آشنایی با ماتریس ردیابی الزامات (rtm) در پروژه‌ها

بازدید: 3986 بازدید
ماتریس ردیابی الزامات

ابزارها و تکنیکهای بسیاری برای تسهیل مدیریت حوزه‌های گوناگون مدیریت پروژه بکار می‌رود؛ یکی از اقلام ابزارها، خانواده جداول رهگیری (Traceability Matrix) هستند، که گاهی به آنها ماتریسهای وابستگی (Relation Matrix) هم می‌گویند.

شاید تابحال با ماتریس توزیع مسوولیت (کاربردی در حوزه مدیریت منابع انسانی پروژه) که درحقیقت از تلاقی ساختار شکست کار (WBS) و ساختار شکست نیروی انسانی (OBS) بدست می‌آید و گاهی نام معروف RACI Chart (ناشی از یکی از تیپهای معروف آن که در PMBOK® Guideمعرفی شده است)، را یدک می‌کشد. از دیگر ابزارهای این خانواده، می توان به ماتریس ردیابی الزامات یا (RTM (Requirements Traceability Matrix اشاره کرد.

این ماتریس علی رغم پیشینه آن، خصوصا در صنعت فناوری اطلاعات (IT)، برای اولین بار در نسخه ۲۰۰۸ راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه (معروف به استاندارد PMBOK® Guide) معرفی شده است و لذا سابقه ای در نسخ پیشین آن ندارد.

یک نگاه گذرا به این استاندارد نشانگر آنست که RTM بعنوان خروجی و یا ورودی در برخی فرآیندها ذکرشده است (مراجعه شود به صفحه ۱۰۴ استاندارد مدیریت پروژه، نمودار فرآیندهای حوزه دانشی مدیریت محدوده پروژه- Project Scope Management)

نام فایل: آشنایی با ماتریس ردیابی الزامات (rtm) در پروژه‌ها

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

ادامه مطلب