموع می توان گفت، تم، های پروژه ها معمولا تم های استانداردی هستند، مانند تم بافت فرسوده، تم مسکن مهر، بحث این است که یک تم، چیزی نیست که مخفی باشد. منتهی این سایت نقشه مشابهی را منتشر کرده اما از نظر محتوی و سوال ها با یگدیگر خیلی تفاوت دارند.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهم درخصوص این موضوع در حوزه تخصصی خودم بحث کنم مثل این است که بگویم، من پیش بینی می کنم در رشته ریاضی از حد سوال بدهیم، یا در فیزیک از اتم و مولکول سوال کنیم، این ها چیزهای مخفی نیست.

 

خدایی یادآورشد: سوال هایی که منتشر شده با آن چیزی که ما از لحاظ محتوی و روش خواسته ایم بسیار متفاوت است، شاید بتوان گفت ۱۰ درصد مشابهت وجود دارد آن هم به خاطر نقشه است، حتی در آن نقشه اندازه داده و عملکرد خواسته شده است اما در نقشه آزمون سنجش اندازه و عملکرد خواسته نشده است.

 

رئیس سازمان سنجش افزود: از نظر سازمان این موضوع خیلی غیرعادی نیست، ممکن است در سوال مشابهت باشد ولی سوال یکی نیست.

 

وی ادامه داد: بحث لو رفتن مطرح نیست، برخی از سایت ها تیترهای غلط در این خصوص زدند که چنین مساله ای در کنکور سراسری رخ داده است، کنکور سراسری چه ارتباطی به آزمون عملی شهرسازی دارد. البته ما از نظر فنی پاسخ دادیم و درسایت منتشر می شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه

من مراحل دانشگاهی دوره کارشناسی و ارشد رو قبلاً طی کردم و خیلی خوب درک میکنم که اگر چنین مسئله ای حقیقت داشته باشه چقدر برای دانشجویانی که زحمت کشیدن برای قبولی تو کنکور، ناراحت کننده و مأیوس کننده هستش و تنها امیدشون به مسئولایی هست که منصفانه و بی طرفانه به خواسته هاشون توجه کنن و رسیدگی کنن. از جمله این انتظار از آقای دکتر خدایی به عنوان رئیس سازمان ناظر یا برگزارکننده آزمون های ورود به دانشگاه میره که قبل از پاسخگویی، مسئله را به صورت کامل بررسی کنن. چون از صحبت هاشون اینطور مشخص هست که اطلاع رسانی به ایشون متأسفانه ناقص بوده و این پاسخ ها برای جامعه شهرساز که اشراف کاملی روی این نوع آزمون دارن، چندان قانع کننده نمی تونه باشه.

 

1- اعتراض به سوالات کنکور مرحله دوم برنامه ریزی شهری و طراحی شهری بوده و نه معماری

 

2- متأسفانه مثال ذکر شده درباره مشابهت سوال، ارتباط نزدیکی به ماهیت سوالات این کنکور ندارد. تعداد سوالات در این مرحله 3،4 سوال بیشتر نیست که تمرکز اصلی سوالا روی سایت معرفی شده هستش.

 

3- در کنکور طراحی شهری، علاوه بر سایت انتخابی یکسان، تصاویر یکسان هم ارائه شده بود. جدای از این مسئله خود طراح سوال آزمون آزمایشی به صورت شفاف به یکسان بودن سوال کنکور و آزمون آزمایشی اعتراف کرده است و این مسئله به عنوان تبلیغاتی موسسه نیز شده است.

 

4- مشابهت آخرین آزمون آزمایشی و نزدیک به کنکور یک موسسه (منظور از موسسه، مسئول برگزاری آزمون آزمایشی است) در هر دو گرایش برنامه ریزی شهری و طراحی شهری، خود دلیل دیگری بر شبهه وارد شدن به این مسئله هست.

 

موارد مطرح شده مختلف به حدی غیرعادی هست که حداقل نیازمند یه بررسی مناسب روی این موضوع باشه.

لینک به دیدگاه

من سوالاتُ دیدم به جزء سایت مشابه هیچ شباهتی به سوال کنکور نداشت !

+ اینکه امسال کلاً روند آزمون تغییر کرده بود

و این حواشی بعد کنکور هم چیزی نداره جز شهرت مدرس اسکیس :|

 

---

حدس زدن اینکه سوال چی میتونه باشه اصلا کار سختی نیست

موسسه اس من میرفتم هم رو بافت و مسکن مهر تاکید داشت .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...