نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

صدور پروانه کار گرم توسط شرکت گاز

دسته بندی :بهداشت حرفه ای 26 بهمن 1401 نواندیشان 795
پروانه کار گرم

یکی از پرمیت‌های مهم ارائه شده توسط شرکت گاز، پروانه کار گرم است. به طور کلی، کار گرم عبارت است از هرگونه فعالیت که به موجب آن، حرارت زیادی تولید و یا مورد استفاده قرار گیرد.

پروانه کار گرم چیست؟

یکی از پرمیت‌های مهم ارائه شده توسط شرکت گاز، پروانه کار گرم است. به طور کلی، کار گرم عبارت است از هرگونه فعالیت که به موجب آن، حرارت زیادی تولید و یا مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که میزان این حرارت، به قدری باشد که بتواند منجر به اشتعال هرگونه سیالات و مواد سوختنی شود، اخذ مجوز کار گرم، ضروری است. این مجوز، تضمین کننده سلامت و امنیت کارکنان در واحدهای مختلف صنعتی است. دریافت مجوز کار گرم، این اطمینان خاطر را به کارمندان و کارگران می‌دهد که از آسیب‌های احتمالی در محل کار مصون هستند.

چه فعالیت‌هایی نیاز به اخذ پروانه کار گرم دارند؟

دریافتیم که جهت هرگونه فعالیت که با درجه حرارت بالا و مواد اشتعال‌زا در ارتباط است، اخذ پروانه کار گرم ضروری می‌باشد. در ادامه، به معرفی مشاغل و کسب وکارهایی می‌پردازیم که مشمول دریافت مجوز کار گرم هستند. این مجوز پس از به تایید رسیدن توسط مسئولان مربوطه به واحد صنفی ارائه می‌گردد.

کار گرم

  • فعالیت‌های جوشکاری: هر گونه عملیات مرتبط با جوشکاری، شامل جوشکاری لوله‌ها و مخازن، جوشکاری و برشکاری در کارگاه‌ها و محوطه‌های بسته نیاز به اخذ مجوز کار گرم دارد.
  • عملیات انشعاب‌گیری گرم از لوله‌های گاز و دیگر سیالات
  • استفاده از گاز استیلن در برشکاری
  • پرچکاری حرارتی
  • لحیم‌کاری
  • سنگ‌زنی
  • استفاده از دستگاه‌های حرارت برقی
  • استفاده از ابزارهای برقی که به صورت دستی استفاده می‌شوند.
  • چکش‌کاری
  • عملیات سند بلاست تجهیزات قبل از رنگ زدن سطوح آنها
  • سمباده زدن برقی
  • اجرای عملیات توپک رانی
  • استفاده از موتورهای احتراق داخلی و گازوییلی
  • به‌کارگیری شعله بدون حفاظ
  • فعالیت‌های تراشکاری

مراحل اخذ پروانه کار گرم

اخذ پروانه کار گرم، مانند هر مجوز دیگری نیاز به طی مراحل رسمی و قانونی دارد. پس از طی این مراحل، مجوز مذکور، دارای امضای شخص آزمایش‌کننده، متصدی ذیربط و مقام مسئول انجام فعالیت می‌باشد. در فرایند دریافت مجوز کار گرم، اشخاصی همچون مدیر پروژه، رییس کارگاه و معاون وی در صدور مجوز دخیل هستند.

مجوز کار گرم

برای دریافت پروانه کار گرم، باید در نظرداشت که قبل از دریافت مجوز، شروع فعالیت‌های مرتبط با کار گرم در هیچ قسمتی از واحد صنعتی، مجاز نیست. بنابراین، کارگران و کارکنان، می‌بایست از کار در محوطه‌های ممنوعه بدون اخذ کامل مجوز و دریافت امضای مسئولین ذیربط امتناع ورزند. حتی پس از اخذ مجوز نیز در صورت بروز هر گونه مشکل و نقض قوانین، پروانه کار گرم، ساقط و فاقد اعتبار می‌گردد و ادامه فعالیت گرم در محل مورد نظر، ممنوع می‌باشد.

صاحبان مشاغل پس از ارائه درخواست کتبی، اقدام به دریافت تایید و امضا مسئولین ذیربط می‌نمایند. پس از آن، تنظیم و صدور پروانه کار گرم توسط مسئول ایمنی و بهداشت کار در صنعت انجام می‌شود. هر فرد مسئول، باید با امضا نمودن مجوز، تاییدات لازم را جهت دریافت آن انجام دهد و هیچ فردی نمی‌تواند مجوز را به تنهایی و به جای سایر مسئولان امضا کند. مسئولین بخش مرتبط با صدور مجوز، پس از بررسی‌های لازم مجوز را مورد تایید قرار می‌دهند.

مرحله پس از ارائه درخواست کتبی جهت اخذ پروانه کار گرم، آماده کردن محيط کار برای بررسی‌های کارشناسان مربوطه است. کارشناسان، با انجام بررسی‌های مرتبط بر روی محل کار و تجهیزات آن، از رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از آسیب‌هایی از قبیل آتش‌سوزی و … اطمینان حاصل می‌نمایند. پس از انجام بازرسی، با امضا تاییدیه‌ها توسط کارشناسان، مجوز کار گرم برای واحد مربوطه، صادر می‌گردد.

اقدامات ضروری قبل از بازدید کارشناسان:

قبل از بازرسی و بازدید کارشناسان از محل، اقدامات زیر ضروری و حائز اهمیت می‌باشد:

  • تعیین مکان دقیق جهت انجام کار گرم در محوطه مانند قسمت‌های مخصوص عملیات جوشکاری، برشکاری و …
  • قطع نمودن دستگاه‌های برقی و نصب تابلو روی فیوز و کلید آن
  • مرطوب نمودن قسمت‌های چوبی شامل سکوهای چوبی، داربست های چوبی، کف چوبی محوطه و …
  • پاک نمودن محفظه‌هایی که شامل مواد شیمیائی، سمی و خطرناک هستند.
  • پاک نمودن کارگاه از هر گونه مواد قابل احتراق و اشتعال زا
  • اندیشیدن تمهیدات لازم برای جلوگیری از احتراق مانند آماده باش نیروی آتش نشان در محل مورد نظر در صورت نیاز

صدور پروانه کار گرم

نکات مهم جهت اقدام برای اخذ مجوز کار گرم

جهت اخذ پروانه کار گرم، باید نکاتی را موقع بازدید کارشناسان و بعد از آن مد نظر قرار داد. در ادامه به بررسی تعدادی از این نکات می‌پردازیم:

– کارشناس اعزام شده، پیشنهاداتی را جهت بالابردن ضریب ایمنی در عملیات کار گرم پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد که باید مورد توجه قرار گیرند.

– سرپرست عملیات کار گرم، موظف است نسبت به انجام موارد پیشنهادی توسط کارشناس در اسرع وقت اقدام نماید.

– پس از انجام اقدامات پیشنهادی توسط سرپرست، باید با مطلع نمودن کارشناس، نسبت به بازدید مجدد کارشناس ناظر و حاصل نمودن اطمینان از انجام درست آنها، اقدام نمود.

– عملیات کار گرم، جهت اخذ پروانه کار گرم در زمانی که قبلا توسط کارشناس ناظر تعیین شده، برای اولین بار انجام می‌شود.

– سرپرست عملیات کار گرم، می‌بایست در هنگام بازدید از محل، حضور داشته و به سوالات فرد کارشناس اعزام شده از اداره ایمنی، پاسخگو باشد.

– کارشناس ناظر، می‌بایست ازمایش‌های لازم جهت شناسایی گازهای سمی و مضر را انجام دهد.

– پس از دریافت پروانه کار گرم، کارشناس مربوطه، مجددا محل عملیات کارگرم را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کار بدان جهت انجام می‌شود که در صورت تغییر شرایط پس از بازدید و کاهش ضریب ایمنی در محل، از شروع فعالیت‌های واحد مربوطه جلوگیری شود.

– در صورت بروز هرگونه مشکل در واحد عملیات پس از اخذ پروانه کار گرم، باید سریعا فعالیت را متوقف نمود. هر یک از کارکنان و مسئولان مشغول به فعالیت در محل، باید گزارش مربوط به مشکل را به مسئولان ذیربط ارائه دهند.

– برای قسمت‌های دیگر کارگاه از قبیل انبارهای عمومی که به کمک دیوارهای آجری و یا تیغه‌های فلزی از فضا جدا شده‌اند، نیازی به اخذ پروانه کار گرم نمی‌باشد. در موارد استثنا، باید این قسمت‌ها نیز مشمول شرایط دریافت مجوز شوند.

– نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی که باید همواره در نظر داشت، این است که پروانه کار گرم، فقط تا تاریج درج شده روی آن دارای اعتبار می‌باشد و پس از گذشت زمان مذکور، باید مجددا نسبت به دریافت و تمدید زمان مجوز اقدام کرد.

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0