چگونه برای آزمون آیلتس آماده شویم؟

بازدید: 35 بازدید
زمان مطالعه: 8 دقیقه

امروزه آزمون آیلتس یکی از پر مخاطب ترین آزمون ها برای معتبر سازی سطح زبان افراد است . اطلاعات در  زمینه ی مهاجرت و ادامه تحصیل ، باید به طور معتبر و مفید در اختیار زبان آموز قرار بگیرد . اهداف افراد در زندگی بسیار متفاوت است به صورتی که امروزه یادگیری زبان انگلیسی به اساسی ترین نیاز های مردم تبدیل شده است . موسسه کوییک در این مقاله به سولاتی نظیر چگونه برای آیلتس آماده شویم ؟ را پاسخ داده است.

آیلتس

آیلتس مخفف International English Language Testing System یک آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی است. در سطح جهان، سالانه بیش از 5 میلیون شرکت کننده در این آزمون شرکت می‌کنند که آیلتس را به محبوب ترین ، آزمون مهارت زبان انگلیسی در جهان برای آموزش عالی و مهاجرت جهانی تبدیل می‌کند.

آیلتس توسط شورای بریتانیا و با مشارکت IDP Education و Cambridge Assessment English توسعه یافته و اداره می‌شود. در ابتدا با تاسیس این سازمان محبوبیت چندانی شامل این موسسه نشد اما اکنون نتیجه این آزمون برای خیلی از کشور ها ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آیلتس برای افرادی است که می‌خواهند در یک محیط انگلیسی تحصیل داشته باشند ، در یک کشور انگلیسی زبان کار کنند یا به آن مهاجرت کنند، یا در کشور خود شغلی پیدا کنند که در آن مهارت انگلیسی لازم است. به همین دلیل، دو آزمون آیلتس برای انتخاب وجود دارد که بسته به نیاز فرد شرکت در آن دو می‌تواند متفاوت باشد:

  • آیلتس آکادمیک : این آزمون می تواند به شما کمک کند تا از پذیرش دانشگاه، ویزای دانشجویی مطمئن شوید و توانایی انگلیسی خود را برای سازمان های حرفه ای اثبات کنید.
  • آیلتس جنرال : این آزمون مهارت انگلیسی شما را در محل کار اندازه گیری می‌کند و اغلب برای اثبات سطح شما هنگام درخواست موقعیت جدید در یک شرکت یا سازمان انگلیسی زبان مفید است.

آمادگی برای آزمون آیلتس

جنرال و آکادمیک :

مدت زمان آزمون: 2 ساعت و 45 دقیقه

فرمت آزمون: 4 بخش شامل Listening، Reading، Writing و Speaking.

بخش‌های Listening، Reading و Writing در یک روز بدون هیچ وقفه‌ای برگزار می‌شوند.

بخش Speaking ممکن است در همان روز یا حداکثر 7 روز قبل یا بعد از بخش های دیگر برنامه ریزی شود.

اگر می‌خواهید در رشته مورد نظر خود در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل داشته باشید ، بهترین انتخاب برای شما شرکت در نوع آکادمیک آزمون آیلتس است اما اگر قصد مهاجرت به کشور هایی مثل کانادا ، استرالیا و انگلستان دارید بهتر است نوع جنرال آزمون آیلتس را انتخاب کنید .

آیلتس چهار مهارت کلیدی زیر را ارزیابی می‌کند :

Listening

این بخش ارزیابی می کند که شما چقدر ایده ها را درک می کنید، نظرات را تشخیص می دهید و توسعه یک استدلال را دنبال می کنید.

Reading

این بخش بررسی می‌کند که چقدر خوب مطالعه می‌کنید برای درک کلی، ایده‌های اصلی و جزئیات، و اینکه آیا استنباط‌ها و نظرات نویسنده را درک می‌کنید یا خیر.

Writing

این بخش به ارزیابی این موضوع می پردازد که چگونه ایده های خود را به خوبی و با چه دقتی سازماندهی می کنید و پاسخی برای آنها می‌نویسید، همراه با توانایی شما در استفاده از واژگان و گرامر گسترده نیز بررسی می‌شود.

Speaking

این بخش ارزیابی می‌کند که چگونه می‌توانید نظرات و اطلاعات خود را در مورد موضوعات روزمره و تجربیات رایج به اشتراک بگذارید، و همچنین چگونه نظرات خود را بیان و توجیه می‌کنید.

چرا باید آیلتس را انتخاب کنید؟

آیلتس بر مهارت های ارتباطی در دنیای واقعی تمرکز دارد و تعدادی از مزایای مهم را ارائه می دهد:

دسترسی به فرصت های جدید

آیلتس توسط 12000 سازمان در بیش از 140 کشور در سراسر جهان مورد اعتماد است، به این معنی که شما می‌توانید در موسسات مورد نظر خود در خارج از کشور تحصیل کنید. یکی از پیش نیاز های هر شرکت کننده این است که ، با سازمان هایی که آیلتس را به رسمیت می‌شناسند آشنایت داشته باشد .

به هدف خود نزدیک تر شوید

با قرار گیری در مسیر آشنایی با آزمون آیلتس و مطالعه برای قبولی با حداکثر امتیاز این فرصت برای شما ایجاد می‌شود که به هدف خود از زاویه ای دیگری نگاه کنید و برنامه طولانی مدت برای آن در نظر بگیرید. امتیاز بالای شما گواه اعتبار سازی شما برای کارفرمایان و مسئولین است.

آشنایی با فرمت آزمون آیلتس

آزمونی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد . آزمون را روی کاغذ ، رایانه یا آنلاین از راحتی خانه خود انجام دهید . البته این موضوع بستگی دارد شما در چه کشوری ساکن باشید به طوری که شرایط برای کشور ما متفاوت است . آیلتس هر سال ، با تعداد زیادی از تاریخ های آزمون در سراسر جهان در دسترس است.

به نتایج خود مطمئن باشید

آیلتس یک آزمون منصفانه و دقیق است. ممتحنان متخصصان زبان انگلیسی واجد شرایط و با تجربه هستند که بر مهارت های زبانی و توانایی ارتباط عملی تمرکز دارند . پس امکان اشتباه از نظر تصحیح و بررسی امتحان به حداقل می‌رسد.

مقامات مهاجرت در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان، مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی را به عنوان شرط دریافت ویزا می‌خواهند. آیلتس این مدرک را ارائه می‌دهد.پس از اتمام آزمون آیلتس، یک فرم رسمی گزارش آزمون (TRF) دریافت خواهید کرد که حاوی نمره آیلتس شما است.

TRFشما دو سال اعتبار دارد و باید برای اثبات مهارت انگلیسی شما به مقامات ویزا ارسال شود . هر ویزا شرایط نمره آیلتس خود را دارد . مهم است که تأیید کنید چه امتیازی برای تضمین ویزای خود نیاز دارید. شرایط ویزا بر اساس قوانین هر کشور متفاوت است.

IELTS Test

آمادگی در بخش Listening

همانطور که می‌دانید ، تمام تست های لیسنینگ آیلتس یکسان هستند. آنها در یک قالب هستند . آنها سی دقیقه هستند . آزمون های آکادمیک و جنرال دقیقاً یکسان است . مثل زندگی واقعی است شما فقط یک فرصت برای گوش دادن دارید . بسیاری از ما دوست داریم این فرصت را دوباره گوش کنیم ، اما آیلتس این فرصت را به شما نمی‌دهد.

وقتی تست های تمرینی انجام می دهید، فقط یک بار گوش دهید.  تا برای شما به عادت تبدیل شود .

سعی کنید ،  نقاط ضعف شنوایی خود را شناسایی کنید و روی بهبود آن قسمت ها کار کنید.

در برگه سوال، زیر کلمات کلیدی خط بکشید . برای گوش دادن به کلمات دقیق و مترادف آنها آماده شوید.

انواع مختلف موقعیت های گوش دادن (سخنرانی، مکالمه، چت، و غیره) را تمرین کنید.

خیلی از منابع مختلف هستند که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند مثل کتاب Get ready for IELTS listening ، Tacticts for Listening

آمادگی در بخش Reading

سه بخش در آزمون Reading وجود دارد و شما نباید بیش از 20 دقیقه برای هر بخش وقت بگذارید. با پیشرفت آزمون، سختی بخش ها افزایش می‌یابد ، بنابراین مطمئن شوید که زمان کافی برای تکمیل هر بخش به خود اختصاص می‌دهید . ممکن است متوجه شوید که می‌توانید بخش اول را سریع‌تر پشت سر بگذارید و به شما زمان بیشتری برای صرف سؤالات چالش‌برانگیزتر در دو بخش بعدی می‌دهد.

اگر به مطالعه علاقه دارید ، پس بهبود مهارت های خواندن انگلیسی شما می‌تواند یک تجربه لذت بخش باشد ؛ می‌توانید در خانه خود به راحتی بنشینید و خود را در یک کتاب غرق کنید . از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید ، از رمان و وبلاگ گرفته تا روزنامه و مجلات دانشگاهی . هرچه تنوع بیشتر باشد بهتر است. خواندن گسترده به شما کمک می‌کند واژگان جدید را یاد بگیرید و سرعت خواندن خود را بهبود ببخشید.

بسیاری از داوطلبان طول متون را چالش برانگیزترین جنبه بخش ریدینگ آیلتس می‌دانند. با داشتن سه متن طولانی که مجموعاً حدود 2750 کلمه دارند ، تنها یک ساعت برای خواندن آنها و پاسخ به 40 سؤال ، واضح است که زمان کافی برای مرور کامل متون وجود ندارد . بنابراین ، یادگیری چند تکنیک ساده خواندن واقعا کمک خواهد کرد.

آمادگی در بخش Writing

آزمون رایتینگ آیلتس از دو قسمت تشکیل شده است . بهترین راه برای تحت تاثیر قرار دادن ممتحنین این است که بفهمید آنها به دنبال چه هستند. با در نظر گرفتن این موضوع ، برنامه‌ریزی کنید که حدود 40 دقیقه را برای قسمت 2 و 20 دقیقه را برای قسمت 1 صرف کنید . اگر زمان زیادی را برای بخش 1 صرف کنید ، ممکن است نتوانید بخش 2 را به پایان برسانید که ممکن است نمره کلی شما کاهش یابد .

پاسخ های خود را پیش نویس کنید . صرف مدتی برای برنامه ریزی پاسخ های خود می‌تواند به شما کمک کند تا نمرات بالاتری را برای معیارهای ارزیابی انسجام متن کسب کنید . سعی کنید در هر پاراگراف یک موضوع کلیدی را پوشش دهید و مقاله یا نامه خود را بخوانید تا مطمئن شوید که ، ایده ها به خوبی در کنار هم قرار می‌گیرند.

سعی کنید از ساختار جملات پیچیده و ساده در پاسخ های مربوط به Writing خود استفاده کنید . حتی اگر با استفاده از ساختارهای جملات پیچیده راحت هستید ، مطمئن شوید که این ساختارها با جملات کوتاه و ساده تقسیم می‌شوند. استفاده از علائم نگارشی صحیح در مکان های مناسب بسیار مهم است . علامت گذاری صحیح می‌تواند به پاسخ های آزمون شما کمک کند تا به گونه ای جریان پیدا کند که ، تسلط شما به زبان انگلیسی را به نمایش بگذارد . رسیدن به نمره عالی آیلتس نیازمند زمان و برنامه ریزی است . شرکت کنندگان موفق در آزمون یک برنامه زمانی ایجاد می‌کنند تا به آنها کمک کند تا قبل از شرکت در آزمون آیلتس ، همه چیزهایی را که باید بدانند مطالعه کنند.

آمادگی در بخش Speaking

زبان آموزان می‌توانند از ممتحن بخواهند اگر سؤالی را به درستی نشنیده‌اند ، تکرار کند ، اما اگر  سؤال دیگری داشته باشند، نباید از ممتحن بپرسند . پاسخ دادن به سؤالات در آزمون Speaking برای زبان‌آموزان آسان‌تر خواهد بود اگر آنها تمرین زیادی برای پاسخ دادن به نمونه سوالا آزمون آیلتس داشته باشند. صحبت کردن خوب به زبان انگلیسی به تلاش و پشتکار نیاز دارد. یادگیری واژگان متعدد زبان‌آموزان در موضوعات رایج آیلتس می‌تواند به تسلط آن‌ها کمک کند و از تعداد و مدت تردید در پاسخ‌هایشان بکاهد . آنها از شما انتظار ندارند که مانند یک سخنور صحبت کنید بلکه می‌خواهند به صورت اصولی صحبت کردن شما را ، مورد سنجش قرار دهند و انکه چقدر می‌توانید از واژگان مختلف در حین صحبت کردن خود استفاده کنید .

تا حد امکان خود را به صورت روزانه در معرض انگلیسی قرار دهید . به این منظور که شما باید هر روز به زبان انگلیسی گوش کنید. این کار را می‌توانید با گوش دادن به رادیو و موسیقی انگلیسی انجام دهید. همچنین باید فیلم ها یا سریال های مورد علاقه خود یا ویدیوهای یوتیوب را به زبان انگلیسی و در صورت نیاز با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید . آنچه را که بیشتر به آن علاقه دارید پیدا کنید و همان را بارها و بارها تماشا کنید. این موضوع کمک می‌کند شما با جملات غیر رسمی و نحوه ی بیان آنها بیشتر آشنا شوید.

نکات کلیدی

در روز امتحان با تکینیک های حفظ آرامش آشنا باشید و از آن ها استفاده کنید و آمادگی خود را تا چند دقیقه قبل از آزمون حفظ کنید . از دوره کردن مطالب در دقایق پایانی قبل آزمون خودداری کنید زیرا این موضوع باعث درهم ریختگی مطالب می‌شود. فراموش نکنید که حتما مدارک مورد نیاز را به همراه خود داشته باشید.

توجه داشته باشید در اینگونه آزمون ها توجه به مدیریت زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌شود . شما باید اطلاع کافی از مدت زمان برگذاری ، آزمون داشته باشید و زمانی کمتر از آن را برای خود اختصاص دهید این امر موجب می‌شود شما زمانی برای مرور کردن داشته باشید البته در بعضی بخش ها زمانی برای مرور شاید باقی نماند مثل مدیریت زمان در آزمون Listening از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا شما فقط یک بار صدای ضبط شده را می شنوید . بهتر است بدانید آزمون لیسنینگ آیلتس 30 دقیقه است. شما می‌توانید از زمان خود هوشمندانه استفاده کنید.

نواندیشان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

ادامه مطلب