۵ راز موفقیت در کنکور+ نکات طلایی

بازدید: 72 بازدید
بررسی ۵ راز موفقیت در کنکور

رمز موفقیت در کنکور چیست؟ این سوالی است که ذهن داوطلبان آزمون سراسری را در بازه‌های زمانی مختلف به خود مشغول می‌کند. برای موفق شدن در کنکور نیاز است که به چند نکته مهم و تاثیرگذار دقت کنید. سربلندی در آزمون سراسری با راهکارهای کوتاه‌مدت به دست نمی‌آید. برای موفقیت در کنکور به تلاش مستمر و هوشمند نیاز خواهید داشت. در این مقاله ۵ نکته طلایی برنامه‌ریزی اصولی، تهیه منابع کمک درسی مناسب، روش‌های مطالعه موثر، تکنیک‌های تست‌زنی و بررسی و ارزیابی نحوه عملکرد را توضیح خواهیم داد. اگر به‌دنبال راز موفقیت در کنکور هستید، خواندن مطلب پیش‌رو را از دست ندهید.

۱. برنامه‌ریزی صحیح متناسب با هدف؛ اولین رمز موفقیت در کنکور

برای انجام برنامه‌ریزی صحیح ابتدا باید هدف خود را از شرکت در کنکور مشخص کنید. برای رسیدن به رشته و دانشگاه دلخواه خود باید چه رتبه‌ای به دست بیاورید؟ یادتان باشد که در نظر گرفتن سطح علمی، پایه درسی، زمان و تلاش خود برای داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی و منطقی بسیار اهمیت دارد. بعد از تعیین هدف و اولویت‌ها، باتوجه‌به نکات زیر برای برنامه‌ریزی صحیح و منعطف اقدام کنید:

  • اطلاع پیدا کردن از ساعت‌هایی که در روز بیشترین بازدهی یادگیری و بهترین عملکرد را دارید.
  • خواندن درس‌های مهم در ساعات با بازدهی بهتر (اولویت دادن به دروس با اهمیت)
  • در نظر گرفتن تعداد ساعت خواب مناسب (معمولا ۷ یا ۸ ساعت در روز)
  • مشخص کردن ساعت خواب و ساعت بیدار شدن
  • تقسیم برنامه‌ریزی به سه نوع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت
  • برای برنامه هفته جاری (میان‌مدت) تعداد کل ساعات مطالعه، دروس، فصل‌های هر درس و تعداد تست‌های مورد‌نظر را مشخص کنید. (برنامه شفاف و واضح)
  • هر شب برای تعداد ساعات، دروس، فصل‌های مطالعه روز بعد برنامه‌ریزی کنید. (شخصی‌سازی برنامه)
  • در نظر گرفتن ساعت‌های جبرانی برای اتفاقاتی که احتمالا در زمان مطالعه پیش بیاید. (رعایت انعطاف‌پذیری)

به بازه‌ زمانی باقی‌مانده تا کنکور نیز توجه کنید. به‌عنوان مثال برنامه‌ریزی برای روزهای ابتدایی یا اواسط کنکور با برنامه‌ریزی برای زمان جمع‌بندی متفاوت است. معمولا در هنگام جمع‌بندی کنکور بهتر است سوال‌های پرتکرار آزمون سراسری سال‌های گذشته را حل کنید. این سوال‌ها در کتاب‌های انتشارات مختلف مانند کنکوریوم مهروماه نیز جمع‌آوری شده‌اند. باتوجه‌به حجم مطالب و نکات قرار گرفته در این مجموعه جمع‌بندی نشر مهروماه، قیمت کتاب کنکوریوم مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود.

۲. تهیه منابع کنکور مناسب؛ یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنکور

هنگام انتخاب کتاب کمک درسی کنکور به مواردی مانند سطح علمی خود، نوع کتاب (درس‌نامه‌ای، تستی، جمع‌بندی و موضوعی یا جامع) و توصیه و راهنمایی مشاورین و معلم‌های خود توجه کنید. هر داوطلب آزمون سراسری، زمان کافی برای خرید کتاب کنکور انتشارات‌ مختلف و تست کردن منابع متنوع ندارد. ازاین‌رو داشتن مناسب‌ترین کتاب مطابق با خواسته و اهداف شما (نیاز به مطالعه درسنامه، تقویت مهارت تست‌زنی، تسلط بر موضوع خاص) بسیار اهمیت دارد.

پس از اطلاع یافتن از سطح و خواسته خود و مشورت با مشاور، برای هر درس به بررسی کتاب‌های انتشارات مختلف موجود در بازار بپردازید؛ یک کتاب جامع یا حداکثر یک کتاب آموزشی و یک منبع تست را برای هر درس انتخاب کنید. همچنین اگر در زمان جمع‌بندی هستید از مجموعه‌های مخصوص این زمان استفاده کنید؛ اما اگر زمان کافی تا کنکور باقی‌مانده است، کتاب‌های درسنامه‌ای جامع انتخاب‌های مناسبی هستند.

مطالعه کتاب کمک درسی؛ یکی از راه های موفقیت در کنکور
مطالعه کتاب کمک درسی؛ یکی از راه های موفقیت در کنکور

۳. یادگیری روش‌های مطالعه موثر؛ یکی دیگر از راه های موفقیت در کنکور

بعد از برنامه‌ریزی صحیح و تهیه کتاب‌های کمک درسی، برای تضمین موفقیت در کنکور باید روش‌های مطالعاتی موثر را براساس اهمیت، ضریب و نوع هر درس (حفظی یا مفهومی) یاد بگیرید. برخی از تکنیک‌های مطالعه موثر کنکوری به این شکل هستند:

  • حاشیه‌نویسی (مناسب برای درس‌های حفظی):‌ نوشتن نکات مهم هر پاراگراف در حاشیه سفید کنار صفحه برای کمک به زمان مرور و مطالعه نکات مهم؛ نکات باید به‌شکل خلاصه و کوتاه نوشته شوند.
  • برجسته‌سازی: خط کشیدن زیر نکات مهم بعد از خواندن کامل هر پاراگراف یا مطلب
  • روش SQ3R: شامل ۵ مرحله پیش‌مطالعه، سوال پرسیدن، خواندن دقیق، یادآوری و مرور می‌شود. مرور مطالب را به‌ترتیب ۳، ۷، ۱۴ و ۳۰ روز یک‌بار انجام دهید.

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای مطالعه کنکور، استفاده از روش کلید‌برداری یا یادداشت کلمات کلیدی مربوط به یک موضوع است. این کار در زمان جمع‌بندی و مرور به شما کمک می‌کند تا قبل از حل کردن تست‌های آزمون سراسری در کتاب چند کنکور خیلی سبز، با نگاه کردن به کلمات کلیدی، مفهوم و نکته مهم مربوط به این کلمات به‌طورکامل در ذهن شما یادآوری شود.

۴. اهمیت یادگیری تکنیک‌های تست زنی برای موفق شدن در کنکور

از‌آنجایی‌که آزمون‌های تستی زمان‌دار هستند، باید از تکنیک‌های مختلف برای مدیریت زمان محدود خود در کنکور استفاده کنید. هنگام حل کردن تست‌های دروس مختلف از تکنیک‌های ضربدر و منها، زمان نقصانی و تکنیک دو خودکار برای بالاتر بردن سرعت و اثربخشی خود استفاده کنید.

تکنیک ضربدر و منها برای افزایش سرعت تست‌زنی در کنکور

پاسخ سوال‌های آسانی که زمان زیادی از شما نمی‌گیرند را بدهید. کنار سوال‌هایی که حل آن‌ها زمان‌گیر است (اما پاسخ آن‌ها را بلد هستید)، ضربدر بگذارید. همچنین در کنار سوال‌های سخت که پاسخ‌ آن‌ها را نمی‌دانید، علامت منها قرار دهید. در پایان، اگر وقت اضافه آوردید، سوال‌های ضربدر را حل کنید و اصلا برای حل سوال‌هایی که بلد نیستید (علامت منها) زمان نگذارید.

زمان نقصانی؛ تکنیکی برای ذخیره زمان در آزمون سراسری

در تکنیک زمانی نقصانی باید زمان پاسخ به سوالات هر درس را کمتر از زمان تعیین شده در دفترچه، در نظر بگیرید. اینکه چه مقدار از زمان هر درس را کم کنید، به سطح توانایی و تسلط شما در آن درس بستگی دارد. در پایان این زمان، دوباره به سوالات مشکل برمی‌گردید و به آن‌ها پاسخ می‌دهید. همچنین می‌توانید بازگشت به سوالات را بعد از پایان سوالات یک دفترچه انجام دهید.

۵. ارزیابی دوره‌ای از نحوه مطالعه و عملکرد؛ راز موفقیت در کنکور

هر یک هفته یک بار عملکرد و بازدهی نحوه برنامه‌ریزی و مطالعه خود را ارزیابی کنید. اگر برنامه‌ریزی و مطالعه شما تا به اینجا اثربخش بوده است، آن را ادامه دهید؛ اما اگر نتیجه دلخواه خود را از مطالعه و برنامه‌ریزی خود نگرفته‌اید، به‌دنبال تغییر و بهبود برنامه خود باشید. میزان رشد و پیشرفت خود را می‌توانید از روی تراز کل و درصد‌های هر درس هنگام حل آزمون‌های آزمایشی هفتگی تعیین کنید.

ارزیابی دوره‌ای عملکرد؛ عوامل موفقیت در کنکور
ارزیابی دوره‌ای عملکرد؛ عوامل موفقیت در کنکور

تضمین موفقیت در کنکور با برنامه‌ریزی و مطالعه موثر منابع کمک درسی

در این مقاله به بررسی ۵ نکته طلایی برای موفقیت در کنکور پرداختیم. برنامه‌ریزی اصولی و هدف‌مند، استفاده از کتاب‌های کمک درسی مناسب، به‌کارگیری روش‌های مطالعاتی موثر، استفاده از تکنیک‌های تست‌زنی و ارزیابی دوره‌ای عملکرد از جمله عوامل موفقیت در کنکور هستند. برای اینکه در مسیر خود اشتباه نکرده باشید، هر چند مدت یکبار نحوه عملکردتان را بررسی و ارزیابی کنید.

راز موفقیت در کنکور چیزی به‌غیر‌از استمرار و تلاش هدف‌مند نیست. استفاده از کتاب‌های کمک درسی کنکور که با سطح علمی و خواسته‌های شما متناسب باشند نیز در مسیر موفق شدن در آزمون سراسری به شما کمک خواهد کرد. فروشگاه اینترنتی ماز مارکت به شما کمک می‌کند تا بهترین کتاب کمک درسی کنکور مطابق با نیاز خود را تهیه کنید. در ماز مارکت امکان خرید بهترین و متنوع‌ترین منابع به‌روز کنکور با تخفیف‌های ویژه، ارسال سریع و ضمانت بازگشت کالا را خواهید داشت.

نواندیشان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

ادامه مطلب