روغن کاری پمپ آب خانگی با 7 گام اساسی

بازدید: 56 بازدید
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نگهداری و روغن کاری پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی از جمله وسایل ضروری در خانه‌ها و ساختمان‌ها هستند که در تأمین آب مصرفی نقش بسیار مهمی دارند. این وسایل برای اینکه بتواند به مدت طولانی‌تر مورد استفاده قرار گیرد، باید به نحوه‌ی نگهداری آنها توجه ویژه‌ای شود. یکی از نکات مهم در نحوه‌ی نگهداری پمپ آب خانگی، استفاده از روغن کاری منظم و به موقع است. در این مقاله، می‌خواهیم شما را با 7 گام اساسی که از طریق آن، بتوانید پمپ آب خانگی خود را به درستی روغن کاری کنید، بیشتر آشنا کنیم. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ضرورت استفاده از روغن کاری در پمپ آب خانگی

به طور کلی، ضرورت‌های اصلی روغن کاری پمپ آب خانگی، شامل موارد زیر می‌شود:

کاهش اصطکاک

پمپ آب خانگی مانند سایر الکتروپمپ ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قطعات متحرکشان به طور مداوم با یکدیگر در تماس هستند. این تماس، می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد اصطکاک و سایش شود. از این رو، با انجام روغن کاری منظم می‌توان اصطکاک بین قطعات را به حد کافی کاهش داد و از سایش مداوم آنها جلوگیری کرد.

افزایش طول عمر پمپ آب خانگی

روغن کاری منظم می‌تواند تأثیر زیادی بر طول عمر پمپ آب خانگی داشته باشد. زمانی که روغن کاری به طور منظم و صحیح انجام شود، باعث می‌شود تا اصطکاک بین قطعات پمپ کاهش یابد و اجزای داخلی پمپ به طور بهینه به کار خود ادامه دهند. این کار، باعث افزایش عمر مفید پمپ آب و صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری می‌شود.

کاهش صدای پمپ

یکی از علائمی که نشان می‌دهد پمپ آب خانگی به روغن کاری نیاز دارد، توجه به میزان صدای پمپ آب خانگی است که به طور غیرطبیعی و بلند شنیده شود. صدای ناهنجار این پمپ ها، بیشتر به خاطر اصطکاک زیاد قطعات است که با روغن کاری می‌توان به کاهش این صداها کمک بسیاری کرد. این مسئله، بخصوص در مناطق مسکونی که سر و صداها مزاحمت زیادی ایجاد می‌کند، اهمیت بسیاری دارد.

نشانه‌های نیاز به روغن کاری پمپ آب

  • لرزش‌های زیاد و غیرعادی پمپ
  • داغ شدن بیش از حد پمپ آب خانگی در حین کار
  • عملکرد ضعیف پمپ و افزایش مدت زمان پمپاژ آب
  • شنیده شدن صداهای زیاد و غیر طبیعی از پمپ آب

مراحل روغن کاری پمپ آب خانگی

برای اینکه بتوانید، روغن کاری الکترو پمپ  خانگی را به طور صحیح و آسان انجام دهید، باید مراحل زیر را با دقت کافی دنبال کنید:

مطالعه دفترچه راهنما

پیش از اقدام برای روغن کاری، لازم است، دفترچه راهنمای پمپ آب را با دقت مطالعه کنید تا بدانید که پمپ آب شما به روغن کاری نیاز دارد یا نه؟ در این دفترچه، علاوه بر مشخص کردن نوع پمپ، روش روغن کاری پمپ آب خانگی، انتخاب نوع روغن مناسب و حتی فواصل زمانی میان هر دوره‌ی روغن کاری نیز آورده شده است. در این راستا، اگر بخواهید به اطلاعات بیشتری دست یابید، می‌توانید از کارشناسان خبره رهاب صنعت سپاهان کمک بگیرید. آنها با دانش و تجربه‌ی خود می‌توانند راهنمایی لازم را برای شما ارائه دهند.

خرید روغن مناسب

برای روغن کاری پمپ آب، باید از روغنی استفاده کرد که با مشخصات پمپ آب هماهنگی کامل داشته باشد. در این رابطه، معمولاً از روغن‌های موتوری با درجات ویسکوزیته گوناگون و گریس استفاده می‌شود.

خاموش کردن پمپ آب

قبل از شروع کار، اطمینان حاصل کنید که پمپ آب خاموش است و اتصال برق به طور کامل قطع شده باشد. این کار، از بروز هرگونه آسیب و خسارات جبران ناپذیر به دستگاه و خودتان جلوگیری می‌کند.

باز کردن نقطه روغن کاری

معمولاً در بالای پمپ، نقطه‌ای به شکل پیچ وجود دارد که محل روغن کاری پمپ آب خانگی را مشخص می‌کند. قبل از باز کردن این نقطه، حتماً ظرفی در زیر آن قرار دهید و روغن قبلی را به طور کامل خارج کنید.

اضافه کردن روغن جدید

وقتی که مطمئن شدید که روغن قبلی به طور کامل خارج شده است، نوبت به اضافه کردن روغن جدید می‌رسد. معمولاً، میزان روغنی که باید در محل روغن کاری پمپ آب وارد شود، توسط سازه پمپ مشخص شده است. دقت داشته باشید به طور کلی روغن کاری در تمامی پمپ  های توصیه می شود و از همه مهمتر موارد است که زمان بیشتری کارکرد دارد مانند پمپ آب کشاورزی که برای آبیاری و … صنعت استفاده می شود و نیاز به نگهداری بیشتری دارد.

بستن نقطه روغن کاری

پس از اینکه، روغن جدید را اضافه کردید، باید نقطه روغن کاری را محکم ببندید. در این مرحله، باید دقت کنید که نشتی یا خرابی خاصی وجود نداشته باشد.

روشن کردن پمپ آب

پس از انجام مراحل بالا، برق پمپ آب خانگی را مجدد وصل کنید تا پمپ روشن شود. سپس، به دقت بررسی کنید که پمپ آب به درستی کار می‌کند و مشکلی برای آن پیش نیامده است.

نواندیشان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

ادامه مطلب