ماشین های آبیاری بارانی با مصرف انرژی کم (LEPA)

بازدید: 1162 بازدید
ماشین های آبیاری بارانی

نشریه فنی ماشین های آبیاری بارانی با مصرف انرژی کم (LEPA) که توسط امیر اسلامی، نادر کوهی و حسین دهقانی سانیچ در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی جهاد کشاورزی تهیه شده است را با فرمت PDF از لینک داده شده می‌توانید دانلود کنید.

با توجه به كاهش شديد كميت و كيفيت سفره‌هاي آب زيرزميني در اثر برداشت بي‌رويه از آنها و همچنين كاهش چشم‌گير نزولات آسماني در اغلب استان‌هاي كشور، استفاده از سيستم‌هاي آبياري با راندمان بالا امري اجتناب ناپذير است. سيستم‌هاي آبياري تحت فشار (باراني و قطره‌اي) با توجه به انتقال آب در لوله و امكان آبياري دقيق از راندمان بالايي برخوردار هستند. در بين سيستم‌هاي آبياري باراني بالاترين راندمان مربوط به دستگاه‌هاي دوار مركزي و خطي است. البته كاربرد اين سيستم‌ها در خاك‌هاي سنگين محدوديت‌هايي داشته و در صورت عدم طراحي صحيح سبب ايجاد رواناب در سطح مزرعه و در نتيجه كاهش محصول مي‌گردد. همچنين كاربرد آب‌هاي نامتعارف از طريق اين دستگاه‌ها امكان‌پذير نمي‌باشد. زيرا پاشش آب نامناسب (شوري بالا) روي برگ‌هاي گياه سبب سوختگي برگ‌ها و سرانجام خشك شدن گياه مي‌گردد.

لپا يك سيستم آبياري باراني خاص است كه شامل عمليات زراعي و عمليات مديريتي ويژه نيز مي‌شود. در اين سيستم براي رسيدن به مقادير بالاي راندمان آبياري مي‌بايست از كاشت دايره‌اي، مسدود كردن شيارها و نازل مخصوص استفاده نمود. به‌طوري‌كه با قرار گرفتن نازل‌ها در نزديك زمين از تلفات تبخير و بادبردگي جلوگيري مي‌شود.

فهرست مطالب ماشین های آبیاری بارانی با مصرف انرژی کم :

  • مقدمه
  • معرفی سیستم لپا
  • مدیریت بهره‌برداری
  • ارزیابی‌های مزرعه‌ای لپا
  • نتیجه‌گیری
  • منابع مورد استفاده

نام فایل: ماشین های آبیاری بارانی با مصرف انرژی کم (LEPA)

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

ادامه مطلب